Edukacja zdrowotna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-TZ1-EDUZD-S1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0910) Ochrona zdrowia
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja zdrowotna |
Jednostka: | Katedra Rehabilitacji Kardiologicznej i Promocji Zdrowia |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=4013 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 20 h, w tym: - udział w wykładach: 10 h - udział w ćwiczeniach: 10 h 2. Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: - przygotowanie do ćwiczeń: 3 h - czytanie wskazanej literatury: 1h 3. Czas wymagany do przygotowania się do zaliczenia: 3 h Ogólna liczba godzin pracy studenta wynosi: 27 co odpowiada 1 pkt. ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Posiada wiedzę z zakresu promocji zdrowia i profilaktyki niepełnosprawności. K_W10 W2: Omawia zasady prowadzenia edukacji zdrowotnej. K_W10 W3: Charakteryzuje czynniki warunkujące skuteczność edukacji w pracy interdyscyplinarnego zespołu terapeutycznego. K_W10 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Podejmuje działania mające na celu promocję zdrowia i edukację zdrowotną. K_U09 U2: Wykorzystuje w praktyce wiedzę dotyczącą zasad kształtowania i zmiany zachowań zdrowotnych. K_U09 U3: Potrafi przekazywać informacje na temat zdrowia, czynników ryzyka i sposobów zapobiegania najczęstszym chorobom społecznym oraz na temat profilaktyki niepełnosprawności. K_U09 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Wie, kiedy zwrócić się o pomoc do ekspertów, będąc świadomy własnych ograniczeń. K_K01 K2: Okazuje szacunek dla pacjentów i dba o ich dobro. K_K02 K3: Współpracuje z interdyscyplinarnym zespołem specjalistów w celu zapewnienia ciągłości opieki nad pacjentem oraz bezpieczeństwa wszystkich członków zespołu. K_K04 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład informacyjny - dyskusja dydaktyczna Ćwiczenia: - pokaz - praca w grupach - dyskusja dydaktyczna, burza mózgów Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczeniowa, klasyczna metoda problemowa, giełda pomysłów, seminaryjna, studium przypadku, panelowa |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot dostarcza wiedzę z zakresu szeroko rozumianej promocji zdrowia, ze szczególnym uwzględnieniem treści dotyczących edukacji zdrowotnej w pracy z człowiekiem zdrowym i chorym. |
Pełny opis: |
Edukacja terapeutyczna stanowi istotny obszar działań współczesnej ochrony zdrowia. Przedmiot ten ma na celu zapoznanie studentów z zasadami prowadzenia edukacji terapeutycznej, dostarczenie wiadomości na temat zasobów, które wspomagają funkcjonowanie człowieka w obszarze zdrowia oraz kształtowanie umiejętności niezbędnych do prowadzenia edukacji terapeutycznej w różnych sytuacjach zdrowotnych i zróżnicowanych grupach odbiorców. |
Literatura: |
1. Andruszkiewicz A. Banaszkiewicz M.: Promocja Zdrowia, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2008 2. Kubica A, Ratajska A, Sinkiewicz W i wsp. Przyczyny złej współpracy lekarz–pacjent w terapii przewlekłej. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):78-83. 3. Ratajska A, Kubica A. Co leży u podłoża złej współpracy lekarz-pacjent? - spojrzenie psychologa. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):84-87. 4. Kubica A, Grześk G, Sinkiewicz W. i wsp. Compliance, concordance, adherence w przewlekłej terapii. Folia Cardiologica Excerpta 2010;5(2):54-57 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Podstawą zaliczenia wykładu (zaliczenie z oceną) jest 100% obecność oraz zaliczenie testu sprawdzającego. Podstawą zaliczenia testu jest uzyskanie minimum 60% prawidłowych odpowiedzi. W przypadku uzyskania oceny niedostatecznej studentowi przysługuje prawo do drugiego terminu zaliczenia. Skala ocen: 12 - 14 pkt. – dostateczny 15 pkt. – dostateczny plus 16 - 17 pkt. – dobry 18 pkt. – dobry plus 19 - 20 pkt. – bardzo dobry Ćiwczenia: Podstawą zaliczenia ćwiczeń (zaliczenie bez oceny) jest 100% obecność na zajęciach oraz aktywne wykonywanie bieżących zadań. Weryfikacja efektów kształcenia: Test pisemny – W1, W2, W3. Wykonywanie zadań i ćwiczeń w trakcie zajęć – U1, U2, U3, K1, K2, K3. Aktywność i uczestnictwo w zajęciach –K1, K2, K3. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 10 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aldona Kubica | |
Prowadzący grup: | Piotr Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.