Dietetyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-D-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Dietetyka |
Jednostka: | Katedra Gastroenterologii i Zaburzeń Odżywiania |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student/ka powinien posiadać podstawową wiedze z zakresu anatomii, fizjologii, patofizjologii, biochemii i dietetyki |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - konsultacje: 2 godziny - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 29 godzin, co odpowiada 0,97 punktom ECTS 2.Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - samokształcenie: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 1 godzina - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 1 godziny - czytanie wskazanej literatury: 2 godzin - konsultacje: 2 godziny - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 3 + 1 = 4 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godzin, co odpowiada 1,5 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 godzin - konsultacje badawczo – naukowe: 2 godzina - udział w ćwiczeniach objętych aktywnością naukową (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych, wyników badań, opracowań): 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 5 godziny - przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo – naukowych dla danego przedmiotu: 3 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń objętych aktywnością naukową: 2 godziny Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 22 godzin, co odpowiada 0,73 punktom ECTS 4.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 3 + 1 = 4 godzin (0,13 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 4 godzin, co odpowiada 0,13 punktom ECTS 5.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 6.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: Nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy student: W1: zna i rozumie zasady żywienia osób zdrowych i chorych w różnym wieku oraz żywienia dojelitowego i pozajelitowego (C.W19); W2: zna i rozumie zasady żywienia kobiety w różnych okresach jej życia i różnym stanie zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem okresu ciąży oraz zasady żywienia noworodków i niemowląt (C.W20); W3: zna i rozumie zasady leczenia dietetycznego i powikłania dietoterapii (C.W21); W4. zna środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego (C.W22). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności student: U1: potrafi oceniać stan odżywienia i sposób żywienia, prowadzić poradnictwo w zakresie żywienia zdrowych i chorych dzieci i dorosłych, w szczególności kobiet w różnych okresach ich życia i różnym stanie zdrowia (C.U31); U2: potrafi stosować diety terapeutyczne w wybranych chorobach, nadzorować odrębności żywienia zbiorowego i rozpoznawać powikłania dietoterapii (C.U32); U3: potrafi planować podstawowe diety pod względem ilościowym i jakościowym, w tym zalecenia żywieniowe dla kobiety w okresie ciąży i karmienia piersią (C.U33); U4: potrafi dobierać środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wystawiać na nie recepty w ramach realizacji zleceń lekarskich oraz udzielać informacji na temat ich stosowania (C.U34). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych student: K1: jest gotów do kierowania się dobrem pacjenta, poszanowania godności i autonomii osób powierzonych opiece, okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych oraz empatii w relacji z pacjentem i jego rodziną (K.1); K2: jest gotów do przestrzegania praw pacjenta (K.2); K3: jest gotów do samodzielnego i rzetelnego wykonywania zawodu zgodnie z zasadami etyki, w tym przestrzegania wartości i powinności moralnych w opiece nad pacjentem (K.3); K4: jest gotów do ponoszenia odpowiedzialności za wykonywane czynności zawodowe (K.4); K5: jest gotów do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K.5); K6: jest gotów do przewidywania i uwzględniania czynników wpływających na reakcje własne i pacjenta (K.6). K7: jest gotów do dostrzegania i rozpoznawania własnych ograniczeń w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych oraz dokonywania samooceny deficytów i potrzeb edukacyjnych (K.7). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: uczenie wspomagane komputerem; metody eksponujące: film, pokaz, wykład informacyjny, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków; ćwiczenia kliniczne Samokształcenie: dyskusja dydaktyczna; analiza przypadków; |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody ewaluacyjne |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z żywieniem człowieka zdrowego i chorego. W trakcie realizacji przedmiotu zostaną omówione podstawowe składniki odżywcze oraz ich metabolizm w organizmie ludzkim. Studenci zostaną zapoznani z dietami leczniczymi stosowanymi w wybranych jednostkach chorobowych. Studenci poznają narzędzia umożliwiające ocenę stanu odżywienia człowieka oraz metody postępowania w przeciwdziałaniu niedożywieniu i otyłości. |
Pełny opis: |
W trakcie realizacji wykładów studenci zostaną zapoznani z rolą diety w procesie profilaktyki i leczenia wybranych jednostek chorobowych. Zostaną omówione podstawowe zasady związane z żywieniem człowieka zdrowego i chorego, zarówno w szpitalu, jaki i w warunkach domowych. Scharakteryzowane zostaną aktualne normy żywienia. Studenci zostaną zapoznani z najważniejszymi dietami stosowanymi w leczeniu wybranych jednostek chorobowych. Student pozna najważniejsze konsekwencje niedożywienia i otyłości oraz metody postępowania w ich przeciwdziałaniu. Omówione zostaną także podstawowe składniki odżywcze i ich rola w metabolizmie ludzkiego organizmu. W ramach ćwiczeń studenci dokonają wybranych pomiarów antropometrycznych stosowanych do oceny stanu odżywienia człowieka. Szczegółowo przeanalizują wybrane markery niedożywienia oraz zasady stosowane w interpretacji wartości omawianych wykładników. Studenci przeprowadzą wywiad żywieniowy, zaproponują interwencją żywieniową, z uwzględnieniem środków spożywczych specjalnego przeznaczenia oraz przeprowadzą edukację żywieniową wybranych grup pacjentów. Pokrótce zapoznają się z tematami mikroflory układu pokarmowego oraz zagadnieniami związanymi z gospodarką wodna ustroju. Podczas samokształcenia student nauczy się interpretować oraz postępować zgodnie z opublikowanymi wytycznymi. W trakcie analizy określonych przypadków klinicznych student będzie miała za zadanie poszukiwać i posługiwać się określoną literaturą naukową. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu – tom 1; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011 2. Żywienie człowieka zdrowego i chorego – tom 2; J. Gawęcki, L. Hryniewski; Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: 1. Praktyczny podręcznik dietetyki; Jarosz M., Instytut Żywności i Żywienia, 2010 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia: Projekt, raporty na ćwiczeniach – bieżąca ocena –W1-W4; U1-U4; K1-K7 Samokształcenie: Projekt, raporty – bieżąca ocena –W1-W4; U1-U4; K3; K5; K7 Wykłady: Aktywność, przedłużona obserwacja – bieżąca ocena – W1-W4; U3-U4; K2-K3; K5-K6 Wykłady i ćwiczenia: Kolokwium zaliczeniowe (0-30 pkt; >60%); W1-W4; U1-U4 Przedmiot kończy się zaliczeniem (test – 30 pytań, zadania zamknięte, 1 pkt za pytanie). Warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% poprawnych odpowiedzi. W1-W4; U1-U4 3. Pytania testowe opracowane są w oparciu o treść wykładów, ćwiczeń i literatury Punktacja Ocena < 19 ndst 19-21 dst 22-24 dst+ 25 – 26 db 27 – 28 db+ 29 – 30 bdb |
Praktyki zawodowe: |
W ramach przedmiotu „Dietetyka” nie przewiduje się praktyk zawodowych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.