Psychoterapia w praktyce położnej: Podstawy psychoterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-PP-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0915) Terapia i rehabilitacja
|
Nazwa przedmiotu: | Psychoterapia w praktyce położnej: Podstawy psychoterapii |
Jednostka: | Katedra Neuropsychologii Klinicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedzy: Podstawy psychologii. Umiejętności: Umiejętność nawiązania poprawnego kontaktu werbalnego i niewerbalnego, umiejętność oceny własnych emocji i umiejętność oceny emocji pacjenta. Kompetencji społecznych: Wrażliwość na potrzeby i problemy drugiego człowieka. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny Bilans nakładu pracy studenta: - czytanie wskazanej literatury: 5 godzin - przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 10 godzin. Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wyjaśnia funkcjonowanie człowieka w aspekcie psychicznym i społecznym; teorię zachowania w ujęciu systemowym oraz mechanizmy powstania wybranych zaburzeń funkcjonowania jednostekwybranych zaburzeń funkcjonowania jednostek - A.W1. W2: charakteryzuje główne kierunki i szkoły terapeutyczne, istotę psychoterapii, jej etapy i cele oraz podstawowe pojęcia i definicje psychoterapeutyczne, zjawisko przeniesienia i przeciwprzeniesienia - A.W2. W:3 rozróżnia i omawia interwencje i metody psychoterapeutyczne, istotę psychoanalizy, neopsychoanalizy, terapii behawioralnej, podejście poznawcze i podejście humanistyczno-egzystencjalne w psychoterapii - A.W3 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: ocenia zasoby indywidualne w pracy pielęgniarki (psychoterapeuty) - A.U2 U2:stosuje zachowania terapeutyczne w ramach interwencji podejmowanych w praktyce zawodowej położnej z wykorzystaniem elementarnej psychoterapii A.U4 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: okazuje szacunek dla różnic światopoglądowych i kulturowych- B.K2 K2: przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem, zespołem terapeutycznym i w pracy badawczej - B.K6 |
Metody dydaktyczne: | • wykład informacyjny • wykład konwersatoryjny • metody eksponujące: film, pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - obserwacji |
Skrócony opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest próba zrozumienia możliwości pomocy osobom, które nie potrafią podołać z powodu własnych zasobów kompetencyjnych, bądź żyją w świecie z barierami społecznymi lub ze statusem wykluczenia. Zapoznanie się z głównymi kierunkami i szkołami terapeutycznymi oraz poznanie mechanizmów powstawania wybranych zaburzeń funkcjonowania jednostek umożliwi opracowanie racjonalnej strategii wsparcia społecznego lub emocjonalnego. Podczas nauczania przedmiotu studenci opanują techniki psychologicznego wsparcia. |
Pełny opis: |
Wykład ma zadanie realizację następujących tematów: 1. Podstawowe pojęcia i definicje Ujęcie psychoterapii z perspektywy różnych szkół terapeutycznych. Psychoterapia a wychowanie. Zmiana w zachowaniach jako główny cel psychoterapii. Korzyści płynące z psychoterapii. Powody zgłoszenia się do psychoterapeuty. Podstawowe kierunki psychoterapii. 2. Psychoanaliza i neopsychoanaliza Poglądy Zygmunta Freuda (teoria podświadomości, nieświadome konflikty, fazy rozwoju osobowości oraz jej struktury) na istotę psychoterapii. Neopsychoanaliza ( Alfred Adler, Carl Jung, Erik Erikson). Psychoterapia w ujęciu Victora Frankla. 3. Terapia behawioralna Nawyk jako podstawowe pojęcie psychoterapii behawioralnej. Procesy uczenia się. Techniki desensytyzacji, modelowanie, trening asertywności, trening społeczny. 4. Podejście poznawcze Terapia racjonalno-emotywna Alberta Ellisa oraz jej modyfikacje, psychoterapia Aarona Becka, teoria autoinstrukcji Donalda Meichenbauma. 5. Podejście humanistyczno-egzystencjalne Terapia skoncentrowana na kliencie Carla Rogersa (bezwarunkowa akceptacja, empatia i autentyczność), psychoterapia Gestalt, logoterapia Frankla. 6. Etyczne aspekty psychoterapii • Klient vs pacjent w psychoterapii, Kodeks Etyczny Psychoterapeuty. Zasada poszanowania godności i podmiotowości klienta. Tajemnica zawodowa. Ćwiczenia: Relacja psychoterapeuta-pacjent • 5 kroków kontraktu terapeutycznego, • zasady pracy terapeutycznej, • więź terapeutyczna, sytuacje zerwania kontraktu, • język oraz komunikacja niewerbalna jako narzędzie psychoterapii, • zachowania terapeutyczne i nieterapeutyczne. Zasoby indywidualne w pracy psychoterapeuty Samopoznanie, osobowość terapeuty, zasoby terapeutyczne, skuteczny psychoterapeuta. Racjonalna Terapia Zachowania • Problematyka roli przekonań w kształtowaniu się adaptacyjnych/ dezadaptacyjnych zachowań człowieka • Koncepcja ABCD emocji. Tworzenie arkusza Racjonalnej Samoanalizy wraz z wykorzystaniem Racjonalnej Wyobraźni Emocjonalnej. |
Literatura: |
J. Cz. Czabała (2012) Czynniki leczące w psychoterapii, Wydawnictwo Naukowe PWN A. Popiel i E. Pragłowska (2008) Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Wydawnictwo PARADYGMAT. (Red.) M. A. Reinecke i D. A. Clark (2005) Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce. Wydawnictwo GWP. E. Koszewska, I. Habrat - Pragłowska (2007) .O depresji, o manii, o nawracających zaburzeniach nastroju. Wydawnictwo PZWL. Literatura zalecana: A. Ellis (1999) Jak opanować złość, zanim ona opanuje ciebie. Wydawnictwo Media Rodzina Poznań. M. E. Seligman (1995). Co możesz zmienić, a czego nie możesz. Wydawnictwo: Media Rodzina Poznań (Red.) D. M. Clark, Ch. G. Fairburn (2006) Terapia poznawczo-behawioralna, badania naukowe i praktyka kliniczna. Wydawnictwo Alliance Press. Ford M.,Myerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem?, GWP, Gdańsk 2002, Maxie C. Maultsby JR.(2013) Racjonalna Terapia Zachowania. Podręcznik Terapii Poznawczo – Behawioralnej. Wydawnictwo Żnin Corey, G (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii Zysk i S-ka. Poznań |
Metody i kryteria oceniania: |
praca pisemna, kolokwium pisemne, test • Zaliczenie pracy pisemnej (Warunkiem zaliczenia pracy jest uzyskanie minimum 60 %) • Przedmiot kończy się sprawdzianem pisemnym (Warunkiem zaliczenia pracy jest uzyskanie minimum 60 % poprawnych odpowiedzi. < 60% - ndst. 60% - 70% - dostateczny 75% - dostateczny plus ; 80% - 90% - dobry; 95% - dobry plus; 95% - 100% - bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.