Zagrożenia mikrobiologiczne w chorobach wewnętrznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-R2-ZMwChW-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Zagrożenia mikrobiologiczne w chorobach wewnętrznych |
Jednostka: | Katedra Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza dotycząca higieny i epidemiologii chorób, dróg i wrót zakażenia oraz stanów zagrożenia życia, anatomii i fizjologii organizmu człowieka, stanów zagrożenia życia, podstawowych i zaawansowanych metod resuscytacji, badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przeprowadzenie zaliczenia na ocenę: 2 - przeprowadzenie egzaminu praktycznego i teoretycznego: 0 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 20 godzin, co odpowiada 1 punktowi ECTS 2.Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 10 godzin - udział w ćwiczeniach: 10 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin - napisanie sprawozdań z ćwiczeń: 0 godzin - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin - przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie: 20 + 2 = 42 godzin - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 0 + 0 = 0 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 42 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3.Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 20 + 2 = 22 godzin (1 punktu ECTS) - przygotowanie do egzaminu i egzamin: 0 + 0 = 0 godzin (0 punktu ECTS) Łączny nakład pracy studenta związany z przygotowaniem się do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 22 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS 4.Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 10 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 10 godzin, co odpowiada 0,5 punktu ECTS 5.Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01- Student wymienia czynniki patogenetyczne, obraz kliniczny i postawy leczenia wybranych chorób zakaźnych i tropikalnych. K_W17, K_W18 W02- Student opisuje objawy zakażenia poszczególnych układów w organizmie człowieka; K_W14, K_W17 W03- Student wymienia objawy zagrożenia życia i zdrowia w przebiegu zakażeń poszczególnych układów organizmu człowieka, K_W28 W04- Wskazuje metody prewencji zakażeń; K_W04; K_W20 W05- Student opisuje procedury izolacji pacjentów chorych zakaźnie z zachowaniem zasad etycznych; K_W04; K_W20 W06- Student określa czynniki patogenetyczne, obraz kliniczny, diagnostykę różnicową i postawy leczenia posocznicy, które powinno być wdrożone przez zespół ratownictwa medycznego. K_W17 W07- Student wymienia podstawowe leki przeciwdrobnoustrojowe i zasady ich stosowania i dawkowania, W08- Student przedstawia zasady postępowania w przypadku ekspozycji własnej lub współpracowników na czynniki zakaźne, K_W17, K_W20 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01- student umie przeprowadzić badanie podmiotowe i przedmiotowe pacjenta z chorobą zakaźną, K_U15; K_U17; K_U16, K_U18; K_U38, K_U48 U02- Student samodzielnie rozpoznaje podstawowe choroby zakaźne i tropikalne. K_U15; K_U17, K_U16, K_U48, U03- student samodzielnie interpretuje wyniki podstawowych badań laboratoryjnych w aspekcie rozpoznania choroby zakaźnej w praktyce ratownika medycznego, K_U15, K_U46 U04- Student samodzielnie rozpoznaje objawy zagrożenia życia i zdrowia w przebiegu zakażeń poszczególnych układów organizmu człowieka i podejmuje działania przewidziane kompetencjami ratownika medycznego, K_U33, K_U32, K_U41 U05- Student rozpoznaje i prawidłowo postępuje u pacjenta we wstrząsie septyczny w zakresie przewidzianym dla zespołu ratownictwa medycznego. K_U16, K_U30; K_U32, K_U33, K_U34 U06- Student zna zasady pracy w warunkach narażenia na czynniki zakaźne; K_U19; K_U30, U07- Student zna zasady postępowania w przypadku ekspozycji na czynnik i materiał zakaźny, K_U19; U08- student wypełnia dokumentację medyczną dotyczącą jego działań z pacjentem chorym zakaźnie, K_U28; K_U57, |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Doskonali się w zakresie wiedzy i czynności zawodowych. K_K24 K02: Jest świadomy ograniczeń i rozumie potrzebę konsultacji z ekspertem. K_K26 K03: współpracuje z innymi członkami wielospecjalistycznego zespołu, K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Stosowane metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład konwersatoryjny, seminarium, pogadanka Stosowane metody dydaktyczne poszukujące: studium przypadków, ćwiczeniowa, giełda pomysłów, referat, Stosowane metody eksponujące – pokaz. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W trakcie zajęć studenci będą mieli możliwość uzyskania wiadomości z zakresu podstawowych chorób zakaźnych, ich patogenezy, diagnostyki i leczenia przewidzianych zakresem kompetencji ratownika medycznego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad profilaktyki rozprzestrzeniania zakażenia, postępowania w przypadku narażenia na czynniki chorobotwórcze oraz rozpoznawania i leczenia stanów zagrożenia życia związanych z zakażeniem, zarówno u dorosłych, jak i dzieci |
Pełny opis: |
Przedmiot obejmuje wykłady i ćwiczenia. W trakcie wykładów przedstawione zostaną: rodzaje drobnoustrojów patogennych, mechanizmy zakażenia, wrota zakażenia, czynniki decydujące o wystąpienie objawów zakażenia; wyjaśnione zostaną pojęcia: kolonizacja, kontaminacja, zakażenie. Przedstawione będą podstawy immunologii zakażeń mechanizmy odpornościowe człowieka oraz sposoby immunomodulacji, a także środki dezynfekcyjne. Przedstawione zostaną też kolejno objawy zakażenia (wirusowego, bakteryjnego, grzybiczego, pasożytniczego) i stany zagrożenia życia i zdrowia w chorobach zakaźnych układu oddechowego, układu krążenia, przewodu pokarmowego, wątroby i dróg żółciowych, układu moczowo- płciowego, nerwowego, kostno- stawowego, skóry i błon śluzowych oraz posocznicy i wstrząsu septycznego w aspekcie pracy ratownika medycznego. Omówione zostaną zasady postępowania w biegunce ostrej, odwodnieniu, zaburzeniach wodno- elektrolitowych w przebiegu chorób zakaźnych. Tematem wykładów będzie także medycyna podróży i wybrane choroby tropikalne w aspekcie pracy ratownika medycznego; choroby przenoszone przez stawonogi (kleszcze, świerzbowce, owady krwiopijne); Znaczenie wywiadu epidemiologicznego; objawy zakażenia i stany zagrożenia życia w chorobach zakaźnych u dzieci. Zakażenie HIV u dzieci. Procedury izolacji pacjentów oraz sposoby ograniczenia szerzenia się zakażenia. Zasady pracy w warunkach narażenia na czynniki zakaźne. Zawodowa i niezawodowa profilaktyka poekspozycyjna po narażeniu na patogeny przenoszone drogą krwi i kontaktów seksualnych. Metody profilaktyki zakażenia podczas zabiegów ratujących zdrowie i życie (intubacja, extubacja, odsysanie wydzieliny, itd.). Podstawowe pojęcia epidemiologiczne w pracy ratownika medycznego (epidemia, pandemia, zapadalność, chorobowość, katastrofa biologiczna, toksykozy zakaźne, bioterroryzm). Odrębności postępowania ratunkowego i resuscytacyjnego u chorego zakaźnie. Aktualne problemy chorób zakaźnych, włącznie z profilaktyką antybiotykooporności. Na ćwiczeniach przedstawione zostaną praktyczne aspekty zagadnień prezentowanych podczas wykładów: zasady badania podmiotowego, przedmiotowego, badania dodatkowe oraz procedury diagnostyczne i lecznicze w internistycznych chorobach zakaźnych poszczególnych układów organizmu człowieka; zasady antybiotykoterapii, zasad resuscytacji płynowej w zakażeniach przewodu pokarmowego i wstrząsie, procedur izolacji pacjentów, środków ochrony indywidualnej, procedur zabezpieczenia materiału diagnostycznego, profilaktyki zakażeń szpitalnych i pozaszpitalnych (przestrzeganie zasad aseptyki i antyseptyki podczas działań ratowniczych, przygotowanie sali w oddziale ratunkowych do wykonywania zabiegów w trybie nagłym i pilnym, postępowanie z odpadami zakaźnymi, profilaktyka po ekspozycji na zakażenia drogą kropelkową (grypa, zakażenia bakteryjne) oraz krwiopochodną (HIV, HBV, HCV). Każde ćwiczenie będzie poprzedzone sprawdzianem wiedzy przedstawionej na wykładach i objętej tematyką zajęć. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Postępowanie w ciężkiej sepsie i we wstrząsie septycznym. Medycyna Praktyczna, na podstawie Intensive Care Medicine, 2013; 39: 165–228 2) Heczko P, Mikrobiologia. Podręcznik dla pielęgniarek, położnych i ratowników medycznych. PZWL, 2007, Warszawa |
Metody i kryteria oceniania: |
Każdy student jest na bieżąco oceniany podczas wykładów i ćwiczeń. Znajomość materiału z ćwiczeń, wykładów i zaleconych podręczników jest sprawdzana w trakcie bieżących ćwiczeń. Oceny uzyskane w toku ćwiczeń są brane pod uwagę przy ocenie końcowej zaliczającej zajęcia. Po zakończeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń) w terminie uzgodnionym ze studentami, przeprowadzone zostanie zaliczenie pisemne (pytania otwarte). Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego przedmiotu jest aktywny udział we wszystkich zajęciach przewidzianych planem studiów (wykłady i ćwiczenia). Nie przewiduje się żadnych dodatkowych terminów zajęć poza przewidzianymi w rozkładzie zajęć przygotowanym przez Dział Dydaktyki. Nie są także przewidziane żadne inne formy „odrobienia zajęć” poza obecnością na nich. Warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest obecność na wszystkich wykładach i wszystkich ćwiczeniach, uzyskanie przynajmniej 60% punktów możliwych do uzyskania podczas „wejściówek” na ćwiczenia oraz pisemnego kolokwium zaliczeniowego, a także spełnienie wszystkich pozostałych warunków opisanych w ogólnym „Regulaminie zajęć dydaktycznych w Katedrze Chorób Naczyń i Chorób Wewnętrznych” dostępnym na stronie internetowej jednostki. Zakres wiedzy i umiejętności wymagany podczas kolokwium obejmuje tematykę ujętą w sylabusie, materiał prezentowany podczas zajęć dydaktycznych oraz zawarty w podanych pozycjach piśmiennictwa (W1-W5, U1-U5, K1). W przypadku nieobecności na zajęciach (wykłady, ćwiczenia) lub podczas kolokwium zaliczeniowym należy ją usprawiedliwić w terminie 7 dni (np. wysłać skan zwolnienia lekarskiego na adres e-mail Katedry). Nieusprawiedliwienie nieobecności podczas zaliczenia skutkuje niezaliczeniem przedmiotu. W przypadku usprawiedliwienia nieobecności student ma prawo zaliczyć kolokwium w terminie ustalonym przez asystenta dydaktycznego lub kierownika Katedry. Student ma prawo do jednego zaliczenia poprawkowego. Jego niezaliczenie skutkuje niezaliczeniem przedmiotu z konsekwencjami przewidzianymi „Regulaminem Studiów”. Ocena efektów kształcenia: Zaliczenie: W01- W11, U01-U09, K01- K05. Aktywność: obecność na ćwiczeniach i wykładach, ocena ciągła aktywności podczas zajęć – W01- W11, U01-U09, K01- K05 Każde ćwiczenie będzie poprzedzone sprawdzianem wiedzy teoretycznej przedstawionej na wykładach i objętej tematyką zajęć. W01- W11, K01- K05 Kolokwium końcowe pisemne (pytania otwarte) (0-45 pkt; >60%); W1-W11 Punktacja Ocena <60% ndst 60- 67% dst 68-75% dst+ 76-83% db 84-92 % db+ 93-100% bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.