Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wykład ogólnouniwersytecki/kursowy: Zachowanie zbiorowe: tłum, panika, katastrofa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-POG-ZZTPK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wykład ogólnouniwersytecki/kursowy: Zachowanie zbiorowe: tłum, panika, katastrofa
Jednostka: Studium Medycyny Społecznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

-

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w wykładach - 15 h

15 h = 0,6 ECTS

2. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie literatury i materiałów dydaktycznych - 20 h = 0,8 ECTS

3. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania – 15 h = 0,6 ECTS

Łączny nakład pracy: 50 h = 2 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

Zna i rozumie:

W1 - stereotypy tłumów i mity katastrofy

W2- główne teorie tłumów i zachowań zbiorowych

W3- zachowania ludzi w sytuacji zagrożenia i oraz charakteryzuje zjawisko wpływu społecznego


Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi:

U1- rozpoznać stereotypy tłumów i mity katastrofy

U2- obserwować, rozumieć i analizować zjawiska w kontekście zagrożeń lokalnych

U3- identyfikować uwarunkowania funkcjonowania człowieka w sytuacjach kryzysowych z perspektywy psychospołecznej


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Gotów jest

K1- uwzględniać problematykę wpływu społecznego i związane z nim zagrożenia


Metody dydaktyczne:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

- wykład konwersatoryjny

- wykład problemowy


Skrócony opis:

Zasadniczym celem wykładu jest korekta szeregu błędnych założeń na temat funkcjonowania człowieka w tłumie i w sytuacji zagrożenia. Zaprezentowane zostaną współczesne interpretacje zjawiska tłumu, paniki i rezultaty badań prowadzonych pod szyldem socjologii katastrof, stereotypy tłumów oraz mity dotyczące zachowań ludzi w trakcie katastrof środowiskowych i technologicznych. Podobnego krytycznego ujęcia domaga się szeroko rozpowszechniona wizja paniki i masowej histerii.

Pełny opis:

Problematyka wykładu wyrasta z zapoczątkowanego w XIX wieku europejskiego programu badań, łączonego z sylwetką Gustawa LeBona autora Psychologii tłumów (1895). Socjologiczną odpowiedź i zarazem kontynuację stanowią amerykańskie publikacje wydawane pod szyldem zachowań zbiorowych (collective behawior). Pojęcie zachowań zbiorowych odnoszone jest do stosunkowo spontanicznego i względnie nieustrukturyzowanego zachowania dużej liczby osób pozostającej pod wzajemnym wpływem. Tak definiowane zachowania zbiorowe przeciwstawiane są zachowaniom codziennym, konwencjonalnym i rutynowym. Koncepcja zachowań zbiorowych łączona jest z zjawiskiem tłumu, paniki, zamieszek, zachowań związanych z katastrofami, plotką, masową histerię, panikę moralną, modą i spekulacyjnym szaleństwem. Badacze zachowań zbiorowych wskazują na szereg stereotypowych interpretacji i społecznych mitów dotyczących zachowań ludzi w tłumie i w szeregu kryzysowych sytuacji. Korekta błędnych założeń istotna jest ze względu na szereg błędnych decyzji podejmowanych przez uczestników i osób zaangażowanych w przeciwdziałanie i interwencję w obliczu zachowań zbiorowych.

Literatura:

Domański A., Aktualność koncepcji zachowań zbiorowych, „Studia Socjologiczne”, nr 4/2003, s. 27-55, https://www.studiasocjologiczne.pl/img_upl/studia_socjologiczne_2003_nr4_s.27_55.pdf

Le Bon G., Psychologia tłumu, Helion 2011.

Domański A., Mit masowej paniki, „Na ratunek” nr 3/2009, s. 60-63.

Domański A., Pozorna epidemia: masowe dolegliwości socjogenne, „Na ratunek”, nr 4/2009, s. 51-55.

Metody i kryteria oceniania:

1. Test jednokrotnego wyboru > 60%: W1- W3, U1- U3, K1

2. Przedstawienie „ krótkiej refleksji”. Zaliczenie w przypadku realizacji dwóch z trzech zadań: W1- W3, U1- U2, K1

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)