Wykład ogólnouniwersytecki/kursowy: Socjologiczne studium kobiecości, narodzin i opieki położniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-POG-SSKNOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład ogólnouniwersytecki/kursowy: Socjologiczne studium kobiecości, narodzin i opieki położniczej |
Jednostka: | Studium Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 15 h 15 h = 0,6 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury i materiałów dydaktycznych - 20 h = 0,8 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 15 h = 0,6 ECTS Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie: W1 -.socjologiczne aspekty kobiecości oraz problematykę tożsamości osobowej i społecznej kobiety, W2 - rolę kobiety w tradycyjnych i nowoczesnych społeczeństwach W3 - tradycyjne i współczesne zwyczaje związane z narodzinami W4 - problemy współczesnej opieki położniczej w odniesieniu do społecznych oczekiwań kobiet |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi U1 - w sposób spójny przedstawiać argumenty na rzecz humanizacji narodzin i opieki położniczej U2 - interpretować zjawisko kobiecości w nowoczesnym społeczeństwie i jego trudności U3 - ocenić zjawisko medykalizacji kobiecości, narodzin i opieki położniczej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Jest gotów do: K1 - osobistej odpowiedzialności za relacje społeczne K2 - korzystania z reguł komunikacji społecznej w pracy z pacjentami i w zespole terapeutycznym |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny wykład konwersatoryjny studium przypadku metoda fotojęzyka analiza filmu dokumentalnego |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą współczesnej kobiecie w różnych kulturach i religiach. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei narodzin i opieki położniczej oraz ukazanie wartości kobiecości. |
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec problematyki kobiecości i narodzin. Student analizuje odmienne zwyczaje związane z kobiecością i narodzinami w różnych kulturach i religiach, podejmuje wysiłek ich oceny. Poznaje proces medykalizacji opieki położniczej, uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad kobietą rodzącą i jej dzieckiem oraz poszukuje prawidłowych form relacji. Poznaje potrzeby psychospołeczne kobiet w różnych fazach życia, w tym kobiet rodzących w instytucji szpitala i poza nim. Analizuje wątki trudnej kobiecości i trudnego macierzyństwa. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie bez oceny- kryterium: zachowanie prawidłowej konstrukcji recenzji określonego przez wykładowcę filmu dokumentalnego oraz zawarcie własnej oceny i wniosków- 6 punktów max. (W1-W4, U1-U3, K1-K2) Praca pisemna na wybrany temat: postawienie tezy i argumenty, logika wypowiedzi, odwołanie do źródeł, forma wypowiedzi- 9 punktów (W1-W4, U1-U3, K1-K2) Przygotowanie notatek z wysłuchanych wykładów (W1-W4, U1-U3, K1-K2)- 5pkt. Razem: 20 pkt. Zaliczenie> 60% |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą współczesnej kobiecie w różnych kulturach i religiach. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei narodzin i opieki położniczej oraz ukazanie wartości kobiecości. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec problematyki kobiecości i narodzin. Student analizuje odmienne zwyczaje związane z kobiecością i narodzinami w różnych kulturach i religiach, podejmuje wysiłek ich oceny. Poznaje proces medykalizacji opieki położniczej, uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad kobietą rodzącą i jej dzieckiem oraz poszukuje prawidłowych form relacji. Poznaje potrzeby psychospołeczne kobiet w różnych fazach życia, w tym kobiet rodzących w instytucji szpitala i poza nim. Analizuje wątki trudnej kobiecości i trudnego macierzyństwa. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Domańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest konfrontacja studenta z procesami społecznymi oraz psychospołecznymi problemami, jakie towarzyszą współczesnej kobiecie w różnych kulturach i religiach. Założeniem zajęć jest przygotowanie studenta do realizacji humanistycznej idei narodzin i opieki położniczej oraz ukazanie wartości kobiecości. |
|
Pełny opis: |
Przedmiot przygotowuje studenta do postrzegania i oceny współczesnych postaw wobec problematyki kobiecości i narodzin. Student analizuje odmienne zwyczaje związane z kobiecością i narodzinami w różnych kulturach i religiach, podejmuje wysiłek ich oceny. Poznaje proces medykalizacji opieki położniczej, uczy się dostrzegania przejawów dysfunkcjonalności w opiece nad kobietą rodzącą i jej dzieckiem oraz poszukuje prawidłowych form relacji. Poznaje potrzeby psychospołeczne kobiet w różnych fazach życia, w tym kobiet rodzących w instytucji szpitala i poza nim. Analizuje wątki trudnej kobiecości i trudnego macierzyństwa. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Kotowska- Wójcik O. A., Luty- Michalak M. (red.), Kobieta w przestrzeni publicznej, Dialog- praktyka- nauka, Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne. Warszawa 2017. Literatura uzupełniająca Chmielowska D, Grabowska B., Machud- Mendecka E., Być kobietą w Oriencie, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.