Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana opieka specjalistyczna w neonatologii: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem chorym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO2-OPNNC-S2
Kod Erasmus / ISCED: 12.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0913) Pielęgniarstwo i opieka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Zaawansowana opieka specjalistyczna w neonatologii: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem chorym
Jednostka: Zakład Pielęgniarstwa Pediatrycznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedza z zakresu fizjologii i patologii noworodka.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Szacowany nakład prac:

1. Godziny "kontaktowe" = 10 h (wykłady),

Bilans nakładu pracy studenta :

- udział w wykładach: 10 h

--czytanie wskazanej literatury: 10 h

-przygotowanie do egzaminu i udział w nim: 10+1= 11 h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 31godzin, co odpowiada 1 punktom ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1. objaśnia technikę badania podmiotowego, przedmiotowego i fizykalnego noworodka w zależności od jego stanu zdrowia (B.W21)

W2. zna standardy i zasady opieki nad dzieckiem z chorobami układowymi, zaburzeniami metabolicznymi i endokrynologicznymi oraz infekcyjnymi (B.W22)

W3. identyfikuje zaburzenia zdrowia dziecka we wczesnym okresie okołoporodowym (B.W23)

W4. wskazuje i omawia zasady postępowania i problemy noworodka matki uzależnionej od narkotyków, alkoholu lub nikotyn (B.W24)

• zna najczęściej występujące choroby u noworodka

• potrafi wskazać metody diagnostyczne stosowane w neonatologii

• zna powikłania metod leczniczych i diagnostycznych stosowanych w neonatologii

• zna zasady reżimu sanitarnego w oddziale noworodkowym

• zna standardy i zasady opieki nad dzieckiem z chorobami układowymi, zaburzeniami metabolicznymi i endokrynologicznymi oraz infekcyjnymi

• wskazuje i omawia zasady postępowania i problemy noworodka matki uzależnionej od narkotyków, alkoholu lub nikotyny


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1- monitoruje zmiany zachowania u noworodka przy użyciu Skali Oceny Zachowania Noworodka (NBAS) T.B. Brazeltona (B.U31.)

U2- wykorzystuje programy zapobiegania porodom przedwczesnym, hipotrofii i umieralności okołoporodowej w pielęgnacji noworodków przedwcześnie urodzonych i z niską masą urodzeniową, z niedojrzałością lub zaburzeniami funkcjonowania wszystkich układów (B.U32)

U3- rozpoznaje stan zagrożenia życia u noworodka i wykonuje zaawansowane zabiegi resuscytacyjne i reanimacyjne u noworodka (B.U33)

• potrafi zinterpretować wyniki podstawowych badań laboratoryjnych w neonatologii

• przygotowuje pacjenta do poszczególnych badań stosowanych w neonatologii

• potrafi zinterpretować badania równowagi kwasowo-zasadowej u noworodka

• realizuje zdania pielęgnacyjne w stosunku do noworodka chorego



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1-.przejawia odpowiedzialność za udział w podejmowaniu decyzji zawodowych (B.K1)

K2- okazuje szacunek dla różnic światopoglądowych i kulturowych (B.K2.)

K3- rozwiązuje dylematy etyczne w organizacji pracy własnej i zespołu (B.K3.)

K4- przestrzega praw autorskich i praw podmiotu badań (B.K4)

K5- przejawia odpowiedzialność za bezpieczeństwo własne i osób powierzonych opiece (B.K5.)

K6- przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem, zespołem terapeutycznym i w pracy badawczej (B.K6)

K7- dba o wizerunek własnego zawodu (B.K7.)


Metody dydaktyczne:

wykłady

Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja
- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- referatu
- seminaryjna
- studium przypadku

Skrócony opis:

Zapoznanie studenta ze specyfiką opieki nad noworodkiem chorym.

Pełny opis:

Zasady postępowania profilaktycznego i pielęgnacyjnego, oraz aktualne standardy opieki w odniesieniu do noworodka chorego.

Najczęstsze choroby układu oddechowego, krążenia , pokarmowego, zburzenia hematologiczne u noworodka.- postępowanie pielęgniarskie.

Opieka nad noworodkiem z żółtaczką patologiczną.

Opieka nad noworodkiem matki z wirusem HIV innymi chorobami wirusowymi.

Epidemiologia i etiologia zakażeń w oddziałach noworodkowych. Zapobieganie zakażeniom w oddziałach noworodkowych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Szczapa J.(red.): Neonatologia, PZWL Warszawa 2000

2.Gadzinowski J., Szymankiewicz M. (red.):Podstawy neonatologii. Podręcznik dla studentów, Poznań 2006

3. Borkowski W.: Opieka pielęgniarska nad noworodkiem. Wyd. Medycyna Praktyczna. Kraków 2007

4. Bręborowicz G. H. (red.): Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL, Warszawa 2002

5. Helwich E. (red): Resuscytacja noworodka, Elsevier Urban & Partner Wrocław 2013

6. Bałanda A. (red): Opieka nad noworodkiem, seria Bibliotek Położnej, PZWL 2008

7. Pilewska-Kozak A. (red): Opieka nad wcześniakiem, seria Bibliotek Położnej, PZWL 2009

Literatura uzupełniająca:

1. Gadzinowski J., Vidyasagar D.(red.): Neonatologia, OWN Poznań 2000

2. Łozińska D., Twarowska I. (red.): Neonatologia, PZWL Warszawa 1993

3. Gadzinowski J., Szymankiewicz M., Vidyasagar D.. (red.): Zabiegi w neonatologii, OWN Poznań 2006

4. Gadzinowski J., Bręborowicz G.H.: Program Poprawy Opieki Perinatalnej w Polsce. OWN Poznań 1997

5. Czochańska J.: Badanie i ocena rozwojowa niemowląt i noworodków. 1995

6. Helwich E. /red./: Wcześniak. 2002

7. Emons J.K., Luiten M.I.J.: Opieka położnicza w Europie. Fundacja „Rodzić po Ludzku”, Warszawa 2002

8. Nehring-Gugulska M.: Warto karmić piersią. 1999

9. Mikiel-Kostyra K.: Karmienie piersią. Instytut Matki i Dziecka, Warszawa 2000

Metody i kryteria oceniania:

100% frekwencja na wykładach

-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,

-zaliczenie testu końcowego

-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego,

- skala ocen końcowych w zależności od punktacji:

60 %- 70% = 3,0

71% – 75% = 3,5

76% – 85% = 4,0

86% – 90% = 4,5

91% – 100% = 5,0.

Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).

Kompetencje społeczne zaliczane są na podstawie przedłużonej obserwacji- ocena opisowa.

Praktyki zawodowe:

nie

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)