Pielęgniarstwo opieki długoterminowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P2-POD-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.7
|
Nazwa przedmiotu: | Pielęgniarstwo opieki długoterminowej |
Jednostka: | Katedra Opieki Paliatywnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Na potrzeby realizacji zajęć z przedmiotu Pielęgniarstwo opieki długoterminowej student powinien posiadać wiedzę oraz umiejętności z zakresu: - anatomii, fizjologii - podstaw klinicznych najczęstszych schorzeń prowadzących do upośledzenia sprawności funkcjonalnej - podstaw teoretycznych pielęgnowania i edukacji zdrowotnej - podstaw teoretycznych dla działań praktycznych stosowanych w pielęgniarstwie zgodnie z zasadami prawidłowej realizacji procedur i interwencji pielęgniarskich - zakresu etyki zawodowej |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość:10 godzin – 1pkt. ECTS - udział w praktyce zawodowej: 40 godzin – 2pkt. ECTS - udział w zajęciach praktycznych: 40 godzin – 2pkt. ECTS - praca własna studenta :zdobycie źródeł informacji i ich analiza oraz opracowanie procesu pielęgnowania – 10 godzin - przygotowanie do zajęć oraz do egzaminu +egzamin: 10+1=11 godzin Łączna ilość punktów ECTS - 5 |
Efekty uczenia się - wiedza: | .W.1. czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku; D.W.2. etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg ,leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach; D.W.3. zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w opiece długoterminowej D.W.4. rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania; D.W.5. zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach; D.W6. właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania; D.W.7. standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia; D.W.8. reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację; D.W.10. zasady organizacji opieki specjalistycznej –długoterminowej D.W.25. zasady opieki nad pacjentem z przetoką jelitową i moczową; D.W.33. metody i techniki komunikowania się z pacjentem niezdolnym do nawiązania i podtrzymania efektywnej komunikacji ze względu na stan zdrowia lub stosowane leczenie; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | D.U.1. gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej; D.U.2. prowadzić poradnictwo w zakresie samo opieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące chorób; D.U.3. prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób; D.U.4. organizować izolację pacjentów z chorobą zakaźną w miejscach publicznych i w warunkach domowych; D.U.6. dobierać technikę i sposoby pielęgnowania rany, w tym zakładania opatrunków; D.U.7. dobierać metody i środki pielęgnacji ran na podstawie ich klasyfikacji; D.U.9. doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii; D.U.15.dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych; D.U.17. prowadzić u osób dorosłych żywienie dojelitowe (przez zgłębnik i przetokę odżywczą) ; D.U.18. rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego; D.U.19. pielęgnować pacjenta z przetoką jelitową oraz rurką tracheotomijną; D.U.20. prowadzić rozmowę terapeutyczną; D.U.21. prowadzić rehabilitację przyłóżkową i aktywizację z wykorzystaniem elementów terapii zajęciowej; D.U.22. przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta; D.U.23. asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych; D.U.26. przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K.1. kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną; K.2. przestrzegania praw pacjenta; K.4. ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe; K.5. zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; K.6. przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta; K.7. dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: -wykład problemowy z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia -wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia - wykład informacyjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia - wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem techniki i narzędzi edukacyjnych w zakresie zdalnego kształcenia Zajęcia praktyczne: - seminarium - pogadanka - analiza przypadków - metody eksponujące: pokaz - instruktaż - metody symulacyjne (SWW) Praktyka zawodowa: - ćwiczenia praktyczne - pogadanka - pokaz - instruktaż Samokształcenie: - analiza literatury |
Skrócony opis: |
Celem zajęć z przedmiotu Pielęgniarstwo opieki długoterminowej jest teoretyczne oraz praktyczne przygotowanie studentów do sprawowania właściwej opieki oraz aktywizacji wobec pacjentów wymagających opieki długoterminowej |
Pełny opis: |
Przedmiot Pielęgniarstwo opieki długoterminowej realizowany jest w formie, wkładów, zajęć praktycznych, praktyki zawodowej i samokształcenia. Celem wykładów jest wyposażenie studentów w aktualną wiedzę dotyczącą opieki długoterminowej oraz sposobów i zasad sprawowania właściwej opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów z deficytami ruchowymi i psychicznymi. W ramach wykładów przedstawiane są podstawowe pojęcia dotyczące opieki długoterminowej oraz zakres oddziaływań tej opieki w poszczególnych jednostkach chorobowych. Omawiane treści przedstawiają najczęstsze problemy pielęgnacyjne w poszczególnych jednostkach i stanach chorobowych. Celem zajęć praktycznych jest nabycie przez studentów kompetencji koniecznych w sprawowaniu właściwej opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z deficytem ruchowym i psychicznym wymagającym opieki długoterminowej. Wszystkie czynności instrumentalne oraz zabiegi pielęgniarskie wykonywane są zgodnie z obowiązującymi procedurami pod nadzorem nauczycieli zawodu. W oparciu o posiadaną wiedzę studenci doskonalą umiejętności nawiązywania kontaktu z pacjentem, gromadzenia danych, stawiania diagnozy pielęgniarskiej oraz planowania opieki. W realizacji praktyk zawodowych studenci doskonalą umiejętności praktyczne na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach zajęć praktycznych. Celem samokształcenia jest własny rozwój zawodowy ukierunkowany na pogłębienie wiedzy wykraczającej poza obligatoryjny dla przedmiotu zakres oraz opracowanie procesu pielęgnowania dla wyznaczonego przez nauczyciela zawodu pacjenta. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kędziora –Kornatowska K. (red.): Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej., PZWL Warszawa 2015 2. Zielińska E., Guzak B.: Opieka długoterminowa, uwarunkowania medyczne i prawne, PZWL Warszawa 2018 3. Iwańki R.: opieka długoterminowa nad osobami starszymi., CeDeWu 2016 4. Czajka D., Czekała B.: Standardy domowej pielęgniarskiej opieki długoterminowej, Borgis 2013 5. Kiwerski J. (red.): Rehabilitacja medyczna. PZWL, Warszawa 2005 Literatura uzupełniająca: 1. Czajka D., Czekała B.: Przewlekle chory w domu, gdzie szukać pomocy?, Warszaw PZWL 2012 2. Szwałkiewicz E., Kaussen J.: Opieka długoterminowa w świadczeniach pielęgniarek i opiekunek., TZMO 2006 4. Cieślar-Korfel A.: Usprawnianie po udarze mózgu. Poradnik dla terapeutów i pracowników podstawowej opieki zdrowotnej. Elipsa-jaim s.c., Kraków 2009 5. Lewko J., Kopczych B.E.: Procedury leczniczo-pielęgnacyjne w opiece środowiskowej i długoterminowej, PZWL Warszawa 2020 6. Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008 7. Kopcych B.E., Lewko J.: Wprowadzenie do opieki długoterminowej. UM Białystok 2019 8. Adamczyk K.: Pielęgniarstwo neurologiczne. Czelej, Lublin 2000 9. Adamczyk K.: Pielęgnowanie chorych po udarach mózgowych. Czelej, Lublin 2003 10. Adamczyk K., Turowski K.: Procedury pielęgnowania w neurologii i neurochirurgii. NeuroCentrum, Lublin 2007 11. Kózka M. (red.): Stany zagrożenia życia. Wybrane standardy opieki i procedury postępowania pielęgniarskiego. UJ, Kraków 2001 12. Talar J (red.).: Urazy pnia mózgu. Kompleksowa diagnostyka i terapia, AM, Bydgoszcz 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena studenta podczas zajęć z przedmiotu Pielęgnowanie opieki długoterminowej na podstawie weryfikacji: - posiadanej wiedzy merytorycznej - umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy (przedłużona obserwacja) - celowości i prawidłowości wykonywanych czynności w opiece nad pacjentem - aktywności studenta na zajęciach - umiejętności współpracy w zespole - postawy studenta dotyczącej przestrzegania zasad etyki zawodowej i praw pacjenta - stosunku studenta w odniesieniu do obowiązków wynikających z regulaminu studiów oraz regulaminu dydaktycznego przedmiotu (frekwencja, terminowość zaliczania poszczególnych form zajęć) Metody oceny: - bieżąca ocena studenta w odniesieniu do aktywności, przygotowania do zajęć oraz poprawności wykonywanych działań (przedłużona obserwacja) - ocena pisemnie opracowanego planu opieki - zaliczenie końcowe przedmiotu – egzamin testowy Metody oceny i efekty kształcenia podlegające ocenie: Test – D.W.1.,D.W.2.,D.W.3.,D.W.7.,D.W.10.,D.W.25., D.W.33. Plan opieki – D.W.4.,D.W.5., D.W.6.,D.W.8.,D.W.10.,D.W.25. Samokształcenie – K.5., K.7., Aktywność studenta - D.W.1.,D.W.2.,D.W.3.,D.W.33.,D.U.1.,D.U.2.,D.U.3.,K.1. Poprawność wykonywania działań – D.U.4.,D.U.6.,D.U.7.,D.U.17.,D.U.19.,D.U.26. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego z przedmiotu jest: - obecność na zajęciach, a w przypadku absencji rozliczenie się z nieobecności (odpracowanie nieobecności zgodnie z ustaleniami, z osobą prowadzącą zajęcia) - uzyskanie zaliczenia z opracowanego planu opieki oraz z zajęć w Centrum Symulacji Medycznych na Symulatorze Wysokiej Wierności Forma zaliczenia przedmiotu – egzamin pisemny Egzamin pisemny (test jednokrotnego wyboru, 20 pytań) – student otrzymuje 1 pkt. za każdą poprawną odpowiedź; akceptowalny poziom 60% poprawnych odpowiedzi tj. min 12 pkt. Szczegółowe kryteria oceny według wyniku testu: 20-18 pkt bdb 17-15 pkt db 14-12 pkt dst 11-0 pkt ndst W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z egzaminu, student ma prawo do dwóch poprawek. |
Praktyki zawodowe: |
Tak |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 40 godzin
Samokształcenie, 15 godzin
Wykład, 10 godzin
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Sinkiewicz-Jaskólska | |
Prowadzący grup: | Hanna Glama, Anna Goclik, Justyna Grada, Iwona Lunitz, Magdalena Mackiewicz-Milewska, Krystyna Nowacka, Dorota Ratuszek-Sadowska, Renata Sinkiewicz-Jaskólska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyka zawodowa - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie Zajęcia praktyczne - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć z przedmiotu Pielęgniarstwo opieki długoterminowej jest teoretyczne oraz praktyczne przygotowanie studentów do sprawowania właściwej opieki oraz aktywizacji wobec pacjentów wymagających opieki długoterminowej |
|
Pełny opis: |
Przedmiot Pielęgniarstwo opieki długoterminowej realizowany jest w formie, wkładów, zajęć praktycznych, praktyki zawodowej i samokształcenia. Celem wykładów jest wyposażenie studentów w aktualną wiedzę dotyczącą opieki długoterminowej oraz sposobów i zasad sprawowania właściwej opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów z deficytami ruchowymi i psychicznymi. W ramach wykładów przedstawiane są podstawowe pojęcia dotyczące opieki długoterminowej oraz zakres oddziaływań tej opieki w poszczególnych jednostkach chorobowych. Omawiane treści przedstawiają najczęstsze problemy pielęgnacyjne w poszczególnych jednostkach i stanach chorobowych. Celem zajęć praktycznych jest nabycie przez studentów kompetencji koniecznych w sprawowaniu właściwej opieki pielęgniarskiej nad pacjentami z deficytem ruchowym i psychicznym wymagającym opieki długoterminowej. Wszystkie czynności instrumentalne oraz zabiegi pielęgniarskie wykonywane są zgodnie z obowiązującymi procedurami pod nadzorem nauczycieli zawodu. W oparciu o posiadaną wiedzę studenci doskonalą umiejętności nawiązywania kontaktu z pacjentem, gromadzenia danych, stawiania diagnozy pielęgniarskiej oraz planowania opieki. W realizacji praktyk zawodowych studenci doskonalą umiejętności praktyczne na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych w ramach zajęć praktycznych. Celem samokształcenia jest własny rozwój zawodowy ukierunkowany na pogłębienie wiedzy wykraczającej poza obligatoryjny dla przedmiotu zakres oraz opracowanie procesu pielęgnowania dla wyznaczonego przez nauczyciela zawodu pacjenta. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Kędziora –Kornatowska K. (red.): Pielęgniarstwo w opiece długoterminowej., PZWL Warszawa 2015 2. Zielińska E., Guzak B.: Opieka długoterminowa, uwarunkowania medyczne i prawne, PZWL Warszawa 2018 3. Iwańki R.: opieka długoterminowa nad osobami starszymi., CeDeWu 2016 4. Czajka D., Czekała B.: Standardy domowej pielęgniarskiej opieki długoterminowej, Borgis 2013 5. Kiwerski J. (red.): Rehabilitacja medyczna. PZWL, Warszawa 2005 Literatura uzupełniająca: 1. Czajka D., Czekała B.: Przewlekle chory w domu, gdzie szukać pomocy?, Warszaw PZWL 2012 2. Szwałkiewicz E., Kaussen J.: Opieka długoterminowa w świadczeniach pielęgniarek i opiekunek., TZMO 2006 4. Cieślar-Korfel A.: Usprawnianie po udarze mózgu. Poradnik dla terapeutów i pracowników podstawowej opieki zdrowotnej. Elipsa-jaim s.c., Kraków 2009 5. Lewko J., Kopczych B.E.: Procedury leczniczo-pielęgnacyjne w opiece środowiskowej i długoterminowej, PZWL Warszawa 2020 6. Jaracz K., Kozubski W.: Pielęgniarstwo neurologiczne. PZWL, Warszawa 2008 7. Kopcych B.E., Lewko J.: Wprowadzenie do opieki długoterminowej. UM Białystok 2019 8. Adamczyk K.: Pielęgniarstwo neurologiczne. Czelej, Lublin 2000 9. Adamczyk K.: Pielęgnowanie chorych po udarach mózgowych. Czelej, Lublin 2003 10. Adamczyk K., Turowski K.: Procedury pielęgnowania w neurologii i neurochirurgii. NeuroCentrum, Lublin 2007 11. Kózka M. (red.): Stany zagrożenia życia. Wybrane standardy opieki i procedury postępowania pielęgniarskiego. UJ, Kraków 2001 12. Talar J (red.).: Urazy pnia mózgu. Kompleksowa diagnostyka i terapia, AM, Bydgoszcz 2002 |
|
Uwagi: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.