Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana praktyka położnicza.Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Opieka ginekologiczna nad kobietą w różnych okresach jej życia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO1-OZOG-S2L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaawansowana praktyka położnicza.Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Opieka ginekologiczna nad kobietą w różnych okresach jej życia
Jednostka: Katedra Onkologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 2.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student przystępując do realizacji zajęć powinien posiadać wiadomości na poziomie rozszerzonym z przedmiotów ginekologia, pielęgniarstwo ginekologiczne, standardy i procedury w opiece ginekologicznej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Część Geriatryczna

Razem=1p ECTS

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach:10 godzin

- konsultacje:2 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 1 godzina

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach:10 godzin

- konsultacje: 2 godziny

- przygotowanie do ćwiczeń: 5godziny

- czytanie wskazanej literatury:6 godziny

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 26 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin

- udział w wykładach objętych aktywnością naukową

(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 3 godziny

- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 2 godziny

- konsultacje z uwzględnieniem opracowań naukowych z zakresu geriatrii): 1 godzina

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 13 godzin, co odpowiada 0,52 punktu ECTS.

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 2 + 1 = 3 godziny (0,12 punktu ECTS)

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: ( brak ćwiczeń w części geriatrycznej)

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy

Część ginekologiczna, niegeriatryczna RAZEM 2,5 ECTS

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach:10h

- udział w ćwiczeniach: 20h

- udział w praktykach :20 h

- konsultacje: 2h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 52 h co odpowiada 2 punktom ECTS .

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach:10h

- udział w ćwiczeniach: 20h

- udział w praktykach:20 h

- konsultacje: 2h

- przygotowanie do ćwiczeń: 2h

- poszukiwanie i czytanie literatury: 2h

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 5+ 1 = 6h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 65 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- nie dotyczy

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenia : 5+1= 6 h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,2 punkta ECTS.

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 20h

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 h co odpowiada 0,8 punkta ECTS.

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

- udział w praktykach: 20 h

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 h

co odpowiada 0,8 punkta ECTS.

Efekty uczenia się - wiedza:

Część geriatryczna:

W1- wyjaśnia podłoże schorzeń układu moczowo-płciowego w okresie okołomenopauzalnym i problemy kobiet w okresie senium (B.W28).

W2- opisuje metody oceny siły mięśni dna miednicy oraz zasady treningu i profilaktyki dysfunkcji mięśni dna miednicy w wysiłkowym nietrzymaniu moczu, zespole pęcherza nadreaktywnego i obniżeniu pęcherza nadreaktywnego oraz dysfunkcji występujących po operacjach w obrębie podbrzusza, po ciąży i po porodzie, uwzględniając podstawy naukowe na podstawie danych naukowych z właściwej literatury (B.W39, C.W8).

Część ginekologiczna, niegeriatryczna:

W3- charakteryzuje specyfikę ginekologii wieku dziecięcego

i rozwojowego (B.W32).

W4- klasyfikuje problemy kobiet wynikające z zaburzeń układu wewnątrzwydzielniczego, w szczególności dotyczące ginekologii endokrynologicznej na podstawie danych naukowych z właściwej literatury (B.W33, C.W8).

W5- wyjaśnia zasady kompleksowej opieki nad pacjentką z chorobą nowotworową narządu rodnego i piersi w różnym stopniu zaawansowania (B.W40).


Efekty uczenia się - umiejętności:

Część ginekologiczna, niegeriatryczna:

U1-proponuje metody pracy z pacjentką i jej rodzicami w ginekologii wieku dziecięcego i rozwojowego (B.U30).

U2-analizuje i interpretuje konsekwencje endokrynologiczne zaburzeń czynności hormonalnej gonad (B.U31).

U3-projektuje rozwiązania usprawniające wdrażanie profilaktyki chorób narządu rodnego w okresie senium (B.U37).

U4-wykorzystuje wyniki badań naukowych w zakresie opieki ginekologicznej niezbędne do podjęcia właściwej decyzji w praktyce zawodowej (C.U7).

U5-przygotowuje rekomendacje w zakresie opieki ginekologicznej w oparciu o wyniki badań naukowych (C.U8).

U6 – stosuje zróżnicowane modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnej ginekologii.( C.U.9)



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych student:

K1-krytycznie ocenia działania własne i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych ( K1).

K2 - formułuje opinie dotyczące różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.)

K3 – okazuje dbałość o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową ( K3)

K4 – okazuje troskę o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników ( K4).

K5 - rozwiązuje złożone problemy etyczne związane z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych (K.5.)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• konwersatoryjny

• problemowy

Ćwiczenia:

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

• klasyczna metoda problemowa

• metoda sytuacyjna

• metoda symulacyjna (CSM)

• project

Praktyka

- analiza przypadków

- pokaz, instruktaż

- dyskusja dydaktyczna

- ćwiczenia kliniczne

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- studium przypadku
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Przedmiot Opieka ginekologiczna nad kobietą w różnych okresach jej życia ma na celu przybliżenie studentowi tematyki związanej z całym okresem życia kobiety, ze szczególnym uwzględnieniem problemów zdrowotnych pojawiających się w różnych jego okresach.

Pełny opis:

Wykłady w części geriatrycznej mają na celu przybliżenie studentowi wiedzy na temat schorzeń układu moczowo-płciowego w okresie okołomenopauzalnym i problemy kobiet w okresie senium ze szczególnym uwzględnieniem problemów wynikających z nietrzymania moczu i innych zaburzeń w zakresie układu moczowo-płciowego.

Wykłady w części ginekologicznej, niegeriatrycznej, mają na celu zapoznanie studenta z problemami ginekologicznymi ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń wynikających z zaburzeń endokrynologicznych. Szczególną uwagę poświęca się specyfice problemów okresu dziecięcego i wieku dojrzewania.

Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności w zakresie opracowań metod pracy z pacjentkami z problemami ginekologicznymi i ich rodzicami oraz projektowania działań na rzecz wdrażania wczesnej profilaktyki chorób układu moczowo-płciowego w oparciu o wyniki badań naukowych.

W ramach praktyk student nabywa umiejętności działań praktycznych sprawując opiekę nad pacjentkami w różnych okresach życia.

Literatura:

Literatura podstawowa z cz.geriatrycznej:

1. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. /red./: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańska 2006.

2. Geriatria: wybrane zagadnienia / red. Krzysztof Galus ; [aut.: Maria Barcikowska et al. Elsevier Urban & Partner, cop. 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Muszalik.M., K.Kędziora-Kornatowska(red): Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL Warszawa, 2018.

2. Talarska D.,Wieczorowska-Tobis K.: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL, Warszawa, 2017.

Literatura podstawowa z cz.ginekologicznej, niegeriatrycznej:

1. Bręborowicz G. (red.) : Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2015.

2. Opala T.: Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca:

1. Łepecka-Klusek C.: Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016.

2. Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2020.

3. Nowicki A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną części geriatrycznej:

- obowiązkowy udział w wykładach (100% frekwencji);

Kolokwium końcowe pisemne (0-30 pkt; >60%); W1-W2,

Punktacja Ocena

< 21 ndst

21 – 22 dst

23 – 24 dst+

25 – 26 db

27 – 28 db+

29 – 30 bdb

- Przedłużona obserwacja (0 – 10 punktów; > 50%): K1 - K5.

Zaliczenie z oceną z cz. ginekologicznej, niegeriatrycznej:

- obowiązkowy udział w wykładach , ćwiczeniach i praktykach (100% frekwencji);

Kolokwium końcowe pisemne obejmujące treści z wykładów i ćwiczeń(0-30 pkt; >60%); W3-W5,

Punktacja Ocena

< 21 ndst

21 – 22 dst

23 – 24 dst+

25 – 26 db

27 – 28 db+

29 – 30 bdb

- odpracowanie nieobecności w formie uzgodnionej z wykładowcą,

- umiejętność rozwiązywania zadań problemowych - ocenie podlega: zaangażowanie w poszukiwaniu rozwiązań problemu, kreatywność, aktywne uczestnictwo w przedstawieniu wyników pracy, umiejętność pracy zespołowej- W3-W5, U1-U6, K1-K5 - zaliczenie bez oceny

Ocena końcowa jest średnią uzyskaną z dwóch części zaliczeń

(geriatrycznej i niegeriatrycznej).

Praktyki zawodowe:

20 h / grupę - realizowana w placówkach medycznych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Krzysztof Roszkowski
Prowadzący grup: Magdalena Machnicka, Dorota Rogala
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Praktyka zawodowa, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Rogala, Krzysztof Roszkowski
Prowadzący grup: Sylwia Dahms, Anna Ozdoba, Dorota Rogala, Adela Stawiarz, Maria Wełna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Praktyka zawodowa - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot Opieka ginekologiczna nad kobietą w różnych okresach jej życia ma na celu przybliżenie studentowi tematyki związanej z całym okresem życia kobiety, ze szczególnym uwzględnieniem problemów zdrowotnych pojawiających się w różnych jego okresach.

Pełny opis:

Wykłady w części geriatrycznej mają na celu przybliżenie studentowi wiedzy na temat schorzeń układu moczowo-płciowego w okresie okołomenopauzalnym i problemy kobiet w okresie senium ze szczególnym uwzględnieniem problemów wynikających z nietrzymania moczu i innych zaburzeń w zakresie układu moczowo-płciowego.

Wykłady w części ginekologicznej, niegeriatrycznej, mają na celu zapoznanie studenta z problemami ginekologicznymi ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń wynikających z zaburzeń endokrynologicznych. Szczególną uwagę poświęca się specyfice problemów okresu dziecięcego i wieku dojrzewania.

Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności w zakresie opracowań metod pracy z pacjentkami z problemami ginekologicznymi i ich rodzicami oraz projektowania działań na rzecz wdrażania wczesnej profilaktyki chorób układu moczowo-płciowego w oparciu o wyniki badań naukowych.

W ramach praktyk student nabywa umiejętności działań praktycznych sprawując opiekę nad pacjentkami w różnych okresach życia.

Literatura:

Literatura podstawowa z cz.geriatrycznej:

1. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. /red./: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańska 2006.

2. Geriatria: wybrane zagadnienia / red. Krzysztof Galus ; [aut.: Maria Barcikowska et al. Elsevier Urban & Partner, cop. 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Muszalik.M., K.Kędziora-Kornatowska(red): Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL Warszawa, 2018.

2. Talarska D.,Wieczorowska-Tobis K.: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL, Warszawa, 2017.

Literatura podstawowa z cz.ginekologicznej, niegeriatrycznej:

1. Bręborowicz G. (red.) : Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2015.

2. Opala T.: Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca:

1. Łepecka-Klusek C.: Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016.

2. Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2020.

3. Nowicki A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 20 godzin więcej informacji
Praktyka zawodowa, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Rogala, Krzysztof Roszkowski
Prowadzący grup: Anna Ozdoba, Dorota Rogala, Maria Wełna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Praktyka zawodowa - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot Opieka ginekologiczna nad kobietą w różnych okresach jej życia ma na celu przybliżenie studentowi tematyki związanej z całym okresem życia kobiety, ze szczególnym uwzględnieniem problemów zdrowotnych pojawiających się w różnych jego okresach.

Pełny opis:

Wykłady w części geriatrycznej mają na celu przybliżenie studentowi wiedzy na temat schorzeń układu moczowo-płciowego w okresie okołomenopauzalnym i problemy kobiet w okresie senium ze szczególnym uwzględnieniem problemów wynikających z nietrzymania moczu i innych zaburzeń w zakresie układu moczowo-płciowego.

Wykłady w części ginekologicznej, niegeriatrycznej, mają na celu zapoznanie studenta z problemami ginekologicznymi ze szczególnym uwzględnieniem schorzeń wynikających z zaburzeń endokrynologicznych. Szczególną uwagę poświęca się specyfice problemów okresu dziecięcego i wieku dojrzewania.

Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności w zakresie opracowań metod pracy z pacjentkami z problemami ginekologicznymi i ich rodzicami oraz projektowania działań na rzecz wdrażania wczesnej profilaktyki chorób układu moczowo-płciowego w oparciu o wyniki badań naukowych.

W ramach praktyk student nabywa umiejętności działań praktycznych sprawując opiekę nad pacjentkami w różnych okresach życia.

Literatura:

Literatura podstawowa z cz.geriatrycznej:

1. Grodzicki T., Kocemba J., Skalska A. /red./: Geriatria z elementami gerontologii ogólnej. Via Medica, Gdańska 2006.

2. Geriatria: wybrane zagadnienia / red. Krzysztof Galus ; [aut.: Maria Barcikowska et al. Elsevier Urban & Partner, cop. 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Muszalik.M., K.Kędziora-Kornatowska(red): Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku. PZWL Warszawa, 2018.

2. Talarska D.,Wieczorowska-Tobis K.: Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne. PZWL, Warszawa, 2017.

Literatura podstawowa z cz.ginekologicznej, niegeriatrycznej:

1. Bręborowicz G. (red.) : Położnictwo i ginekologia – tom 2, PZWL, Warszawa 2015.

2. Opala T.: Ginekologia. Podręcznik dla położnych, pielęgniarek i fizjoterapeutów, PZWL, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca:

1. Łepecka-Klusek C.: Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii, PZWL, Warszawa 2016.

2. Koper A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, PZWL, Warszawa 2020.

3. Nowicki A. (red.): Pielęgniarstwo onkologiczne, Termedia Wydawnictwa Medyczne, Poznań 2009.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)