Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauczanie zawodu: Europejski system kształcenia w pielęgniarstwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P2-Eursys-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauczanie zawodu: Europejski system kształcenia w pielęgniarstwie
Jednostka: Katedra Nauk Społecznych i Medycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Do realizacji opisywanego przedmiotu niezbędne jest posiadanie podstawowej wiedzy na temat funkcjonowanoa Unii Europejskiej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:



1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

 udział w wykładach: 10 godzin

2. Bilans nakładu pracy studenta:

 5 godzin

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – nie dotyczy

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

–5 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem do uczestnictwa w procesie oceniania:

– 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta związany z realizacją przedmiotu wynosi 20 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

W1: uwarunkowania rozwoju zawodowego pielęgniarek (A.W20);

W2: podstawowe pojęcia z zakresu dydaktyki medyczne (A.W23.);

W3: zasady przygotowania do działalności dydaktycznej (A.W24.);

W4: metody nauczania i środki dydaktyczne stosowane w kształceniu przeddyplomowym i podyplomowym (A.W25.);


Efekty uczenia się - umiejętności:


U1: analizować strukturę zadań zawodowych pielęgniarek w kontekście posiadanych kwalifikacji (A.U6..);

U2: dobierać odpowiednie środki i metody nauczania w działalności dydaktycznej (A.U15.);

U3: dokonywać weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się i organizacji procesu kształcenia zawodowego (A.U16.).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:


K1: okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową (K.3.).

Metody dydaktyczne:

Wykłady:

- wykład problemowy z prezentacją multimedialną



Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
- okrągłego stołu
- panelowa
- referatu
- seminaryjna
- stolików eksperckich
- studium przypadku
- SWOT
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Europejski system kształcenia w pielęgniarstwie to przedmiot z grupy nauk społecznych i humanistycznych, ukazujący ewolucję procesu kształcenia w zakresie pielęgniarstwa oraz współczesny system organizacyjny obowiązujący obecnie, ze szczególnym uwzględnieniem Polski i Unii Europejskiej.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami:

1. Kształcenie przed Florencją Nightingale – od starożytności po XIX w.

2. Pierwsza szkoła pielęgniarska przy Szpitalu Św. Tomasza w Londynie (1860 r.) – nowe standardy kształcenia.

3. Nowoczesny system kształcenia w zakresie pielęgniarstwa na świecie (1860-1899).

4. Nowoczesny system kształcenia w zakresie pielęgniarstwa w Polsce (1918-1939).

5. Kształcenie zawodowe w Polsce po 1945 r. do lat 90. XX w. a współczesne konsekwencje.

6. System kształcenia w zakresie pielęgniarstwa w krajach Unii Europejskiej – stan obecny.

7. System kształcenia w zakresie pielęgniarstwa w krajach Europy spoza Unii Europejskiej – stan obecny, wybrane przykłady.

Literatura:

1. Wprowadzenie do teorii i praktyki pielęgniarstwa, pod red. H. Wojnowskiej – Dawiskiby, Wrocław 2003, s. 23 – 32.

2. A. Blak, Florence Nightingale i jej filozofia pielęgnowania, „Pielęgniarstwo 2000”, 1995, nr 6.

3. I. Wrońska, Polskie pielęgniarstwo 1919 – 1939, Lublin 1991, s. 31 – 50.

4. J. Fetlińska, Kształtowanie się wyższego szkolnictwa pielęgniarskiego, w: Zawód pielęgniarki na ziemiach polskich w XIX i XX wieku, Warszawa 2008, s. 394-416.

5. A. Stryjski, R. Poźniak-Balicka, R. Stryjski, System kształcenia pielęgniarskiego w wybranych krajach europejskich, „Problemy profesjo logii” 2017, nr 1, s. 89-99.

6. I. Wrońska, Rola społeczno-zawodowa pielęgniarki. Studium współczesnego pielęgniarstwa, Warszawa 1997

7. Wybrane zagadnienie z pielęgniarstwa europejskiego, pod red. Ireny Wrońskiej i E. Krajewskiej-Kułak, Czelej, Lublin 2007,

8. Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej z dnia 15 lipca 2011 r. ze zmianami.

Metody i kryteria oceniania:

Wymogi:

- obecność na zajęciach,

- kolokwium ustne (A.W20, A.W23., A.W24., A.W25.)

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)