Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Opieka specjalistyczna: Techniki położnicze i prowadzenie porodu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO1-TPO-S1Z
Kod Erasmus / ISCED: 12.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Opieka specjalistyczna: Techniki położnicze i prowadzenie porodu
Jednostka: Pracownia Podstaw Opieki Położniczej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z Technik Położniczych i Prowadzenia Porodu powinien znać zagadnienia anatomii, fizjologii narządu rodnego.

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 5 h

- udział w ćwiczeniach: 25 h

- udział w zajęciach praktycznych: 90 h

- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego i teoretycznego:5 h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 130 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS

Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:

-udział w wykładach: 5 h

-udział w ćwiczeniach: 25 h

-udział w zajęciach praktycznych: 90 h

-przygotowanie samokształcenia: 25 h

-czytanie wskazanej literatury: 5h

-przygotowanie do wykładów: 2h

-przygotowanie do ćwiczeń: 5h

-przygotowanie do zajęć praktycznych: 5h

-przygotowanie i udział do zaliczenia na ocenę: 8+2=10h

-konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 3h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 170 godzin, co odpowiada 6 punktom ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Charakteryzuje zasady opieki położniczej podczas porodu fizjologicznego i patologicznego (D.W1.)

W2: Omawia mechanizm porodu w położeniu podłużnym główkowym (D.W2.).

W3: Wskazuje zasady postępowania w przypadku krwotoków położniczych (D.W5.).

W4: Określa udział położnej w procesie diagnostyki w okresie okołoporodowym ( D.W6.).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Dokonuje oceny stanu ciężarnej, rodzącej, płodu, położnicy i noworodka przy pomocy dostępnych metod i środków (D.U1.).

U2.: Rozpoznaje i eliminuje czynniki ryzyka w przebiegu ciąży, porodu i połogu, a w razie konieczności zapewni kobiecie i jej dziecku opiekę sprawowaną przez specjalistów (D.U2.)

U3: Prognozuje prawdopodobny przebieg porodu i ocenia możliwości odbycia porodu drogami i siłami natury. (D.U8.).

U4: Planuje postępowanie położnicze i obejmuje opieką położniczą kobietę ciężarna, rodzącą i położnicę w zależności od rozpoznanej sytuacji położniczej (D.U9.).

U5: Rozpoznaje początek porodu i ocenia postęp porodu na podstawie badania zewnętrznego, wewnętrznego i obserwacji zachowania rodzącej (D.U11.).

U6: Rozpoznaje krwotok położniczy i postępuje zgodnie z obowiązującymi rekomendacjami (D.U18.).

U7: Stosuje procedury postępowania z narzędziami po porodzie i po zabiegach położniczych (dezynfekcja, przygotowanie do sterylizacji), zgodnie z wymogami sanitarno-higienicznymi (D.U23.).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Przestrzega zasad kultury (D.K3.)

K2: Przestrzega praw pacjenta (D.K5.)

K3: Aktualizuje swoją wiedzę (D.K2.)

K4: Współpracuje z zespołem terapeutycznym (D.K8.)


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny

• wykład problemowy

• wykład konwersatoryjny

• debata

Ćwiczenia:

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

• drzewo decyzyjne

• metaplan

• metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany)

• uczenie wspomagane komputerem

• metody eksponujące: film, pokaz

Zajęcia praktyczne:

• dyskusja dydaktyczna

• analiza przypadków

• metody symulacyjne (studium przypadku)

metody eksponujące: pokaz, instruktaż


Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- giełda pomysłów
- obserwacji
- referatu
- studium przypadku
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Zapoznanie z wiedzą teoretyczną dotyczącą opieki położniczej nad rodzącą, noworodkiem i położnicą podczas porodu prawidłowego i nieprawidłowego oraz metod prowadzenia porodu. Przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki położniczej w ramach świadczeń zdrowotnych.

Kształtowanie umiejętności w zakresie oceny stanu płodu, oceny stanu położniczego ciężarnej, rodzącej, położnicy, oceny stanu płodu oraz mechanizmu i technik prowadzenia porodu.

Praktyczne przygotowanie studentów do prowadzenie porodu z uwzględnieniem aktualnych wytycznych: WHO, ICM, FIGO oraz rekomendacji PTG.

Pełny opis:

Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń, zajęć praktycznych i samokształcenia.

Wykłady mają za zadanie zapoznanie Studenta z zasadami opieki nad rodzącą, noworodkiem, położnicą podczas porodu prawidłowego i nieprawidłowego zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami i wytycznymi: WHO, ICM, FIGO oraz rekomendacji PTG.

Ćwiczenia mają na celu kształtowanie umiejętności prowadzenia porodu prawidłowego i nieprawidłowego, stosowania właściwych technik położniczych.

Zajęcia praktyczne mają za zadanie przygotowanie Studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych nad rodzącą, noworodkiem i położnicą oraz stosowanie ogólnych zasad postępowania, algorytmów, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki.

Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Troszyński M. Położnictwo. Ćwiczenia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2006.

2. Bręborowicz G., Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL, Warszawa 2009.

Literatura uzupełniająca:

3. Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009.

4. Maureen Boyle, (red.) Stany nagłe w okresie okołoporodowym. PZWL, Warszawa 2008.

5. Iwanowicz-Palus G.J. Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Warszawa 2012.

6. Chapman V. Charles C. Prowadzenie porodu. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2010.

7. Baston H. Hal J. Poród. Seria Podstawy Położnictwa. Elsevier Urban & Partner.2011.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

- 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach, zajęciach praktycznych, oddanie w terminie wyznaczonym przez wykładowcę samokształcenia oraz pozytywna postawa studenta,

-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,

-przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%), K1, K2

-ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%), K1, K2

-zaliczenie kolokwium z wykładów (test pisemny, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia)

Wiedza: W1, W2, W3, W4.

Punktacja i ocena:

<75% ndst

75-80% dst

80,01-85% dst+

85,01-90% db

90,01-95% db+

95,01-100% bdb

1. Egzamin praktyczny – OSCE (załączniki: Algorytmy, CHECK LIST), punktacja i ocena w zależności od liczby punktów opisanych w CHECK LIST: U1,U2,U3, U4,U5, U6, U7.

Punktacja:

- za każdą pozytywną odpowiedź student może uzyskać 1 punkt

- do zaliczenia egzaminu konieczne jest uzyskanie 60%.

2. Realizacja procesu pielęgnowania zgodnie z indywidualnym planem opieki pielęgniarskiej (załącznik nr 2, 0-21 punktów).

Punktacja i ocena:

20-21 Bardzo dobry

18-19 Dobry plus

16-17 Dobry

14-15 Dostateczny plus

12-13 Dostateczny

11 i <11 Niedostateczny

3. Realizacja samokształcenia w formie eseju i/lub prezentacji multimedialnej:

a) prezentacja multimedialna: punktacja 0-27 punktów (załącznik nr 3)

Punktacja i ocena:

25-27 Bardzo dobry

22-24 Dobry plus

19-21 Dobry

16-18 Dostateczny plus

13-15 Dostateczny

12 i mniej Niedostateczny

b) esej (załącznik nr 4).

Kompetencje społeczne: K1, K2, K3, K4, Skala Kompetencji Społecznej, (załącznik nr 5).

4. Test końcowy obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych,

-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,

- skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:

60 % - 70% = 3,0

71% – 75% = 3,5

76% – 85% = 4,0

86% – 90% = 4,5

91% – 100% = 5,0.

Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)