Poradnictwo zdrowotne: Edukacja terapeutyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO1-ET-S2Z |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.6
|
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo zdrowotne: Edukacja terapeutyczna |
Jednostka: | Katedra i Zakład Promocji Zdrowia |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 1. 25godzin (wykłady – 15 godzin; ćwiczenia – 10 godzin) Razem: 1 ECTS Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 1. Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć - 5 godzin; 2. Przygotowanie prezentacji multimedialnych – 5 godzin; 3. Przygotowanie profilu pacjenta w oparciu o badania 5 godzin 4. Przygotowanie do egzaminu + egzamin – 15 godzin Razem: 1 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W.1 Wymienia i opisuje zasady prowadzenia edukacji terapeutycznej B.W13 W. 2 Zna czynniki warunkujące skuteczność terapii w chorobach przewlekłych B.W33 W. 3 Omawia teorię zasobów. B.W34 W.4 Zna wpływ zasobów osobowych na funkcjonowaniu człowieka w zdrowiu B.W35 i chorobie. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U.1 Dobiera odpowiednie metod edukacyjnych w zależności od sytuacji pacjentki/rodziny. B.U14 U.2 Przygotowuje materiały dla potrzeb edukacji terapeutycznej. B.U21 U.3 Ocenia zasoby pacjenta dla potrzeb edukacji terapeutycznej. B.U24 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K.1: okazuje szacunek dla różnic światopoglądowych i kulturowych B.K2. K.2: przejawia odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób powierzonych opiece B.K5. K.3: przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem B.K2. |
Metody dydaktyczne: | WYKŁAD • wykład informacyjny • dyskusja dydaktyczna ĆWICZENIA • analiza przypadków • prezentacje multimedialne • dyskusja dydaktyczna * pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - panelowa |
Skrócony opis: |
Edukacja terapeutyczna stanowi istotny obszar działań współczesnej położnej , przedmiot ten ma na celu zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia edukacji terapeutycznej , dostarczenie wiadomości na temat zasobów, które wspomagają funkcjonowanie człowieka w obszarze zdrowia oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do prowadzenia edukacji terapeutycznej w różnych sytuacjach zdrowotnych i zróżnicowanych grupach odbiorców w praktyce położnej. |
Pełny opis: |
W ramach tresci kształcenia na przedmiocie będą realizowane nastepujace zagadnienia:.Teoretyczne podstawy edukacji terapeutycznej w pracy położnej . Predykatory zdrowego funkcjonowania: poczucie koherencji, umiejscowienie kontroli zdrowia oraz poczucie własnej skuteczności.Podstawy teoretyczne prowadzenia edukacji terapeutycznej dla chorych przewlekle i ich rodzin. Compliance, concordance, adherence w przewlekłej terapii. Umiejętności poradnicze w pracy położnej na które składa się: Analiza przydatności materiałów edukacyjnych dla potrzeb edukacji terapeutycznej. Wykorzystanie Internetu dla potrzeb edukacji terapeutycznej. Zasady przygotowywania prezentacji dla edukacji terapeutycznej. Edukacja terapeutyczna w wybranych problemach zdrowotnych uwzgledniające : Współpracę w oparciu o Model Transteoretyczny Prochaski i DiClemente. Poradnictwo w zakresie radzenia sobie ze stresem .Tworzenie profilu pacjenta w chorobie przewlekłej w oparciu o badania zasobów: SOC-29, MHLC, GSSE. Przyczyny złej współpracy połozna –pacjent-rodzina w terapii przewlekłej. Specyfika współpracy położna-pacjent. Edukacja terapeutyczna jako metoda poprawy realizacji programu terapeutycznego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005. 2. Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M., Promocja zdrowia, Wydawnictwo Czelej 2008. 3. Antonovsky A.: Rozwikłanie tajemnicy zdro¬wia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachoro¬wać. Fundacja IPN, Warszawa 1995. 4. Juczyński Z., Narzędzia pomiaru w Promocji i Psychologii Zdrowia , Pracownia Testów Psychologicznych, PTP Warszawa 2001. Literatura uzupełniająca 1. Materiały przygotowane przez Katedrę i Zakład Promocji Zdrowia 2. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo PWN Warszawa 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się egzaminem (test – 30 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 75 % poprawnych odpowiedzi. Część ćwiczeniowa jest zaliczana na podstawie obecności studenta na zajęciach, aktywnego uczestnictwa i realizacji zadań przewidzianych w programie oraz przygotowania profilu pacjenta przewlekle chorego z uwzględnieniem jego zasobów osobowościowych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.