Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Język migowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-TZ1-JM-S1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (9999) Obszar nieznany Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Język migowy
Jednostka: Katedra Geriatrii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu podstawy języka migowego powinien posiadać wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej.

Całkowity nakład pracy studenta:

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- przeprowadzenie zaliczenia praktycznego: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 42 godziny, co odpowiada 1,5 punkta ECTS


Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 10 godzin

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 10 godzin

- przygotowanie do zaliczenia: 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Wskazuje zasady porozumiewania się z pacjentem niesłyszącym i

niedosłyszącym (K_W36)

W2: Opisuje podstawowe terminy z zakresu języka migowego (K_W36)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Używa elementarnych umiejętności posługiwania się językiem migowym

(K_U03)

U2: Nawiązuje kontakt z osobą niesłyszącą i niedosłyszącą (K_U03)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Identyfikuje rodzaje pozawerbalnych sposobów porozumiewania się (K_K08)

K2: Stosuje zdobytą wiedzę do dalszego samokształcenia i wdrażania potrzeby nauki j. migowego wśród innych osób (K_K12)


Metody dydaktyczne:

• dyskusja dydaktyczna

• uczenie się przez działanie

• metody symulacyjne

• uczenie wspomagane komputerem

• metody eksponujące: film, pokaz, prezentacja multimedialna


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- obserwacji

Skrócony opis:

Przedmiot język migowy ma na celu naukę języka migowego w zakresie umożliwiającym porozumienie się z pacjentem niesłyszącym.

Pełny opis:

Celem wykładów jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat języka migowego, przyczyn zaburzeń słuchu i mowy. Ponadto kształtowanie prawidłowej postawy w stosunku do osób głuchych, omówienie zasad savoir-vivre.

Ćwiczenia poświęcone są nabyciu umiejętności praktycznych

z zakresu języka migowego oraz elementarnych kompetencji porozumiewania się przy użyciu alternatywnych metod komunikacji. Podczas zajęć student pozna znaki ideograficzne i daktylograficzne umożliwiające komunikowanie się z osobą głuchą.

Literatura:

Piśmiennictwo podstawowe / obowiązujące

1. Kosiba, O., Grenda, P. (2011). Leksykon języka migowego. Bogatynia. Wydawnictwo Silentium

Piśmiennictwo uzupełniające

1. Tomaszewski P. (2004). Polski Język Migowy – mity i fakty, Poradnik Językowy, str. 59 -72.

2. Szczepankowski B., Koncewicz D. (2008). Język migowy w terapii. WSP Łódź

3. Pease, A. B. (2007). Mowa ciała. Poznań, Rebis

4. Błeszczyński, J. (red.) (2008). Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Kraków, IMPULS

5. Sacks O. (1998). Zobaczyć głos: Podróż do świata ciszy. Poznań: Zysk i S-KA.

6. Stewart J. (2008) Mosty zamiast murów Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa, PWN

Metody i kryteria oceniania:

Sprawdzian ustny, praktyczny 80%.

Przedłużona obserwacja 20%.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest przekroczenie progu 60%.

Studentowi przysługuje prawo do zdawania jednego egzaminu poprawkowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Katarzyna Jaracz, Agnieszka Woźniewicz-Grzymała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Katarzyna Jaracz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kornelia Kędziora-Kornatowska
Prowadzący grup: Katarzyna Jaracz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)