Katastrofy i zagrożenia środowiskowe. Uwarunkowania środowiskowe w aspekcie medycznych czynności ratunkowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-R3-SP1USMCR1-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Katastrofy i zagrożenia środowiskowe. Uwarunkowania środowiskowe w aspekcie medycznych czynności ratunkowych |
Jednostka: | Katedra Medycyny Ratunkowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Medycyna ratunkowa |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny obowiązkowe: udział w wykładach - 15 h, udział w ćwiczeniach – 30 h Razem 45 h/ 3 ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 – wyjaśnia podstawowe zasady użycia sprzętu ratowniczego -K_W07 W2- definiuje podstawowe pojęcia związane z zagrożeniami środowiskowymi występującymi w medycynie ratunkowej K_W10 W3- zna wpływ hipotermii na ciało człowieka K_W17 W4 - odtwarza algorytm resuscytacji krążeniowo-oddechowej K_W28 W5- charakteryzuje medyczne czynności ratunkowe wykonywane u poszkodowanego K_W29 W6 – omawia pojęcia z zakresu zagrożeń środowiskowych -K_W37 W7 - charakteryzuje procedury wykonywane w ratownictwie specjalistycznym -K_W38 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1- prawidłowo nazywa i identyfikuje zagrożenia środowiskowe K_U09 U2- jest świadomy wpływu czynników szkodliwych na środowisko naturalne K_U10 U3- prawidłowo diagnozuje wpływ szkodliwych substancji chemicznych na organizm człowieka K_U15 U4- prawidłowo ocenia skutki oddziaływania substancji szkodliwych na organizm człowieka K_U 18 U5- prawidłowo nazywa czynniki środowiskowe zagrażające życiu i zdrowiu człowieka K_U21 U6- potrafi rozpoznać objawy choroby wysokościowej oraz objawy hipotermii i hipertermii oraz zaproponować odpowiednie leczenia K_U21 U7- prawidłowo wykonuje medyczne czynności ratunkowe u chorego K_U31 U8- monitoruje podstawowe parametry życiowe u chorego K_U32 U9- prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem odpowiedniego algorytmu u poszkodowanego K_U33 U10- prawidłowo wykonuje zaawansowane czynności ratunkowe zgodne z algorytmem u chorego K_U34 U11- prawidłowo przywraca drożność dróg oddechowych metodą bez przyrządową K_U35 U12- prawidłowo przywraca drożność dróg oddechowych metodą przyrządową K_U36 U13- diagnozuje stany zagrożenia zdrowotnego, ma świadomość możliwości wykorzystania specjalistycznego K_U38 U14- potrafi umiejętnie i prawidłowo wybrać sposoby ułożenia poszkodowanego w zależności od rodzaju schorzenia lub odniesionych obrażeń ciała oraz zaproponować odpowiednie leczenia K_U41 U15- potrafi przeprowadzić badanie przedmiotowe i podmiotowe pacjenta. K_U42 U16- prawidłowo interpretuje wyniki podstawowych badań laboratoryjnych z surowicy oraz krwi włośniczkowej K_U45 U17 -umiejętnie i profesjonalnie opiekuje się pacjentem w przypadku różnych stanów zagrożenia zdrowotnego wymagającego |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 -wykazuje empatię w stosunku do poszkodowanego oraz jego bliskich K_K03 K2 -umiejętnie i skutecznie komunikuje się pacjentem, jego rodziną lub opiekunem, świadkami zdarzenia K_K04 |
Metody dydaktyczne: | wykład informacyjny wykład problemowy dyskusja dydaktyczna analiza przypadków pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Skrócony opis: |
Uwarunkowania środowiskowe w aspekcie medycznych czynności ratunkowych mają przybliżyć studentowi tematykę najczęściej występujących w medycynie ratunkowej zagrożeń wynikających z zagrożeń biologicznych. |
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń. Wykłady mają za zadanie wyjaśnienie podstawowych zjawisk związanych z zagrożeniami środowiskowymi oraz ich monitorowaniem. W trakcie ćwiczeń studenci uczą się podstaw. Poznają zasadę funkcjonowania zarządzania kryzysowego. Umiejętności nabyte na zajęciach przyczyniają się do poszerzania wiedzy z zakresu medycyny ratunkowej specjalistycznej. Wykłady: Dostosowanie medycznych czynności ratunkowych do określonej sytuacji: 1.Klinika, diagnostyka, postępowania w chorobie wysokościowej. 2.Wspinaczka wysokogórska jako źródło urazów. 3.Uraz nurkowy-rozpoznanie i postępowanie. 4.Zastosowanie klinice tlenoterapii hiperbarycznej 5.Klinika, diagnostyka i postępowanie w podtopieniu, hipertermii, hipotermii 6.Klinika, postępowanie w zagrożeniach w klimacie tropikalnym. 7.Klinika, postępowanie w zagrożeniach w klimacie polarnym. 8.Bioterroryzm-wybrane zagadnienia. Ćwiczenia: 1. Monitorowanie i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiskowym. 2.Postępowanie ratunkowe w zagrożeniach środowiskowych – odmrożenia i hipotermia – hipertermia – utonięcia – choroba wysokościowa – oparzenia termiczne i chemiczne – porażenie prądem elektrycznym i piorunem – choroba popromienna – ukąszenia i pogryzienia – skażenia toksyczne środowiska – katastrofa chemiczna |
Literatura: |
1. Siemiński M.,: Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001 2. Konieczny J. Nadzwyczajne zagrożenia środowiskowe. Leksykon ratownika i administracji bezpieczeństwa. Poznań 2009 3.red. M.C. Colquhoum i inni - „ABC resuscytacji” Wyd. 2 polskie pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2006 4.P.Driskoll, D. Skinner, R. Earlam - „ABC postępowania w urazach”, wyd. Ipolskie pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław2003 5.Scott H. Platz i inni - „Medycyna ratunkowa“, wydanie II polskie pod red. J.Jakubaszki, Urban&Partner, Wrocław 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę Wykłady: Sprawdzian ustny/ wiedza (0 – 12 pkt, > 65%) Ćwiczenia: Przedłużona obserwacja/ Sprawdzian umiejętności praktycznych ( 0-12 pkt, >65%) Odrobienie nieobecności na zajęciach oraz formę ich zaliczenia należy uzgodnić z wykładowcą na najbliższych zajęciach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.