Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Badania naukowe w położnictwie: EBN

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO1-EBN-S2Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Badania naukowe w położnictwie: EBN
Jednostka: Katedra i Zakład Promocji Zdrowia
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu metodologii prowadzenia badań naukowych

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- Ćwiczenia - 10 godzin.


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta

- Zebranie i czytanie odpowiedniej literatury- 5 godzin;

- Przygotowywanie materiałów do zajęć - 5 godzin;

- Przygotowanie do zaliczenia - 5 godzin.


Razem: 25 godzin, tj. 1 pkt. ECTS





Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Zna problematykę badań naukowych w położnictwie – A.W.28

W2: Zna zasady etyczne obowiązujące przy prowadzeniu pielęgniarskich i położniczych badaniach naukowych - A.W.31

W3: Omawia zasady funkcjonowania praktyki położniczej opartej na dowodach (evidence based practice) A.W.32

W4: Zna zasady przygotowywania publikacji do pielęgniarskich i położniczych czasopism naukowych - A.W.35


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Prowadzi badania naukowe w zakresie opieki położniczej i

pielęgniarstwa oraz badania oceniające system opieki zdrowotnej i

potrzeby zdrowotne społeczeństwa, w oparciu o metody ilościowe i

jakościowe (przegląd piśmiennictwa, metaanalizę, sondaż diagnostyczny, badanie randomizowane, studium przypadku) – A.U.26

U2: Przedstawia wybrane problemy medyczne i społeczne w formie ustnej, pisemnej lub multimedialnej, w sposób zgodny z zasadami prezentacji i adekwatny do rodzaju

odbiorców – A.U.28



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań –B.K.4

K2: Przestrzega zasad etyki zawodowej w pracy badawczej – B.K.6

K3: Systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętności dążąc do profesjonalizmu – C.K.2


Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia, metoda problemowa, metoda projektu, referat

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- projektu
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z historią i ideą EBM i EBNP.

Pełny opis:

W trakcie ćwiczeń student zostanie zapoznany z problematyką badań naukowych prowadzonych w obszarze położnictwa. Po zakończeniu bloku przedmiotowego będzie posiadał wiedzę na temat idei i historii EBM i EBN. Będzie potrafił scharakteryzować modele badań prowadzonych w położnictwie – i umiejetności w zakresie ich projektowania. Będzie posiadać wiedzę na temat możliwości wykorzystania EBM w praktyce klinicznej, zarządzaniu w ochronie zdrowia i podejmowaniu decyzji związanych ze zdrowiem. Student będzie prezentował postawy zgodne z zasadami etycznymi obowiązującymi przy prowadzeniu badań naukowych.

Zakres tematów:

1. Idea i historia EBM.

2. Główne założenia EBM.

3. Modele badań naukowych w medycynie i naukach o zdrowiu.

4. Obszary badań naukowych w położnictwie.

5. Wykorzystanie EBM w praktyce położnej.

Literatura:

1. Gajewski P., Jaeschke R., Brożek J. Podstawy EBM czyli medycyny opartej na danych naukowych dla lekarzy i studentów medycyny. Medycyna Praktyczna. 2008.

2. Chetan Patel, Jason Katz, Kamran Aslam: Podręcznik medycyny klinicznej opartej na zasadach EBM. PZWL, 2009.

3. Grabowski Marcin, Filipiak Krzysztof: Evidence Based Medicine 44 pytania i odpowiedzi. Medical Education, 2008.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne: W1, W2, W3, W4;

Wykonanie ćwiczeń i prezentacji: W1, W3, W4, U1, U2;

Ocena 360 stopni (grupa, prowadzący, samoocena): W2, U1, U2, K1, K2, K3.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:

- 100% obecność na zajęciach,

- aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowywanie ćwiczeń/ projektów i prezentacji wskazanych przez prowadzącego,

- bieżące przygotowywanie się do zajęć,

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)