Zaawansowana praktyka położnicza.Edukacja w praktyce zawodowej położnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-ZOEPE-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana praktyka położnicza.Edukacja w praktyce zawodowej położnej |
Jednostka: | Katedra Perinatologii, Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10h - udział w ćwiczeniach: 20h - konsultacje z nauczycielem – 5h - przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 3h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 38 godzin, co odpowiada 1,5 ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”: -udział w wykładach: 10h -udział w ćwiczeniach: 20h -czytanie wskazanej literatury naukowej: 10h - przygotowanie do wykładów: 3h -przygotowanie do ćwiczeń: 10h - przygotowanie do praktyki zawodowej: 5 h -przygotowanie i udział w egzaminie: 10+2=12h -konsultacje z nauczycielem: 5h Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: -przygotowanie do egzaminu + egzamin zintegrowany: 10+2=12h (0,4 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,3 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 20h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: - udział w praktyce zawodowej: 20h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 h, co odpowiada 1punktowi ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy absolwent: W1: Zna aktualne standardy postępowania w opiece okołoporodowej nad kobietą (B.W20) W2: Zna wytyczne i programy organizacji promujących karmienie piersią (B.W35) W3: Rozumie zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice) (C.W8.). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności absolwent: U1: Potrafi opracowywać indywidualny program edukacji przedporodowej dla rodziców w przypadku ciąży fizjologicznej i ciąży powikłanej (B.U33) U2: Potrafi prowadzić ewaluację zajęć edukacyjnych wobec kobiety ciężarnej, kobiety rodzącej i kobiety w okresie połogu (B.U34) U3: Potrafi wykorzystywać wyniki badań naukowych w zakresie opieki położniczej i neonatologicznej niezbędne do podjęcia właściwej decyzji w praktyce zawodowej (C.U7.) U4: Potrafi przygotowywać rekomendacje w zakresie opieki położniczej w oparciu o wyniki badań naukowych (C.U8.) U5: Umie stosować zróżnicowane modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnego położnictwa (C.U9.). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do: K1: krytycznej oceny działań własnych i współpracowników przy zachowaniu szacunku dla różnic światopoglądowych i kulturowych (K.1.) K2: formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemów (K.2.) K3: okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową (K.3.) K4: okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników (K.4.) K5: rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu i wskazywania priorytetów w realizacji czynności zawodowych (K.5.) K6: ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K.6.). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • Wykład problemowy • Dyskusja dydaktyczna • Analiza studium przypadku Ćwiczenia: • analiza przypadków • ćwiczenia kliniczne • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, pokaz • debata • odgrywanie ról, • „burza mózgów” • praca w grupie zadaniowej. Praktyka zawodowa: • analiza przypadków • ćwiczenia kliniczne • praca w grupie zadaniowej • metoda sytuacyjna |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i praktycznymi opieki pielęgniarsko-położniczej nad kobietą ciężarną, rodzącą, położnicą, w tym przygotowania do sprawowania opieki nad noworodkiem i niemowlęciem. Przedmiot na celu także przygotować Studenta do nabycia umiejętności prowadzenia edukacji kobiety ciężarnej (także w przypadku ciąży wysokiego ryzyka), przygotowującej ją do porodu i rodzicielstwa. Prowadzenie edukacji ma także za zadanie pełnić rolę psychoprofilaktyki przedporodowej, łagodząc lęk związany z porodem. Podstawą przedmiotu jest utworzenie programów edukacyjnych przez Studenta obejmujących zagadnienia praktycznego i teoretycznego przygotowania do porodu oraz karmienia piersią. Ważnym elementem edukacji jest także promowanie zachowań prozdrowotnych u kobiet w okresie okołoporodowym. |
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie doskonalenie, uzupełnienie i nabycie nowych wiadomości niezbędnych w pracy położnej z kobietą na podstawie ramowego programu edukacji przedporodowej dotyczącego okresu prenatalnego, okresu porodu i okresu poporodowego (zgodnie z Rozp. Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej (Dz.U. poz.1756). Ćwiczenia mają za zadanie nabycia umiejętności u Studenta tworzenia programów edukacyjnych dla kobiet w okresie prenatalnym, okresie porodu i okresie poporodowym, w szczególności: przebiegu ciąży, stylu życia w ciąży, radzenie sobie z dolegliwościami w ciąży, profilaktyka chorób zakaźnych (w tym szczepienia), problemy zdrowia psychicznego w okresie okołoporodowym, przygotowanie i plan porodu, fizjologię porodu, poród aktywny, rodzinny, pozycje wertykalne, łagodzenie bólu porodowego, rola kontaktu STS matki i dziecka, inicjacja karmienia piersią, korzyści i zagrożenia cięcia cesarskiego dla matki i dziecka oraz deponowanie tkanek płodu. Programy edukacyjne okresu poporodowego powinny obejmować w szczególności: opiekę w okresie połogu, powrót płodności po porodzie, wsparcie w okresie laktacji i rozwiązywanie problemów w przebiegu karmienia naturalnego, opiekę nad noworodkiem po urodzeniu, pielęgnację i profilaktykę. Przeprowadzenie edukacji przez położną ma być wsparciem dla kobiet w przygotowaniu się do nowych zadań związanych z macierzyństwem i opieką nad dzieckiem. Praktyki zawodowe mają na celu przygotowanie Studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych przez położną nad kobietą w ciąży, rodzącą i położnicą oraz stosowanie ogólnych zasad postępowania, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Iwanowicz-Palus G, Bień A (red.). Edukacja przedporodowa. Biblioteka Położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2020. 2. Standard organizacyjny opieki okołoporodowej 16 sierpnia 2018 rok. 3. Makra-Studzińska M, Iwanowicz-Palus G. (red.) Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej. Literatura uzupełniająca: 1.Bielawska-Batorowicz E. Psychologiczne aspekty prokreacji. Śląsk Wydawnictwo Naukowe.2006 2.Bień A. Opieka nad ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 3.H. Lumsden, D. Holmes. Noworodek i jego rodzina Praktyka położnicza. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.Warszawa.2012. 4.Flint C. Czułe położnictwo. NOVA, Warszawa 1997. 5.Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009. 6. Hanley J. Zaburzenia psychiczne w ciąży i połogu. Red. wydania I polskiego Sidorowicz S. Elsevier Urban&Partner Wrocław 2009. 7. Koszewska I. O depresji w ciąży i po porodzie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2010. 8. Łojko D, Suwalska A, Rybakowski J. Dwubiegunowe zaburzenia nastroju i zaburzenia depresyjne w klasyfikacji DSM-V. Psychiatria Polska 2014;48(2): 245-260. 9. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A.(red.). Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych, położnych, pielęgniarek i lekarzy. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017. 10. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A. (red.) Procedury medyczne w położnictwie. Praktyka położnej. Tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 11.Pilewska-Kozak AB. Opieka nad wcześniakiem. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej. 12. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.). 13. Iwanowicz-Palus GJ (red.). Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 14. Helwich E, Wilińska M, Borszewska-Kornacka M.K, Królak-Olejnik B, Nehring-Gugulska M, Bernatowicz-Łojko U, Zawitkowski P, Nowicka K, Pawlus B, Kostuch M, Baszczeska J. Program wczesnej stymulacji laktacji dla ośrodków neonatologicznych i położniczych III poziomu referencyjnego. Standardy Medyczne/Pediatria 2014,11:9-16. 15. Andruszkiewicz A. Banaszkiewicz M. Promocja Zdrowia, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008 16. Karski J. Praktyka i teoria promocji zdrowia, Wybrane zagadnienia. CeDeWu, Warszawa 2003 17. Wojnarowska B. (red.). Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach i praktykach zawodowych oraz pozytywna postawa studenta, -odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych w formie uzgodnionej z wykładowcą, -przedłużona obserwacja nauczyciela: K1– K6 (0-10 punktów, >50%), -ocena przez kolegów: K1-K6 (0-10 punktów, >50%) -zaliczenie wykładów: kolokwium – test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) na platformie Moodle, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia -zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie przez studentów 3 programów edukacyjnych (w formie prezentacji multimedialnej załącznik 1) okresu prenatalnego, okresu porodu i okresu poporodowego, -egzamin zintegrowany (test pisemny, MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory) na platformie MOODLE, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia Wiedza: Edukacja przedporodowa: W1-W3, U1-U5, K1-K6. Punktacja i ocena kolokwium z wykładów: <75% ndst 75-80% dst 80,01-85% dst+ 85,01-90% db 90,01-95% db+ 95,01-100% bdb Poprawa zaliczenia – test poprawkowy (min. 75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). Punktacja i ocena egzaminu zintegrowanego (test MCQ – jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory), obejmuje treści z: wykładów i ćwiczeń z przedmiotów: Edukacja przedporodowa, Edukacja i opieka nad kobietą z cukrzycą w okresie okołoporodowym, Edukacja i wsparcie kobiet w okresie laktacji, Edukacja kobiety zdrowej i chorej ginekologicznie -uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego, skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia: 60 % - 70% = 3,0 71% – 75% = 3,5 76% – 85% = 4,0 86% – 90% = 4,5 91% – 100% = 5,0. Poprawa egzaminu zintegrowanego w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). |
Praktyki zawodowe: |
20 h/grupę. Praktyka jest realizowana w placówkach medycznych. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | Anna Andruszkiewicz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi i praktycznymi opieki pielęgniarsko-położniczej nad kobietą ciężarną, rodzącą, położnicą, w tym przygotowania do sprawowania opieki nad noworodkiem i niemowlęciem. Przedmiot na celu także przygotować Studenta do nabycia umiejętności prowadzenia edukacji kobiety ciężarnej (także w przypadku ciąży wysokiego ryzyka), przygotowującej ją do porodu i rodzicielstwa. Prowadzenie edukacji ma także za zadanie pełnić rolę psychoprofilaktyki przedporodowej, łagodząc lęk związany z porodem. Podstawą przedmiotu jest utworzenie programów edukacyjnych przez Studenta obejmujących zagadnienia praktycznego i teoretycznego przygotowania do porodu oraz karmienia piersią. Ważnym elementem edukacji jest także promowanie zachowań prozdrowotnych u kobiet w okresie okołoporodowym. |
|
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie doskonalenie, uzupełnienie i nabycie nowych wiadomości niezbędnych w pracy położnej z kobietą na podstawie ramowego programu edukacji przedporodowej dotyczącego okresu prenatalnego, okresu porodu i okresu poporodowego (zgodnie z Rozp. Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej (Dz.U. poz.1756). Ćwiczenia mają za zadanie nabycia umiejętności u Studenta tworzenia programów edukacyjnych dla kobiet w okresie prenatalnym, okresie porodu i okresie poporodowym, w szczególności: przebiegu ciąży, stylu życia w ciąży, radzenie sobie z dolegliwościami w ciąży, profilaktyka chorób zakaźnych (w tym szczepienia), problemy zdrowia psychicznego w okresie okołoporodowym, przygotowanie i plan porodu, fizjologię porodu, poród aktywny, rodzinny, pozycje wertykalne, łagodzenie bólu porodowego, rola kontaktu STS matki i dziecka, inicjacja karmienia piersią, korzyści i zagrożenia cięcia cesarskiego dla matki i dziecka oraz deponowanie tkanek płodu. Programy edukacyjne okresu poporodowego powinny obejmować w szczególności: opiekę w okresie połogu, powrót płodności po porodzie, wsparcie w okresie laktacji i rozwiązywanie problemów w przebiegu karmienia naturalnego, opiekę nad noworodkiem po urodzeniu, pielęgnację i profilaktykę. Przeprowadzenie edukacji przez położną ma być wsparciem dla kobiet w przygotowaniu się do nowych zadań związanych z macierzyństwem i opieką nad dzieckiem. Praktyki zawodowe mają na celu przygotowanie Studenta do realizacji świadczeń zdrowotnych przez położną nad kobietą w ciąży, rodzącą i położnicą oraz stosowanie ogólnych zasad postępowania, standardów i procedur na rzecz podmiotu opieki. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Iwanowicz-Palus G, Bień A (red.). Edukacja przedporodowa. Biblioteka Położnej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Warszawa 2020. 2. Standard organizacyjny opieki okołoporodowej 16 sierpnia 2018 rok. 3. Makra-Studzińska M, Iwanowicz-Palus G. (red.) Psychologia w położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej. Literatura uzupełniająca: 1.Bielawska-Batorowicz E. Psychologiczne aspekty prokreacji. Śląsk Wydawnictwo Naukowe.2006 2.Bień A. Opieka nad ciężarną. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. 3.H. Lumsden, D. Holmes. Noworodek i jego rodzina Praktyka położnicza. Wydawnictwo Lekarskie PZWL.Warszawa.2012. 4.Flint C. Czułe położnictwo. NOVA, Warszawa 1997. 5.Łepecka-Klusek C., (red.). Pielęgniarstwo we współczesnym położnictwie i ginekologii. Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2009. 6. Hanley J. Zaburzenia psychiczne w ciąży i połogu. Red. wydania I polskiego Sidorowicz S. Elsevier Urban&Partner Wrocław 2009. 7. Koszewska I. O depresji w ciąży i po porodzie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2010. 8. Łojko D, Suwalska A, Rybakowski J. Dwubiegunowe zaburzenia nastroju i zaburzenia depresyjne w klasyfikacji DSM-V. Psychiatria Polska 2014;48(2): 245-260. 9. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A.(red.). Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych, położnych, pielęgniarek i lekarzy. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017. 10. Rabiej M, Mazurkiewicz B, Nowacka A. (red.) Procedury medyczne w położnictwie. Praktyka położnej. Tom 2. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2020. 11.Pilewska-Kozak AB. Opieka nad wcześniakiem. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2009. Biblioteka Położnej. 12. Artykuły naukowe z polskiej i zagranicznej medycznej bazy naukowej związane z aktualnie realizowanymi tematami (MEDLINE, CINAHL with Full Text, Health Source: Nursing/Academic Editio, Academic Search Complete, itp.). 13. Iwanowicz-Palus GJ (red.). Alternatywne metody opieki okołoporodowej. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2012. 14. Helwich E, Wilińska M, Borszewska-Kornacka M.K, Królak-Olejnik B, Nehring-Gugulska M, Bernatowicz-Łojko U, Zawitkowski P, Nowicka K, Pawlus B, Kostuch M, Baszczeska J. Program wczesnej stymulacji laktacji dla ośrodków neonatologicznych i położniczych III poziomu referencyjnego. Standardy Medyczne/Pediatria 2014,11:9-16. 15. Andruszkiewicz A. Banaszkiewicz M. Promocja Zdrowia, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008 16. Karski J. Praktyka i teoria promocji zdrowia, Wybrane zagadnienia. CeDeWu, Warszawa 2003 17. Wojnarowska B. (red.). Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, 2007. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.