Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauki społeczne i humanistyczne: Zarządzanie w położnictwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO1-NSZPE-S2Z
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Nauki społeczne i humanistyczne: Zarządzanie w położnictwie
Jednostka: Katedra Nauk Społecznych i Medycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student posiada ogólną wiedzę na temat organizacji systemu opieki zdrowotnej w Polsce oraz zadań organów administracji publicznej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 30 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- udział w praktykach zawodowych: 20 godzin

- udział w konsultacjach: 3 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia ćwiczeń: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia wykładów: 1 godzina

- przeprowadzenie egzaminu: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 65 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS.


2.Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 30 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 5 godzin

- przygotowanie projektu: 5 godzin

- udział w praktykach zawodowych: 20 godzin

- udział w konsultacjach: 3 godziny

- czytanie wskazanej literatury: 15 godzin

- przygotowanie do zaliczenia i egzaminu + zaliczenie i egzamin: 40 + 3 = 43 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 131 godziny, co odpowiada 5punktom ECTS.


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

nie dotyczy


4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i egzaminu + zaliczenie i egzamin: 40 + 3 = 43 godziny (1,72 punktu ECTS).


5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- przygotowanie projektu: 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS.


6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

- udział w praktykach zawodowych: 20 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 20 godzin, co odpowiada 0,8 punktu ECTS.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Wymienia i wyjaśnia metody zarządzania w systemie ochrony zdrowia (A.W11.)

W2: Klasyfikuje poszczególne struktury organizacyjne oraz podaje ich poszczególne zalety i wady (A.W12.)

W3: Wyjaśnia zasady funkcjonowania organizacji i tworzenia kultury organizacyjnej (A.W12., A.W13.)

W4: Analizuje zasady świadczenia usług położniczych i interpretuje sposób ich finansowania (A.W14.)

W5: Rozróżnia poszczególne style zarządzania i funkcje kierownicze oraz opisuje cechy przywództwa, istotę decyzji kierowniczych i delegowania zadań (A.W15., A.W16.)

W6: Przedstawia zasady zarządzania strategicznego, modele i strategie zarządzania jakością (A.W22., A.W17.)

W7: Opisuje zasady planowania, rekrutacji personelu i procesu adaptacji (A.W18., A.W19.)

W8: Podaje zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień zawodowych w zależności od zakresu kompetencji na kierowniczych stanowiskach pracy w podsystemie położniczym oraz uwarunkowania rozwoju zawodowego położnych (A.W.19)

W9: Uzasadnia zastosowanie podstawowych zasad ergonomii na stanowiskach pracy w podsystemach położniczych (A.W20.)

W10: Uzasadnia istotę procesu zmian w organizacji oraz opisuje techniki organizatorskie i techniki zarządzania (A.W21.)

W11: Przedstawia specyfikę marketingu usług zdrowotnych, segmentacji rynku usług położniczych oraz zasady ich finansowania (A.W17.)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Potrafi dokonać analizy zadań zawodowych położnych w odniesieniu do posiadanych kwalifikacji i kompetencji (A.U7.)

U2: Potrafi przeprowadzić analizę strategiczną podmiotów wykonujących działalność leczniczą(A.U8.)

U3: Potrafi dostosować metody podejmowania decyzji zawodowych oraz zarządzać pracą zespołów pielęgniarskich i położniczych (A.U9., A.U10.)

U4: Potrafi wykorzystać podstawowe zasady zarządzania zasobami ludzkimi w procesie planowania, rekrutacji, adaptacji i motywacji (A.U11.)

U5: Potrafi przygotować opis stanowiska pracy z uwzględnieniem zakresu obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień oraz harmonogramy pracy personelu w oparciu o ocenę zapotrzebowania na opiekę położniczą (A.U12., A.U14.)

U6: Potrafi opracować własną ścieżkę rozwoju zawodowego i podległego personelu położniczego (A.U13.)

U7: Potrafi przygotowywać podmiot wykonujący działalność leczniczą do zewnętrznej oceny jakości oraz nadzorować w nim jakość opieki położniczej (A.U15.)

U10: Potrafi koordynować zadania w zakresie świadczeń opieki okołoporodowej dla kobiet (A.U16.)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Krytycznie ocenia własne i cudze działania zachowując szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K.1.)

K2: Rozwiązuje samodzielnie lub z pomocą ekspertów różnego rodzaju problemy wynikające z wykonywaniem czynności zawodowych oraz z pracy własnej i zespołu (K.2., K.5.)

K3: Dba o wizerunek i prestiż własnego zawodu ponosząc odpowiedzialność za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K.3, K.6.)

K4: Podejmuje działania mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa własnego, otoczenia i współpracowników (K.4.)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy

• wykład konwersatoryjny


Ćwiczenia

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

• metody eksponujące: film, pokaz


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- projektu

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi z zakresu zarządzania i organizacji, zarządzania zasobami ludzkimi oraz marketingu usług zdrowotnych, a także zapoznanie z systemem zapewnienia i poprawy jakości w opiece zdrowotnej i w podsystemie opieki położniczej.

Pełny opis:

Wykłady mają na celu przyswojenie podstawowych pojęć z zakresu zarządzania i organizacji podmiotów leczniczych świadczących usługi położnicze, zarządzania strategicznego, technik organizatorskich a także przygotowanie studentów do sprawnego realizowania funkcji kierowniczych oraz wyposażenie w wiedzę i umiejętności umożliwiające skuteczne zarządzanie personelem i egzekwowania powierzonych do realizacji zadań w procesie przeprowadzania zmian.

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu wprowadzania rozwiązań systemowych w zarządzaniu jakością w ochronie zdrowia. Celem ćwiczeń jest również zapoznanie studentów z aktualnym stanem organizacyjnym systemu opieki zdrowotnej i przygotowanie ich do efektywnego zarządzania w ochronie zdrowia, a także nabycie wiedzy umożliwiające zarządzanie kadrami w podsystemie położniczym.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. D.Karkowska, T.A. Karkowski, Zatrudnianie w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2017.

2. M. Dobska, P. Dobski, System zarządzania jakością w podmiotach leczniczych, Wydawnictwo Wolters Kluwer, 2016.

3. M.Z. Małgorzata, Jakość usług medycznych. Instrumenty i modele, Wydawnictwo CeDeWu, 2018.

4. P. Bromber, J. Hady, H. Lachowiak, System ochrony zdrowia w Polsce, Wydawnictwo CeDeWu, 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. H. Mruk, Przywództwo w zakładach opieki zdrowotnej, Wyd. ABC, Warszawa 2010.

2. K. Opolski, K. Waśniewski, Zarządzanie jakością i ryzykiem w usługach zdrowotnych, CeDeWu.pl, Warszawa 2012.

3. H. Król, A. Ludwiczyński, Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

Praktyki zawodowe:

W ramach przedmiotu realizowana jest praktyka w wymiarze 20 godz. W trakcie realizacji praktyki student zobowiązany jest do zaliczenia poszczególnych umiejętności zawartych w dzienniczku praktyk.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Halina Zielińska-Więczkowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Uwagi:

Skala ocen egzaminu w zależności od punktacji:

100% - 98,00% ocena 5,0

97,99% - 89,00 % ocena 4,5

88,99% - 80,00% ocena 4,0

79,99% - 71,00% ocena 3,5

70,99% - 60,00% ocena 3,0

59,99% - 0% ocena 2,0

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Halina Zielińska-Więczkowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Halina Zielińska-Więczkowska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)