Ginekologia, położnictwo i neonatologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-R3-Gineko-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Ginekologia, położnictwo i neonatologia |
Jednostka: | Katedra Perinatologii, Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nabycie umiejętności z zakresu postępowania leczniczego, profilaktycznego i pielęgnacyjnego w odniesieniu do kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy, a także do kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi. Fizjologia noworodka, odmienności układu krążenia noworodka i płodu. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Przygotowanie merytoryczne do wykładów i ćwiczeń. |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1.Omówienie fizjologii ciąży, porodu, połogu, scharakteryzowanie postępowania w przypadku ciąży i połogu powikłanego lub przy współistnieniu chorób, przedstawienie zasad postępowania z ciężarną podczas rzucawki, porodu przedwczesnego, krwotoków w położnictwie. 2.Wyjaśnia istotę wstrząsu i zaburzeń krzepliwości krwi w położnictwie, zasady postępowania. Podstawowe zasady opieki noworodka. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: 1.Potrafi ocenić stan ogólny zdrowia oraz ryzyko zagrożenia zdrowia i życia ciężarnej, rodzącej, położnicy 2.Potrafi scharakteryzować zasady postępowania w stanach zagrożenia zdrowia i życia kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy 3.Potrafi podjąć resuscytację kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy i noworodka, 4.Potrafi przyjąć rodzącą do porodu, ocenić sytuację położniczą, przygotować do porodu fizjologicznego zgodnie z zasadami WHO, asystować podczas porodu fizjologicznego, odebrać poród fizjologiczny w warunkach pozaszpitalnych, 5.Potrafi ocenić stan noworodka po porodzie, zaopatrzyć noworodka po porodzie, rozpoznać powikłania porodu, 6.Potrafi stosować odpowiednie procedury w opiece nad pacjentką z chorobą ginekologiczną wg przyjętych standardów 7.Potrafi przygotować opracowanie i prezentację na zadany temat. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1.Promuje zdrowy styl życia 2.Przestrzega tajemnicy zawodowej 3.Wspiera emocjonalnie pacjentkę w sytuacji choroby ginekologicznej 4.Prowadzi edukację w zakresie profilaktyki chorób ginekologicznych i przenoszonych drogą płciową 5.Przestrzega zasad etyki zawodowej, praw pacjenta i praw człowieka w procesie leczenia i opiece położniczej oraz ginekologicznej. 6.Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Metody dydaktyczne: | Obserwacja pracy studenta. Ocena posiadanych wiadomości w czasie wykładów i ćwiczeń przy łóżku pacjenta. Ocena posiadanych umiejętności w czasie ćwiczeń na fantomach oraz w trakcie ćwiczeń klinicznych. Seminarium końcowe Zaliczenie na podstawie umiejętności teoretycznych (sprawdzian ustny)i praktycznych (na fantomach) nabytych w trakcie stażu. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Skrócony opis: |
Podstawowy kurs czynności ratowniczych w położnictwie, ginekologii i neonatologii |
Pełny opis: |
Przygotowanie rodzącej do porodu fizjologicznego. Badanie położnicze. Ocena stanu rodzącej i płodu. Ocena ryzyka ciążowego. UDT i KTG. Poród o przebiegu fizjologicznym. Zaopatrzenie noworodka po porodzie. Poród nieprawidłowy i patologiczny. Poród operacyjny. Przygotowanie do cięcia cesarskiego w trybie planowym i nagłym. Opieka nad położnicą w połogu fizjologicznym i powikłanym. Zarys chorób ginekologicznych – objawy, rozpoznanie leczenie. Profilaktyka nowotworów narządu rodnego, gruczołów piersiowych oraz chorób ginekologicznych. |
Literatura: |
1. Boyle M. (tłum. pod red.): Iwanowicz-Palus G.: Stany nagłe w okresie okołoporodowym. PZWL 2008. 2. Bręborowicz G.H.: Położnictwo i Ginekologia. Tom1-2. PZWL. Warszawa 2005. Wykaz literatury uzupełniającej (pomocniczej) 1. Bręborowicz G (red.): Ciąża wysokiego ryzyka. OWN, Poznań, 2006. 2. Bręborowicz G.(red.) Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL. Warszawa 2002. 3. Chazan B., Leibschang J. Postępowanie w nagłych stanach w położnictwie i ginekologii. PZWL. Warszawa 2001. 4. Dudenhausen J., Pschyrembel W. Położnictwo praktyczne i operacje położnicze. PZWL. Warszawa 2002. Wydanie IV. 5. Kalita J. Wybrane zagadnienia intensywnego nadzoru położniczego. Wydawnictwo Przegląd Lekarski, Kraków 2001. 6. Klimek R. (red.) Położnictwo. Dream. Kraków 2009. 7. Norwitz E., Schorge J.: Położnictwo i ginekologia w zarysie. PZWL. Warszawa 2006. 8. Panay N., Dutta R., Ryan A., Broadbent J.A.M.: Położnictwo i ginekologia, Elsevier Urban & Partner. Wrocław 2006. 9. Pisarski T.: Położnictwo i ginekologia. PZWL. Warszawa 2003. 10. Troszyński M. Położnictwo ćwiczenia. Podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa 2003. 11. Turrentine J.E., Aviles M., Novak J.S. Standardy postępowania i podejmowanie decyzji w położnictwie i ginekologii, (tłum pod red. G.W. Bręborowicza). D.W. Publishing Co., USA 2001. |
Metody i kryteria oceniania: |
zaliczenie na ocenę |
Praktyki zawodowe: |
zajęcia z asystentem |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej W. Socha | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Kunicka, Maciej W. Socha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.