Techniki zabiegów medycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-R2-TZM-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki zabiegów medycznych |
Jednostka: | Katedra Medycyny Ratunkowej i Katastrof |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot techniki zabiegów medycznych ma na celu naukę zasad i technik wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych, diagnostycznych i leczniczych przez ratowników w zespołach ratownictwa medycznego oraz szpitalnych oddziałach ratunkowych. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zdobycie niezbędnej wiedzy teoretycznej stanowiącej podstawę do wykonywania zabiegów medycznych. Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych z zakresu technik zabiegów medycznych oraz przygotowaniu do podejmowania specjalistycznej opieki nad pacjentem. Ćwiczenia mają również za zadanie przygotowanie do współpracy z pacjentem, jego rodziną, zespołem terapeutycznym oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za decyzję o wykonaniu zadania, przebieg i wynik zabiegu. Tematy wykładów: W module II: 1. Gromadzenie danych medycznych. Źródła danych i metody ich zbierania. 2. Szpital jako zakład opieki zdrowotnej. Szpital jako środowisko i bezpieczne otoczenie pacjenta. 3. Prawa pacjenta. 4. Zasady opieki nad pacjentem hospitalizowanym. W module II: 1. Wykonywanie zleceń lekarskich jako udział w procesie diagnozowania i leczenia. 2. Elementy rozpoznania stanu pacjenta. Elementy rozpoznania stanu pacjenta cierpiącego z powodu bólu. 3. Szpital i ochrona przed zakażeniami wewnątrzszpitalnymi. 4. Zasady wykonywania procedur postępowania pielęgniarskiego. W module IV: 1. Zasady wykonywania procedur postępowania pielęgniarskiego. 2. Zasady postępowania aseptycznego i antyseptycznego. Zasady postępowania ze sprzętem jednorazowego i wielorazowego użytku. 3. Technika wykonania wstrzyknięcia podskórnego, domięśniowego, śródskórnego. Tematy ćwiczeń: W module II: 1. Zasady opieki nad pacjentem hospitalizowanym. 2. Dysmurgia. 3. Pomoc w chirurgicznym opracowywaniu ran. 4. Techniki unieruchamiania w obrażeniach narządu ruchu. W module III: 1. Elementy rozpoznania stanu pacjenta. 2. Toaleta drzewa oskrzelowego pacjenta wentylowanego mechanicznie. 3. Zasady postępowania aseptycznego i antyseptycznego. Zasady postępowania ze sprzętem jednorazowego i wielorazowego użytku. 4. Niezgodności w mieszaninach roztworów do wstrzyknięć. 5. Technika wykonania wstrzyknięcia podskórnego, domięśniowego, śródskórnego. 6. Próba penicylinowa 7. Nakłucia i wstrzyknięcia żylne. W module IV: 1. Nakłucia i wstrzyknięcia żylne. 2. Kroplowy wlew dożylny. 3. Technika wykonania cewnikowania pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn. 4. Technika wykonania zgłębnikowania żołądka. 5. Płukanie żołądka – zasady i technika wykonywania. 6. Radiologiczne i ultrasonograficzne badania wykonywane w oddziale ratunkowym. 7. Elektrodiagnostyka medyczna – technika wykonania zapisu EKG. Obsługa pomp infuzyjnych. 8. Drenaż opłucnowy. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Chrząszczewska A.: Bandażowanie, PZWL 2002. 2. Cline D. M., O. John. Ma, J. Tintinalli, Gabor, D. Kellen, J. Stephan Stapczyński: Medycyna ratunkowa Urban&Partner 2003,wydanie polskie pod red.J.Jakubaszki 3. Dison N.: Technika zabiegów pielęgniarskich. PZWL 1998. 4. Driscol i inni ABC postępowania w urazach, Górnicki 2003 ,pod red.J.Jakubaszki 5. Eibl – Eibesfeldt K., pod red. E. Sobolewskiej: Opatrunki, Urban&Partner 1999. 6. Hamilton Glenn C., Arthur B. Sanders, Gary R. Strange, Alexander T. Trott: Emergency medicine an approach to clinical problem – solving, 1991.. 7. Hildebrand N.: Iniekcje, infuzje, pobieranie krwi. Urban&Partner, Wrocław 2001. 8. Houghton A. R., Gray D.: EKG jasno i zrozumiale. α – medica press 2001. 9. Jakubaszko J.: ABC Intensywnej Terapii. Górnicki, Wrocław 2004. 10. Jakubaszko J.: ABC resuscytacji. II wydanie. Górnicki, Wrocław 2006 11. Jakubaszko J.: Ratownik medyczny, Wydawnictwo Górnicki 2003. 12. Jakubaszko J.:Medycyna ratunkowa – nagłe zagrożenia pochodzenia wewnętrznego, Górnicki 2003 13. King Christopher, Fred M. Henretig, pod red. J. Jakubaszki: Podręczny atlas zabiegów ratunkowych u dzieci. Urban 2003. 14. Kirschnick O., pod red. J. Jakubaszki: Pielęgniarstwo, Urban&Partner 1996. 15. Mattu A., Brady W.:EKG w medycynie ratunkowej. Górnicki, Wrocław 2006 16. Plantz Scott H., Jonatan N. Adler, pod red. J. Jakubaszki: Medycyna ratunkowa, Urban&Partner 2000. . 17. Polska Rada Resuscytacji: Resuscytacja krążeniowo-oddechowa i automatyczna defibrylacja zewnętrzna - podręcznik do kursu. Wydanie wg Wytycznych ERC 2010. 18. Sobolewska E.: Opatrunki. Urban&Partner, Wrocław 1999. Literatura uzupełniająca: 1. Kokot F.: Badania laboratoryjne. Zakres norm i interpretacja. PZWL 2000. 2. MaciejewskiM., Torbiński A.: Poradnik dyżuranta, PZWL, 2001. 3. Sefrin P., Schua R. – wydanie polski pod redakcja Zbigniewa Rybickiego: Postępowanie w nagłych przypadkach, Urban&Partner 2002. 4. Singel A. J., Byrstein J. L., Schiavone F. M.: Poradnik lekarza izby przyjęć, PZWL 2001. 5. Strange Gary R., William R. Ahrens, Robert W. Schafermeyer, William C. Toepper, pod red. J. Jakubaszki: Medycyna ratunkowa wieku dziecięcego, Urban 2003. 6. Zawadzki A.: Medycyna ratunkowa i katastrof. PZWL 2011. |
Efekty uczenia się: |
Moduł II: Wiedza: 1. Znać źródła i metody zbierania danych. 2. Znać definicję zakładu opieki zdrowotnej, świadczenia zdrowotnego, szpitala. Scharakteryzować środowisko pacjenta – środowisko materialne, oddział szpitalny, środowisko społeczne. 3. Znać podstawowe prawa pacjenta. 4. Znać zasady realizowania zleceń dotyczących zabiegów diagnostycznych i leczniczych. 5. Znać definicję chorego umierającego, fazy umierania, postępowanie z chorym umierającym, objawy śmierci, postępowanie po śmierci chorego, opatrzenie zmarłego. Scharakteryzować opiekę terminalną. Umiejętności: 1. Umieć poprawnie wykonać zabiegi pielęgnacyjne w zakresie układów: oddechowego, odżywiania, wydalania, utrzymania właściwej temperatury ciała. 2. Umieć wykonywać techniki zakładania opatrunków. Znać zastosowanie poszczególnych rodzajów materiałów opatrunkowych. 3. Posiadać umiejętność unieruchamiania obrażeń narządu ruchu. Postawa: 1. Posiadać umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość opieki medycznej 2. Posiadać umiejętność organizowania własnej pracy, prawidłowej oceny napotykanych problemów, dostosowanie do zaistniałej sytuacji oraz umiejętność prawidłowego nawiązywania kontaktów z ludźmi i umiejętność pracy zespołowej. 3. Wykorzystywać wszystkie możliwości do własnego rozwoju zawodowego. Moduł III: Wiedza: 1. Znać źródła i metody zbierania danych. 2. Znać zasady realizowania zleceń dotyczących zabiegów diagnostycznych i leczniczych. 3. Znać badania fizykalne, dodatkowe, pomocnicze i specjalistyczne stosowane w szpitalnym oddziale ratunkowym. 4. Znać pojęcia: zakażenie, źródło zakażenia, drogi szerzenia, rodzaje zakażeń. Znać podstawowe metody dezynfekcji i sterylizacji. 5. Znać i przestrzegać zasady aseptyki i antyseptyki. Chronić siebie i otoczenie przed zakażeniem. 6. Znać technikę wstrzyknięcia śródskórnego – wykonanie próby penicylinowej Umiejętności: 1. Umieć wykorzystywać w praktyce metody pomiarów podstawowych funkcji życiowych i precyzyjnie określić ich wartości. 2. Umieć podawać leki drogą pozażylną. 3. Umieć podawać leki drogą wstrzyknięć. 4. Umieć wykonać technikę wstrzyknięcia podskórnego i domięśniowego. 5. Umieć dokonywać wybór miejsca wkłucia, przygotowanie chorego do zabiegu oraz niebezpieczeństwa i powikłania po wykonaniu zabiegu. 6. Umieć wykonać wkłucie dożylne. Postawa: 1. Krytycznie oceniać wyniki podjętych działań ratunkowych i leczniczych z możliwością ich weryfikowania i wyciągania wniosków na przyszłość. 2. Posiadać umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość opieki medycznej 3. Posiadać umiejętność organizowania własnej pracy, prawidłowej oceny napotykanych problemów, dostosowanie do zaistniałej sytuacji oraz umiejętność prawidłowego nawiązywania kontaktów z ludźmi i umiejętność pracy zespołowej. 4. Nawiązywać kontakt terapeutyczny z pacjentem i jego rodziną. Motywować, doradzać oraz wspierać pacjenta i jego rodzinę w działaniach na rzecz ochrony i umacniania zdrowia. 5. Wykorzystywać wszystkie możliwości do własnego rozwoju zawodowego. Moduł IV: Wiedza: 1. Znać źródła i metody zbierania danych. 2. Znać zasady realizowania zleceń dotyczących zabiegów diagnostycznych i leczniczych. 3. Znać badania fizykalne, dodatkowe, pomocnicze i specjalistyczne stosowane w szpitalnym oddziale ratunkowym. 4. Znać pojęcia: zakażenie, źródło zakażenia, drogi szerzenia, rodzaje zakażeń. 5. Znać podstawowe metody dezynfekcji i sterylizacji. 6. Znać i przestrzegać zasady aseptyki i antyseptyki. Chronić siebie i otoczenie przed zakażeniem. 7. Znać technikę nakłucia i wstrzyknięcia żylnego. Umiejętności: 1. Umieć wykorzystywać w praktyce metody pomiarów podstawowych funkcji życiowych i precyzyjnie określić ich wartości. 2. Umieć podawać leki drogą pozażylną. 3. Umieć podawać leki drogą wstrzyknięć. 4. Umieć wykonać technikę wstrzyknięcia podskórnego i domięśniowego. 5. Umieć dokonywać wybór miejsca wkłucia, przygotowanie chorego do zabiegu oraz niebezpieczeństwa i powikłania po wykonaniu zabiegu. 6. Umieć wykonać wkłucie dożylne. 7. Umieć scharakteryzować kroplowy wlew dożylny: cel, powikłania związane z przetoczeniem płynów. 8. Umieć przygotować i podłączyć kroplowy wlew dożylny. 9. Umieć wykonać cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiet i mężczyzn. 10. Umieć wykonać zgłębnikowania żołądka. 11. Umieć wykonać płukanie żołądka u osoby przytomnej. Postawa: 1. Krytycznie oceniać wyniki podjętych działań ratunkowych i leczniczych z możliwością ich weryfikowania i wyciągania wniosków na przyszłość. 2. Posiadać umiejętność własnego kształtowania poczucia odpowiedzialności za jakość opieki medycznej 3. Posiadać umiejętność organizowania własnej pracy, prawidłowej oceny napotykanych problemów, dostosowanie do zaistniałej sytuacji oraz umiejętność prawidłowego nawiązywania kontaktów z ludźmi i umiejętność pracy zespołowej. 4. Nawiązywać kontakt terapeutyczny z pacjentem i jego rodziną. Motywować, doradzać oraz wspierać pacjenta i jego rodzinę w działaniach na rzecz ochrony i umacniania zdrowia. 5. Wykorzystywać wszystkie możliwości do własnego rozwoju zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Bieżące 1. Wykłady: • Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 2. Ćwiczenia: • Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) • Śródsemestralne sprawdziany ustne i pisemne • Śródsemestralne sprawdziany praktyczne • Śródsemestralne kolokwia ustne i pisemne • Śródsemestralne kolokwia praktyczne Końcowe Wykłady i ćwiczenia: 1. Uzyskanie, co najmniej dostatecznej oceny ze wszystkich sprawdzianów i kolokwiów. 2. Uzyskanie, co najmniej dostatecznej oceny z egzaminu, który składa się z części praktycznej oraz teoretycznej o charakterze pisemnym. Każda część jest punktowana i o końcowej ocenie decyduje liczba punktów. Metody dydaktyczne: 1. wykład informacyjny 2. wykład problemowy 3. wykład konwersatoryjny 4. dyskusja dydaktyczna 5. warsztaty dydaktyczne 6. analiza przypadków 7. metody symulacyjne 8. inscenizacje 9. uczenie wspomagane komputerem 10. uczenie wspomagane symulatorami 11. metody eksponujące: film, pokaz 12. zajęcia kliniczne |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.