Wykład ogólnouniwersytecki/kursowy: Zachowanie zbiorowe: tłum, panika, katastrofa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-POG-ZZTPK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wykład ogólnouniwersytecki/kursowy: Zachowanie zbiorowe: tłum, panika, katastrofa |
Jednostka: | Studium Medycyny Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | - |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela: - udział w wykładach - 15 h 15 h = 0,6 ECTS 2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną: - czytanie literatury i materiałów dydaktycznych - 20 h = 0,8 ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 15 h = 0,6 ECTS Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Zna i rozumie: W1 - stereotypy tłumów i mity katastrofy W2- główne teorie tłumów i zachowań zbiorowych W3- zachowania ludzi w sytuacji zagrożenia i oraz charakteryzuje zjawisko wpływu społecznego |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Potrafi: U1- rozpoznać stereotypy tłumów i mity katastrofy U2- obserwować, rozumieć i analizować zjawiska w kontekście zagrożeń lokalnych U3- identyfikować uwarunkowania funkcjonowania człowieka w sytuacjach kryzysowych z perspektywy psychospołecznej |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Gotów jest K1- uwzględniać problematykę wpływu społecznego i związane z nim zagrożenia |
Metody dydaktyczne: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) - wykład konwersatoryjny - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem wykładu jest korekta szeregu błędnych założeń na temat funkcjonowania człowieka w tłumie i w sytuacji zagrożenia. Zaprezentowane zostaną współczesne interpretacje zjawiska tłumu, paniki i rezultaty badań prowadzonych pod szyldem socjologii katastrof, stereotypy tłumów oraz mity dotyczące zachowań ludzi w trakcie katastrof środowiskowych i technologicznych. Podobnego krytycznego ujęcia domaga się szeroko rozpowszechniona wizja paniki i masowej histerii. |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu wyrasta z zapoczątkowanego w XIX wieku europejskiego programu badań, łączonego z sylwetką Gustawa LeBona autora Psychologii tłumów (1895). Socjologiczną odpowiedź i zarazem kontynuację stanowią amerykańskie publikacje wydawane pod szyldem zachowań zbiorowych (collective behawior). Pojęcie zachowań zbiorowych odnoszone jest do stosunkowo spontanicznego i względnie nieustrukturyzowanego zachowania dużej liczby osób pozostającej pod wzajemnym wpływem. Tak definiowane zachowania zbiorowe przeciwstawiane są zachowaniom codziennym, konwencjonalnym i rutynowym. Koncepcja zachowań zbiorowych łączona jest z zjawiskiem tłumu, paniki, zamieszek, zachowań związanych z katastrofami, plotką, masową histerię, panikę moralną, modą i spekulacyjnym szaleństwem. Badacze zachowań zbiorowych wskazują na szereg stereotypowych interpretacji i społecznych mitów dotyczących zachowań ludzi w tłumie i w szeregu kryzysowych sytuacji. Korekta błędnych założeń istotna jest ze względu na szereg błędnych decyzji podejmowanych przez uczestników i osób zaangażowanych w przeciwdziałanie i interwencję w obliczu zachowań zbiorowych. |
Literatura: |
Domański A., Aktualność koncepcji zachowań zbiorowych, „Studia Socjologiczne”, nr 4/2003, s. 27-55, https://www.studiasocjologiczne.pl/img_upl/studia_socjologiczne_2003_nr4_s.27_55.pdf Le Bon G., Psychologia tłumu, Helion 2011. Domański A., Mit masowej paniki, „Na ratunek” nr 3/2009, s. 60-63. Domański A., Pozorna epidemia: masowe dolegliwości socjogenne, „Na ratunek”, nr 4/2009, s. 51-55. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Test jednokrotnego wyboru > 60%: W1- W3, U1- U3, K1 2. Przedstawienie „ krótkiej refleksji”. Zaliczenie w przypadku realizacji dwóch z trzech zadań: W1- W3, U1- U2, K1 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.