Wykład ogólnouniwersytecki:Zaburzenia funkcjonowania mózgu na przykładzie wad mózgowia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-POG-ZFMPWM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0912) Medycyna
|
Nazwa przedmiotu: | Wykład ogólnouniwersytecki:Zaburzenia funkcjonowania mózgu na przykładzie wad mózgowia |
Jednostka: | Katedra Neurochirurgii i Neurologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Anatomia mózgowia |
Całkowity nakład pracy studenta: | Aktywność podczas wykładów. Umiejętność zaplanowania odpowiedniego postępowania z dzieckiem z zaburzeniami SI Umiejętność rozpoznania objawów świadczących o nieprawidłowym funkcjonowaniu mózgu |
Efekty uczenia się - wiedza: | Umiejętność zdefiniowania zaburzeń integracji sensorycznej Wiedza na temat funkcjonowania oraz anatomii ciała modzelowatego Umiejętność oceny i zróżnicowania zaburzeń widzenia u dzieci. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | umiejętność przeprowadzenia wstępnej oceny sensomotorycznej u dziecka i dorosłego na podstawie odpowiedniego kwestionariusza. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | rozpoznanie zaburzeń SI |
Metody dydaktyczne: | wykład, prezentacja przypadków, kwestionariusz SI |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Cykl wykładów wyjaśniających funkcjonowanie centralnego układu nerwowego na przykładzie wad mózgowia ze szczególnym uwzględnieniem agenezji ciała modzelowatego. |
Pełny opis: |
Agenezja ciała modzelowatego jest wada mózgowia. Pacjenci z tym zaburzeniem wykazują dużą różnorodność objawów. Wynika to z braku prawidłowych połączeń międzypółkulowych. Na przykładzie tej wady omawiane jest funkcjonowanie ludzkiego mózgu. Wyjaśnione są mechanizmy zaburzeń widzenia u osób z wadami mózgu oraz zaburzeniami integracji sensorycznej. Omawiane są sposoby rozpoznawania tych zaburzeń i radzenia sobie z nimi. Ponadto student uczy się przeprowadzać kwestionariusz sensomotoryczny. Stymulacja dziecka w zakresie SI jest procesem długotrwałym i musi być prowadzona systematycznie. Odpowiednio dobrane formy terapii przyniosą założone efekty programu tj: poprawią samoocenę i wiarę w siebie u dziecka, poprawią koordynację, równowagę i motorykę dużą a także małą dziecka, zwiększą zaangażowanie dziecka w podejmowanie nowych, trudniejszych zadań, poprawią koncentrację i skuteczność wykonywanych poleceń, zmniejszenie wrażliwości dotykowej oraz objawów nadpobudliwości psychoruchowej –dziecko jest w stanie kontrolować swoje reakcje na otoczenie. |
Literatura: |
Zbigniew Przyrowski – Kliniczna Obserwacja EMPIS Ludwika Sadowska, Michał Dziewulski – Neurofizjologiczne podstawy diagnostyki i terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi Wyższa Szkoła Mazowiecka WARSZAWA 2012 Carol Stock Kranowitz – Nie – zgrane dziecko; Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie HARMONIA Gdańsk 2012. Carol Stock Kranowitz – Nie – zgrane dziecko w świecie gier i zabaw HARMONIA Gdańsk 2012 Bożena Odowska – Szlachcic – Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego HARMONIA Gdańsk 2010 Bożena Odowska – Szlachcic – Terapia integracji sensorycznej zeszyt 1 HARMONIA Gdańsk 2012 Bożena Odowska – Szlachcic – Terapia integracji sensorycznej zeszyt 2 HARMONIA Gdańsk 2011 P. G. Emmons, L. McKendry Anderson – Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej K. E. LIBER Warszawa 2007. Maria Borkowska, Kinga Wagh – Integracja Sensoryczna na co dzień Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2010, 2011. Maria Borkowska, Izabela Gelleta – Wady postawy i stóp u dzieci PZWL Warszawa 2015 |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Milena Świtońska | |
Prowadzący grup: | Milena Świtońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.