Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Psychoterapia w praktyce położnej: Podstawy psychoterapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO2-PP-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Psychoterapia w praktyce położnej: Podstawy psychoterapii
Jednostka: Katedra Neuropsychologii Klinicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wiedzy: Podstawy psychologii.

Umiejętności: Umiejętność nawiązania poprawnego kontaktu werbalnego i niewerbalnego, umiejętność oceny własnych emocji i umiejętność oceny emocji pacjenta.

Kompetencji społecznych: Wrażliwość na potrzeby i problemy drugiego człowieka.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:


- udział w wykładach: 10 godzin

- przeprowadzenie zaliczenia: 2 godziny

Bilans nakładu pracy studenta:


- czytanie wskazanej literatury: 5 godzin

- przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 10 godzin. Łączny nakład pracy studenta wynosi 15 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: wyjaśnia funkcjonowanie człowieka w aspekcie psychicznym i społecznym; teorię zachowania w ujęciu systemowym oraz mechanizmy powstania wybranych zaburzeń funkcjonowania jednostekwybranych zaburzeń funkcjonowania jednostek - A.W1.

W2: charakteryzuje główne kierunki i szkoły terapeutyczne, istotę psychoterapii, jej etapy i cele oraz podstawowe pojęcia i definicje psychoterapeutyczne, zjawisko przeniesienia i przeciwprzeniesienia - A.W2.

W:3 rozróżnia i omawia interwencje i metody psychoterapeutyczne, istotę psychoanalizy, neopsychoanalizy, terapii behawioralnej, podejście poznawcze i podejście humanistyczno-egzystencjalne w psychoterapii - A.W3

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: ocenia zasoby indywidualne w pracy pielęgniarki (psychoterapeuty) - A.U2

U2:stosuje zachowania terapeutyczne w ramach interwencji podejmowanych w praktyce zawodowej położnej z wykorzystaniem elementarnej psychoterapii A.U4

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: okazuje szacunek dla różnic światopoglądowych i kulturowych- B.K2

K2: przestrzega zasad etyki zawodowej w relacji z pacjentem, zespołem terapeutycznym i w pracy badawczej - B.K6

Metody dydaktyczne:

• wykład informacyjny

• wykład konwersatoryjny

• metody eksponujące: film, pokaz

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- obserwacji
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Celem realizacji przedmiotu jest próba zrozumienia możliwości pomocy osobom, które nie potrafią podołać z powodu własnych zasobów kompetencyjnych, bądź żyją w świecie z barierami społecznymi lub ze statusem wykluczenia. Zapoznanie się z głównymi kierunkami i szkołami terapeutycznymi oraz poznanie mechanizmów powstawania wybranych zaburzeń funkcjonowania jednostek umożliwi opracowanie racjonalnej strategii wsparcia społecznego lub emocjonalnego. Podczas nauczania przedmiotu studenci opanują techniki psychologicznego wsparcia.

Pełny opis:

Wykład ma zadanie realizację następujących tematów:

1. Podstawowe pojęcia i definicje

Ujęcie psychoterapii z perspektywy różnych szkół terapeutycznych. Psychoterapia a wychowanie. Zmiana w zachowaniach jako główny cel psychoterapii. Korzyści płynące z psychoterapii. Powody zgłoszenia się do psychoterapeuty. Podstawowe kierunki psychoterapii.

2. Psychoanaliza i neopsychoanaliza

Poglądy Zygmunta Freuda (teoria podświadomości, nieświadome konflikty, fazy rozwoju osobowości oraz jej struktury) na istotę psychoterapii. Neopsychoanaliza ( Alfred Adler, Carl Jung, Erik Erikson). Psychoterapia w ujęciu Victora Frankla.

3. Terapia behawioralna

Nawyk jako podstawowe pojęcie psychoterapii behawioralnej. Procesy uczenia się. Techniki desensytyzacji, modelowanie, trening asertywności, trening społeczny.

4. Podejście poznawcze

Terapia racjonalno-emotywna Alberta Ellisa oraz jej modyfikacje, psychoterapia Aarona Becka, teoria autoinstrukcji Donalda Meichenbauma.

5. Podejście humanistyczno-egzystencjalne

Terapia skoncentrowana na kliencie Carla Rogersa (bezwarunkowa akceptacja, empatia i autentyczność), psychoterapia Gestalt, logoterapia Frankla.

6. Etyczne aspekty psychoterapii

• Klient vs pacjent w psychoterapii, Kodeks Etyczny Psychoterapeuty. Zasada poszanowania godności i podmiotowości klienta. Tajemnica zawodowa.

Ćwiczenia:

Relacja psychoterapeuta-pacjent

• 5 kroków kontraktu terapeutycznego,

• zasady pracy terapeutycznej,

• więź terapeutyczna, sytuacje zerwania kontraktu,

• język oraz komunikacja niewerbalna jako narzędzie psychoterapii,

• zachowania terapeutyczne i nieterapeutyczne.

Zasoby indywidualne w pracy psychoterapeuty

Samopoznanie, osobowość terapeuty, zasoby terapeutyczne, skuteczny psychoterapeuta.

Racjonalna Terapia Zachowania

• Problematyka roli przekonań w kształtowaniu się adaptacyjnych/ dezadaptacyjnych zachowań człowieka

• Koncepcja ABCD emocji.

Tworzenie arkusza Racjonalnej Samoanalizy wraz z wykorzystaniem Racjonalnej Wyobraźni Emocjonalnej.

Literatura:

J. Cz. Czabała (2012) Czynniki leczące w psychoterapii, Wydawnictwo Naukowe PWN

A. Popiel i E. Pragłowska (2008) Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Wydawnictwo PARADYGMAT.

(Red.) M. A. Reinecke i D. A. Clark (2005) Psychoterapia poznawcza w teorii i praktyce. Wydawnictwo GWP.

E. Koszewska, I. Habrat - Pragłowska (2007) .O depresji, o manii, o nawracających zaburzeniach nastroju. Wydawnictwo PZWL.

Literatura zalecana:

A. Ellis (1999) Jak opanować złość, zanim ona opanuje ciebie. Wydawnictwo Media Rodzina Poznań.

M. E. Seligman (1995). Co możesz zmienić, a czego nie możesz. Wydawnictwo: Media Rodzina Poznań

(Red.) D. M. Clark, Ch. G. Fairburn (2006) Terapia poznawczo-behawioralna, badania naukowe i praktyka kliniczna. Wydawnictwo Alliance Press.

Ford M.,Myerscough P., Jak rozmawiać z pacjentem?, GWP, Gdańsk 2002,

Maxie C. Maultsby JR.(2013) Racjonalna Terapia Zachowania. Podręcznik Terapii Poznawczo – Behawioralnej. Wydawnictwo Żnin

Corey, G (2005). Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii Zysk i S-ka. Poznań

Metody i kryteria oceniania:

praca pisemna,

kolokwium pisemne, test

• Zaliczenie pracy pisemnej (Warunkiem zaliczenia pracy jest uzyskanie minimum 60 %)

• Przedmiot kończy się sprawdzianem pisemnym (Warunkiem zaliczenia pracy jest uzyskanie minimum 60 % poprawnych odpowiedzi.

< 60% - ndst.

60% - 70% - dostateczny

75% - dostateczny plus ;

80% - 90% - dobry;

95% - dobry plus;

95% - 100% - bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)