Pielęgniarstwo operacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P2-Poperc-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0913) Pielęgniarstwo i opieka
|
Nazwa przedmiotu: | Pielęgniarstwo operacyjne |
Jednostka: | Katedra Pielęgniarstwa Zabiegowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Rozpoczynając naukę opisywanego przedmiotu student powinien: - wykazać się znajomością podstaw klinicznych schorzeń wymagających interwencji chirurgicznej - wykazać się znajomością podstawowych założeń opieki pielęgniarskiej (realizowane w ramach przedmiotów: Podstawy pielęgniarstwa, Pielęgniarstwo chirurgiczne) i zagadnień epidemiologicznych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - zaliczenie: 0,5 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,5 punktom ECTS 2.Bilans nakładu pracy studenta: - udział w ćwiczeniach: 10godzin - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 0,5 + 0,5 = 1 godzina Łączny nakład pracy studenta wynosi 16 godzin, co odpowiada 0,5 punktów ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie dotyczy 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 0,5 + 0,5 = 1 godzina (0,1 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 1 godzinę, co odpowiada 0,1 punktom ECTS 5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin 6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - nie dotyczy Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 16 godzin, co odpowiada wartości 0,5 punktu ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna zasady postępowania aseptycznego w obrębie bloku operacyjnego W2: Omawia zasady klasyfikowania do zabiegów operacyjnych i zna zasady przygotowania sprzętu i materiałów do zabiegu operacyjnego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi: U1: Przygotować salę operacyjną do zabiegu operacyjnego U2: Wykorzystać w praktyce standardy postępowania ze sprzętem, narzędziami i materiałem operacyjnym w trakcie i po zabiegu |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Kieruje się dobrem pacjenta, poszanowaniem godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazuje zrozumienie dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatię w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1); K2: Przestrzega praw pacjenta (K.2); K3: Jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3); K4: Ponosi odpowiedzialność za wykonywane czynności zawodowe (K.4); K5: Ma nawyk zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5); K6: Wykazuje zdolność przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6); K7: Dostrzega i rozpoznaje własne ograniczenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonuje samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7). |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia: - ćwiczenia w warunkach symulowanych - dyskusja dydaktyczna - analiza przypadków |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu ma na celu zapoznanie studenta z organizacją i specyfiką pracy na bloku operacyjnym. |
Pełny opis: |
Treści nauczania obejmują: - Organizacja bloku operacyjnego; - Rola i zadania pielęgniarki operacyjnej; - Profilaktyka zakażeń na bloku operacyjnym; - Przygotowanie pacjenta, personelu medycznego, sali operacyjnej i instrumentarium do zabiegu operacyjnego; - Opieka pielęgniarska nad pacjentem w bezpośrednim okresie pooperacyjnym; - Dokumentacja medyczna. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ciuruś M. Pielęgniarstwo operacyjne. Makmed, Gdańsk 2018 Literatura uzupełniająca: Miczalak A., Michalak G: Instrumentarium i przebieg wybranych zabiegów w chirurgii jamy brzusznej. Edra Urban&Partner 2019 Czasopismo: Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu następuje na podstawie aktywności studenta na zajęciach i realizacji ćwiczeń w warunkach symulowanych (w zależności od przydzielonego zadania, np.: chirurgiczne mycie rąk, założenie jałowego fartucha, przygotowanie obłożenia pola operacyjnego, przygotowanie stolika do instrumentowania). Na zaliczenie składa się pozytywna ocena prowadzącego zajęcia i pozostałych studentów w grupie – debrifing. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Cierzniakowska, Aleksandra Popow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Cierzniakowska, Aleksandra Popow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Szewczyk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Cierzniakowska, Aleksandra Popow | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
jak wyżej |
|
Pełny opis: |
jak wyżej |
|
Literatura: |
jak wyżej |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.