Zaawansowana praktyka w pielęgniarstwie hematologicznym: Pielęgniarstwo w hematologii dziecięcej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P2-Pielhem-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana praktyka w pielęgniarstwie hematologicznym: Pielęgniarstwo w hematologii dziecięcej |
Jednostka: | Katedra Pielęgniarstwa Zachowawczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu przedmiotów: anatomia, fizjologia, pielęgniarstwo pediatryczne, dietetyka, etyka, psychologia, pedagogika, pediatria, promocja zdrowia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (0,5 ECTS): -godziny kontaktowe przewidziane w planie studiów 15 h (ćwiczenia 15 h) -godziny konsultacji indywidualnych studenta 1h 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu (0,5 ECTS) - przygotowanie i uzupełnienie notatek (3 h) - zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć (3h) - wymagane powtórzenie materiału (3h) - czytanie literatury (3h) 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (zaliczenie na ocenę |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Charakteryzuje stan zdrowia dziecka z chorobą krwi (B.W18). W2: Określa zadania pielęgniarki pediatrycznej w zakresie poszczególnych funkcji zawodowych wobec dziecka z niedokrwistością z niedoboru żelaza (B.W18). W3: Określa zadania pielęgniarki pediatrycznej w zakresie poszczególnych funkcji zawodowych wobec dziecka ze skazą naczyniową (B.W18). W4: Określa zadania pielęgniarki pediatrycznej w zakresie poszczególnych funkcji zawodowych wobec dziecka ze skazą płytkową (B.W18). W5: Określa zadania pielęgniarki pediatrycznej w zakresie poszczególnych funkcji zawodowych wobec dziecka ze skazą osoczową. (B.W18). W6: Określa zadania pielęgniarki pediatrycznej w zakresie poszczególnych funkcji zawodowych wobec dziecka z chorobą nowotworową krwi – ostrą białaczką limfoblastyczną (B.W18). W7: Określa zadania pielęgniarki pediatrycznej w zakresie poszczególnych funkcji zawodowych wobec dziecka z chorobą nowotworową krwi – chłoniakiem złośliwym (B.W18). W8: Charakteryzuje problemy zdrowotne dziecka z chorobą przewlekłą i jego rodziny (B.W18). W9: Wskazuje rodzaje i formy wsparcia społecznego dziecka przewlekle chorego i jego rodziny (B.W18). W10: Określa zadania pielęgniarki pediatrycznej w zakresie poszczególnych funkcji zawodowych wobec dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego (B.W20). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Stosuje nowoczesne metody, formy i pomoce dydaktyczne w edukacji zdrowotnej dziecka z chorobą krwi i jego rodziny (B.U17.). U2: Diagnozuje potrzeby zdrowotne dziecka z chorobą krwi i jego rodziny (B.U17.). U3: Prawidłowo przygotowuje dzieci i rodziców do współpracy w leczeniu i pielęgnowaniu (B.U17.). U4: Prawidłowo prowadzi edukację zdrowotną dziecka z chorobą krwi w zakresie samoopieki (B.U17.). U5. Prawidłowo ocenia skuteczność edukacji zdrowotnej dziecka z chorobą krwi i jego rodziców (B.U17.). U6: Stosuje nowoczesne metody, formy i pomoce dydaktyczne w edukacji zdrowotnej dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego (B.U17.). U7: Diagnozuje potrzeby zdrowotne dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego i jego rodziny (B.U17.). U8: Prawidłowo prowadzi edukację zdrowotną dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego w zakresie samoopieki (B.U17.). U9: Prawidłowo ocenia skuteczność edukacji zdrowotnej dziecka poddanego transplantacji szpiku kostnego (B.U17.). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych (B.K1.) K2: Szanuje godność i autonomię dziecka (B.K2.). K3: Rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu (B.K3.) K4: Przestrzega wartości, powinności i sprawności moralnych w edukacji zdrowotnej dziecka z chorobą krwi i jego rodziną (B.K2.). K5: Ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób znajdujących się pod jego opieką (B.K5.) K6: Dba o wizerunek własnego zawodu (B.K7.). K7: Uzasadnia znaczenie efektywnego współdziałania dziecka z chorobą krwi i jego rodziną z pielęgniarką (B.K7.). |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne: - prezentacja slajdów - dyskusja dydaktyczna - giełda pomysłów - analiza przypadków - uczenie wspomagane komputerem |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przygotowanie studenta w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych do opieki nad dzieckiem chorobą krwi i jego rodziną. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie ćwiczeń i wykładów. Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z opieką nad dzieckiem z chorobami krwi. Ćwiczenia poświęcone są kształtowaniu umiejętności niezbędnych do pełnienia opieki nad dzieckiem/ jego rodziną z chorobą krwi. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cepuch G., Krzeczkowska B., Perek M., Twarduś K. Modele pielęgnowania dziecka przewlekle chorego. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2011. 2. Chybicka A., Sawicz- Birkowska K. Onkologia i hematologia dziecięca. T1i2 Wyd. Lek. PZWL Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: 1. Matysiak M.(red.) Hematologia w praktyce pediatrycznej. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2002. 2. McCann S., Foa R., Smith O. Hematologia. Przypadki kliniczne. MedPharm Polska. Wrocław 2011. 3. Obuchowicz A. (red. nauk.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena bieżąca: Kolokwia pisemne i ustne oceniające poszczególne partie materiału, bieżąca ocena aktywności uczestnictwa studentów na zajęciach na podstawie obserwacji, 100% obecność na zajęciach. Odpracowanie nieobecności w formie uzgodnionej z wykładowcą. Ocena końcowa: Końcowa ocena opiera się na weryfikacji opanowanej przez studenta wiedzy merytorycznej i umiejętności jej wykorzystywania do twórczego rozwiązywania zadań problemowych oraz testu jednokrotnego wyboru. Zaliczenie na ocenę – test jednokrotnego wyboru. - warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia wszystkich form organizacyjnych zajęć realizowanych w ramach przedmiotu, - test obejmuje 21 pytań dobranych zgodnie z treściami kształcenia zawartymi w programie nauczania przedmiotu, Skala ocen końcowych w zależności od punktacji: • 0 - 12 pkt = < 60% = 2 • 13 – 14 pkt = 61% - 70% = 3 • 15 - 16 pkt = 71% - 75% = 3,5 • 17 - 18 pkt = 76% - 85% = 4 • 19 - 20 pkt = 86% - 90% = 4,5 • 21 pkt = 91% - 100% = 5 Poprawa zaliczenia testu w formie uzgodnionej z nauczycielem czasie dyżuru nauczyciela. Załącznik 1. Skala weryfikacji Kompetencji Społecznej Kryteria ocen z zakresu kompetencji personalno-społecznych ocenianych przez prowadzącego, kolegów w formie przedłużonej obserwacji postaw i zachowań: 5,0 – Student bardzo dobrze realizuje wszystkie powierzone mu zadania. Jest otwarty, komunikatywny. Pełni funkcję lidera zadań grupowych. Potrafi także pracować samodzielnie i w zespole. 4,5 – Student bardzo dobrze realizuje wszystkie powierzone zadania. Jest otwarty, komunikatywny. Przyjmuje odpowiedzialność za swoje działania. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. 4,0 – Student prawidłowo realizuje wszystkie powierzone zadania. Jest otwarty, komunikatywny. W większości przypadków potrafi pracować samodzielnie jak i w zespole. 3,5 – Student prawidłowo realizuje wszystkie powierzone zadania. Prawie zawsze jest otwarty, komunikatywny. W większości przypadków potrafi pracować samodzielnie jak i w zespole. 3,0 – Student poprawnie realizuje wszystkie powierzone zadania. W większości przypadków potrafi pracować samodzielnie jak i w zespole z uwzględnieniem zasad etycznych i zrozumienia dla potrzeb pacjenta. 2,0 – Student negatywnie realizuje wszystkie powierzone zadania. Nie potrafi pracować samodzielnie jak i w zespole. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.