Zaawansowana praktyka w pielęgniarstwie zachowawczym: Pielęgniarstwo w kardiologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P2-Pielkard-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana praktyka w pielęgniarstwie zachowawczym: Pielęgniarstwo w kardiologii |
Jednostka: | Katedra Pielęgniarstwa Zachowawczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student „na wejściu” do realizacji przedmiotu powinien posiadać wiedzę i umiejętności związane tematycznie z kardiologią, zdobyte podczas studiów I stopnia: - anatomii, fizjologii układu sercowo – naczyniowego oraz elektrofizjologii serca, - podstaw klinicznych najczęstszych schorzeń kardiologicznych - podstaw teoretycznych pielęgnowania i edukacji zdrowotnej, - podstaw teoretycznych psychologii człowieka, |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem do ćwiczeń: 1 godzin - przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego: 2 godziny Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 2 godzin - opracowanie tematów ćwiczeń: 1 godzin - czytanie wskazanej literatury: 1 godzin - konsultacje związane z przygotowaniem ćwiczeń: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 2 + 1 = 3 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po odbyciu zajęć z przedmiotu PIELĘGNIARSTWO W KARDIOLOGII student w dziedzinie wiedzy: W1. Objaśnia specjalistyczne techniki diagnostyczne i terapeutyczne stosowane w intensywnej opiece neurotraumatologicznej, kardiologicznej i kardiochirurgicznej (B.W5.), W2. Zna zasady konstruowania programów promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej (B.W5.), W3. Zna zasady profilaktyki i leczenia dietetycznego oraz powikłania dietoterapii (B.W5.), W4. Charakteryzuje przyczyny nagłego zatrzymania krążenia (B.W5.), W5. Omawia zagrożenia wynikające ze stosowania metod inwazyjnych i nieinwazyjnych stosowanych w kardiologii (B.W5.), W6. Zna zakres zadań opiekuńczych niezbędnych w trakcie realizacji opieki nad pacjentami ze schorzeniami karfiologicznymi (B.W5.), |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po odbyciu zajęć z przedmiotu PIELĘGNIARSTWO W KARDIOLOGII student w dziedzinie umiejętności: U1. Rozpoznaje problemy pielęgnacyjne oraz stosuje interwencje w opiece nad chorym w intensywnej opiece neurotraumatologicznej, kardiologicznej i kardiochirurgicznej (B.U3.), U2. Ocenia wpływ leczenia farmakologicznego na fizjologiczne procesy zachodzące w układzie sercowo-naczyniowym (B.U3.), U3. Projektuje metody i formy profilaktyki i prewencji chorób krążenia oraz kształtuje prawidłowe zachowania zdrowotne (B.U3.), U4. Planuje i realizuje opiekę pielęgniarską wspólnie z chorym i jego rodziną (B.U3.), U5. Dokonuje bieżącej i końcowej oceny stanu zdrowia pacjenta i skuteczności działań pielęgniarskich (B.U3.), |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po odbyciu zajęć z przedmiotu PIELĘGNIARSTWO W KARDIOLOGII student w dziedzinie innych kompetencji: K1. Ponosi odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych (B.K1.) K2. Krytycznie ocenia własne i cudze działania, przy zachowaniu szacunku do różnic światopoglądowych i kulturowych (B.K2.) K3. Rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu (B.K3.) K4. Ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób znajdujących się pod jego opieką (B.K5.) K5. Przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej (B.K6.) K6. Dba o wizerunek własnego zawodu (B.K7.) |
Metody dydaktyczne: | Metody podające i problemowe: • wykład informacyjny, • wykład problemowy, • dyskusja dydaktyczna, • seminarium, • analiza przypadków. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia z pielęgniarstwa w kardiologii mają na celu teoretyczne oraz praktyczne przygotowanie przyszłych magistrów pielęgniarstwa do sprawowania opieki na poziomie zaawansowanym wobec pacjentów z najczęstszymi schorzeniami kardiologicznymi (ostrymi i przewlekłymi) oraz opracowania i realizacji programów prewencji tych schorzeń. |
Pełny opis: |
PIELĘGNIARSTWO W KARDIOLOGII - przedmiot realizowany na II roku w III semestrze studiów stacjonarnych II stopnia kierunku pielęgniarstwo w formie ćwiczeń (10h). Zajęcia mają na celu wyposażenie studentów w aktualną, zgodną z wytycznymi i standardami wiedzę dotyczącą specyfiki, sposobów i zasad specjalistycznej opieki pielęgniarskiej wobec pacjentów z chorobami układu sercowo-naczyniowego. Ćwiczenia pogłębią wiedzę studentów odnośnie epidemiologii, etiologii, patogenezy, leczenia chorób kardiologicznych oraz profesjonalnego postępowania pielęgniarki w zakresie opieki nad pacjentem. W ramach przedmiotu realizowane będą następujące treści kształcenia: Ćwiczenia: 1. Rola pielęgniarki w prewencji schorzeń układu sercowo-naczyniowego. Zadania pielęgniarki w edukacji pacjentów ze schorzeniami układu sercowo-naczyniowego 2.Zakres działań pielęgniarskich w opiece nad pacjentem po inwazyjnym leczeniu mięśnia sercowego (PTCA) 3. Zadania pielęgniarki w opiece nad pacjentem z kontrapulsacją wewnątrzaortalną. 4. Postępowanie terapeutyczno - pielęgnacyjne u pacjentów z arytmią serca. 5. Problemy opieki nad pacjentami z przewlekłą niewydolnością serca. Specyfika i zakres działań pielęgniarskich. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Czupryna A., Wilczek – Rużyczka E. (red.) Wybrane zagadnienia pielęgniarstwa specjalistycznego. Wyd. Wolters Kluwer, W-wa 2010. 2. Kaszuba D, Nowicka A. (red.): Pielęgniarstwo kardiologiczne. Podręcznik dla studiów medycznych., Wyd. PZWL, W-wa 2011. Literatura uzupełniająca: 1. Kędziora- Kornatowska K., Muszalik M., Krajewska - Kułak E., Wrońska I. (red.): Repetytorium z pielęgniarstwa. Podręcznik dla studiów medycznych., PZWL,W-wa 2010 2. Kokot F.: Choroby wewnętrzne., PZWL, W-wa 2002. 3. Kokot F. (red.): Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych., PZWL, W-wa 2006. 4. Kózka M. (red.): Stany zagrożenia życia. Wybrane standardy opieki i procedury postępowania pielęgniarskiego., Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001. 5. Morrow Cavanaugh B.: Badania laboratoryjne i obrazowe dla pielęgniarek., PZWL, W-wa 2006. 6. Sobociński P., Krajnik M., Opolski G. (red.): Opieka paliatywna w niewydolności serca., Wyd. Via Medica, Gdańsk 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacje – W1, W2, U1, U2 Aktywność – K1- K6 Kolokwium W1-W6, Formy oceny Efekty kształcenia Test 1 Test 2 Prezentacja Efekt 1 X X Efekt 2 X X Metoda: sprawdzian pisemny - test jednokrotnego wyboru Akceptowalny poziom osiągnięcia efektu: udzielenie 60 % poprawnych odpowiedzi Kryteria oceny: 100% obecność na zajęciach, osiągnięcie założonych efektów w zakresie wiedzy i umiejętności, ocena: bdb – 96-100% ponad db – 86-95% db – 76-85% ponad dost – 66 – 75% dost – 60-65% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.