Wykład ogólnouniwersytecki/kursowy: Społeczne konsekwencje i dylematy postępu medycznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-POG-SKIDPM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład ogólnouniwersytecki/kursowy: Społeczne konsekwencje i dylematy postępu medycznego |
Jednostka: | Studium Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 15 h 15 h = 0,6 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury i materiałów dydaktycznych - 20 h = 0,8 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 15 h = 0,6 ECTS Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie: W1- społeczne konsekwencji rozwoju medycyny (nowych technologii medycznych) W2- społeczne uwarunkowania wiedzy medycznej W3- społeczne uwarunkowania funkcjonowania medycyny |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi: U1- dokonać diagnozy funkcjonalności i dysfunkcjonalność medycyny i jej instytucji |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Gotów jest: K1- zwracać uwagę na problematykę funkcjonowania instytucji medycznych |
Metody dydaktyczne: | -wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, -wykład problemowy -wykład konwersatoryjny |
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest problematyce społecznych implikacji rozwoju medycyny analizowanej w ramach socjologicznej refleksji prowadzonej wokół takich koncepcji jak medykalizacja, genetyzacja, farmaceutykalizacja, instytucjonalizacja. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyny, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest jako jedna z instytucji społecznych. Przedmiotem socjologicznej analizy są m.in. społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania medycyny. Student zapoznaje się z biomedycznym modelem zdrowia i uczy się rozpoznawać procesy, które wpływają na dehumanizację medycyny. Socjologia pozwala mu spojrzeć na medycynę jako instytucję kontroli społecznej. Rozwój medycyny, farmacji, genetyki i technologii prowadzą do poważnych zmian społecznych i konsekwencji, które student zaczyna wyraźnie dostrzegać jak np. formy nowych nierówności społecznych, kultury lęku czy ryzyka zdrowotnego |
Literatura: |
Nowakowski M., Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015. Nowakowski M., W. Piątkowski, Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie, Lublin: UMCS 2017. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładów w formie „krótkiej refleksji” na zadany temat- 5 pkt. za każde zadanie. Maksymalnie: 25 pkt. (W1- W3, U1- U2, K1) Zaliczenie> 60% |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska, Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska, Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest problematyce społecznych implikacji rozwoju medycyny analizowanej w ramach socjologicznej refleksji prowadzonej wokół takich koncepcji jak medykalizacja, genetyzacja, farmaceutykalizacja, instytucjonalizacja. |
|
Pełny opis: |
Problematyka wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyny, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest jako jedna z instytucji społecznych. Przedmiotem socjologicznej analizy są m.in. społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania medycyny. Student zapoznaje się z biomedycznym modelem zdrowia i uczy się rozpoznawać procesy, które wpływają na dehumanizację medycyny. Socjologia pozwala mu spojrzeć na medycynę jako instytucję kontroli społecznej. Rozwój medycyny, farmacji, genetyki i technologii prowadzą do poważnych zmian społecznych i konsekwencji, które student zaczyna wyraźnie dostrzegać jak np. formy nowych nierówności społecznych, kultury lęku czy ryzyka zdrowotnego |
|
Literatura: |
M. Nowakowski, Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015. M. Nowakowski, W. Piątkowski, Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie, Lublin: UMCS 2017. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska, Andrzej Domański | |
Prowadzący grup: | Andrzej Domański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Wykład poświęcony jest problematyce społecznych implikacji rozwoju medycyny analizowanej w ramach socjologicznej refleksji prowadzonej wokół takich koncepcji jak medykalizacja, genetyzacja, farmaceutykalizacja, instytucjonalizacja. |
|
Pełny opis: |
Problematyka wykładu wyrasta z socjologicznego programu badań o nazwie socjologia medycyny, w ramach którego medycyna (instytucje medyczne) analizowana jest jako jedna z instytucji społecznych. Przedmiotem socjologicznej analizy są m.in. społeczne, kulturowe, ideowe, ekonomiczne i biurokratyczne uwarunkowania funkcjonowania medycyny. Student zapoznaje się z biomedycznym modelem zdrowia i uczy się rozpoznawać procesy, które wpływają na dehumanizację medycyny. Socjologia pozwala mu spojrzeć na medycynę jako instytucję kontroli społecznej. Rozwój medycyny, farmacji, genetyki i technologii prowadzą do poważnych zmian społecznych i konsekwencji, które student zaczyna wyraźnie dostrzegać jak np. formy nowych nierówności społecznych, kultury lęku czy ryzyka zdrowotnego |
|
Literatura: |
M. Nowakowski, Medykalizacja i demedykalizacja. Zdrowie i choroba w czasach kapitalizmu zdezorganizowanego, Lublin: Wydawnictwo UMCS 2015. M. Nowakowski, W. Piątkowski, Procesy medykalizacji we współczesnym społeczeństwie, Lublin: UMCS 2017. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.