Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana praktyka położnicza.Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Zaburzenia odżywiania i dietoterapia w położnictwie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO1-OZZ-S2L
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowana praktyka położnicza.Opieka specjalistyczna nad kobietą i jej rodziną w ujęciu interdyscyplinarnym:Zaburzenia odżywiania i dietoterapia w położnictwie
Jednostka: Katedra Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.50 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wymagane wcześniejsze zaliczenie następujących przedmiotów: Dietetyka, Choroby wewnętrzne, Badanie fizykalne


Student/ka powinien posiadać podstawową wiedze z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i farmakologii.


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

- udział w zajęciach praktycznych: 20 godzin (praktyki zawodowe)

- konsultacje: 2 godziny

- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny


Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 44 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS



2.Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

-samokształcenie: 10 godzin

- udział w zajęciach praktycznych: 20 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 8 godzin

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 3 godziny

- czytanie wskazanej literatury: 8 godzin

- konsultacje: 2 godzina

- przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 4 + 2 = 6 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 2,50 punktom ECTS


3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:


- czytanie wskazanej literatury naukowej: 8 godzin

- konsultacje badawczo – naukowe: 2 godzina

- udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową

(z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 10 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 4 godziny

- przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo

– naukowych dla danego przedmiotu: 2 godzin

- napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową:

3 godziny

Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 29 godzin, co odpowiada 0,97 punktom ECTS


4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 4 + 2 = 6 godzin (0,2 punktu ECTS)


Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 6 godzin, co odpowiada 0,20 punktom ECTS


5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 10 godzin

-udział w praktyce zawodowej: 20 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

30 godzin, co odpowiada 1,0 punktu ECTS


6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

20 godzin


Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy student:

W1: Nazywa rodzaje diet leczniczych dla kobiet ciężarnych z różnymi nawykami żywieniowymi. Wymienia możliwości adaptacji do choroby dietozależnej (B.W23.)

W2: Wymienia produkty spożywcze wskazane dla kobiet z rozpoznaną cukrzycą ciążową (B.W34.)

W3: Nazywa zasady prawidłowego żywienia dla kobiet ciężarnych (B.W23.)

W4: Przedstawia listę produktów o niskim i wysokim indeksie glikemicznym (B.W34.)

W5: Wylicza zapotrzebowanie na składniki pokarmowe u pacjentek ciężarnych (B.W23.; B.W34.)

W6: Wymienia wady i zalety stosowania określonych diet eliminacyjnych (B.W23.; B.W34.)

W7: Odtwarza opublikowane wytyczne w celu zaplanowania i późniejszej oceny sposobu żywienia pacjentki ciężarnej (B.W23.; B.W34.).


Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności student:

U1: Student stosuje metody oceny stanu odżywienia pacjentki (B.U28.)

U2: Student potrafi zastosować interwencję żywieniową u pacjentki z zaburzeniami odżywienia (B.U28.).

U3: Student potrafi zaplanować uzupełnianie niedoborów pokarmowych w wybranych dietach eliminacyjnych (B.U28.)

U4: Student wyciąga wnioski z opublikowanych w bazach danych i literaturze fachowej wytycznych (B.U28.)

U5: Student potrafi wykonać wywiad żywieniowy celem zebrania historii choroby dietozależnej (B.U28.; B.U36.)

U6: Student potrafi zaplanować formę edukacji żywieniowej (B.U36.).

U7: Student potrafi podać przykłady produktów spożywczych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia mogących być stosowanymi w ciąży w danej sytuacji klinicznej (B.U28.; B.U36.).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych student:

K1: ma nawyk odnoszenia się do pacjentów z różnych grup wiekowych i kręgów kulturowych z szacunkiem (K1)

K2: ma nawyk konsultowania własnych działań w przypadku wątpliwości (K2)

K3: wykazuje nawyk samokształcenia w związku z zmieniającymi się wytycznymi żywieniowymi (K6)

K4: akceptuje odpowiedzialność wynikającą z samodzielnego ordynowania diet leczniczych (K6)


Metody dydaktyczne:

Wykłady: uczenie wspomagane komputerem; metody eksponujące: film, pokaz, wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków; ćwiczenia kliniczne

Praktyka zawodowa: analiza przypadków; ćwiczenia kliniczne

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji
- panelowa
- projektu
- referatu
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu usystematyzowanie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności koniecznych do samodzielnej edukacji żywieniowej pacjentek ciężarnych i ich rodzin.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu usystematyzowanie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności koniecznych do samodzielnej edukacji żywieniowej pacjentek ciężarnych i ich rodzin, a także wpływu żywienia na okres prekoncepcyjny.

W ramach wykładów zostaną podsumowane najważniejsze informacje dotyczące zasad zdrowego żywienia, oceny stanu odżywienia, wspomagania procesów rozrodczych przy pomocy diety, a także wpływu aktywności fizycznej i komponentów stylu życia na zdrowie kobiet w wieku rozrodczym. Studenci zostaną zapoznani także z najnowszymi doniesieniami literaturowymi dotyczącymi wpływu składników pokarmowych na zdrowie i żywienie kobiety i płodu. Podsumowane będą również najważniejsze zasady dotyczące higieny przygotowywania posiłków. Poruszone zostaną kwestie zaburzeń odżywienia u kobiet w wieku rozrodczym i ich wpływu na płodność, przebieg ciąży, a także zdrowie noworodka.

W ramach ćwiczeń zostanie zaprezentowana szczegółowa ocena stanu odżywienia pacjentki, z podziałem na metody antropometryczne i bioimpedancję. W ramach analizy przypadków klinicznych student/ka będzie miał za zadanie przygotować raport oceniający swój stan odżywienia w oparciu o metody pomiarów antropometrycznych i bioimpedancję. Nacisk zostanie położony na wykrywanie ewentualnych zaburzeń odżywiania i ich wykrycie podczas badań antropometrycznych.

Student/ka również w sposób praktyczny nauczy się poszukiwać literatury fachowej i wytycznych w bazach danych, a następnie na podstawie ich analizy będzie miał za zadanie ocenę zaproponowanych schematów żywienia. W ramach ćwiczeń zostaną także praktycznie przećwiczone najważniejsze zasady obowiązujące podczas przeprowadzania wywiadu żywieniowego, celem identyfikacji zaburzeń odżywienia.

Podczas samokształcenia student nauczy się postępować zgodnie z opublikowanymi wytycznymi z zakresu zaburzeń odżywiania. W trakcie analizy przypadków klinicznych student będzie miał za zadanie posługiwać się określoną literaturą naukową.

Literatura:

1. Żywienie kobiet ciężarnych i karmiących, pod redakcją Małgorzaty Moszak. PZWL_Wydawnictwo Lekarskie, 2019 Srtony 121-145;

2. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd.II (edycja IV). 2013; Krakowskie Wydawnictwo Scientifica

3. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu – tom 1; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011

4. Żywienie człowieka zdrowego i chorego – tom 2; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

Projekt, raporty na ćwiczeniach – U1-U7

Praktyki zawodowe: projekt, raporty na ćwiczeniach – bieżąca ocena - U1-U7; aktywność, przedłużona obserwacja – bieżąca ocena – U1-U7; K1-K4

Wykłady:

Aktywność, przedłużona obserwacja – U1-U7; K1-K4

Wykłady, ćwiczenia, praktyka zawodowa:

Zaliczenie z oceną (0-30 pkt; >60%); W1-W7; U1-U7

Przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną (test – 30 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. W1-W7; U1-U7

3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów, ćwiczeń i literatury

Punktacja Ocena

< 19 ndst

19-21 dst

22-24 dst+

25 – 26 db

27 – 28 db+

29 – 30 bdb

Praktyki zawodowe:

20 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Praktyka zawodowa, 20 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kłopocka
Prowadzący grup: Daria Bieniek-Bruzdowicz, Małgorzata Pujanek, Piotr Sikorski, Jadwiga Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Praktyka zawodowa - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu usystematyzowanie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności koniecznych do samodzielnej edukacji żywieniowej pacjentek ciężarnych i ich rodzin.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu usystematyzowanie i zdobycie wiedzy oraz umiejętności koniecznych do samodzielnej edukacji żywieniowej pacjentek ciężarnych i ich rodzin, a także wpływu żywienia na okres prekoncepcyjny.

W ramach wykładów zostaną podsumowane najważniejsze informacje dotyczące zasad zdrowego żywienia, oceny stanu odżywienia, wspomagania procesów rozrodczych przy pomocy diety, a także wpływu aktywności fizycznej i komponentów stylu życia na zdrowie kobiet w wieku rozrodczym. Studenci zostaną zapoznani także z najnowszymi doniesieniami literaturowymi dotyczącymi wpływu składników pokarmowych na zdrowie i żywienie kobiety i płodu. Podsumowane będą również najważniejsze zasady dotyczące higieny przygotowywania posiłków. Poruszone zostaną kwestie zaburzeń odżywienia u kobiet w wieku rozrodczym i ich wpływu na płodność, przebieg ciąży, a także zdrowie noworodka.

W ramach ćwiczeń zostanie zaprezentowana szczegółowa ocena stanu odżywienia pacjentki, z podziałem na metody antropometryczne i bioimpedancję. W ramach analizy przypadków klinicznych student/ka będzie miał za zadanie przygotować raport oceniający swój stan odżywienia w oparciu o metody pomiarów antropometrycznych i bioimpedancję. Nacisk zostanie położony na wykrywanie ewentualnych zaburzeń odżywiania i ich wykrycie podczas badań antropometrycznych.

Student/ka również w sposób praktyczny nauczy się poszukiwać literatury fachowej i wytycznych w bazach danych, a następnie na podstawie ich analizy będzie miał za zadanie ocenę zaproponowanych schematów żywienia. W ramach ćwiczeń zostaną także praktycznie przećwiczone najważniejsze zasady obowiązujące podczas przeprowadzania wywiadu żywieniowego, celem identyfikacji zaburzeń odżywienia.

Student nauczy się postępować zgodnie z opublikowanymi wytycznymi z zakresu zaburzeń odżywiania. W trakcie analizy przypadków klinicznych student będzie miał za zadanie posługiwać się określoną literaturą naukową.

Literatura:

1. Żywienie kobiet ciężarnych i karmiących, pod redakcją Małgorzaty Moszak. PZWL_Wydawnictwo Lekarskie, 2019 Srtony 121-145;

2. Sobotka L. (red). Podstawy żywienia klinicznego. Wyd.II (edycja IV). 2013; Krakowskie Wydawnictwo Scientifica

3. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu – tom 1; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011

4. Żywienie człowieka zdrowego i chorego – tom 2; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011

Uwagi:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kłopocka
Prowadzący grup: Marcelina Bartuzi-Lepczyńska, Daria Bieniek-Bruzdowicz, Małgorzata Pujanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Kłopocka
Prowadzący grup: Daria Bieniek-Bruzdowicz, Małgorzata Pujanek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)