Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Poradnictwo zdrowotne: Edukacja terapeutyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO1-ET-S2Z
Kod Erasmus / ISCED: 12.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Poradnictwo zdrowotne: Edukacja terapeutyczna
Jednostka: Katedra i Zakład Promocji Zdrowia
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

1. 25godzin (wykłady – 15 godzin; ćwiczenia – 10 godzin)

Razem: 1 ECTS

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta

1. Zebranie i wybór odpowiednich materiałów do zajęć - 5 godzin;

2. Przygotowanie prezentacji multimedialnych – 5 godzin;

3. Przygotowanie profilu pacjenta w oparciu o badania 5 godzin

4. Przygotowanie do egzaminu + egzamin – 15 godzin

Razem: 1 ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

W.1 Wymienia i opisuje zasady prowadzenia edukacji terapeutycznej B.W13


W. 2 Zna czynniki warunkujące skuteczność terapii w chorobach przewlekłych B.W33


W. 3 Omawia teorię zasobów. B.W34


W.4 Zna wpływ zasobów osobowych na funkcjonowaniu człowieka w zdrowiu B.W35


i chorobie.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U.1 Dobiera odpowiednie metod edukacyjnych w zależności od sytuacji pacjentki/rodziny. B.U14


U.2 Przygotowuje materiały dla potrzeb edukacji terapeutycznej. B.U21


U.3 Ocenia zasoby pacjenta dla potrzeb edukacji terapeutycznej. B.U24

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K.1: okazuje szacunek dla różnic światopoglądowych i kulturowych B.K2.

K.2: przejawia odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób powierzonych opiece B.K5.


K.3: przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem B.K2.


Metody dydaktyczne:

WYKŁAD

• wykład informacyjny

• dyskusja dydaktyczna

ĆWICZENIA

• analiza przypadków

• prezentacje multimedialne

• dyskusja dydaktyczna

* pokaz


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- panelowa
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Edukacja terapeutyczna stanowi istotny obszar działań współczesnej położnej , przedmiot ten ma na celu zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia edukacji terapeutycznej , dostarczenie wiadomości na temat zasobów, które wspomagają funkcjonowanie człowieka w obszarze zdrowia oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do prowadzenia edukacji terapeutycznej w różnych sytuacjach zdrowotnych i zróżnicowanych grupach odbiorców w praktyce położnej.

Pełny opis:

W ramach tresci kształcenia na przedmiocie będą realizowane nastepujace zagadnienia:.Teoretyczne podstawy edukacji terapeutycznej w pracy położnej . Predykatory zdrowego funkcjonowania: poczucie koherencji, umiejscowienie kontroli zdrowia oraz poczucie własnej skuteczności.Podstawy teoretyczne prowadzenia edukacji terapeutycznej dla chorych przewlekle i ich rodzin. Compliance, concordance, adherence w przewlekłej terapii. Umiejętności poradnicze w pracy położnej na które składa się: Analiza przydatności materiałów edukacyjnych dla potrzeb edukacji terapeutycznej. Wykorzystanie Internetu dla potrzeb edukacji terapeutycznej. Zasady przygotowywania prezentacji dla edukacji terapeutycznej. Edukacja terapeutyczna w wybranych problemach zdrowotnych uwzgledniające : Współpracę w oparciu o Model Transteoretyczny Prochaski i DiClemente. Poradnictwo w zakresie radzenia sobie ze stresem .Tworzenie profilu pacjenta w chorobie przewlekłej w oparciu o badania zasobów: SOC-29, MHLC, GSSE. Przyczyny złej współpracy połozna –pacjent-rodzina w terapii przewlekłej. Specyfika współpracy położna-pacjent. Edukacja terapeutyczna jako metoda poprawy realizacji programu terapeutycznego.

Literatura:

Literatura podstawowa

1. Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2005.

2. Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M., Promocja zdrowia, Wydawnictwo Czelej 2008.

3. Antonovsky A.: Rozwikłanie tajemnicy zdro¬wia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachoro¬wać. Fundacja IPN, Warszawa 1995.

4. Juczyński Z., Narzędzia pomiaru w Promocji i Psychologii Zdrowia , Pracownia Testów Psychologicznych, PTP Warszawa 2001.

Literatura uzupełniająca

1. Materiały przygotowane przez Katedrę i Zakład Promocji Zdrowia

2. Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo PWN Warszawa 2007.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem (test – 30 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 75 % poprawnych odpowiedzi.

Część ćwiczeniowa jest zaliczana na podstawie obecności studenta na zajęciach, aktywnego uczestnictwa i realizacji zadań przewidzianych w programie oraz przygotowania profilu pacjenta przewlekle chorego z uwzględnieniem jego zasobów osobowościowych.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)