Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Zaawansowana praktyka położnicza.Edukacja w praktyce zawodowej położnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-PO2-ZOEPE-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zaawansowana praktyka położnicza.Edukacja w praktyce zawodowej położnej
Jednostka: Katedra Perinatologii, Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 10h

- udział w ćwiczeniach: 20h

- konsultacje z nauczycielem – 5h

- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 3h

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 38 godzin, co odpowiada 1,5 ECTS.

2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”:

-udział w wykładach: 10h

-udział w ćwiczeniach: 20h

-czytanie wskazanej literatury naukowej: 10h

- przygotowanie do wykładów: 3h

-przygotowanie do ćwiczeń: 10h

- przygotowanie do praktyki zawodowej: 5 h

-przygotowanie i udział w egzaminie: 10+2=12h

-konsultacje z nauczycielem: 5h

Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

- nie dotyczy

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

-przygotowanie do egzaminu + egzamin zintegrowany: 10+2=12h (0,4 punktu ECTS)

Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,3 punktu ECTS

5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 20h

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS

6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

- udział w praktyce zawodowej: 20h

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 h, co odpowiada 1punktowi ECTS.


Efekty uczenia się - wiedza:

W zakresie wiedzy absolwent:

W1: Zna aktualne standardy postępowania w opiece okołoporodowej nad kobietą (B.W20)

W2: Zna wytyczne i programy organizacji promujących karmienie piersią (B.W35)

W3: Rozumie zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice) (C.W8.).


Efekty uczenia się - umiejętności:

W zakresie umiejętności absolwent:

U1: Potrafi opracowywać indywidualny program edukacji przedporodowej dla rodziców w przypadku ciąży fizjologicznej i ciąży powikłanej (B.U33)

U2: Potrafi prowadzić ewaluację zajęć edukacyjnych wobec kobiety ciężarnej, kobiety rodzącej i kobiety w okresie połogu (B.U34)

U3: Potrafi wykorzystywać wyniki badań naukowych w zakresie opieki położniczej i neonatologicznej niezbędne do podjęcia właściwej decyzji w praktyce zawodowej (C.U7.)

U4: Potrafi przygotowywać rekomendacje w zakresie opieki położniczej w oparciu o wyniki badań naukowych (C.U8.)

U5: Umie stosować zróżnicowane modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnego położnictwa (C.U9.).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

K1: krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K.1.)

K2: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.)

K3: okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową (K.3.)

K4: okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników (K.4.)

K5: rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych (K.5.)

K6: ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K.6.).


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• Wykład problemowy

• Dyskusja dydaktyczna

• Analiza studium przypadku

Ćwiczenia:

• analiza przypadków

• ćwiczenia kliniczne

• uczenie wspomagane komputerem

• metody eksponujące: film, pokaz

• debata

• odgrywanie ról,

• „burza mózgów”

• praca w grupie zadaniowej.

Praktyka zawodowa:

• analiza przypadków

• ćwiczenia kliniczne

• praca w grupie zadaniowej

• metoda sytuacyjna

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i praktycznymi opieki pielęgniarsko-położniczej nad kobietą ciężarną, rodzącą, położnicą, w tym przygotowania do sprawowania opieki nad noworodkiem i niemowlęciem. Przedmiot na celu także przygotować Studenta do nabycia umiejętności prowadzenia edukacji kobiety ciężarnej (także w przypadku ciąży wysokiego ryzyka), przygotowującej ją do porodu i rodzicielstwa. Prowadzenie edukacji ma także za zadanie pełnić rolę psychoprofilaktyki przedporodowej, łagodząc lęk związany z porodem. Podstawą przedmiotu jest utworzenie programów edukacyjnych przez Studenta obejmujących zagadnienia praktycznego i teoretycznego przygotowania do porodu oraz karmienia piersią. Ważnym elementem edukacji jest także promowanie zachowań prozdrowotnych u kobiet w okresie okołoporodowym.

Pełny opis:

Wykłady mają za zadanie doskonalenie, uzupełnienie i nabycie nowych wiadomości niezbędnych w pracy położnej z kobietą na podstawie ramowego programu edukacji przedporodowej dotyczącego okresu prenatalnego, okresu porodu i okresu poporodowego (zgodnie z Rozp. Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej (Dz.U. poz.1756).

Ćwiczenia mają za zadanie nabycia umiejętności u Studenta tworzenia programów edukacyjnych dla kobiet w okresie prenatalnym, okresie porodu i okresie poporodowym, w szczególności: przebiegu ciąży, stylu życia w ciąży, radzenie sobie z dolegliwościami w ciąży, profilaktyka chorób zakaźnych (w tym szczepienia), problemy zdrowia psychicznego w okresie okołoporodowym, przygotowanie i plan porodu, fizjologię porodu, poród aktywny, rodzinny, pozycje wertykalne, łagodzenie bólu porodowego, rola kontaktu STS matki i dziecka, inicjacja karmienia piersią, korzyści i zagrożenia cięcia cesarskiego dla matki i dziecka oraz deponowanie tkanek płodu. Programy edukacyjne okresu poporodowego powinny obejmować w szczególności: opiekę w okresie połogu, powrót płodności po porodzie, wsparcie w okresie laktacji i rozwiązywanie problemów w przebiegu karmienia naturalnego, opiekę nad noworodkiem po urodzeniu, pielęgnację i profilaktykę.

Przeprowadzenie edukacji przez położną ma być wsparciem dla kobiet w przygotowaniu się do nowych zadań związanych z macierzyństwem i opieką nad dzieckiem.

Praktyki zawodowe mają na celu przygotowanie Studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych przez położną nad kobietą w ciąży, rodzącą i położnicą oraz stosowanie ogólnych zasad postępowania, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki.

Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Iwanowicz-Palus G, Bień A (red.). Edukacja przedporodowa. Biblioteka Położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2020.

2. Standard organizacyjny opieki okołoporodowej 16 sierpnia 2018 rok.

3. Makra-Studzińska M, Iwanowicz-Palus G. (red.) Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej.

Literatura uzupełniająca:

1.Bielawska-Batorowicz E. Psychologiczne aspekty prokreacji. Śląsk Wydawnictwo Naukowe.2006

2.Bień A. Opieka nad ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.

3.H. Lumsden, D. Holmes. Noworodek i jego rodzina Praktyka położnicza. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.Warszawa.2012.

4.Flint C. Czułe położnictwo. NOVA, Warszawa 1997.

5.Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009.

6. Hanley J. Zaburzenia psychiczne w ciąży i połogu. Red. wydania I polskiego Sidorowicz S. Elsevier Urban&Partner Wrocław 2009.

7. Koszewska I. O depresji w ciąży i po porodzie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2010.

8. Łojko D, Suwalska A, Rybakowski J. Dwubiegunowe zaburzenia nastroju i zaburzenia depresyjne w klasyfikacji DSM-V. Psychiatria Polska 2014;48(2): 245-260.

9. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A.(red.). Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych, położnych, pielęgniarek i lekarzy. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.

10. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A. (red.) Procedury medyczne w położnictwie. Praktyka położnej. Tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.

11.Pilewska-Kozak AB. Opieka nad wcześniakiem. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej.

12. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.).

13. Iwanowicz-Palus GJ (red.). Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

14. Helwich E, Wilińska M, Borszewska-Kornacka M.K, Królak-Olejnik B, Nehring-Gugulska M, Bernatowicz-Łojko U, Zawitkowski P, Nowicka K, Pawlus B, Kostuch M, Baszczeska J. Program wczesnej stymulacji laktacji dla ośrodków neonatologicznych i położniczych III poziomu referencyjnego. Standardy Medyczne/Pediatria 2014,11:9-16.

15. Andruszkiewicz A. Banaszkiewicz M. Promocja Zdrowia, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008

16. Karski J. Praktyka i teoria promocji zdrowia, Wybrane zagadnienia. CeDeWu, Warszawa 2003

17. Wojnarowska B. (red.). Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2007.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

- 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach i praktykach zawodowych oraz pozytywna postawa studenta,

-odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą,

-przedłużona obserwacja nauczyciela: K1– K6 (0-10 punktów, >50%),

-ocena przez kolegów: K1-K6 (0-10 punktów, >50%)

-zaliczenie wykładów: kolokwium – test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) na platformie Moodle, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia

-zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie przez studentów 3 programów edukacyjnych (w formie prezentacji multimedialnej załącznik 1) okresu prenatalnego, okresu porodu i okresu poporodowego,

-egzamin zintegrowany (test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) na platformie MOODLE, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia

Wiedza: Edukacja przedporodowa: W1-W3, U1-U5, K1-K6.

Punktacja i ocena kolokwium z wykładów:

<75% ndst

75-80% dst

80,01-85% dst+

85,01-90% db

90,01-95% db+

95,01-100% bdb

Poprawa zaliczenia – test poprawkowy (min. 75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).

Punktacja i ocena egzaminu zintegrowanego (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), obejmuje treści z: wykładów i ćwiczeń z przedmiotów: Edukacja przedporodowa, Edukacja i opieka nad kobietą z cukrzycą w okresie okołoporodowym, Edukacja i wsparcie kobiet w okresie laktacji, Edukacja kobiety zdrowej i chorej ginekologicznie

-uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego, skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia:

60 % - 70% = 3,0

71% – 75% = 3,5

76% – 85% = 4,0

86% – 90% = 4,5

91% – 100% = 5,0.

Poprawa egzaminu zintegrowanego w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną).

Praktyki zawodowe:

20 h/grupę. Praktyka jest realizowana w placówkach medycznych.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Anna Andruszkiewicz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Maciej W. Socha
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Maciej W. Socha
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i praktycznymi opieki pielęgniarsko-położniczej nad kobietą ciężarną, rodzącą, położnicą, w tym przygotowania do sprawowania opieki nad noworodkiem i niemowlęciem. Przedmiot na celu także przygotować Studenta do nabycia umiejętności prowadzenia edukacji kobiety ciężarnej (także w przypadku ciąży wysokiego ryzyka), przygotowującej ją do porodu i rodzicielstwa. Prowadzenie edukacji ma także za zadanie pełnić rolę psychoprofilaktyki przedporodowej, łagodząc lęk związany z porodem. Podstawą przedmiotu jest utworzenie programów edukacyjnych przez Studenta obejmujących zagadnienia praktycznego i teoretycznego przygotowania do porodu oraz karmienia piersią. Ważnym elementem edukacji jest także promowanie zachowań prozdrowotnych u kobiet w okresie okołoporodowym.

Pełny opis:

Wykłady mają za zadanie doskonalenie, uzupełnienie i nabycie nowych wiadomości niezbędnych w pracy położnej z kobietą na podstawie ramowego programu edukacji przedporodowej dotyczącego okresu prenatalnego, okresu porodu i okresu poporodowego (zgodnie z Rozp. Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej (Dz.U. poz.1756).

Ćwiczenia mają za zadanie nabycia umiejętności u Studenta tworzenia programów edukacyjnych dla kobiet w okresie prenatalnym, okresie porodu i okresie poporodowym, w szczególności: przebiegu ciąży, stylu życia w ciąży, radzenie sobie z dolegliwościami w ciąży, profilaktyka chorób zakaźnych (w tym szczepienia), problemy zdrowia psychicznego w okresie okołoporodowym, przygotowanie i plan porodu, fizjologię porodu, poród aktywny, rodzinny, pozycje wertykalne, łagodzenie bólu porodowego, rola kontaktu STS matki i dziecka, inicjacja karmienia piersią, korzyści i zagrożenia cięcia cesarskiego dla matki i dziecka oraz deponowanie tkanek płodu. Programy edukacyjne okresu poporodowego powinny obejmować w szczególności: opiekę w okresie połogu, powrót płodności po porodzie, wsparcie w okresie laktacji i rozwiązywanie problemów w przebiegu karmienia naturalnego, opiekę nad noworodkiem po urodzeniu, pielęgnację i profilaktykę.

Przeprowadzenie edukacji przez położną ma być wsparciem dla kobiet w przygotowaniu się do nowych zadań związanych z macierzyństwem i opieką nad dzieckiem.

Praktyki zawodowe mają na celu przygotowanie Studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych przez położną nad kobietą w ciąży, rodzącą i położnicą oraz stosowanie ogólnych zasad postępowania, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki.

Literatura:

Literatura obowiązkowa/podstawowa:

1. Iwanowicz-Palus G, Bień A (red.). Edukacja przedporodowa. Biblioteka Położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2020.

2. Standard organizacyjny opieki okołoporodowej 16 sierpnia 2018 rok.

3. Makra-Studzińska M, Iwanowicz-Palus G. (red.) Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej.

Literatura uzupełniająca:

1.Bielawska-Batorowicz E. Psychologiczne aspekty prokreacji. Śląsk Wydawnictwo Naukowe.2006

2.Bień A. Opieka nad ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009.

3.H. Lumsden, D. Holmes. Noworodek i jego rodzina Praktyka położnicza. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.Warszawa.2012.

4.Flint C. Czułe położnictwo. NOVA, Warszawa 1997.

5.Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009.

6. Hanley J. Zaburzenia psychiczne w ciąży i połogu. Red. wydania I polskiego Sidorowicz S. Elsevier Urban&Partner Wrocław 2009.

7. Koszewska I. O depresji w ciąży i po porodzie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2010.

8. Łojko D, Suwalska A, Rybakowski J. Dwubiegunowe zaburzenia nastroju i zaburzenia depresyjne w klasyfikacji DSM-V. Psychiatria Polska 2014;48(2): 245-260.

9. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A.(red.). Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych, położnych, pielęgniarek i lekarzy. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017.

10. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A. (red.) Procedury medyczne w położnictwie. Praktyka położnej. Tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020.

11.Pilewska-Kozak AB. Opieka nad wcześniakiem. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej.

12. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.).

13. Iwanowicz-Palus GJ (red.). Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012.

14. Helwich E, Wilińska M, Borszewska-Kornacka M.K, Królak-Olejnik B, Nehring-Gugulska M, Bernatowicz-Łojko U, Zawitkowski P, Nowicka K, Pawlus B, Kostuch M, Baszczeska J. Program wczesnej stymulacji laktacji dla ośrodków neonatologicznych i położniczych III poziomu referencyjnego. Standardy Medyczne/Pediatria 2014,11:9-16.

15. Andruszkiewicz A. Banaszkiewicz M. Promocja Zdrowia, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008

16. Karski J. Praktyka i teoria promocji zdrowia, Wybrane zagadnienia. CeDeWu, Warszawa 2003

17. Wojnarowska B. (red.). Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2007.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Maciej W. Socha
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: Maciej W. Socha
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)