Patofizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-R1-Pato-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Patofizjologia |
Jednostka: | Katedra Patofizjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student przed przystąpieniem do nauki przedmiotu Patologia/Patofizjologia powinien posiadać wiadomości z zakresu anatomii człowieka, fizjologii i biochemii. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 25 godzin - udział w ćwiczeniach: 5 godzin Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 30 godzin, co odpowiada 1,2 punktom ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 25 godzin - udział w ćwiczeniach: 5 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godzin - przygotowanie projektu/prezentacji: 3 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: = 15 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: - czytanie wskazanej literatury naukowej: 1 godzina - udział w wykładach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób): 2 godzin - udział w ćwiczeniach (z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób): 1 godziny - przygotowanie do egzaminu z uwzględnieniem wyników badań oraz opracowań naukowych z zakresu aktualnego stanu wiedzy na temat patofizjologii wybranych chorób: 1 godzina Łączny nakład pracy studenta związany z prowadzonymi badaniami naukowymi wynosi 5 godzin, co odpowiada 0,2 punktu ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa - w procesie oceniania: przygotowanie do ćwiczeń (w tym czytanie wskazanej literatury): 2 godzin - przygotowanie projektu/prezentacji: 3 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: 20 godziny, co odpowiada 0,8 ECTS. 5. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym - udział w ćwiczeniach: 5 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi: 5 godziny, co odpowiada 0,2 punktu ECTS. 6. Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy. Łączny nakład pracy studenta podczas nauczania przedmiotu Patofizjologia wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - objaśnia hemostazę organizmu człowieka z uwzględnieniem patofizjologii skaz krwotocznych wrodzonych i nabytych, a także opisuje przyczyny i objawy trombofilii, objaśnia regulację gospodarki wodno-elektrolitowej i kwasowo-zasadowej (diagnozuje zaburzenia wyrównane, niewyrównane, a także mieszane). K_W16 W2 – zestawia przyczyny i objawy zaburzeń oraz zmian chorobowych z uwzględnieniem chorób układu sercowo-naczyniowego, pokarmowego, nerwowego, moczowo-płciowego, endokrynnego, a także wybranych chorób metabolicznych (w tym otyłości, cukrzycy). K_W17 W3 – opisuje biologiczne podstawy integralności organizmu człowieka z uwzględnieniem tempa metabolizmu: węglowodanów, tłuszczy, białek. K_W18 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 – diagnozuje zaburzenia występujące w strukturach narządowych i układowych wywołanych chorobą lub urazem, umiejętnie interpretując powstałe objawy kliniczne. K_U015 U2 – ocenia odpowiedź neuroendokrynną z uwzględnieniem osi podwzgórze – przysadka - narząd docelowy, immunologiczną: mobilizacja komórek odpowiedzi zapalnej i metaboliczną organizmu w stanach zagrożenia. K_U16 U3 – interpretuje związki przyczynowe a także dokonuje analizy wybranych patomechanizmów wpływających na zmienione chorobowo struktury i funkcje organizmu i określa powstające objawy kliniczne. K_U17 U4 – dokonuje oceny skutków oddziaływania czynników szkodliwych zewnętrz- i wewnątrzpochodnych (czynniki biologiczne, chemiczne, fizyczne, jak również genetyczne), niemodyfikowalnych i modyfikowalnych (wiek, płeć, rasa- grupa I; masa ciała, aktywność fizyczna- grupa II) wpływające na organizm człowieka w otaczającym go środowisku. K_U18 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 – korzysta z różnych źródeł informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych, będąc świadomy własnych ograniczeń. K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną wykład informacyjny wykład problemowy dyskusja dydaktyczna Ćwiczenia: Studenci interpretują wyniki badań pacjentów, Studenci analizują i dyskutują przypadki kliniczne- studium przypadków pacjentów, Filmy Prezentacje multimedialne. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nauka studentów wyjaśnienia mechanizmów zaburzeń czynności organizmu w różnych stanach patologicznych, czyli patofizjologia szczegółowa komórek, układów i narządów, zaburzenia funkcji adaptacyjnych organizmu, zaburzenia regulacji organizmu, zaburzenia przemiany materii i patofizjologia chorób nowotworowych. |
Pełny opis: |
Wykład Wykład ma za zadanie zapoznać studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, a także rozszerza wiedzę studenta o objawy oraz diagnostykę poszczególnych jednostek chorobowych. Student podczas wykładów dyskutuje na temat patogenezy chorób układu sercowo-naczyniowego, kostno-stawowego, endokrynnego czy hematologicznego. Ćwiczenia Ćwiczenia mają na celu zapoznanie studenta ze szczegółowymi mechanizmami powstawania zaburzeń w układach i narządach, objawami oraz diagnostyką poszczególnych jednostek chorobowych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. „Patofizjologia kliniczna podręcznik dla studentów medycyny”- pod redakcją prof. dr hab. Barbary Zahorskiej-Markiewicz; Ewy Małeckiej-Tendra; Magdaleny Olszanekiej-Glinianowicz, Jerzego Chudek; wydawnictwo Edra Urban& Partner 2017, wydanie 2 Literatura uzupełniająca 1. „Przewodnik po patofizjologii” T.1. Skrypt dla licencjackich studiów medycznych pod redakcją Danuty Rość. AM Bydgoszcz 2004 2. „Patofizjologia dla studentów medycyny: pod redakcją Sławomira Maślińskiego, Jana Ryżewskiego, PZWL, 2012, wydanie 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin pisemny (0 – 20 punktów; > 50%): W1 – W3, U1-U4 Ćwiczenia: Przygotowanie projektu/prezentacji (0 – 6 punktów; > 50%): W1-W3, U1-U4 Przedłużona obserwacja (0 – 2 punktów; > 50%): K1 Suma uzyskanych punktów: Ocena: < 14 ndst 14-16 dst 17-19 dst+ 20-23 db 24-26 db+ 27-28 bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.