Pielęgniarstwo położnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P2-PPOL-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.6
|
Nazwa przedmiotu: | Pielęgniarstwo położnicze |
Jednostka: | Katedra Perinatologii, Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.50
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student kontynuujący kształcenie z pielęgniarstwa położniczego powinien posiadać wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii człowieka, fizjologii ciąży, porodu i połogu oraz fizjologii i problemów w przebiegu laktacji. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach: 5h - udział w zajęciach praktycznych: 40h - konsultacje z nauczycielem – 1h -przeprowadzenie zaliczenia: 1h 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: -przygotowanie samokształcenia: 10h -czytanie wskazanej literatury: 5h 3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia: 8h 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - praktyka śródroczna: 20 h. Łączny nakład pracy studenta wynosi 90 godzin, co odpowiada 3,5 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy absolwent: W1: zna czynniki ryzyka i zagrożenia zdrowotne u pacjentów w różnym wieku; (D.W1) W2: zna etiopatogenezę, objawy kliniczne, przebieg, leczenie, rokowanie i zasady opieki pielęgniarskiej nad pacjentami w wybranych chorobach; (D.W2) W3: zna zasady diagnozowania i planowania opieki nad pacjentem w pielęgniarstwie internistycznym, chirurgicznym, położniczo-ginekologicznym, pediatrycznym, geriatrycznym, neurologicznym, psychiatrycznym, w intensywnej opiece medycznej, opiece paliatywnej, opiece długoterminowej; (D.W3) W4: rodzaje badań diagnostycznych i zasady ich zlecania; (D.W4) W5: zna zasady przygotowania pacjenta w różnym wieku i stanie zdrowia do badań oraz zabiegów diagnostycznych, a także zasady opieki w trakcie oraz po tych badaniach i zabiegach; (D.W5) W6: zna właściwości grup leków i ich działanie na układy i narządy pacjenta w różnych chorobach w zależności od wieku i stanu zdrowia, z uwzględnieniem działań niepożądanych, interakcji z innymi lekami i dróg podania; (D.W6) W7: zna standardy i procedury pielęgniarskie stosowane w opiece nad pacjentem w różnym wieku i stanie zdrowia; (D.W7) W8: zna reakcje pacjenta na chorobę, przyjęcie do szpitala i hospitalizację; (D.W8) W9: zna cel i zasady opieki prekoncepcyjnej oraz zasady planowania opieki nad kobietą w ciąży fizjologicznej; (D.W15) W10: zna okresy porodu fizjologicznego i zasady opieki nad kobietą w okresie połogu; (D.W16) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności absolwent: U1: potrafi gromadzić informacje, formułować diagnozę pielęgniarską, ustalać cele i plan opieki pielęgniarskiej, wdrażać interwencje pielęgniarskie oraz dokonywać ewaluacji opieki pielęgniarskiej; (D.U1) U2: potrafi prowadzić poradnictwo w zakresie samoopieki pacjentów w różnym wieku i stanie zdrowia dotyczące wad rozwojowych, chorób i uzależnień; (D.U2) U3: potrafi prowadzić profilaktykę powikłań występujących w przebiegu chorób; (D.U3) U4: potrafi doraźnie podawać pacjentowi tlen i monitorować jego stan podczas tlenoterapii; (D.U9) U5: potrafi przygotowywać pacjenta fizycznie i psychicznie do badań diagnostycznych; (D.U12) U6: potrafi wystawiać skierowania na wykonanie określonych badań diagnostycznych; (D.U13) U7: potrafi przygotowywać zapisy form recepturowych substancji leczniczych w ramach kontynuacji leczenia; (D.U14) U8: potrafi dokumentować sytuację zdrowotną pacjenta, dynamikę jej zmian i realizowaną opiekę pielęgniarską, z uwzględnieniem narzędzi informatycznych do gromadzenia danych; (D.U15) U9: potrafi rozpoznawać powikłania leczenia farmakologicznego, dietetycznego, rehabilitacyjnego i leczniczo-pielęgnacyjnego; (D.U18) U10: potrafi prowadzić rozmowę terapeutyczną; (D.U20) U11: potrafi przekazywać informacje członkom zespołu terapeutycznego o stanie zdrowia pacjenta; (D.U22) U12: potrafi asystować lekarzowi w trakcie badań diagnostycznych; (D.U23) U13: potrafi oceniać poziom bólu, reakcję pacjenta na ból i jego nasilenie oraz stosować farmakologiczne i niefarmakologiczne postępowanie przeciwbólowe; (D.U24) U14: potrafi przygotowywać i podawać pacjentom leki różnymi drogami, samodzielnie lub na zlecenie lekarza; (D.U26) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: K1: kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną; (K1) K2: przestrzegania praw pacjenta; (K2.) K3: samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem; (K3) K4: ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe; (K4) K5: zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu; (K5.) K6: przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta; (K6) K7: dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych. (K7.) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny • analiza przypadków • uczenie wspomagane komputerem Zajęcia praktyczne: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku) • metody eksponujące: pokaz, instruktaż |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów ze standardami postępowania położniczego zgodnie z przepisami prawa w opiece nad kobietą w okresie okołoporodowym z chorobami położniczymi i nie położniczymi oraz zasadami zastosowania czynności profilaktycznych, diagnostycznych, pielęgnacyjno-leczniczych i rehabilitacyjnych wykonywanych przez położną w różnych sytuacjach położniczych. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, zajęć praktycznych, samokształcenia i praktyki zawodowej. Wyklady mają za zadanie zapoznanie studenta z zasadami opieki nad rodzącą, noworodkiem i położnicą podczas porodu i połogu fizjologicznego zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami. Zajęcia praktyczne mają na celu zdobycie umiejętności w sprawowaniu opieki połozniczej w sytuacjach prawidłowych oraz w wybranych stanach patologii ciąży. Po odbytej praktyce zawodowej student będzie przygotowany do realizacji świadczeń zdrowotnych nad kobietą rodzącą, noworodkiem i połoznicą zgodnie z procesem pielęgnowania. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Troszyński M. Położnictwo. Ćwiczenia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006. 2. Bręborowicz G., Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL, Warszawa 2009 3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. Literatura uzupełniająca: 4. Chazan B (red.) Udany poród. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014. 5. Bień A. (red.) Opieka nad kobietą ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 6. Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009. 7. Iwanowicz-Palus G.J. Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Warszawa 2012. 8. Opieka nad kobietą w czasie porodu normalnego. Fundacja Rodzić po Ludzku. 9. Poród w wodzie. Fundacja Rodzić po Ludzku. 10. Otffinowska A. (red.) Wokół porodu – wybrane zagadnienia medycyny opartej na dowodach naukowych. Warszawa 2015. 11. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna, 2017 Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - 100% frekwencja na wykładach, zajęciach praktycznych, praktykach zawodowych oraz oddanie w terminie wyznaczonym przez wykładowcę samokształcenia, nienaganna postawa studenta, -odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą, -przedłużona obserwacja wykładowcy: K1-K7 (0-10 punktów, >50%), -ocena przez kolegów: K1-K7 (0-10 punktów, >50%). 1. Zaliczenie kolokwium z wykładów (test pisemny) (MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) na platformie MOODLE, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia Wiedza: W1- W9 Punktacja i ocena: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb 2.Zajęcia praktyczne - realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki pielęgniarskiej (załącznik nr 1, 0-21 punktów). Punktacja i ocena: 20-21 Bardzo dobry 18-19 Dobry plus 16-17 Dobry 14-15 Dostateczny plus 12-13 Dostateczny 11 i <11 Niedostateczny 3. Realizacja samokształcenia w formie eseju i/lub prezentacji multimedialnej: a) prezentacja multimedialna: punktacja 0-27 punktów (załącznik nr 2) Punktacja i ocena: 25-27 Bardzo dobry 22-24 Dobry plus 19-21 Dobry 16-18 Dostateczny plus 13-15 Dostateczny 12 i mniej Niedostateczny b) esej (załącznik nr 3). Kompetencje społeczne: K1, K3 (Skala Kompetencji Społecznej, załącznik nr 4). -egzamin zintegrowany (test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) na platformie MOODLE, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia Wiedza: Pielęgniarstwo położnicze: W1-W10, U1-U14, K1-K7. Punktacja i ocena kolokwium z wykładów: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb Poprawa zaliczenia – test poprawkowy (min. 75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). Punktacja i ocena egzaminu zintegrowanego (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), na platformie MOODLE obejmuje treści z: wykładów i zajęć praktycznych z przedmiotów: Położnictwo oraz pielęgniarstwo położnicze. -uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego, skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia: 60 % - 67% = 3,0 68% – 75% = 3,5 76% – 83% = 4,0 84% – 91% = 4,5 92% – 100% = 5,0. Poprawa egzaminu zintegrowanego w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). |
Praktyki zawodowe: |
20 h (praktyka śródroczna) jest realizowana w placówkach szpitalnych |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka zawodowa, 20 godzin
Samokształcenie, 15 godzin
Wykład, 5 godzin
Zajęcia praktyczne, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bannach, Małgorzata Gierszewska, Iwona Przybylska, Alicja Siłacz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Praktyka zawodowa - Zaliczenie Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie Zajęcia praktyczne - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów ze standardami postępowania położniczego zgodnie z przepisami prawa w opiece nad kobietą w okresie okołoporodowym z chorobami położniczymi i nie położniczymi oraz zasadami zastosowania czynności profilaktycznych, diagnostycznych, pielęgnacyjno-leczniczych i rehabilitacyjnych wykonywanych przez położną w różnych sytuacjach położniczych. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, zajęć praktycznych, samokształcenia i praktyki zawodowej. Wyklady mają za zadanie zapoznanie studenta z zasadami opieki nad rodzącą, noworodkiem i położnicą podczas porodu i połogu fizjologicznego zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami. Zajęcia praktyczne mają na celu zdobycie umiejętności w sprawowaniu opieki połozniczej w sytuacjach prawidłowych oraz w wybranych stanach patologii ciąży. Po odbytej praktyce zawodowej student będzie przygotowany do realizacji świadczeń zdrowotnych nad kobietą rodzącą, noworodkiem i połoznicą zgodnie z procesem pielęgnowania. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Troszyński M. Położnictwo. Ćwiczenia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006. 2. Bręborowicz G., Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL, Warszawa 2009 3. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. Literatura uzupełniająca: 4. Chazan B (red.) Udany poród. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014. 5. Bień A. (red.) Opieka nad kobietą ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 6. Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009. 7. Iwanowicz-Palus G.J. Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Warszawa 2012. 8. Opieka nad kobietą w czasie porodu normalnego. Fundacja Rodzić po Ludzku. 9. Poród w wodzie. Fundacja Rodzić po Ludzku. 10. Otffinowska A. (red.) Wokół porodu – wybrane zagadnienia medycyny opartej na dowodach naukowych. Warszawa 2015. 11. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna, 2017 Najnowsze artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.