Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: w niewydolności krążenia, zaburzeniach serca i nadciśnieniu tętniczym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-P2-Opkeww-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0910) Ochrona zdrowia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Opieka i edukacja terapeutyczna w chorobach przewlekłych: w niewydolności krążenia, zaburzeniach serca i nadciśnieniu tętniczym
Jednostka: Katedra Rehabilitacji Kardiologicznej i Promocji Zdrowia
Grupy:
Strona przedmiotu: https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4011
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.50 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin – w tym 10 godzin z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość (0,4 ECTS)

- udział w ćwiczeniach: 20 godzin (0,8 ECTS)

- konsultacje: 5 godzin (0,2 ECTS)

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 (0,04 ECTS)


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 36 godzin, co odpowiada 1,44 punktom ECTS


2.Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin (0,4 ECTS)

- udział w ćwiczeniach: 20 godziny (0,8 ECTS)

- przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin (0,6 ECTS)

- napisanie sprawozdań ćwiczeń : 10 godzin (0,4 ECTS)

- czytanie wskazanej literatury: 10 godzin (0,4 ECTS)

- udział w praktykach zawodowych – 10 godzin (0,4 ECTS)

- konsultacje: 5 godziny (0,2 ECTS)

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4+1 =5 godzina (0,2 ECTS)

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 1,5+1 =2,5 godziny (0,1 ECTS)


Łączny nakład pracy studenta wynosi 87,5 godziny, co odpowiada 3,5 pkt ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi – nie dotyczy


4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 1= 5 godzin

- przygotowanie do egzaminu i egzamin: 1,5+1 =2,5 godziny


Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 7,5 godzin, co odpowiada 0,3 punktom ECTS


5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- ćwiczenia: 10 godziny

- praktyki zawodowe: 10 godzin

Całkowity nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godziny, co stanowi 0,8 ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

W1: zasady postępowania diagnostyczno-terapeutycznego i opieki nad pacjentami z nadciśnieniem tętniczym, zaburzeniami rytmu serca, przewlekłą niewydolnością krążenia oraz nowoczesne technologie wykorzystywane w terapii i monitorowaniu pacjentów z chorobami układu krążenia (nauki medyczne) B.W25

W2: zasady funkcjonowania zespołów interdyscyplinarnych w opiece nad pacjentem z niewydolnością serca B.W19

W3: zasady doboru badań diagnostycznych i interpretacji ich wyników w opiece nad pacjentem z chorobami sercowo-naczyniowymi w zakresie posiadanych uprawnień zawodowych B.W15

W4: zasady udzielania świadczeń zdrowotnych w opiece długoterminowej, w tym zasady opieki pielęgniarskiej nad chorym w intensywnej opiece kardiologicznej B. W71

W5: zasady i metody monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz realizacji działań promocyjnoprofilaktycznych w populacji osób zdrowych, w tym techniki diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w intensywnej opiece kardiologicznej (nauki medyczne) B.W72


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student potrafi:

U1: diagnozować zagrożenia zdrowotne pacjenta z chorobą przewlekłą układu sercowo-naczyniowego B.U11

U2: wdrażać działanie terapeutyczne wśród pacjentów z cho-robami układu sercowo-naczyniowego w zależności od oceny stanu pacjenta w ramach posiadanych uprawnień zawodowych B.U18

U3: przygotowywać pacjenta z nadciśnieniem tętniczym, przewlekłą niewydolnością krążenia i zaburzeniami rytmu serca do samoopieki i samopielęgnacji B.U27

U4: planować i przeprowadzać edukację terapeutyczną pa-cjenta, jego rodziny i opiekuna w zakresie samoobserwacji i samopielęgnacji przy nadciśnieniu tętniczym, w przewlekłej niewydolności krążenia i przy zaburzeniach rytmu serca B.U28

U5: wykorzystywać nowoczesne technologie informacyjne do monitorowania pacjentów z chorobami układu krążenia B.U29

U6: rozwiązywać problemy zawodowe, szczególnie związane z podejmowaniem decyzji w sytuacjach trudnych, wynikają-cych ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realiza-cji, w tym stosować interwencje w opiece nad chorym w in-tensywnej opiece kardiologicznej B.U83


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student:

K1: dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądo-wych i kulturowych K.1

K2: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów dzia-łalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K.2

K3: rozwiązywania złożonych problemów etycznych związa-nych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań K.4

K4: ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadcze-nia zdrowotne K.5


Metody dydaktyczne:

Wykład: wykład informacyjny, metody służące prezentacji treści

Ćwiczenia: praca z książką, analiza przypadku, pogadanka, metoda okrągłego stołu


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przygotować studenta do sprawowania kompleksowej opieki oraz pełnienia roli edukatora pacjenta z chorobami sercowo-naczyniowymi oraz jego rodziny/opiekunów.

Pełny opis:

W trakcie zajęć student nabędzie wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia opieki i edukacji terapeutycznej wśród pacjentów z takimi chorobami przewlekłymi układu sercowo-naczyniowego jak: niewydolność serca, nadciśnienia tętnicze, zaburzenia rytmu serca.

Literatura:

Aktualne wytyczne ESC/PTK dotyczące niewydolności serca, zaburzeń rytmu I nadciśnienia tętniczego.

Jankowska-Polańska B., Kaczan A., Lomper K. et al.: Symp-toms, acceptance of illness and health-related quality of life in patients with atrial fibrillation. Eur J Cardiovasc Nurs 2018; 17(3):262-272. doi: 10.1177/1474515117733731

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia przedmiotu jest test (20 pytań). Student otrzymuje zaliczenie gdy uzyska minimum 60% prawidłowych odpowiedzi.

W przypadku braku uzyskania zaliczenia studentowi przysługuje prawo do drugiego terminu zaliczenia.

Weryfikacja efektów kształcenia:

Test pisemny – W1-W5, U1-U6

Ćwiczenia: U1-U6

Aktywność i uczestnictwo w zajęciach: K1-K4

Praktyki zawodowe:

10 godzin w Zakładzie Rehabilitacji Kardiologicznej i Promocji Zdrowia SU nr 1 w Bydgoszczy/ Klinika Kardiologii Szpital Uniwersytecki nr 1

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Praktyka zawodowa, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Kubica
Prowadzący grup: Mariola Hinz, Agata Kosobucka-Ozdoba, Aldona Kubica, Piotr Michalski, Łukasz Pietrzykowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Praktyka zawodowa - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Praktyka zawodowa, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aldona Kubica
Prowadzący grup: Agata Kosobucka-Ozdoba, Aldona Kubica, Piotr Michalski, Łukasz Pietrzykowski, Marzena Wawrzyniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Praktyka zawodowa - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przygotować studenta do sprawowania kompleksowej opieki oraz pełnienia roli edukatora pacjenta z chorobami sercowo-naczyniowymi oraz jego rodzi-ny/opiekunów.

Pełny opis:

W trakcie zajęć student nabędzie wiedzę i umiejętności nie-zbędne do prowadzenia opieki i edukacji terapeutycznej wśród pacjentów z takimi chorobami przewlekłymi układu sercowo-naczyniowego jak: niewydolność serca, nadciśnienia tętnicze, zaburzenia rytmu serca.

Literatura:

Aktualne wytyczne ESC/PTK dotyczące niewydolności serca, zaburzeń rytmu I nadciśnienia tętniczego.

Jankowska-Polańska B., Kaczan A., Lomper K. et al.: Symp-toms, acceptance of illness and health-related quality of life in patients with atrial fibrillation. Eur J Cardiovasc Nurs 2018; 17(3):262-272. doi: 10.1177/1474515117733731

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)