Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Katastrofy i zagrożenia środowiskowe. Uwarunkowania środowiskowe w aspekcie medycznych czynności ratunkowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-R3-SP1USMCR1-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0914) Diagnostyka medyczna i techniki terapeutyczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Katastrofy i zagrożenia środowiskowe. Uwarunkowania środowiskowe w aspekcie medycznych czynności ratunkowych
Jednostka: Katedra Medycyny Ratunkowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Medycyna ratunkowa

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny obowiązkowe: udział w wykładach - 15 h, udział w ćwiczeniach – 30 h

Razem 45 h/ 3 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 – wyjaśnia podstawowe zasady użycia sprzętu ratowniczego -K_W07

W2- definiuje podstawowe pojęcia związane z zagrożeniami środowiskowymi występującymi w medycynie ratunkowej K_W10

W3- zna wpływ hipotermii na ciało człowieka K_W17

W4 - odtwarza algorytm resuscytacji krążeniowo-oddechowej K_W28

W5- charakteryzuje medyczne czynności ratunkowe wykonywane u poszkodowanego K_W29

W6 – omawia pojęcia z zakresu zagrożeń środowiskowych -K_W37

W7 - charakteryzuje procedury wykonywane w ratownictwie specjalistycznym -K_W38



Efekty uczenia się - umiejętności:

U1- prawidłowo nazywa i identyfikuje zagrożenia środowiskowe K_U09

U2- jest świadomy wpływu czynników szkodliwych na środowisko naturalne K_U10

U3- prawidłowo diagnozuje wpływ szkodliwych substancji chemicznych na organizm człowieka K_U15

U4- prawidłowo ocenia skutki oddziaływania substancji szkodliwych na organizm człowieka K_U 18

U5- prawidłowo nazywa czynniki środowiskowe zagrażające życiu i zdrowiu człowieka K_U21

U6- potrafi rozpoznać objawy choroby wysokościowej oraz objawy hipotermii i hipertermii oraz zaproponować odpowiednie leczenia K_U21

U7- prawidłowo wykonuje medyczne czynności ratunkowe u chorego K_U31

U8- monitoruje podstawowe parametry życiowe u chorego K_U32

U9- prawidłowo wykonuje podstawowe zabiegi resuscytacyjne z użyciem odpowiedniego algorytmu u poszkodowanego K_U33

U10- prawidłowo wykonuje zaawansowane czynności ratunkowe zgodne z algorytmem u chorego K_U34

U11- prawidłowo przywraca drożność dróg oddechowych metodą bez przyrządową K_U35

U12- prawidłowo przywraca drożność dróg oddechowych metodą przyrządową K_U36

U13- diagnozuje stany zagrożenia zdrowotnego, ma świadomość możliwości wykorzystania specjalistycznego K_U38

U14- potrafi umiejętnie i prawidłowo wybrać sposoby ułożenia poszkodowanego w zależności od rodzaju schorzenia lub odniesionych obrażeń ciała oraz zaproponować odpowiednie leczenia K_U41

U15- potrafi przeprowadzić badanie przedmiotowe i podmiotowe pacjenta. K_U42

U16- prawidłowo interpretuje wyniki podstawowych badań laboratoryjnych z surowicy oraz krwi włośniczkowej K_U45

U17 -umiejętnie i profesjonalnie opiekuje się pacjentem w przypadku różnych stanów zagrożenia zdrowotnego wymagającego



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 -wykazuje empatię w stosunku do poszkodowanego oraz jego bliskich K_K03

K2 -umiejętnie i skutecznie komunikuje się pacjentem, jego

rodziną lub opiekunem, świadkami zdarzenia K_K04





Metody dydaktyczne:

wykład informacyjny

wykład problemowy

dyskusja dydaktyczna

analiza przypadków

pokaz


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Skrócony opis:

Uwarunkowania środowiskowe w aspekcie medycznych czynności ratunkowych mają przybliżyć studentowi tematykę najczęściej występujących w medycynie ratunkowej zagrożeń wynikających z zagrożeń biologicznych.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone w formie wykładów i ćwiczeń.

Wykłady mają za zadanie wyjaśnienie podstawowych zjawisk związanych z zagrożeniami środowiskowymi oraz ich monitorowaniem. W trakcie ćwiczeń studenci uczą się podstaw. Poznają zasadę funkcjonowania zarządzania kryzysowego. Umiejętności nabyte na zajęciach przyczyniają się do poszerzania wiedzy z zakresu medycyny ratunkowej specjalistycznej.

Wykłady: Dostosowanie medycznych czynności ratunkowych do określonej sytuacji:

1.Klinika, diagnostyka, postępowania w chorobie wysokościowej.

2.Wspinaczka wysokogórska jako źródło urazów.

3.Uraz nurkowy-rozpoznanie i postępowanie.

4.Zastosowanie klinice tlenoterapii hiperbarycznej

5.Klinika, diagnostyka i postępowanie w podtopieniu, hipertermii, hipotermii

6.Klinika, postępowanie w zagrożeniach w klimacie tropikalnym.

7.Klinika, postępowanie w zagrożeniach w klimacie polarnym.

8.Bioterroryzm-wybrane zagadnienia.

Ćwiczenia:

1. Monitorowanie i przeciwdziałanie zagrożeniom środowiskowym.

2.Postępowanie ratunkowe w zagrożeniach środowiskowych

– odmrożenia i hipotermia

– hipertermia

– utonięcia

– choroba wysokościowa

– oparzenia termiczne i chemiczne

– porażenie prądem elektrycznym i piorunem

– choroba popromienna

– ukąszenia i pogryzienia

– skażenia toksyczne środowiska – katastrofa chemiczna

Literatura:

1. Siemiński M.,: Środowiskowe zagrożenia zdrowia, PWN, Warszawa, 2001

2. Konieczny J. Nadzwyczajne zagrożenia środowiskowe. Leksykon ratownika i administracji bezpieczeństwa. Poznań 2009

3.red. M.C. Colquhoum i inni - „ABC resuscytacji” Wyd. 2 polskie pod red. J.

Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław 2006

4.P.Driskoll, D. Skinner, R. Earlam - „ABC postępowania w urazach”, wyd. Ipolskie pod red. J. Jakubaszki, Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław2003

5.Scott H. Platz i inni - „Medycyna ratunkowa“, wydanie II polskie pod red. J.Jakubaszki, Urban&Partner, Wrocław 2008

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę

Wykłady: Sprawdzian ustny/ wiedza (0 – 12 pkt, > 65%)

Ćwiczenia: Przedłużona obserwacja/ Sprawdzian umiejętności praktycznych ( 0-12 pkt, >65%)

Odrobienie nieobecności na zajęciach oraz formę ich zaliczenia należy uzgodnić z wykładowcą na najbliższych zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)