Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metodologia badań z technologią informacyjną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-R1-MBzTI-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań z technologią informacyjną
Jednostka: Katedra i Zakład Laseroterapii i Fizjoterapii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu Metodologia badań z technologią informacyjną powinien posiadać podstawową wiedzę ogólną z zakresu matematyki, statystyki i informatyki (zakres szkoły średniej).

Całkowity nakład pracy studenta:

Bilans nakładu pracy studenta

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 5 godzin

Razem: 0,5 ECTS

Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta:

- przygotowywanie pracy w ramach zaliczenia: 5 godzin

- konsultacje z nauczycielem prowadzącym przedmiot: 5 godzin

- zebranie i wybór odpowiednich materiałów do ćwiczeń: 5 godzin

Razem: 0,5 ECTS

Łączny nakład pracy studenta = 30 godzin (1 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:


W1: wskazuje zasady zbierania danych oraz organizacji naukowych

badań medycznych K_W23


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: sporządza dokumentację z badań naukowych K_U22

U2: prezentuje wyniki badań naukowych K_U23

U3: samodzielnie korzysta ze źródeł historycznych dla celów współczesnych badań i praktyki ratownika medycznego K_U01

U4: stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zawodu K_U06

U5: obsługuje systemy informatyczne mające zastosowanie w pracy ratownika medycznego K_U29


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:


K1: korzysta z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia

umiejętności zawodowych K_K24

K2: wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy K_K27


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

• wykład informacyjny i konwersatoryjny z prezentacją multimedialną.


Ćwiczenia: obejmują prace w indywidualną i zespołową z wykorzystaniem:

• klasycznej metody problemowej,

• metody referatu,

• metody seminaryjnej,

• studium przypadku.

• praca w grupach,

• praca indywidualna.

Praca zaliczeniowa:

• przygotowywanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Zasadniczym celem nauczania przedmiotu Metodologia badań z technologią informacyjną na kierunku ratownictwo medyczne jest zapoznanie studentów z podstawowymi założeniami badań naukowych (poznawczymi, metodologicznymi i etycznymi), a także z procesem badawczym – począwszy od poprawnego postawienia problemu badawczego i hipotez, poprzez utworzenie planu badawczego, odpowiedniego doboru próby, zbieraniu danych, kończąc na analizie danych i prawidłowym wnioskowaniu. Student jest przygotowany do prowadzenia własnych badań naukowych w obszarze nauk medycznych.

Pełny opis:

Wykłady obejmują następujące treści:

- Nauka i badania naukowe – podstawowe pojęcia i założenia (poznawcze, metodologiczne i etyczne)

- Koncepcje rozwoju nauki

- Koncepcje wiedzy

- Cele nauk społecznych

- Definicja metodologii

- Reguły metodologii (komunikowanie, wnioskowanie, intersubiektywność)

- Proces badawczy

- Problemy i hipotezy badawcze

- Rodzaje prowadzonych badań naukowych

- Metody obserwacyjne, badania sondażowe, badania jakościowe, wtórna analiza danych

- Sposoby doboru próby, wielkość próby

- Kwestionariusz ankiety jako narzędzie badawcze

- Pomiar i techniki obserwacyjne,

- Triangulacja – warunek rzetelności w poznaniu naukowym

- Zasady analizy danych naukowych, interpretacji wyników i wnioskowania,

− Uwarunkowania prawne i etyczne badań naukowych,

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych, mają charakter pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej, częściowo powiązane są z zagadnieniami omawianymi na wykładach.

Materiał realizowany w ramach ćwiczeń:

- Tworzenie definicji pojęciowych i operacyjnych

- Konstruowanie wskaźników

- Definiowanie problemów badawczych i hipotez – zarys

- Skale pomiarowe: nominalna, porządkowa, interwałowa, stosunkowa

- Miary tendencji centralnej: moda, mediana, średnia arytmetyczna

- Testowanie hipotez statystycznych - podstawowe rozkłady zmiennych

- Analiza związków pomiędzy zmiennymi – dane niemierzalne, dane mierzalne

- Budowanie planów badawczych z uwzględnieniem różnych metod i narzędzi badawczych

- Kryteria doboru metod, technik i narzędzi badawczych

- Tworzenie własnego kwestionariusza ankiety

- Wyjaśnianie zjawisk i wnioskowanie

− Rodzaje opracowań pisemnych oraz zasady publikowania wyników,

− Ochrona własności intelektualnej i elementy prawa autorskiego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Lenartowicz H., Kózka M., Metodologia badań w pielęgniarstwie, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2011.

2. Radomski D., Grzanka A., Metodologia badań w medycynie, Wydawnictwo Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2011.

3. Apanowicz J., Metodologia nauk, Dom Organizatora TONIK, Toruń 2003.

Literatura uzupełniająca:

1. Nachmias Ch., Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001.

2. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Śląsk sp.

z o.o., Katowice 2005.

3. Hammersley M., Atkinson P., Metody badań terenowych, Zysk i S-ka Wydawnictwo S.C., Poznań 2001.

4. Gruszczyński L. A., Kwestionariusz w socjologii, Katowice 2001.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się zaliczeniem.

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest 100% obecność oraz realizacja zadań przypisanych do poszczególnych tematów na ćwiczeniach + oddanie pracy zaliczeniowej.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)