Metodologia badań z technologią informacyjną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-R1-MBzTI-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań z technologią informacyjną |
Jednostka: | Katedra i Zakład Laseroterapii i Fizjoterapii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Metodologia badań z technologią informacyjną powinien posiadać podstawową wiedzę ogólną z zakresu matematyki, statystyki i informatyki (zakres szkoły średniej). |
Całkowity nakład pracy studenta: | Bilans nakładu pracy studenta Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 5 godzin Razem: 0,5 ECTS Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: - przygotowywanie pracy w ramach zaliczenia: 5 godzin - konsultacje z nauczycielem prowadzącym przedmiot: 5 godzin - zebranie i wybór odpowiednich materiałów do ćwiczeń: 5 godzin Razem: 0,5 ECTS Łączny nakład pracy studenta = 30 godzin (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: wskazuje zasady zbierania danych oraz organizacji naukowych badań medycznych K_W23 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: sporządza dokumentację z badań naukowych K_U22 U2: prezentuje wyniki badań naukowych K_U23 U3: samodzielnie korzysta ze źródeł historycznych dla celów współczesnych badań i praktyki ratownika medycznego K_U01 U4: stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zawodu K_U06 U5: obsługuje systemy informatyczne mające zastosowanie w pracy ratownika medycznego K_U29 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: korzysta z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych K_K24 K2: wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy K_K27 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: • wykład informacyjny i konwersatoryjny z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia: obejmują prace w indywidualną i zespołową z wykorzystaniem: • klasycznej metody problemowej, • metody referatu, • metody seminaryjnej, • studium przypadku. • praca w grupach, • praca indywidualna. Praca zaliczeniowa: • przygotowywanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zasadniczym celem nauczania przedmiotu Metodologia badań z technologią informacyjną na kierunku ratownictwo medyczne jest zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami badań naukowych (poznawczymi, metodologicznymi i etycznymi), a także z procesem badawczym – począwszy od poprawnego postawienia problemu badawczego i hipotez, poprzez utworzenie planu badawczego, odpowiedniego doboru próby, zbieraniu danych, kończąc na analizie danych i prawidłowym wnioskowaniu. Student jest przygotowany do prowadzenia własnych badań naukowych w obszarze nauk medycznych. |
Pełny opis: |
Wykłady obejmują następujące treści: - Nauka i badania naukowe – podstawowe pojęcia i założenia (poznawcze, metodologiczne i etyczne) - Koncepcje rozwoju nauki - Koncepcje wiedzy - Cele nauk społecznych - Definicja metodologii - Reguły metodologii (komunikowanie, wnioskowanie, intersubiektywność) - Proces badawczy - Problemy i hipotezy badawcze - Rodzaje prowadzonych badań naukowych - Metody obserwacyjne, badania sondażowe, badania jakościowe, wtórna analiza danych - Sposoby doboru próby, wielkość próby - Kwestionariusz ankiety jako narzędzie badawcze - Pomiar i techniki obserwacyjne, - Triangulacja – warunek rzetelności w poznaniu naukowym - Zasady analizy danych naukowych, interpretacji wyników i wnioskowania, − Uwarunkowania prawne i etyczne badań naukowych, Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych, mają charakter pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej, częściowo powiązane są z zagadnieniami omawianymi na wykładach. Materiał realizowany w ramach ćwiczeń: - Tworzenie definicji pojęciowych i operacyjnych - Konstruowanie wskaźników - Definiowanie problemów badawczych i hipotez – zarys - Skale pomiarowe: nominalna, porządkowa, interwałowa, stosunkowa - Miary tendencji centralnej: moda, mediana, średnia arytmetyczna - Testowanie hipotez statystycznych - podstawowe rozkłady zmiennych - Analiza związków pomiędzy zmiennymi – dane niemierzalne, dane mierzalne - Budowanie planów badawczych z uwzględnieniem różnych metod i narzędzi badawczych - Kryteria doboru metod, technik i narzędzi badawczych - Tworzenie własnego kwestionariusza ankiety - Wyjaśnianie zjawisk i wnioskowanie − Rodzaje opracowań pisemnych oraz zasady publikowania wyników, − Ochrona własności intelektualnej i elementy prawa autorskiego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Lenartowicz H., Kózka M., Metodologia badań w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011. 2. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań w medycynie, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2011. 3. Apanowicz J., Metodologia nauk, Dom Organizatora TONIK, Toruń 2003. Literatura uzupełniająca: 1. Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001. 2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk sp. z o.o., Katowice 2005. 3. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001. 4. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii, Katowice 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest 100% obecność oraz realizacja zadań przypisanych do poszczególnych tematów na ćwiczeniach + oddanie pracy zaliczeniowej. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.