Zaawansowana praktyka położnicza.Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Zaburzenia odżywiania i dietoterapia w położnictwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO1-OZZ-S2L |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana praktyka położnicza.Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Zaburzenia odżywiania i dietoterapia w położnictwie |
Jednostka: | Katedra Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.50
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagane wcześniejsze zaliczenie następujących przedmiotów: Dietetyka, Choroby wewnętrzne, Badanie fizykalne Student/ka powinien posiadać podstawową wiedze z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i farmakologii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - udział w zajęciach praktycznych: 20 godzin (praktyki zawodowe) - konsultacje: 2 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 44 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS 2.Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin -samokształcenie: 10 godzin - udział w zajęciach praktycznych: 20 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 8 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 3 godziny - czytanie wskazanej literatury: 8 godzin - konsultacje: 2 godzina - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 2 = 6 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 2,50 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin - konsultacje badawczo – naukowe: 2 godzina - udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 4 godziny - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 2 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 3 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 29 godzin, co odpowiada 0,97 punktom ECTS 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 4 + 2 = 6 godzin (0,2 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,20 punktom ECTS 5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin -udział w praktyce zawodowej: 20 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,0 punktu ECTS 6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: 20 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy student: W1: Nazywa rodzaje diet leczniczych dla kobiet ciężarnych z różnymi nawykami żywieniowymi. Wymienia możliwości adaptacji do choroby dietozależnej (B.W23.) W2: Wymienia produkty spożywcze wskazane dla kobiet z rozpoznaną cukrzycą ciążową (B.W34.) W3: Nazywa zasady prawidłowego żywienia dla kobiet ciężarnych (B.W23.) W4: Przedstawia listę produktów o niskim i wysokim indeksie glikemicznym (B.W34.) W5: Wylicza zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u pacjentek ciężarnych (B.W23.; B.W34.) W6: Wymienia wady i zalety stosowania określonych diet eliminacyjnych (B.W23.; B.W34.) W7: Odtwarza opublikowane wytyczne w celu zaplanowania i późniejszej oceny sposobu żywienia pacjentki ciężarnej (B.W23.; B.W34.). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności student: U1: Student stosuje metody oceny stanu odżywienia pacjentki (B.U28.) U2: Student potrafi zastosować interwencję żywieniową u pacjentki z zaburzeniami odżywienia (B.U28.). U3: Student potrafi zaplanować uzupełnianie niedoborów pokarmowych w wybranych dietach eliminacyjnych (B.U28.) U4: Student wyciąga wnioski z opublikowanych w bazach danych i literaturze fachowej wytycznych (B.U28.) U5: Student potrafi wykonać wywiad żywieniowy celem zebrania historii choroby dietozależnej (B.U28.; B.U36.) U6: Student potrafi zaplanować formę edukacji żywieniowej (B.U36.). U7: Student potrafi podać przykłady produktów spożywczych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia mogących być stosowanymi w ciąży w danej sytuacji klinicznej (B.U28.; B.U36.). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych student: K1: ma nawyk odnoszenia się do pacjentów z różnych grup wiekowych i kręgów kulturowych z szacunkiem (K1) K2: ma nawyk konsultowania własnych działań w przypadku wątpliwości (K2) K3: wykazuje nawyk samokształcenia w związku z zmieniającymi się wytycznymi żywieniowymi (K6) K4: akceptuje odpowiedzialność wynikającą z samodzielnego ordynowania diet leczniczych (K6) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: uczenie wspomagane komputerem; metody eksponujące: film, pokaz, wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków; ćwiczenia kliniczne Praktyka zawodowa: analiza przypadków; ćwiczenia kliniczne |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu usystematyzowanie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności koniecznych do samodzielnej edukacji żywieniowej pacjentek ciężarnych i ich rodzin. |
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu usystematyzowanie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności koniecznych do samodzielnej edukacji żywieniowej pacjentek ciężarnych i ich rodzin, a także wpływu żywienia na okres prekoncepcyjny. W ramach wykładów zostaną podsumowane najważniejsze informacje dotyczące zasad zdrowego żywienia, oceny stanu odżywienia, wspomagania procesów rozrodczych przy pomocy diety, a także wpływu aktywności fizycznej i komponentów stylu życia na zdrowie kobiet w wieku rozrodczym. Studenci zostaną zapoznani także z najnowszymi doniesieniami literaturowymi dotyczącymi wpływu składników pokarmowych na zdrowie i żywienie kobiety i płodu. Podsumowane będą również najważniejsze zasady dotyczące higieny przygotowywania posiłków. Poruszone zostaną kwestie zaburzeń odżywienia u kobiet w wieku rozrodczym i ich wpływu na płodność, przebieg ciąży, a także zdrowie noworodka. W ramach ćwiczeń zostanie zaprezentowana szczegółowa ocena stanu odżywienia pacjentki, z podziałem na metody antropometryczne i bioimpedancję. W ramach analizy przypadków klinicznych student/ka będzie miał za zadanie przygotować raport oceniający swój stan odżywienia w oparciu o metody pomiarów antropometrycznych i bioimpedancję. Nacisk zostanie położony na wykrywanie ewentualnych zaburzeń odżywiania i ich wykrycie podczas badań antropometrycznych. Student/ka również w sposób praktyczny nauczy się poszukiwać literatury fachowej i wytycznych w bazach danych, a następnie na podstawie ich analizy będzie miał za zadanie ocenę zaproponowanych schematów żywienia. W ramach ćwiczeń zostaną także praktycznie przećwiczone najważniejsze zasady obowiązujące podczas przeprowadzania wywiadu żywieniowego, celem identyfikacji zaburzeń odżywienia. Podczas samokształcenia student nauczy się postępować zgodnie z opublikowanymi wytycznymi z zakresu zaburzeń odżywiania. W trakcie analizy przypadków klinicznych student będzie miał za zadanie posługiwać się określoną literaturą naukową. |
Literatura: |
1. Żywienie kobiet ciężarnych i karmiących, pod redakcją Małgorzaty Moszak. PZWL_Wydawnictwo Lekarskie, 2019 Srtony 121-145; 2. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd.II (edycja IV). 2013; Krakowskie Wydawnictwo Scientifica 3. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu – tom 1; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011 4. Żywienie człowieka zdrowego i chorego – tom 2; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Projekt, raporty na ćwiczeniach – U1-U7 Praktyki zawodowe: projekt, raporty na ćwiczeniach – bieżąca ocena - U1-U7; aktywność, przedłużona obserwacja – bieżąca ocena – U1-U7; K1-K4 Wykłady: Aktywność, przedłużona obserwacja – U1-U7; K1-K4 Wykłady, ćwiczenia, praktyka zawodowa: Zaliczenie z oceną (0-30 pkt; >60%); W1-W7; U1-U7 Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną (test – 30 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. W1-W7; U1-U7 3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów, ćwiczeń i literatury Punktacja Ocena < 19 ndst 19-21 dst 22-24 dst+ 25 – 26 db 27 – 28 db+ 29 – 30 bdb |
Praktyki zawodowe: |
20 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Praktyka zawodowa, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kłopocka | |
Prowadzący grup: | Daria Bieniek-Bruzdowicz, Małgorzata Pujanek, Piotr Sikorski, Jadwiga Zielińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Praktyka zawodowa - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu usystematyzowanie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności koniecznych do samodzielnej edukacji żywieniowej pacjentek ciężarnych i ich rodzin. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma na celu usystematyzowanie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności koniecznych do samodzielnej edukacji żywieniowej pacjentek ciężarnych i ich rodzin, a także wpływu żywienia na okres prekoncepcyjny. W ramach wykładów zostaną podsumowane najważniejsze informacje dotyczące zasad zdrowego żywienia, oceny stanu odżywienia, wspomagania procesów rozrodczych przy pomocy diety, a także wpływu aktywności fizycznej i komponentów stylu życia na zdrowie kobiet w wieku rozrodczym. Studenci zostaną zapoznani także z najnowszymi doniesieniami literaturowymi dotyczącymi wpływu składników pokarmowych na zdrowie i żywienie kobiety i płodu. Podsumowane będą również najważniejsze zasady dotyczące higieny przygotowywania posiłków. Poruszone zostaną kwestie zaburzeń odżywienia u kobiet w wieku rozrodczym i ich wpływu na płodność, przebieg ciąży, a także zdrowie noworodka. W ramach ćwiczeń zostanie zaprezentowana szczegółowa ocena stanu odżywienia pacjentki, z podziałem na metody antropometryczne i bioimpedancję. W ramach analizy przypadków klinicznych student/ka będzie miał za zadanie przygotować raport oceniający swój stan odżywienia w oparciu o metody pomiarów antropometrycznych i bioimpedancję. Nacisk zostanie położony na wykrywanie ewentualnych zaburzeń odżywiania i ich wykrycie podczas badań antropometrycznych. Student/ka również w sposób praktyczny nauczy się poszukiwać literatury fachowej i wytycznych w bazach danych, a następnie na podstawie ich analizy będzie miał za zadanie ocenę zaproponowanych schematów żywienia. W ramach ćwiczeń zostaną także praktycznie przećwiczone najważniejsze zasady obowiązujące podczas przeprowadzania wywiadu żywieniowego, celem identyfikacji zaburzeń odżywienia. Student nauczy się postępować zgodnie z opublikowanymi wytycznymi z zakresu zaburzeń odżywiania. W trakcie analizy przypadków klinicznych student będzie miał za zadanie posługiwać się określoną literaturą naukową. |
|
Literatura: |
1. Żywienie kobiet ciężarnych i karmiących, pod redakcją Małgorzaty Moszak. PZWL_Wydawnictwo Lekarskie, 2019 Srtony 121-145; 2. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd.II (edycja IV). 2013; Krakowskie Wydawnictwo Scientifica 3. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu – tom 1; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011 4. Żywienie człowieka zdrowego i chorego – tom 2; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011 |
|
Uwagi: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kłopocka | |
Prowadzący grup: | Marcelina Bartuzi-Lepczyńska, Daria Bieniek-Bruzdowicz, Małgorzata Pujanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Kłopocka | |
Prowadzący grup: | Daria Bieniek-Bruzdowicz, Małgorzata Pujanek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.