Badania naukowe w położnictwie: EBN
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO1-EBN-S2Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Badania naukowe w położnictwie: EBN |
Jednostka: | Katedra i Zakład Promocji Zdrowia |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z zakresu metodologii prowadzenia badań naukowych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - Ćwiczenia - 10 godzin. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta - Zebranie i czytanie odpowiedniej literatury- 5 godzin; - Przygotowywanie materiałów do zajęć - 5 godzin; - Przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin. Razem: 25 godzin, tj. 1 pkt. ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna problematykę badań naukowych w położnictwie – A.W.28 W2: Zna zasady etyczne obowiązujące przy prowadzeniu pielęgniarskich i położniczych badaniach naukowych - A.W.31 W3: Omawia zasady funkcjonowania praktyki położniczej opartej na dowodach (evidence based practice) A.W.32 W4: Zna zasady przygotowywania publikacji do pielęgniarskich i położniczych czasopism naukowych - A.W.35 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Prowadzi badania naukowe w zakresie opieki położniczej i pielęgniarstwa oraz badania oceniające system opieki zdrowotnej i potrzeby zdrowotne społeczeństwa, w oparciu o metody ilościowe i jakościowe (przegląd piśmiennictwa, metaanalizę, sondaż diagnostyczny, badanie randomizowane, studium przypadku) – A.U.26 U2: Przedstawia wybrane problemy medyczne i społeczne w formie ustnej, pisemnej lub multimedialnej, w sposób zgodny z zasadami prezentacji i adekwatny do rodzaju odbiorców – A.U.28 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań –B.K.4 K2: Przestrzega zasad etyki zawodowej w pracy badawczej – B.K.6 K3: Systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętności dążąc do profesjonalizmu – C.K.2 |
Metody dydaktyczne: | Ćwiczenia, metoda problemowa, metoda projektu, referat |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią i ideą EBM i EBNP. |
Pełny opis: |
W trakcie ćwiczeń student zostanie zapoznany z problematyką badań naukowych prowadzonych w obszarze położnictwa. Po zakończeniu bloku przedmiotowego będzie posiadał wiedzę na temat idei i historii EBM i EBN. Będzie potrafił scharakteryzować modele badań prowadzonych w położnictwie – i umiejetności w zakresie ich projektowania. Będzie posiadać wiedzę na temat możliwości wykorzystania EBM w praktyce klinicznej, zarządzaniu w ochronie zdrowia i podejmowaniu decyzji związanych ze zdrowiem. Student będzie prezentował postawy zgodne z zasadami etycznymi obowiązującymi przy prowadzeniu badań naukowych. Zakres tematów: 1. Idea i historia EBM. 2. Główne założenia EBM. 3. Modele badań naukowych w medycynie i naukach o zdrowiu. 4. Obszary badań naukowych w położnictwie. 5. Wykorzystanie EBM w praktyce położnej. |
Literatura: |
1. Gajewski P., Jaeschke R., Brożek J. Podstawy EBM czyli medycyny opartej na danych naukowych dla lekarzy i studentów medycyny. Medycyna Praktyczna. 2008. 2. Chetan Patel, Jason Katz, Kamran Aslam: Podręcznik medycyny klinicznej opartej na zasadach EBM. PZWL, 2009. 3. Grabowski Marcin, Filipiak Krzysztof: Evidence Based Medicine 44 pytania i odpowiedzi. Medical Education, 2008. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne: W1, W2, W3, W4; Wykonanie ćwiczeń i prezentacji: W1, W3, W4, U1, U2; Ocena 360 stopni (grupa, prowadzący, samoocena): W2, U1, U2, K1, K2, K3. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: - 100% obecność na zajęciach, - aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowywanie ćwiczeń/ projektów i prezentacji wskazanych przez prowadzącego, - bieżące przygotowywanie się do zajęć, |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.