Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Ginekologia, położnictwo i neonatologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-R3-Gineko-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ginekologia, położnictwo i neonatologia
Jednostka: Katedra Perinatologii, Ginekologii i Ginekologii Onkologicznej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Nabycie umiejętności z zakresu postępowania leczniczego, profilaktycznego i pielęgnacyjnego w odniesieniu do kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy, a także do kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi. Fizjologia noworodka, odmienności układu krążenia noworodka i płodu.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Przygotowanie merytoryczne do wykładów i ćwiczeń.

Efekty uczenia się - wiedza:

1.Omówienie fizjologii ciąży, porodu, połogu, scharakteryzowanie postępowania w przypadku ciąży i połogu powikłanego lub przy współistnieniu chorób, przedstawienie zasad postępowania z ciężarną

podczas rzucawki, porodu przedwczesnego, krwotoków w położnictwie.

2.Wyjaśnia istotę wstrząsu i zaburzeń krzepliwości

krwi w położnictwie, zasady postępowania.

Podstawowe zasady opieki noworodka.

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:

1.Potrafi ocenić stan ogólny zdrowia oraz ryzyko zagrożenia zdrowia i życia ciężarnej, rodzącej, położnicy

2.Potrafi scharakteryzować zasady postępowania w stanach zagrożenia zdrowia i życia kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy

3.Potrafi podjąć resuscytację kobiety ciężarnej, rodzącej, położnicy i noworodka,

4.Potrafi przyjąć rodzącą do porodu, ocenić sytuację

położniczą, przygotować do porodu fizjologicznego

zgodnie z zasadami WHO, asystować podczas porodu

fizjologicznego, odebrać poród fizjologiczny w

warunkach pozaszpitalnych,

5.Potrafi ocenić stan noworodka po porodzie,

zaopatrzyć noworodka po porodzie, rozpoznać

powikłania porodu,

6.Potrafi stosować odpowiednie procedury w opiece

nad pacjentką z chorobą ginekologiczną wg

przyjętych standardów

7.Potrafi przygotować opracowanie i prezentację na

zadany temat.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

1.Promuje zdrowy styl życia

2.Przestrzega tajemnicy zawodowej

3.Wspiera emocjonalnie pacjentkę w sytuacji choroby

ginekologicznej

4.Prowadzi edukację w zakresie profilaktyki chorób

ginekologicznych i przenoszonych drogą płciową

5.Przestrzega zasad etyki zawodowej, praw pacjenta i

praw człowieka w procesie leczenia i opiece

położniczej oraz ginekologicznej.

6.Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.

Metody dydaktyczne:

Obserwacja pracy studenta. Ocena

posiadanych wiadomości w czasie

wykładów i ćwiczeń przy łóżku pacjenta.

Ocena posiadanych umiejętności w czasie

ćwiczeń na fantomach oraz w trakcie

ćwiczeń klinicznych.

Seminarium końcowe

Zaliczenie na podstawie umiejętności

teoretycznych (sprawdzian ustny)i

praktycznych (na fantomach) nabytych w

trakcie stażu.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Podstawowy kurs czynności ratowniczych w położnictwie, ginekologii i neonatologii

Pełny opis:

Przygotowanie rodzącej do porodu fizjologicznego.

Badanie położnicze. Ocena stanu rodzącej i płodu.

Ocena ryzyka ciążowego. UDT i KTG.

Poród o przebiegu fizjologicznym. Zaopatrzenie noworodka po porodzie. Poród nieprawidłowy i patologiczny. Poród operacyjny. Przygotowanie do cięcia cesarskiego w trybie planowym i nagłym. Opieka nad położnicą w połogu fizjologicznym i powikłanym.

Zarys chorób ginekologicznych – objawy, rozpoznanie leczenie. Profilaktyka nowotworów narządu rodnego, gruczołów piersiowych oraz chorób ginekologicznych.

Literatura:

1. Boyle M. (tłum. pod red.): Iwanowicz-Palus G.: Stany nagłe w okresie

okołoporodowym. PZWL 2008.

2. Bręborowicz G.H.: Położnictwo i Ginekologia. Tom1-2. PZWL. Warszawa 2005.

Wykaz literatury uzupełniającej (pomocniczej)

1. Bręborowicz G (red.): Ciąża wysokiego ryzyka. OWN, Poznań, 2006.

2. Bręborowicz G.(red.) Położnictwo. Podręcznik dla położnych i pielęgniarek. PZWL.

Warszawa 2002.

3. Chazan B., Leibschang J. Postępowanie w nagłych stanach w położnictwie i ginekologii.

PZWL. Warszawa 2001.

4. Dudenhausen J., Pschyrembel W. Położnictwo praktyczne i operacje położnicze. PZWL.

Warszawa 2002. Wydanie IV.

5. Kalita J. Wybrane zagadnienia intensywnego nadzoru położniczego. Wydawnictwo

Przegląd Lekarski, Kraków 2001.

6. Klimek R. (red.) Położnictwo. Dream. Kraków 2009.

7. Norwitz E., Schorge J.: Położnictwo i ginekologia w zarysie. PZWL. Warszawa 2006.

8. Panay N., Dutta R., Ryan A., Broadbent J.A.M.: Położnictwo i ginekologia, Elsevier Urban &

Partner. Wrocław 2006.

9. Pisarski T.: Położnictwo i ginekologia. PZWL. Warszawa 2003.

10. Troszyński M. Położnictwo ćwiczenia. Podręcznik dla studentów medycyny.

PZWL, Warszawa 2003.

11. Turrentine J.E., Aviles M., Novak J.S. Standardy postępowania i podejmowanie decyzji w

położnictwie i ginekologii, (tłum pod red. G.W. Bręborowicza). D.W. Publishing Co., USA 2001.

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę

Praktyki zawodowe:

zajęcia z asystentem

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej W. Socha
Prowadzący grup: Aleksandra Kunicka, Maciej W. Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)