Do wyboru: Endoskopia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P2-En-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Do wyboru: Endoskopia |
Jednostka: | Katedra Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wcześniejsze zaliczenie: anatomii, fizjologii, patofizjologii, biologii, gastroenterologii |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - Godziny kontaktowe (ćwiczenia) 16 godzin - Konsultacje indywidualne 3 godziny 2. Praca indywidualna studenta - Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do prezentacji i dyskusji 4 godziny - Powtórzenie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą 2 godziny - Przygotowanie się do procesu oceniania 3 godziny Łącznie 28 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 : Omawia rodzaje, wskazania i użyteczność nowoczesnych metod diagnostycznych - K_BW01 W2 : Rozpoznaje i objaśnia podstawowe objawy chorób przewodu pokarmowego - K_BW54 W3 : Koordynuje zasady opieki nad chorym przed, w trakcie i po zabiegu endoskopowym - K_BW55 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Efekty kształcenia - umiejętności: U1 : Wykorzystuje nowoczesne techniki obrazowania - K_BU01, U2 : Przygotowuje chorego do badań specjalistycznych - K_BU02, rozpoznaje powikłania i zapewnia opiekę po ich wykonaniu U3 : Uczy pacjentów z przetoką jelitową profilaktyki powikłań oraz doboru rodzaju sprzętu stomijnego - K_BU11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych - K_K01, K2 : Ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób znajdujących się pod jego opieką - K_K05, K3 : Dba o wizerunek własnego zawodu – K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: Dyskusja dydaktyczna Analiza przypadków Drzewo decyzyjne Metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) Metody eksponujące: film |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z chorobami przewodu pokarmowego, szczególnie poddawanych badaniom endoskopowym. Omawiane są zastosowania metod badania podmiotowego i przedmiotowego w stawianiu rozpoznań. Tematyka obejmuje interpretację najważniejszych badań laboratoryjnych, endoskopowych i obrazowych u pacjentów z chorobami przewodu pokarmowego oraz przygotowanie pacjenta do badań endoskopowych. Student zapoznaje się z rodzajami i specyfiką wykonywania badań endoskopowych ze szczególnym omówieniem roli asystenta endoskopowego. Przedstawione zostaną zasady wielospecjalistycznej opieki nad pacjentem i współpracy pomiędzy zespołem pielęgniarskim i lekarskim. |
Pełny opis: |
Studenci w czasie zajęć zapoznają się z podstawowymi badaniami endoskopowymi, wskazaniami i przeciwwskazaniami do ich wykonywania. Przedstawione zostaną najważniejsze objawy chorób górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego, chorób wątroby i trzustki, w których istotne znaczenie ma diagnostyka i terapia endoskopowa. Szczególną uwagę zwróci się na objawy alarmowe, świadczące o poważnym zagrożeniu życia. Zagadnienia te będą prezentowane jako przypadki kliniczne i dyskutowane na zajęciach. Ważnym zagadnieniem, z którym zapoznają się studenci, jest organizacja pracy pracowni endoskopowych oraz dezynfekcja i dekontaminacja sprzętu endoskopowego i akcesoriów. Przedstawione zostaną najważniejsze zabiegi endoskopowe i wskazania do ich wykonywania. Zdobyta wiedza pozwoli pogłębić wiedzę i umiejętności praktycznego jej wykorzystywania w opiece nad pacjentami przed w trakcie i po zabiegach endoskopowych |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kliniczna endoskopia przewodu pokarmowego. Ginsberg Gregory G., Gostout Christopher J., Kochman Michael L., Norton Ian, 2009, Medipage Literatura uzupełniająca: Floch MH. Gastroenterologia Nettera, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010 Najczęstsze choroby górnego odcinka przewodu pokarmowego 2010, PZWL |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Wykonanie zadania przygotowanego przez osobę prowadzącą zajęcia (zaplanowanie opieki pielęgniarskiej wobec pacjenta poddawanego badaniu endoskopowemu na podstawie opisu przypadku) w formie prezentacji (K_BW01, K_BW54, K_BW55, K_BU01, K_BU02, KBU11) Akceptowalny poziom osiągnięcia efektów: student zaplanował opiekę pielęgniarską u chorego z badaniem endoskopowym na poziomie 60% możliwych do zdobycia punktów (4 pkt) Kryteria oceny: Rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych chorego (0-1-2) Zaplanowanie interwencji pielęgniarskich (0-1-2) Umiejętność wykorzystania i łączenia wiedzy z różnych dziedzin (0-1-2) Legenda: 0 – oznacza brak wykonania zadania 1 – zadanie wykonane po uzyskaniu ukierunkowania i pomocy ze strony nauczyciela 2 - zadanie wykonane samodzielnie i prawidłowo Test jednorazowego wyboru- 10 pytań (K_BW01, K_BW54, K_BW55, K_BU01, K_BU02, K_BU11) Kryteria oceny- akceptowany poziom osiągnięcia efektu: uzyskanie 60% (6 odpowiedzi) prawidłowych odpowiedzi Przedłużona obserwacja, ocena przez kolegów, ocena formująca -krótki sprawdzian, w którym studenci sami się oceniają na podstawie dyskusji z nauczycielem na temat prawidłowych/błędnych decyzji, rozwiązań (K_K01, K_K05, K_K07) Akceptowany poziom osiągnięcia efektu: student jest aktywny, bierze udział w dyskusji, komentuje prezentacje przedstawiane przez innych studentów na poziomie 60% możliwych do zdobycia punktów (4 pkt) Kryteria oceny: Aktywność na zajęciach (0-1-2) Konstruktywna dyskusja (0-1-2) Ocena pracy innych studentów (0-1-2) 0 - oznacza brak aktywności, udziału w dyskusjach, komentarzach 1 – aktywność w wykonywaniu zadań na wyraźne polecenie nauczyciela 2 – duża aktywność na zajęciach, konstruktywna dyskusja, mobilizacja innych studentów |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.