Zarządzanie zasobami ludzkimi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-P2-ZaZasl-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie zasobami ludzkimi |
Jednostka: | Wydział Nauk o Zdrowiu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Razem: 60h – 2 ECTS Szacowany nakład prac: 1. Godziny "kontaktowe" = 30h seminaria 2. Przygotowanie do zajęć=10h (ćw.) 3. Przygotowanie raportu z ćwiczeń = 20h (ćw.) |
Efekty uczenia się - wiedza: | charakteryzuje istotę zarządzania personelem w organizacji; -zna i rozróżnia podstawowe modele polityki personalnej; - zna zasady rekrutacji kandydatów do pracy i planowania; -różnicuje zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień zawodowych w zależności od zakresu kompetencji; - definiuje proces adaptacji społecznej i zawodowej oraz pojęcie kultury organizacyjnej; -definiuje i identyfikuje czynniki wpływające na rozwój kultury organizacyjnej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | -konstruuje plan doskonalenia podyplomowego oraz model kariery zawodowej; -tworzy regulaminy pracy pielęgniarskiej kadry kierowniczej; -przeprowadza proces oceniania pracowników. -zna i stosuje zasady skutecznej komunikacji; -stosuje metody skutecznego rozwiązywania konfliktów; -zna zasady funkcjonowania zespołów roboczych; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | -krytycznie ocenia własne i cudze działania, przy zachowaniu szacunku do różnic światopoglądowych i kulturowych; -rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu; -przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem i zespołem terapeutycznym oraz w pracy badawczej; -dba o wizerunek własnego zawodu. |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest: - przygotowanie studentów do prowadzenia racjonalnej polityki kadrowej w podmiotach systemu opieki zdrowotnej; - wyposażenie w wiedzę i umiejętności umożliwiające sprawne i skuteczne wdrażanie poszczególnych etapów gospodarowania zasobami ludzkimi; - przygotowanie do konstruktywnego rozwiązywania konfliktów i skutecznego komunikowania się w organizacji. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia poświęcone są realizacji następujących zagadnień: Istota zarządzania zasobami ludzkimi. Modele zarządzania zasobami ludzkimi. Podstawowe etapy gospodarowania zasobami ludzkimi. Prawne aspekty gospodarowania zasobami ludzkimi. Planowanie zasobów ludzkich. Proces rekrutacji pracowników. Dobór pracowniczy – etapy. Adaptacja społeczno-zawodowa nowych pracowników. Motywowanie materialne i niematerialne. Integrowanie pracowników w organizacji. Kultura organizacji. Komunikacja w organizacji. Asertywność. Rozwiązywanie konfliktów. Negocjacje. Funkcjonowanie zespołów roboczych w organizacji. Planowanie ścieżki kariery zawodowej. Ocena efektywności pracownika – wdrażanie systemu oceniania. |
Literatura: |
Listwan T. (red.): Zarzadzanie kadrami. Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Wrocław 1999 Ksykiewicz-Dorota A. (red.): Zarządzanie w pielęgniarstwie. Wyd. Czelej. Lublin 2004 Ksykiewicz-Dorota A. (red.): Podstawy organizacji pracy pielęgniarskiej. Wyd. Czelej. Lublin 2004 Stoner J.A.F.,Freeman D.R.,Gilbert J.R.: Kierowanie. PWE, Warszawa 1998 |
Efekty uczenia się: |
W wyniku realizacji treści kształcenia student: • charakteryzuje istotę zarządzania personelem w organizacji; • zna i rozróżnia podstawowe modele polityki personalnej; • identyfikuje czynniki wpływające na politykę personalną; • zna podstawy prawne zarządzania zasobami ludzkimi; • rozpoznaje poszczególne style kierowania; • definiuje czynniki warunkujące wybór stylu kierowania; • skutecznie wdraża zasady skutecznego kierowania kadrami; • charakteryzuje podstawowe etapy zarządzania personelem; • formułuje cele planowania zasobów ludzkich; • opracowuje projekt rekrutacji wewnętrznej i zewnętrznej; • omawia zalety i wady rekrutacji wewnętrznej i zewnętrznej; • znać metody doboru kandydatów do pracy; • posługuje się metodami doboru kandydatów do pracy; • opracowuje plan ścieżki kariery zawodowej pracownika; • opracowuje i wdraża program adaptacji społeczno-zawodowej; • definiuje czynniki wpływające na rozwój kultury organizacyjnej; • zna i stosuje zasady skutecznej komunikacji; • stosuje metody skutecznego rozwiązywania konfliktów; • zna zasady funkcjonowania zespołów roboczych; • stosuje metody i techniki motywujące pracownika do działania. • określa cele systemu ocen pracowniczych; • opracować narzędzie oceny pracownika; • skutecznie wdraża system oceniania pracownika; |
Metody i kryteria oceniania: |
I. Udział w ćwiczeniach i aktywne przygotowywanie się do ćwiczeń (10 pkt) II. Zaliczenie pisemne – test (20 pkt) III. Rozwiązywanie zadań problemowych podanych przez nauczyciela przedmiotu (10 pkt) Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie co najmniej 60% punktów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.