Zaawansowana praktyka położnicza.Edukacja w praktyce zawodowej położnej:Edukacja i wsparcie kobiet w okresie laktacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-PO2-ZOPEW-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowana praktyka położnicza.Edukacja w praktyce zawodowej położnej:Edukacja i wsparcie kobiet w okresie laktacji |
Jednostka: | Katedra Perinatologii, Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie Edukacja i wsparcie kobiet w okresie laktacji powinien znać zagadnienia z anatomii i fizjologii człowieka, podstaw opieki położniczej i pielęgniarstwa położniczego z zakresu studiów I stopnia na kierunku Położnictwo. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 h - udział w ćwiczeniach: 20 h - udział w praktykach zawodowych: 20 h - konsultacje z przygotowaniem do ćwiczeń i wykładów: 5 h - przeprowadzenie egzaminu zintegrowanego i zaliczenia praktyk zawodowych: 10 h Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 65 godzin, co odpowiada 2,5 punktom ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta -„godziny kontaktowe”: -udział w wykładach: 10 h -udział w ćwiczeniach: 20 h - udział w praktykach zawodowych: 20 h -czytanie wskazanej literatury naukowej: 3h -przygotowanie do wykładów: 2h -przygotowanie do ćwiczeń: 5 h -przygotowanie i udział do egzaminu zintegrowanego: 15 h Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - nie dotyczy 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: -przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie na ocenę: 15 h (0,5 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 0,5 punktu ECTS 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: -udział w zajęciach praktycznych: 20 h Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 20 h, co odpowiada 0,7 punktom ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W zakresie wiedzy student: W1: Zna wytyczne i programy organizacji promujących karmienie piersią w Rzeczypospolitej Polskiej i innych państwach oraz przepisy prawa w tym zakresie (B.W35.) W2: Wymienia czynniki sprzyjające laktacji i zaburzające laktację (B.W36.) W3: Przedstawia zasady postępowania w przypadku sytuacji trudnych w laktacji, relaktacji i laktacji indukowanej (B.W37.) W4: Wyjaśnia wpływ leków, używek i chorób zakaźnych na laktację i możliwość karmienia piersią (B.W38.) W5: Zna zasady praktyki opartej na dowodach naukowych w medycynie (evidence based medicine) i w pielęgniarstwie (evidence based nursing practice) (C.W8.) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W zakresie umiejętności student: U1: Potrafi prowadzić działania edukacyjne w zakresie laktacji, obejmując specjalistyczną opieką kobietę i jej dziecko niezależnie od stanu klinicznego i stopnia dojrzałości, w okresie przygotowania do karmienia piersią i w czasie jego trwania oraz w przypadku relaktacji i laktacji indukowanej (B.U35.) U2: Potrafi wykorzystywać wyniki badań naukowych w zakresie opieki położniczej, ginekologicznej i neonatologicznej niezbędne do podjęcia właściwej decyzji w praktyce zawodowej (C.U7.) U3: Potrafi przygotowywać rekomendacje w zakresie opieki położniczej w oparciu o wyniki badań naukowych (C.U8.) U4: Potrafi stosować zróżnicowane modele opieki położniczej w kontekście nowoczesnego położnictwa, ginekologii i neonatologii (C.U9.) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W zakresie kompetencji społecznych student: K1: Przestrzega okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu położnej i solidarność zawodową (K.3.) K3: Praktykuje okazywania troski o bezpieczeństwo własne, otoczenia i współpracowników (K.4.) K4: Przestrzega ponoszenia odpowiedzialności za realizowanie świadczeń zdrowotnych (K.6.) |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny • wykład problemowy • analiza przypadków Ćwiczenia • analiza przypadków • metody symulacyjne (studium przypadku; pacjent symulowany) • uczenie wspomagane komputerem • metody eksponujące: film, • „burza mózgów” Praktyki zawodowe: • analiza przypadków • obserwacja • ćwiczenia kliniczne • instruktaż |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z wiedzą dotyczącą problemów występujących podczas karmienia piersią. Przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki położniczej w ramach świadczeń zdrowotnych. Kształtowanie umiejętności w zakresie oceny prawidłowego aktu karmienia piersią i postępowania w laktacji. Udzielanie matkom pomocy i wsparcia w niepowodzeniach laktacyjnych. Praktyczne przygotowanie studentów do sprawowania opieki nad noworodkiem przedwcześnie urodzonym, stymulacja laktacji. |
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń i praktyk zawodowych. Wykłady mają na celu przygotowanie do realizowania specjalistycznej opieki nad pacjentką z problemami występującymi w okresie karmienia piersią. Ćwiczenia mają na celu zapoznanie Studenta z zasadami opieki nad kobietą z problemami w karmieniu naturalnym zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem porady laktacyjnej. Praktyki zawodowe mają na celu kształtowanie umiejętności oceny przebiegu laktacji u matki i dziecka. Ocenę umiejętności ssania piersi, efektywności pobierania pokarmu. Ocenę wędzidełka podjęzykowego. Ocenę wskazań do dokarmiania. Wsparcie psychiczne i instrumentalnie w przebiegu problemów w karmieniu naturalnym. Tworzenie standardu wizyty laktacyjnej. Przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki położniczej w ramach świadczeń zdrowotnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna 2017. 2. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Stobnicka-Stolarska P, Paradowska B. Protokół umiejętności ssania piersi. Postępy neonatologii. 1(20) 2014:53-67. Literatura uzupełniająca: 3. Hale T.W., Rowe H.E.: Medications and Mothers' Milk 2017. Springer Publisching Company. New York 2017 4. Helwich E, Wilińska M, Borszewska-Kornacka M.K, Królak-Olejnik B, Neh¬ring-Gugulska M, Bernatowicz-Łojko U, Zawitkowski P, Nowicka K, Paw¬lus B, Kostuch M, Baszczeska J. Program wczesnej stymulacji laktacji dla ośrodków neonatologicznych i położniczych III poziomu referencyjnego. Standardy Medyczne/Pediatria 2014,11:9-16. 5. Królak-Olejnik B, Nehring-Gugulska M, OslisloA.Standardpostępowaniapoporodowegosprzyjającykarmieniunaturalnemunoworodków z małą urodzeniową masą ciała. Standardy Medyczne/Pediatria 2012. T. 9 405–411 6. Królak-Olejnik B., Błasiak I., Szczygieł A.: Promotion of breastfeeding in Poland: the current situation. J.Int.Med.Res. 2017; 45, 6, 1976-1984. 7. Nehring Gugulska M., Jasińska K., Nehring P.: Gdy matka karmiąca wymaga leczenia. Medycyna Praktyczna Pediatria, 2018; 2, 116, 75-96. 8. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M.: Niedostateczny przyrost masy u dziecka karmionego wyłącznie piersią – diagnoza, postępowanie, stymulacja laktacji. Postępy neonatologii. 2014; 2, 20, 43-55. 9. Oslislo A., Królak-Olejnik B.: Wcześniactwo a karmienie piersią. W: Karmienie piersią w teorii i praktyce. Praca zbiorowa pod red. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna; 2012. 10. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 roku w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. 11. Szajewska H, Horvath A, Rybak A. Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne/Pediatria 2016;13:9–24. 12. Szczygieł A., Królak-Olejnik B., Paluszyńska D..: Czynniki ryzyka przedwczesnego zakończenia karmienia naturalnego – wstępne wyniki polskich badań wieloośrodkowych. Post.Neonatol. 2015; 21, 2, 13-17. 13. Żukowska-Rubik M. Dokarmianie dzieci karmionych piersią – kiedy, czym i jak? Standardy Medyczne/Pediatria, 2013,11:189-199 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - 100% frekwencja na wykładach, ćwiczeniach i praktyce zawodowej, - odpracowanie nieobecności usprawiedliwionych, -przedłużona obserwacja nauczyciela (0-10 punktów, >50%), -ocena przez kolegów (0-10 punktów, >50%), -zaliczenie ćwiczeń: przygotowanie przez Studentów porady laktacyjnej na przykładzie studium przypadku (kryterium oceny: załącznik 1). -zaliczenie wykładów odbywa się w formie kolokwium (test pisemny– jedna odpowiedź prawidłowa – 4 dystraktory). Wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia Test pisemny w warunkach sali wykładowej, w sytuacji zwiększonej liczby zachorowań na Covid 19, Test na platformie Moodle. - skala ocen końcowych w zależności od punktacji: <75% =2,0 75 – 80% = 3,0 80,01-85%=3,5 85,01-90%=4,0 90,01-95%=4,5 95,01-100%=5,0 Możliwa poprawa kolokwium – test poprawkowy pisemny (>75% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). Kompetencje społeczne: K1, K2, K3, Skala Kompetencji Społecznej, (załącznik nr 2). Test praktyczny - Ocena Umiejętności Położniczych (załącznik 1, punktacja 0-84) Punktacja i ocena: 76-84 Bardzo dobry 68-75 Dobry plus 60-67 Dobry 52-59 Dostateczny plus 44-51 Dostateczny 43 i mniej Niedostateczny Interpretacja skali oceny umiejętności położniczych: 3 pkt - działania wykonywane samodzielnie zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej. 2 pkt - działania wykonywane po ukierunkowaniu przez nauczyciela zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej. 1pkt - działania wykonywane z pomocą nauczyciela nie w pełni zgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej. 0 pkt - działania wykonywane niezgodnie z zasadami, procedurami, algorytmami i standardami, gwarantującymi wysoką jakość opieki pielęgniarskiej 7. Weryfikacja kompetencji społecznej -Skala Weryfikacji Kompetencji Społecznej (załącznik 5). Zaliczenie wykładów, ćwiczeń i zajęć praktycznych umożliwia przystąpienie do egzaminu zintegrowanego. Egzamin zintegrowany obejmuje treści z: wykładów, ćwiczeń i praktyk zawodowych -uzyskanie 60% prawidłowych odpowiedzi z testu końcowego, - skala ocen końcowych w zależności od punktacji, wyniki uzyskane przez studentów są przeliczane na oceny zgodnie z wewnętrznymi regulacjami przyjętymi w jednostkach prowadzących studia: 60 % - 70% = 3,0 71% – 75% = 3,5 76% – 85% = 4,0 86% – 90% = 4,5 91% – 100% = 5,0. Poprawa egzaminu zintegrowanego w ramach sesji poprawkowej – test poprawkowy (min. 60% prawidłowych odpowiedzi na ocenę dostateczną). |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka zawodowa - 20 godzin jest realizowana w placówkach szpitalnych (Oddział położniczo- noworodkowy). |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Praktyka zawodowa, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Andruszkiewicz | |
Prowadzący grup: | Bogumiła Kiełbratowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Praktyka zawodowa - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Praktyka zawodowa, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dombrowska-Pali | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Praktyka zawodowa - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z wiedzą dotyczącą problemów występujących podczas karmienia piersią. Przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki położniczej w ramach świadczeń zdrowotnych. Kształtowanie umiejętności w zakresie oceny prawidłowego aktu karmienia piersią i postępowania w laktacji. Udzielanie matkom pomocy i wsparcia w niepowodzeniach laktacyjnych. Praktyczne przygotowanie studentów do sprawowania opieki nad noworodkiem przedwcześnie urodzonym, stymulacja laktacji. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń i praktyk zawodowych. Wykłady mają na celu przygotowanie do realizowania specjalistycznej opieki nad pacjentką z problemami występującymi w okresie karmienia piersią. Ćwiczenia mają na celu zapoznanie Studenta z zasadami opieki nad kobietą z problemami w karmieniu naturalnym zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem porady laktacyjnej. Praktyki zawodowe mają na celu kształtowanie umiejętności oceny przebiegu laktacji u matki i dziecka. Ocenę umiejętności ssania piersi, efektywności pobierania pokarmu. Ocenę wędzidełka podjęzykowego. Ocenę wskazań do dokarmiania. Wsparcie psychiczne i instrumentalnie w przebiegu problemów w karmieniu naturalnym. Tworzenie standardu wizyty laktacyjnej. Przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki położniczej w ramach świadczeń zdrowotnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna 2017. 2. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Stobnicka-Stolarska P, Paradowska B. Protokół umiejętności ssania piersi. Postępy neonatologii. 1(20) 2014:53-67. Literatura uzupełniająca: 3. Hale T.W., Rowe H.E.: Medications and Mothers' Milk 2017. Springer Publisching Company. New York 2017 4. Helwich E, Wilińska M, Borszewska-Kornacka M.K, Królak-Olejnik B, Neh¬ring-Gugulska M, Bernatowicz-Łojko U, Zawitkowski P, Nowicka K, Paw¬lus B, Kostuch M, Baszczeska J. Program wczesnej stymulacji laktacji dla ośrodków neonatologicznych i położniczych III poziomu referencyjnego. Standardy Medyczne/Pediatria 2014,11:9-16. 5. Królak-Olejnik B, Nehring-Gugulska M, OslisloA.Standardpostępowaniapoporodowegosprzyjającykarmieniunaturalnemunoworodków z małą urodzeniową masą ciała. Standardy Medyczne/Pediatria 2012. T. 9 405–411 6. Królak-Olejnik B., Błasiak I., Szczygieł A.: Promotion of breastfeeding in Poland: the current situation. J.Int.Med.Res. 2017; 45, 6, 1976-1984. 7. Nehring Gugulska M., Jasińska K., Nehring P.: Gdy matka karmiąca wymaga leczenia. Medycyna Praktyczna Pediatria, 2018; 2, 116, 75-96. 8. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M.: Niedostateczny przyrost masy u dziecka karmionego wyłącznie piersią – diagnoza, postępowanie, stymulacja laktacji. Postępy neonatologii. 2014; 2, 20, 43-55. 9. Oslislo A., Królak-Olejnik B.: Wcześniactwo a karmienie piersią. W: Karmienie piersią w teorii i praktyce. Praca zbiorowa pod red. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna; 2012. 10. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 roku w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. 11. Szajewska H, Horvath A, Rybak A. Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne/Pediatria 2016;13:9–24. 12. Szczygieł A., Królak-Olejnik B., Paluszyńska D..: Czynniki ryzyka przedwczesnego zakończenia karmienia naturalnego – wstępne wyniki polskich badań wieloośrodkowych. Post.Neonatol. 2015; 21, 2, 13-17. 13. Żukowska-Rubik M. Dokarmianie dzieci karmionych piersią – kiedy, czym i jak? Standardy Medyczne/Pediatria, 2013,11:189-199 |
|
Uwagi: |
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Praktyka zawodowa, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Drgas, Alicja Gdaniec, Grażyna Gebuza, Katarzyna Jóźwiarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Praktyka zawodowa - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie z wiedzą dotyczącą problemów występujących podczas karmienia piersią. Przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki położniczej w ramach świadczeń zdrowotnych. Kształtowanie umiejętności w zakresie oceny prawidłowego aktu karmienia piersią i postępowania w laktacji. Udzielanie matkom pomocy i wsparcia w niepowodzeniach laktacyjnych. Praktyczne przygotowanie studentów do sprawowania opieki nad noworodkiem przedwcześnie urodzonym, stymulacja laktacji. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot jest realizowany w formie wykładów, ćwiczeń i praktyk zawodowych. Wykłady mają na celu przygotowanie do realizowania specjalistycznej opieki nad pacjentką z problemami występującymi w okresie karmienia piersią. Ćwiczenia mają na celu zapoznanie Studenta z zasadami opieki nad kobietą z problemami w karmieniu naturalnym zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem porady laktacyjnej. Praktyki zawodowe mają na celu kształtowanie umiejętności oceny przebiegu laktacji u matki i dziecka. Ocenę umiejętności ssania piersi, efektywności pobierania pokarmu. Ocenę wędzidełka podjęzykowego. Ocenę wskazań do dokarmiania. Wsparcie psychiczne i instrumentalnie w przebiegu problemów w karmieniu naturalnym. Tworzenie standardu wizyty laktacyjnej. Przygotowanie do sprawowania kompleksowej opieki położniczej w ramach świadczeń zdrowotnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa/podstawowa: 1. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. (red.) Karmienie piersią w teorii i praktyce. Podręcznik dla doradców i konsultantów laktacyjnych oraz położnych, pielęgniarek i lekarzy. Wydawnictwo: Medycyna Praktyczna 2017. 2. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Stobnicka-Stolarska P, Paradowska B. Protokół umiejętności ssania piersi. Postępy neonatologii. 1(20) 2014:53-67. Literatura uzupełniająca: 3. Hale T.W., Rowe H.E.: Medications and Mothers' Milk 2017. Springer Publisching Company. New York 2017 4. Helwich E, Wilińska M, Borszewska-Kornacka M.K, Królak-Olejnik B, Neh¬ring-Gugulska M, Bernatowicz-Łojko U, Zawitkowski P, Nowicka K, Paw¬lus B, Kostuch M, Baszczeska J. Program wczesnej stymulacji laktacji dla ośrodków neonatologicznych i położniczych III poziomu referencyjnego. Standardy Medyczne/Pediatria 2014,11:9-16. 5. Królak-Olejnik B, Nehring-Gugulska M, OslisloA.Standardpostępowaniapoporodowegosprzyjającykarmieniunaturalnemunoworodków z małą urodzeniową masą ciała. Standardy Medyczne/Pediatria 2012. T. 9 405–411 6. Królak-Olejnik B., Błasiak I., Szczygieł A.: Promotion of breastfeeding in Poland: the current situation. J.Int.Med.Res. 2017; 45, 6, 1976-1984. 7. Nehring Gugulska M., Jasińska K., Nehring P.: Gdy matka karmiąca wymaga leczenia. Medycyna Praktyczna Pediatria, 2018; 2, 116, 75-96. 8. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M.: Niedostateczny przyrost masy u dziecka karmionego wyłącznie piersią – diagnoza, postępowanie, stymulacja laktacji. Postępy neonatologii. 2014; 2, 20, 43-55. 9. Oslislo A., Królak-Olejnik B.: Wcześniactwo a karmienie piersią. W: Karmienie piersią w teorii i praktyce. Praca zbiorowa pod red. Nehring-Gugulska M, Żukowska-Rubik M, Pietkiewicz A. Kraków: Wydawnictwo Medycyna Praktyczna; 2012. 10. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 sierpnia 2018 roku w sprawie standardu organizacyjnego opieki okołoporodowej. 11. Szajewska H, Horvath A, Rybak A. Karmienie piersią. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne/Pediatria 2016;13:9–24. 12. Szczygieł A., Królak-Olejnik B., Paluszyńska D..: Czynniki ryzyka przedwczesnego zakończenia karmienia naturalnego – wstępne wyniki polskich badań wieloośrodkowych. Post.Neonatol. 2015; 21, 2, 13-17. 13. Żukowska-Rubik M. Dokarmianie dzieci karmionych piersią – kiedy, czym i jak? Standardy Medyczne/Pediatria, 2013,11:189-199 |
|
Uwagi: |
Terminy i miejsca odbywania zajęć są podawane przez Dział Dydaktyki Collegium Medicum. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Praktyka zawodowa, 20 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | Grażyna Gebuza, Beata Wódkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie Praktyka zawodowa - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.