Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana opieka w położnictwie: Intensywny nadzór położniczy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO1-INP-S2L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowana opieka w położnictwie: Intensywny nadzór położniczy
Jednostka: Katedra Położnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student przed przystąpieniem do zajęć powinien posiadać wiedzę z zakresu (zakres studiów I stopnia lic.):

-fizjologii w odniesieniu do układu krążenia, oddechowego oraz centralnego układu nerwowego,

-metod i technik oceny stanu ogólnego,

-oceny stanu świadomości wg skali Glasgow,

-przebiegu prawidłowej ciąży, porodu i połogu

-powikłań okresu poporodowego, w tym postępowania w krwotokach poporodowych, rzucawce, hipoglikemii,

-zasad leczenia przeciwbólowego w położnictwie i ginekologii,

-zasad resuscytacji krążeniowo-oddechowej u noworodka.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:

-udział w wykładach: 10h,

-udział w ćwiczeniach: 10h

- kontakt z nauczycielem w postaci konsultacji: 3h

-przygotowanie i udział na egzaminie: 5+2=7h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 30 godzin, co odpowiada 1 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Omawia postępowanie diagnostyczne i profilaktyczno-lecznicze w ciąży powikłanej chorobami położniczymi i niepołożniczymi (B.W11.)

W2: Opisuje postępowanie profilaktyczno-terapeutyczne w połogu w przypadku chorób współistniejących z ciążą (B.W11.)

W3:Wyjaśnia funkcjonowanie aparatury w intensywnym nadzorze położniczym (B.W40.)

W4: Omawia zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej kobiety ciężarnej, rodzącej i położnicy oraz jej dziecka (B.W41.)

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Prawidłowo ocenia stan zdrowia kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy i noworodka (B.U14.)

U2: Stosuje pierwszą pomoc w przypadku występowania stanów zagrożenia życia u kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy i noworodka (B.U56.)

U3: Wykonuje zaawansowane zabiegi resuscytacyjne u ciężarnej, rodzącej, położnicy i noworodka (B.U57.)

U4: Stosuje pierwszą pomoc nad ciężarną z krwawieniem w I i II połowie ciąży (B.U61.)

U5: Stosuje pierwszą pomoc w sytuacji krwotoku poporodowego (B.U61.)

U6: Wdraża działania ratujące życie w sytuacji wystąpienia zatorowości płucnej (B.U62.)

U7: Umie komunikować się z pacjentką niepełnosprawną (B.U65.)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Podejmuje próby rozwiązywania problemów etycznych (B.K3.)

K2: Przejawia odpowiedzialność za osoby powierzone opiece (B.K5.)

K3: Dba o wizerunek zawodu położnej (B.K7.)



Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy

• wykład konwersatoryjny

• debata

Ćwiczenia

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

• drzewo decyzyjne

• metaplan

• metody symulacyjne metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)

• uczenie wspomagane komputerem

• metody eksponujące: film, pokaz



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- referatu
- studium przypadku

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zdobywanie wiedzy przez studentów z zakresu rozpoznawania stanów zagrożenia życia w okresie okołoporodowym.

Pełny opis:

Wykłady:

Wykłady mają za zadanie zapoznanie studenta z funkcjonowaniem aparatury medycznej stosowanej w intensywnym nadzorze położniczym, a także omówienie zasad resuscytacji krążeniowo-oddechowej kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy, noworodka i wcześniaka. Zdobywanie wiedzy na temat chorób przenoszonych drogą płciową u kobiety ciężarnej, rodzącej i położnicy. Zdobywanie wiedzy na temat diagnostyki chorób nowotworowych narządu płciowego kobiety oraz metod diagnostycznych zmian guzowatych gruczołów piersiowych. Zapoznanie studenta z procedurami zminimalizowania ryzyka transmisji wertykalnej wirusa HIV od matki do płodu.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia mają na celu zdobywanie umiejętności sprawowania nadzoru w stanach zagrożenia życia przebiegających z krwotokiem z dróg rodnych u kobiet w I i II trymestrze ciąży oraz przebiegających bez krwotoków z dróg rodnych, a także z innymi powikłaniami okresu okołoporodowego (m.in. zator płucny, pęknięcie macicy, krwotok poporodowy, atonia macicy, zator wodami płodowymi, DIC, wstrząs hipowolemiczny, zespół Mendelsona).

Zdobywanie umiejętności monitorowania i leczenia bólu, oceny stanu świadomości w okresie okołoporodowym oraz oceny ciężkości urazu w okresie ciąży.

Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Kruszyński Z. Anestezjologia i intensywna terapia położnicza. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2013

2. Dębski R. (red.) Stany nagłe. Położnictwo i ginekologia. Medical Tribune Polska. Wydanie I. 2012

Literatura uzupełniająca:

1. Andres J. (red.) Wytyczne 2010 resuscytacji krążeniowo- oddechowej. Kraków 2010

2. Boyle M., Stany nagłe w okresie okołoporodowym, Iwanowicz-Palus G. (red. pol.), Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2008.

3. Bręborowicz G. H., Położnictwo i ginekologia. Tom 1-2, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.

4. Chazan B., Leibschang J., Postępowanie w nagłych stanach w położnictwie i ginekologii, Wyd. IV, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2002.

5. Duke J. Sekrety anestezjologii. Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2008.

6. Grześ B, Heimrath J, Sozański L, i wsp. Zaśniad groniasty częściowy z prawidłowo rozwijającym się płodem. Onkol .Pol. 2007;10(4):145-149

7. Kalita J., Wybrane zagadnienia nadzoru położniczego. Wyd. Przegląd Lekarski, Kraków 2001.

8. Krajewska-Kułak E, Jankowiak B, Rolka H. (red.). Standardy i procedury pielęgnowania chorych w stanach zagrożenia życia. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009

9. Kruszyński Z. Anestezjologia położnicza. Położnicze stany naglące. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006

10. Larsen R. Anestezjologia. Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner, Wrocław 2003, dodruk 2005.

11. Marino P. Intensywna terapia. Urban & Partner, Wrocław 2008.

12. Smith I, Kranke P, Murat I, et al. , „Perioperative fasting in adults and children - Guidelines from the European Society of Anaesthesiology”, Opieka Okołooperacyjna 2011;1:8-22

13. Słomko Z., Bręborowicz G., Krwotoki w położnictwie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 1988.

14. Wytyczne postępowania klinicznego dla lekarzy położników i ginekologów, „Znieczulenie w położnictwie”, Ginekologia po Dyplomie 2010;12(6):77-87

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

- 100% frekwencja na wykładach i ćwiczeniach,

-przedłużona obserwacja>50%,

-ocena przez kolegów>50%,

-zaliczenie wykładów i ćwiczeń odbywa się w formie kolokwium (test pisemny): W1,W2,W4,U2,U4,U5,U6,K2

-uzyskanie >75% prawidłowych odpowiedzi,

- skala ocen końcowych w zależności od punktacji:

<75% =2,0

75 – 80% = 3,0

80,01-85%=3,5

85,01-90%=4,0

90,01-95%=4,5

95,01-100%=5,0

Możliwa poprawa kolokwium – test poprawkowy pisemny (>75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)