Zaawansowana opieka specjalistyczna w ginekologii: Leczenie ran
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-LR-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0916) Farmacja
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana opieka specjalistyczna w ginekologii: Leczenie ran |
Jednostka: | Katedra Pielęgniarstwa Zabiegowego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Rozpoczynając naukę opisywanego przedmiotu student powinien: wykazać się znajomością budowy i funkcji powłok skórnych; wykazać się znajomością ogólnych zasad zmiany opatrunku rany, w tym znajomością zasad aseptyki i antyseptyki; posiadać ogólną wiedzę z zakresu profilaktyki zakażeń; wykazać się znajomością ogólnych założeń opieki okołooperacyjnej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: • wykłady 20 godzin 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: • czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania – zaliczenie 10 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: omawia przebieg procesu gojenia w zależności od rodzaju i mechanizmu powstania rany (C.W11) W2: omawia zasady zapobiegania i leczenia zakażeń ran, w tym zakażenia miejsca operowanego (ZMO) (C.W12) W3: klasyfikuje metody miejscowego leczenia ran i wyjaśnia zasady oraz kryteria doboru optymalnej metody (w tym rodzaju i formy opatrunku) do rodzaju rany (C.W13) W4: omawia patofizjologię, metody diagnostyki i leczenia ran w przebiegu chorób nowotworowych piersi i narządu rodnego (C.W14) W5: identyfikuje czynniki ryzyka odleżyn i podejmuje adekwatne działania profilaktyczne i pielęgnacyjne (C.W15) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: rozpoznaje problemy pielęgnacyjne i sprawuje kompleksową opiekę nad kobietą z raną przewlekłą w wybranych stanach klinicznych (rana nowotworowa, odleżyna) (C.U10) U2: formułuje cele i planuje edukację pacjentki z raną (pooperacyjną, nowotworową, odleżyną) (C.U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętności dążąc do profesjonalizmu (C.K2) |
Metody dydaktyczne: | wykład problemowy dyskusja dydaktyczna opis przypadku |
Skrócony opis: |
Realizacja przedmiotu ma na celu przygotowanie studenta do świadczenia profesjonalnej opieki nad kobietą/położnicą z raną. |
Pełny opis: |
Celem kształcenia jest uzyskanie przez studenta podstawowych wiadomości teoretycznych na temat procesu gojenia, diagnostyki i leczenia wybranych rodzajów ran, oraz w zakresie samodzielnego dostrzegania i rozwiązywania problemów pielęgnacyjnych chorej z raną. W wyniku realizacji przedmiotu student poszerza posiadaną wiedzę i nabywa nowe umiejętności, m.in. w zakresie: miejscowej oceny rany, doboru metod pielęgnowania i zaopatrywania ran, kompleksowej opieki nad chorym z raną ostrą i wybranymi rodzajami ran przewlekłych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • Szewczyk M.T., Jawień A. (red.): Leczenie ran przewlekłych. Wyd. Med. PZWL, Warszawa 2012. • Szewczyk M.T. i wsp. Zalecenia profilaktyki i leczenia odleżyn. Leczenie Ran 2010; 7 (3-4): 79-106. Literatura uzupełniająca: • Budynek M, Nowacki C. Opatrywanie ran. Wiedza i umiejętności. Makmed, Lublin 2008. • Czasopismo: Pielęgniarstwo Chirurgiczne i Angiologiczne • Czasopismo: Leczenie Ran • Czasopismo: Zakażenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Test pisemny zawiera 20 pytań. Za każdą poprawną odpowiedź przyznaje się 1 pkt. Zaliczenie uzyskuje 70% poprawnych odpowiedzi Zaliczenie i Aktywność |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.