Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wykład ogólnouniwersytecki/kursowy: Społeczne konsekwencje i dylematy postępu medycznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-POG-SKIDPM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład ogólnouniwersytecki/kursowy: Społeczne konsekwencje i dylematy postępu medycznego
Jednostka: Studium Medycyny Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

-

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach - 15 h

15 h = 0,6 ECTS

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie literatury i materiałów dydaktycznych - 20 h = 0,8 ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 15 h = 0,6 ECTS

Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Zna i rozumie:

W1- społeczne konsekwencji rozwoju medycyny (nowych technologii medycznych)

W2- społeczne uwarunkowania wiedzy medycznej

W3- społeczne uwarunkowania funkcjonowania medycyny



Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi:

U1- dokonać diagnozy funkcjonalności i dysfunkcjonalność medycyny i jej instytucji


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Gotów jest:

K1- zwracać uwagę na problematykę funkcjonowania instytucji medycznych


Metody dydaktyczne:

-wykład informacyjny z prezentacją multimedialną,

-wykład problemowy

-wykład konwersatoryjny


Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest problematyce społecznych implikacji rozwoju medycyny analizowanej w ramach socjologicznej refleksji prowadzonej wokół takich koncepcji jak medykalizacja, genetyzacja, farmaceutykalizacja, instytucjonalizacja.

Pełny opis:

Problematyka wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyny, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest jako jedna z instytucji społecznych. Przedmiotem socjologicznej analizy są m.in. społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania medycyny. Student zapoznaje się z biomedycznym modelem zdrowia i uczy się rozpoznawać procesy, które wpływają na dehumanizację medycyny. Socjologia pozwala mu spojrzeć na medycynę jako instytucję kontroli społecznej. Rozwój medycyny, farmacji, genetyki i technologii prowadzą do poważnych zmian społecznych i konsekwencji, które student zaczyna wyraźnie dostrzegać jak np. formy nowych nierówności społecznych, kultury lęku czy ryzyka zdrowotnego

Literatura:

Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

Nowakowski M., W. Piątkowski, Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie, Lublin: UMCS 2017.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie wykładów w formie „krótkiej refleksji” na zadany temat- 5 pkt. za każde zadanie. Maksymalnie: 25 pkt. (W1- W3, U1- U2, K1)

Zaliczenie> 60%

Praktyki zawodowe:

-

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Domańska, Andrzej Domański
Prowadzący grup: Urszula Domańska, Andrzej Domański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest problematyce społecznych implikacji rozwoju medycyny analizowanej w ramach socjologicznej refleksji prowadzonej wokół takich koncepcji jak medykalizacja, genetyzacja, farmaceutykalizacja, instytucjonalizacja.

Pełny opis:

Problematyka wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyny, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest jako jedna z instytucji społecznych. Przedmiotem socjologicznej analizy są m.in. społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania medycyny. Student zapoznaje się z biomedycznym modelem zdrowia i uczy się rozpoznawać procesy, które wpływają na dehumanizację medycyny. Socjologia pozwala mu spojrzeć na medycynę jako instytucję kontroli społecznej. Rozwój medycyny, farmacji, genetyki i technologii prowadzą do poważnych zmian społecznych i konsekwencji, które student zaczyna wyraźnie dostrzegać jak np. formy nowych nierówności społecznych, kultury lęku czy ryzyka zdrowotnego

Literatura:

M. Nowakowski, Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

M. Nowakowski, W. Piątkowski, Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie, Lublin: UMCS 2017.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 100 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Domańska, Andrzej Domański
Prowadzący grup: Andrzej Domański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Wykład poświęcony jest problematyce społecznych implikacji rozwoju medycyny analizowanej w ramach socjologicznej refleksji prowadzonej wokół takich koncepcji jak medykalizacja, genetyzacja, farmaceutykalizacja, instytucjonalizacja.

Pełny opis:

Problematyka wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyny, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest jako jedna z instytucji społecznych. Przedmiotem socjologicznej analizy są m.in. społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania medycyny. Student zapoznaje się z biomedycznym modelem zdrowia i uczy się rozpoznawać procesy, które wpływają na dehumanizację medycyny. Socjologia pozwala mu spojrzeć na medycynę jako instytucję kontroli społecznej. Rozwój medycyny, farmacji, genetyki i technologii prowadzą do poważnych zmian społecznych i konsekwencji, które student zaczyna wyraźnie dostrzegać jak np. formy nowych nierówności społecznych, kultury lęku czy ryzyka zdrowotnego

Literatura:

M. Nowakowski, Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015.

M. Nowakowski, W. Piątkowski, Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie, Lublin: UMCS 2017.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)