Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Do wyboru: Endoskopia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P2-En-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Do wyboru: Endoskopia
Jednostka: Katedra Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wcześniejsze zaliczenie: anatomii, fizjologii, patofizjologii, biologii, gastroenterologii

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:


- Godziny kontaktowe (ćwiczenia) 16 godzin


- Konsultacje indywidualne 3 godziny


2. Praca indywidualna studenta


- Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do prezentacji i dyskusji 4 godziny


- Powtórzenie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą 2 godziny


- Przygotowanie się do procesu oceniania 3 godziny


Łącznie 28 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 : Omawia rodzaje, wskazania i użyteczność nowoczesnych metod diagnostycznych - K_BW01


W2 : Rozpoznaje i objaśnia podstawowe objawy chorób przewodu pokarmowego - K_BW54


W3 : Koordynuje zasady opieki nad chorym przed, w trakcie i po zabiegu endoskopowym - K_BW55




Efekty uczenia się - umiejętności:

Efekty kształcenia - umiejętności:


U1 : Wykorzystuje nowoczesne techniki obrazowania - K_BU01,


U2 : Przygotowuje chorego do badań specjalistycznych - K_BU02, rozpoznaje powikłania i zapewnia opiekę po ich wykonaniu


U3 : Uczy pacjentów z przetoką jelitową profilaktyki powikłań oraz doboru rodzaju sprzętu stomijnego - K_BU11

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych - K_K01,


K2 : Ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób znajdujących się pod jego opieką - K_K05,


K3 : Dba o wizerunek własnego zawodu – K_K07






Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne:

Dyskusja dydaktyczna

Analiza przypadków

Drzewo decyzyjne

Metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)

Metody eksponujące: film


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- panelowa
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot dotyczy opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z chorobami przewodu pokarmowego, szczególnie poddawanych badaniom endoskopowym. Omawiane są zastosowania metod badania podmiotowego i przedmiotowego w stawianiu rozpoznań. Tematyka obejmuje interpretację najważniejszych badań laboratoryjnych, endoskopowych i obrazowych u pacjentów z chorobami przewodu pokarmowego oraz przygotowanie pacjenta do badań endoskopowych. Student zapoznaje się z rodzajami i specyfiką wykonywania badań endoskopowych ze szczególnym omówieniem roli asystenta endoskopowego. Przedstawione zostaną zasady wielospecjalistycznej opieki nad pacjentem i współpracy pomiędzy zespołem pielęgniarskim i lekarskim.

Pełny opis:

Studenci w czasie zajęć zapoznają się z podstawowymi badaniami endoskopowymi, wskazaniami i przeciwwskazaniami do ich wykonywania. Przedstawione zostaną najważniejsze objawy chorób górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego, chorób wątroby i trzustki, w których istotne znaczenie ma diagnostyka i terapia endoskopowa. Szczególną uwagę zwróci się na objawy alarmowe, świadczące o poważnym zagrożeniu życia. Zagadnienia te będą prezentowane jako przypadki kliniczne i dyskutowane na zajęciach.

Ważnym zagadnieniem, z którym zapoznają się studenci, jest organizacja pracy pracowni endoskopowych oraz dezynfekcja i dekontaminacja sprzętu endoskopowego i akcesoriów.

Przedstawione zostaną najważniejsze zabiegi endoskopowe i wskazania do ich wykonywania. Zdobyta wiedza pozwoli pogłębić wiedzę i umiejętności praktycznego jej wykorzystywania w opiece nad pacjentami przed w trakcie i po zabiegach endoskopowych

Literatura:

Literatura podstawowa:

Kliniczna endoskopia przewodu pokarmowego. Ginsberg Gregory G., Gostout Christopher J., Kochman Michael L., Norton Ian, 2009, Medipage

Literatura uzupełniająca:

Floch MH. Gastroenterologia Nettera, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010

Najczęstsze choroby górnego odcinka przewodu pokarmowego 2010, PZWL

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

Wykonanie zadania przygotowanego przez osobę prowadzącą zajęcia (zaplanowanie opieki pielęgniarskiej wobec pacjenta poddawanego badaniu endoskopowemu na podstawie opisu przypadku) w formie prezentacji (K_BW01, K_BW54, K_BW55, K_BU01, K_BU02, KBU11)

Akceptowalny poziom osiągnięcia efektów: student zaplanował opiekę pielęgniarską u chorego z badaniem endoskopowym na poziomie 60% możliwych do zdobycia punktów (4 pkt)

Kryteria oceny:

Rozpoznanie problemów pielęgnacyjnych chorego (0-1-2)

Zaplanowanie interwencji pielęgniarskich (0-1-2)

Umiejętność wykorzystania i łączenia wiedzy z różnych dziedzin (0-1-2)

Legenda:

0 – oznacza brak wykonania zadania

1 – zadanie wykonane po uzyskaniu ukierunkowania i pomocy ze strony nauczyciela

2 - zadanie wykonane samodzielnie i prawidłowo

Test jednorazowego wyboru- 10 pytań (K_BW01, K_BW54, K_BW55, K_BU01, K_BU02, K_BU11)

Kryteria oceny- akceptowany poziom osiągnięcia efektu: uzyskanie 60% (6 odpowiedzi) prawidłowych odpowiedzi

Przedłużona obserwacja, ocena przez kolegów, ocena formująca -krótki sprawdzian, w którym studenci sami się oceniają na podstawie dyskusji z nauczycielem na temat prawidłowych/błędnych decyzji, rozwiązań (K_K01, K_K05, K_K07)

Akceptowany poziom osiągnięcia efektu: student jest aktywny, bierze udział w dyskusji, komentuje prezentacje przedstawiane przez innych studentów na poziomie 60% możliwych do zdobycia punktów (4 pkt)

Kryteria oceny:

Aktywność na zajęciach (0-1-2)

Konstruktywna dyskusja (0-1-2)

Ocena pracy innych studentów (0-1-2)

0 - oznacza brak aktywności, udziału w dyskusjach, komentarzach

1 – aktywność w wykonywaniu zadań na wyraźne polecenie nauczyciela

2 – duża aktywność na zajęciach, konstruktywna dyskusja, mobilizacja innych studentów

Praktyki zawodowe:

Nie ma

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)