Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne: Pielęgniarstwo pediatryczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-PPPi-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
12.6
|
Nazwa przedmiotu: | Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne: Pielęgniarstwo pediatryczne |
Jednostka: | Katedra Pielęgniarstwa Zachowawczego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu pielegniarstwo pediatryczne powinien posiadać wiedzę z zakresu: etyki zawodu położnej, anatomii i fizjologii człowieka, patologii, badania fizykalnego, higieny i epidemiologii, mikrobiologii i parazytologii, podstaw pielęgniarstwa, farmakologii, radiologii, psychologii, promocji zdrowia. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 h - udział w zajęciach praktycznych: 40 h (10h w CSM) - konsultacje związane z przygotowaniem samokształcenia: 15 h - przeprowadzenie egzaminu teoretycznego: 5 h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 75 h, co odpowiada 3 punktom ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”: -udział w wykładach: 15 h -udział w zajęciach praktycznych: 40 h (10h w CSM) -przygotowanie samokształcenia: 15 h -czytanie wskazanej literatury naukowej: 5 h -przygotowanie do wykładów: 5 h -przygotowanie do zajęć praktycznych: 10 h -przygotowanie do praktyki zawodowej: 10 h -przygotowanie i udział w egzaminie : 20+5=25h -konsultacje z nauczycielem związane z przygotowaniem samokształcenia: 5h Łączny nakład pracy studenta wynosi 130 godziny, co odpowiada 5 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: -przygotowanie do egzaminu + egzamin : 20+5=25 h Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 1 punkt ECTS. 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w zajęciach praktycznych 40 h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40 godzin, co odpowiada1,6 punktom ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: -udział w praktykach zawodowych: 40 h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 40h, co odpowiada 1,6 punktom ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Różnicuje działania profilaktyczne I II i III fazy w populacji wieku rozwojowego – okresu noworodkowego i niemowlęcego (D.W42). W2: Opisuje metody diagnostyczne i terapeutyczne chorób wieku rozwojowego (D.W43). W3: Omawia zasady racjonalnego żywienia dziecka, ostre i przewlekłe zaburzenia w odżywianiu oraz stany niedoborowe (D.W44). W4: Opisuje metody oceny rozwoju fizycznego i psychoruchowego dziecka (D.W45). W5: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z biegunką (D.W46). W6: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z ostrym zapaleniem ucha środkowego (D.W46). W7: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z zapaleniem płuc (D.W46). W8: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z zakażeniem układu moczowego (D.W46). W9: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z cukrzycą (D.W46). W10: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z mukowiscydozą i fenyloketonurią (D.W46). W11: Opisuje zasady opieki nad dzieckiem z alergią , atopią i astmą oskrzelową (D.W46). W12: Omawia postępowanie wobec dziecka z chorobą zakaźną (D.W46) W13: Wskazuje zasady pielęgnowania dziecka z niedokrwistością niedoborową (D.W46). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z biegunką (D.U39) U2: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z zapaleniem ucha środkowego (D.U39) U3: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z zapaleniem płuc (D.U39) U4: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z zakażeniem układu moczowego (D.U39) U5: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z cukrzycą (D.U39) U6: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z chorobą zakaźną (D.U39) U7: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z niedokrwistością niedoborową (D.U39) U8: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z alergią, atopią i astmą oskrzelową (D.U39) U9: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z fenyloketonurią (D.U39) U10: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z mukowiscydozą (D.U39) U11: Rozpoznaje problemy zdrowotne i planuje opiekę dziecka z otyłością (D.U39) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Szanuje godność i autonomię dziecka (K1) K2: Systematycznie aktualizuje wiedzę zawodową i kształtuje swoje umiejętności dążąc do profesjonalizmu (K7) K3: Przestrzega wartości i powinności moralnych w opiece nad dzieckiem (K3) K4: Wykazuje odpowiedzialność za dziecko powierzone opiece i wykonywanie zadań zawodowych (K4) K5: Przestrzega praw pacjenta (K2) K6: Rzetelnie i dokładnie wykonuje powierzone obowiązki zawodowe (K3) K7: Współdziała w zespole interdyscyplinarnym w rozwiązywaniu dylematów etycznych z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej (K5) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład problemowy • wykład konwersatoryjny • debata Zajęcia praktyczne: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku) • metody eksponujące: pokaz, instruktaż Praktyka zawodowa: • dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku) metody eksponujące: pokaz, instruktaż |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji |
Skrócony opis: |
Przedmiot pielęgniarstwo pediatryczne ma na celu zapoznanie i przygotowanie studentów do opanowania wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu specyfiki opieki pediatrycznej nad dzieckiem w wybranych stanach patologicznych. Dostarczenie studentom wiedzy na temat celów i zasad postępowania w specjalistycznej opiece pediatrycznej opartej na obowiązujących rekomendacjach, standardach i procedurach. Zdobycie umiejętności w zakresie wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, diagnostycznych, leczniczych, rehabilitacyjnych i profilaktycznych w opiece pediatrycznej. Umiejętne komunikowanie się z dzieckiem i jego rodzicami w celu zgromadzenia informacji pozwalających na rozpoznanie problemów zdrowotnych w stopniu umożliwiającym racjonalne planowanie i realizację procesu pielęgnowania dziecka, z zachowaniem zasad kodeksu etyki zawodowej. |
Pełny opis: |
Wykłady z pielęgniarstwa pediatrycznego obejmują tematykę z zakresu działań profilaktycznych I, II i III fazy w populacji wieku rozwojowego – okresu noworodkowego i niemowlęcego oraz opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem w najczęściej występujących chorobach układu oddechowego, moczowego, pokarmowego, nerwowego, w chorobach alergicznych, zakaźnych, metabolicznych i stanach niedoborowych. Zajęcia praktyczne z pielęgniarstwa pediatrycznego obejmują tematykę w zakresie: reakcji dziecka i rodziców na hospitalizację; porozumiewania się z dzieckiem i jego rodzicami w stopniu umożliwiającym zgromadzenie informacji pozwalających na rozpoznanie problemów zdrowotnych dziecka w najczęściej występujących ostrych chorobach układu oddechowego, układu krążenia, układu moczowego, układu pokarmowego, chorobach alergicznych, chorobach zakaźnych, chorobach metabolicznych i stanach niedoborowych, zgodnie z zasadami etyki zawodowej. Praktyka zawodowa z pielęgniarstwa pediatrycznego obejmuje tematykę w zakresie: reakcji dziecka i rodziców na hospitalizację; porozumiewania się z dzieckiem i jego rodzicami w stopniu umożliwiającym zgromadzenie informacji pozwalających na rozpoznanie problemów zdrowotnych i planowaniu opieki dziecka w najczęściej występujących przewlekłych chorobach układu oddechowego, układu krążenia, układu moczowego, układu pokarmowego, układu nerwowego, chorobach alergicznych, chorobach zakaźnych, chorobach metabolicznych i stanach niedoborowych, zgodnie z zasadami etyki zawodowej. Samokształcenie z pielęgniarstwa pediatrycznego obejmuje tematykę w zakresie: działań profilaktycznych III fazy w populacji wieku rozwojowego; wspierania dzieci przewlekle chorych i ich rodzin, w oparciu o aktualną wiedzę zawodową. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Kaczmarski M., Piskorz-Ogórek K. Pediatria i pielęgniarstwo pediatryczne Help-Med, Kraków 2014 2. Kózka M., Płaszewska-Żywko L. (red.): Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2008.. 3. Pawlaczyk B. (red.): Pielęgniarstwo pediatryczne. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2014. 4. Woynarowska B. (red.) Profilaktyka w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2008. 5. Zarzycka D., Emeryk A., Pediatria i Pielęgniarstwo Pediatryczne, PZWL, 2020 Literatura uzupełniająca 1. Aly M.: Dziecko specjalnej troski. Pierwszy rok życia. GWP, Gdańsk2002. 2. Barczykowska E., Ślusarz R. (red.): Metoda studium przypadku w pielęgniarstwie pediatrycznym – wybrane zagadnienia z neuropediatrii. Wyd. Continuo, Wrocław 2012. 3. Cepuch G., Perek M.: Modele opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem z chorobą ostrą i zagrażającą życiu. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2012. 4. Cytowska B., Winczura B. (red.): Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2007. 5. Formański J.: Psychologia. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2003. 6. Kaciński M. (red.): Neuropediatria. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007. 7. Krawczyński M.: Farmakoterapia dzieci i młodzieży. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2009. 8. Kubicka K., Kawalec W. (red.): Pediatria. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2009. 9. Maciarz A.: Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie. Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2006. 10. Obuchowicz A. (red.): Badanie podmiotowe i przedmiotowe w pediatrii. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2007. 11. de Walden-Gałuszko K. (red.): Podstawy opieki paliatywnej. Wyd. Lek. PZWL, Warszawa 2004. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: 1. 100% frekwencja na wykładach, zajęciach praktycznych, praktykach zawodowych i pozytywna postawa studenta. 2. Odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą. 3. Przedłużona obserwacja nauczyciela: K1 (0-10 punktów, >50%). 4. Ocena przez kolegów: K1 (0-10 punktów, >50%) 5. Realizacja samokształcenia : na podstawie wykonania pisemnego opracowania wybranego tematu. Praca w formie eseju i/lub prezentacji multimedialnej oraz realizacja procesu pielęgnowania oddana terminowo. a) proces pielęgnowania punktacja 0-12 punktów (załącznik nr 3). Punktacja i ocena: 12-11 Bardzo dobry 10 Dobry 8-9 Dostateczny < 8 Niedostateczny b) prezentacja multimedialna: punktacja 0-27 punktów (załącznik nr 5) Punktacja i ocena: 25-27 Bardzo dobry 22-24 Dobry plus 19-21 Dobry 16-18 Dostateczny plus 13-15 Dostateczny 12 i mniej Niedostateczny c) esej (załącznik nr 6) 6. Test końcowy (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), obejmuje treści z: wykładów i zajęć praktycznych; -uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego, - skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia: 60 % - 67% = 3,0 68% – 75% = 3,5 76% – 83% = 4,0 84% – 91% = 4,5 92% – 100% = 5,0. Poprawa zaliczenia w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). |
Praktyki zawodowe: |
Śródroczna praktyka zawodowa odbywa się w Szpitalu Uniwersyteckim i prowadzona jest przez mentorów zgodnie z Regulaminem odbywania praktyk zawodowych. Terminy praktyki zawodowej są zgodne z planami studiów i nie kolidują z zajęciami przewidzianymi w rozkładach zajęć dydaktycznych. Nadzór nad przebiegiem praktyki pełni opiekun dydaktyczny oraz wydziałowy koordynator praktyk zawodowych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.