Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: w niewydolności krążenia, zaburzeniach serca i nadciśnieniu tętniczym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P2-Opkeww-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0910) Ochrona zdrowia
|
Nazwa przedmiotu: | Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: w niewydolności krążenia, zaburzeniach serca i nadciśnieniu tętniczym |
Jednostka: | Katedra Rehabilitacji Kardiologicznej i Promocji Zdrowia |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4011 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.50
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin – w tym 10 godzin z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość (0,4 ECTS) - udział w ćwiczeniach: 20 godzin (0,8 ECTS) - konsultacje: 5 godzin (0,2 ECTS) - przeprowadzenie zaliczenia: 1 (0,04 ECTS) Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 36 godzin, co odpowiada 1,44 punktom ECTS 2.Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin (0,4 ECTS) - udział w ćwiczeniach: 20 godziny (0,8 ECTS) - przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin (0,6 ECTS) - napisanie sprawozdań ćwiczeń : 10 godzin (0,4 ECTS) - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin (0,4 ECTS) - udział w praktykach zawodowych – 10 godzin (0,4 ECTS) - konsultacje: 5 godziny (0,2 ECTS) - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4+1 =5 godzina (0,2 ECTS) - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 1,5+1 =2,5 godziny (0,1 ECTS) Łączny nakład pracy studenta wynosi 87,5 godziny, co odpowiada 3,5 pkt ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – nie dotyczy 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 1= 5 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 1,5+1 =2,5 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7,5 godzin, co odpowiada 0,3 punktom ECTS 5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - ćwiczenia: 10 godziny - praktyki zawodowe: 10 godzin Całkowity nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godziny, co stanowi 0,8 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: W1: zasady postępowania diagnostyczno-terapeutycznego i opieki nad pacjentami z nadciśnieniem tętniczym, zaburzeniami rytmu serca, przewlekłą niewydolnością krążenia oraz nowoczesne technologie wykorzystywane w terapii i monitorowaniu pacjentów z chorobami układu krążenia (nauki medyczne) B.W25 W2: zasady funkcjonowania zespołów interdyscyplinarnych w opiece nad pacjentem z niewydolnością serca B.W19 W3: zasady doboru badań diagnostycznych i interpretacji ich wyników w opiece nad pacjentem z chorobami sercowo-naczyniowymi w zakresie posiadanych uprawnień zawodowych B.W15 W4: zasady udzielania świadczeń zdrowotnych w opiece długoterminowej, w tym zasady opieki pielęgniarskiej nad chorym w intensywnej opiece kardiologicznej B. W71 W5: zasady i metody monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz realizacji działań promocyjnoprofilaktycznych w populacji osób zdrowych, w tym techniki diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w intensywnej opiece kardiologicznej (nauki medyczne) B.W72 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: U1: diagnozować zagrożenia zdrowotne pacjenta z chorobą przewlekłą układu sercowo-naczyniowego B.U11 U2: wdrażać działanie terapeutyczne wśród pacjentów z cho-robami układu sercowo-naczyniowego w zależności od oceny stanu pacjenta w ramach posiadanych uprawnień zawodowych B.U18 U3: przygotowywać pacjenta z nadciśnieniem tętniczym, przewlekłą niewydolnością krążenia i zaburzeniami rytmu serca do samoopieki i samopielęgnacji B.U27 U4: planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pa-cjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji przy nadciśnieniu tętniczym, w przewlekłej niewydolności krążenia i przy zaburzeniach rytmu serca B.U28 U5: wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne do monitorowania pacjentów z chorobami układu krążenia B.U29 U6: rozwiązywać problemy zawodowe, szczególnie związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikają-cych ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realiza-cji, w tym stosować interwencje w opiece nad chorym w in-tensywnej opiece kardiologicznej B.U83 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: K1: dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądo-wych i kulturowych K.1 K2: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów dzia-łalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K.2 K3: rozwiązywania złożonych problemów etycznych związa-nych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań K.4 K4: ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadcze-nia zdrowotne K.5 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny, metody służące prezentacji treści Ćwiczenia: praca z książką, analiza przypadku, pogadanka, metoda okrągłego stołu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przygotować studenta do sprawowania kompleksowej opieki oraz pełnienia roli edukatora pacjenta z chorobami sercowo-naczyniowymi oraz jego rodziny/opiekunów. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć student nabędzie wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia opieki i edukacji terapeutycznej wśród pacjentów z takimi chorobami przewlekłymi układu sercowo-naczyniowego jak: niewydolność serca, nadciśnienia tętnicze, zaburzenia rytmu serca. |
Literatura: |
Aktualne wytyczne ESC/PTK dotyczące niewydolności serca, zaburzeń rytmu I nadciśnienia tętniczego. Jankowska-Polańska B., Kaczan A., Lomper K. et al.: Symp-toms, acceptance of illness and health-related quality of life in patients with atrial fibrillation. Eur J Cardiovasc Nurs 2018; 17(3):262-272. doi: 10.1177/1474515117733731 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest test (20 pytań). Student otrzymuje zaliczenie gdy uzyska minimum 60% prawidłowych odpowiedzi. W przypadku braku uzyskania zaliczenia studentowi przysługuje prawo do drugiego terminu zaliczenia. Weryfikacja efektów kształcenia: Test pisemny – W1-W5, U1-U6 Ćwiczenia: U1-U6 Aktywność i uczestnictwo w zajęciach: K1-K4 |
Praktyki zawodowe: |
10 godzin w Zakładzie Rehabilitacji Kardiologicznej i Promocji Zdrowia SU nr 1 w Bydgoszczy/ Klinika Kardiologii Szpital Uniwersytecki nr 1 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Praktyka zawodowa, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aldona Kubica | |
Prowadzący grup: | Mariola Hinz, Agata Kosobucka-Ozdoba, Aldona Kubica, Piotr Michalski, Łukasz Pietrzykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Praktyka zawodowa - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Praktyka zawodowa, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aldona Kubica | |
Prowadzący grup: | Agata Kosobucka-Ozdoba, Aldona Kubica, Piotr Michalski, Łukasz Pietrzykowski, Marzena Wawrzyniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Praktyka zawodowa - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przygotować studenta do sprawowania kompleksowej opieki oraz pełnienia roli edukatora pacjenta z chorobami sercowo-naczyniowymi oraz jego rodzi-ny/opiekunów. |
|
Pełny opis: |
W trakcie zajęć student nabędzie wiedzę i umiejętności nie-zbędne do prowadzenia opieki i edukacji terapeutycznej wśród pacjentów z takimi chorobami przewlekłymi układu sercowo-naczyniowego jak: niewydolność serca, nadciśnienia tętnicze, zaburzenia rytmu serca. |
|
Literatura: |
Aktualne wytyczne ESC/PTK dotyczące niewydolności serca, zaburzeń rytmu I nadciśnienia tętniczego. Jankowska-Polańska B., Kaczan A., Lomper K. et al.: Symp-toms, acceptance of illness and health-related quality of life in patients with atrial fibrillation. Eur J Cardiovasc Nurs 2018; 17(3):262-272. doi: 10.1177/1474515117733731 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.