Zaawansowana praktyka położnicza.Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Opieka ginekologiczna nad kobietą w różnych okresach jej życia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO1-OZOG-S2L |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana praktyka położnicza.Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Opieka ginekologiczna nad kobietą w różnych okresach jej życia |
Jednostka: | Katedra Onkologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
2.50
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student przystępując do realizacji zajęć powinien posiadać wiadomości na poziomie rozszerzonym z przedmiotów ginekologia, pielęgniarstwo ginekologiczne, standardy i procedury w opiece ginekologicznej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Część Geriatryczna Razem=1p ECTS 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach:10 godzin - konsultacje:2 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach:10 godzin - konsultacje: 2 godziny - przygotowanie do ćwiczeń: 5godziny - czytanie wskazanej literatury:6 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 26 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin - udział w wykładach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 3 godziny - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 2 godziny - konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu geriatrii): 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny (0,12 punktu ECTS) 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: ( brak ćwiczeń w części geriatrycznej) 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy Część ginekologiczna, niegeriatryczna RAZEM 2,5 ECTS 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach:10h - udział w ćwiczeniach: 20h - udział w praktykach :20 h - konsultacje: 2h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 52 h co odpowiada 2 punktom ECTS . 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach:10h - udział w ćwiczeniach: 20h - udział w praktykach:20 h - konsultacje: 2h - przygotowanie do ćwiczeń: 2h - poszukiwanie i czytanie literatury: 2h - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5+ 1 = 6h Łączny nakład pracy studenta wynosi 65 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenia : 5+1= 6 h Łączny nakład pracy studenta wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punkta ECTS. 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 20h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 h co odpowiada 0,8 punkta ECTS. 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - udział w praktykach: 20 h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 h co odpowiada 0,8 punkta ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Część geriatryczna: W1- wyjaśnia podłoże schorzeń układu moczowo-płciowego w okresie okołomenopauzalnym i problemy kobiet w okresie senium (B.W28). W2- opisuje metody oceny siły mięśni dna miednicy oraz zasady treningu i profilaktyki dysfunkcji mięśni dna miednicy w wysiłkowym nietrzymaniu moczu, zespole pęcherza nadreaktywnego i obniżeniu pęcherza nadreaktywnego oraz dysfunkcji występujących po operacjach w obrębie podbrzusza, po ciąży i po porodzie, uwzględniając podstawy naukowe na podstawie danych naukowych z właściwej literatury (B.W39, C.W8). Część ginekologiczna, niegeriatryczna: W3- charakteryzuje specyfikę ginekologii wieku dziecięcego i rozwojowego (B.W32). W4- klasyfikuje problemy kobiet wynikające z zaburzeń układu wewnątrzwydzielniczego, w szczególności dotyczące ginekologii endokrynologicznej na podstawie danych naukowych z właściwej literatury (B.W33, C.W8). W5- wyjaśnia zasady kompleksowej opieki nad pacjentką z chorobą nowotworową narządu rodnego i piersi w różnym stopniu zaawansowania (B.W40). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Część ginekologiczna, niegeriatryczna: U1-proponuje metody pracy z pacjentką i jej rodzicami w ginekologii wieku dziecięcego i rozwojowego (B.U30). U2-analizuje i interpretuje konsekwencje endokrynologiczne zaburzeń czynności hormonalnej gonad (B.U31). U3-projektuje rozwiązania usprawniające wdrażanie profilaktyki chorób narządu rodnego w okresie senium (B.U37). U4-wykorzystuje wyniki badań naukowych w zakresie opieki ginekologicznej niezbędne do podjęcia właściwej decyzji w praktyce zawodowej (C.U7). U5-przygotowuje rekomendacje w zakresie opieki ginekologicznej w oparciu o wyniki badań naukowych (C.U8). U6 – stosuje zróżnicowane modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnej ginekologii.( C.U.9) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych student: K1-krytycznie ocenia działania własne i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K1). K2 - formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.) K3 – okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową ( K3) K4 – okazuje troskę o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników ( K4). K5 - rozwiązuje złożone problemy etyczne związane z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych (K.5.) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • konwersatoryjny • problemowy Ćwiczenia: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • klasyczna metoda problemowa • metoda sytuacyjna • metoda symulacyjna (CSM) • project Praktyka - analiza przypadków - pokaz, instruktaż - dyskusja dydaktyczna - ćwiczenia kliniczne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
Przedmiot Opieka ginekologiczna nad kobietą w różnych okresach jej życia ma na celu przybliżenie studentowi tematyki związanej z całym okresem życia kobiety, ze szczególnym uwzględnieniem problemów zdrowotnych pojawiających się w różnych jego okresach. |
Pełny opis: |
Wykłady w części geriatrycznej mają na celu przybliżenie studentowi wiedzy na temat schorzeń układu moczowo-płciowego w okresie okołomenopauzalnym i problemy kobiet w okresie senium ze szczególnym uwzględnieniem problemów wynikających z nietrzymania moczu i innych zaburzeń w zakresie układu moczowo-płciowego. Wykłady w części ginekologicznej, niegeriatrycznej, mają na celu zapoznanie studenta z problemami ginekologicznymi ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń wynikających z zaburzeń endokrynologicznych. Szczególną uwagę poświęca się specyfice problemów okresu dziecięcego i wieku dojrzewania. Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności w zakresie opracowań metod pracy z pacjentkami z problemami ginekologicznymi i ich rodzicami oraz projektowania działań na rzecz wdrażania wczesnej profilaktyki chorób układu moczowo-płciowego w oparciu o wyniki badań naukowych. W ramach praktyk student nabywa umiejętności działań praktycznych sprawując opiekę nad pacjentkami w różnych okresach życia. |
Literatura: |
Literatura podstawowa z cz.geriatrycznej: 1. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. /red./: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańska 2006. 2. Geriatria: wybrane zagadnienia / red. Krzysztof Galus ; [aut.: Maria Barcikowska et al. Elsevier Urban & Partner, cop. 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Muszalik.M., K.Kędziora-Kornatowska(red): Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL Warszawa, 2018. 2. Talarska D.,Wieczorowska-Tobis K.: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL, Warszawa, 2017. Literatura podstawowa z cz.ginekologicznej, niegeriatrycznej: 1. Bręborowicz G. (red.) : Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2015. 2. Opala T.: Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Łepecka-Klusek C.: Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016. 2. Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2020. 3. Nowicki A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie z oceną części geriatrycznej: - obowiązkowy udział w wykładach (100% frekwencji); Kolokwium końcowe pisemne (0-30 pkt; >60%); W1-W2, Punktacja Ocena < 21 ndst 21 – 22 dst 23 – 24 dst+ 25 – 26 db 27 – 28 db+ 29 – 30 bdb - Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 - K5. Zaliczenie z oceną z cz. ginekologicznej, niegeriatrycznej: - obowiązkowy udział w wykładach , ćwiczeniach i praktykach (100% frekwencji); Kolokwium końcowe pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń(0-30 pkt; >60%); W3-W5, Punktacja Ocena < 21 ndst 21 – 22 dst 23 – 24 dst+ 25 – 26 db 27 – 28 db+ 29 – 30 bdb - odpracowanie nieobecności w formie uzgodnionej z wykładowcą, - umiejętność rozwiązywania zadań problemowych - ocenie podlega: zaangażowanie w poszukiwaniu rozwiązań problemu, kreatywność, aktywne uczestnictwo w przedstawieniu wyników pracy, umiejętność pracy zespołowej- W3-W5, U1-U6, K1-K5 - zaliczenie bez oceny Ocena końcowa jest średnią uzyskaną z dwóch części zaliczeń (geriatrycznej i niegeriatrycznej). |
Praktyki zawodowe: |
20 h / grupę - realizowana w placówkach medycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Roszkowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Machnicka, Dorota Rogala | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Praktyka zawodowa, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Rogala, Krzysztof Roszkowski | |
Prowadzący grup: | Sylwia Dahms, Anna Ozdoba, Dorota Rogala, Adela Stawiarz, Maria Wełna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Praktyka zawodowa - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Opieka ginekologiczna nad kobietą w różnych okresach jej życia ma na celu przybliżenie studentowi tematyki związanej z całym okresem życia kobiety, ze szczególnym uwzględnieniem problemów zdrowotnych pojawiających się w różnych jego okresach. |
|
Pełny opis: |
Wykłady w części geriatrycznej mają na celu przybliżenie studentowi wiedzy na temat schorzeń układu moczowo-płciowego w okresie okołomenopauzalnym i problemy kobiet w okresie senium ze szczególnym uwzględnieniem problemów wynikających z nietrzymania moczu i innych zaburzeń w zakresie układu moczowo-płciowego. Wykłady w części ginekologicznej, niegeriatrycznej, mają na celu zapoznanie studenta z problemami ginekologicznymi ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń wynikających z zaburzeń endokrynologicznych. Szczególną uwagę poświęca się specyfice problemów okresu dziecięcego i wieku dojrzewania. Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności w zakresie opracowań metod pracy z pacjentkami z problemami ginekologicznymi i ich rodzicami oraz projektowania działań na rzecz wdrażania wczesnej profilaktyki chorób układu moczowo-płciowego w oparciu o wyniki badań naukowych. W ramach praktyk student nabywa umiejętności działań praktycznych sprawując opiekę nad pacjentkami w różnych okresach życia. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa z cz.geriatrycznej: 1. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. /red./: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańska 2006. 2. Geriatria: wybrane zagadnienia / red. Krzysztof Galus ; [aut.: Maria Barcikowska et al. Elsevier Urban & Partner, cop. 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Muszalik.M., K.Kędziora-Kornatowska(red): Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL Warszawa, 2018. 2. Talarska D.,Wieczorowska-Tobis K.: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL, Warszawa, 2017. Literatura podstawowa z cz.ginekologicznej, niegeriatrycznej: 1. Bręborowicz G. (red.) : Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2015. 2. Opala T.: Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Łepecka-Klusek C.: Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016. 2. Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2020. 3. Nowicki A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Praktyka zawodowa, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Rogala, Krzysztof Roszkowski | |
Prowadzący grup: | Anna Ozdoba, Dorota Rogala, Maria Wełna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Praktyka zawodowa - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot Opieka ginekologiczna nad kobietą w różnych okresach jej życia ma na celu przybliżenie studentowi tematyki związanej z całym okresem życia kobiety, ze szczególnym uwzględnieniem problemów zdrowotnych pojawiających się w różnych jego okresach. |
|
Pełny opis: |
Wykłady w części geriatrycznej mają na celu przybliżenie studentowi wiedzy na temat schorzeń układu moczowo-płciowego w okresie okołomenopauzalnym i problemy kobiet w okresie senium ze szczególnym uwzględnieniem problemów wynikających z nietrzymania moczu i innych zaburzeń w zakresie układu moczowo-płciowego. Wykłady w części ginekologicznej, niegeriatrycznej, mają na celu zapoznanie studenta z problemami ginekologicznymi ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń wynikających z zaburzeń endokrynologicznych. Szczególną uwagę poświęca się specyfice problemów okresu dziecięcego i wieku dojrzewania. Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności w zakresie opracowań metod pracy z pacjentkami z problemami ginekologicznymi i ich rodzicami oraz projektowania działań na rzecz wdrażania wczesnej profilaktyki chorób układu moczowo-płciowego w oparciu o wyniki badań naukowych. W ramach praktyk student nabywa umiejętności działań praktycznych sprawując opiekę nad pacjentkami w różnych okresach życia. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa z cz.geriatrycznej: 1. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. /red./: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańska 2006. 2. Geriatria: wybrane zagadnienia / red. Krzysztof Galus ; [aut.: Maria Barcikowska et al. Elsevier Urban & Partner, cop. 2010. Literatura uzupełniająca: 1. Muszalik.M., K.Kędziora-Kornatowska(red): Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL Warszawa, 2018. 2. Talarska D.,Wieczorowska-Tobis K.: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL, Warszawa, 2017. Literatura podstawowa z cz.ginekologicznej, niegeriatrycznej: 1. Bręborowicz G. (red.) : Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2015. 2. Opala T.: Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Łepecka-Klusek C.: Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016. 2. Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2020. 3. Nowicki A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.