Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Moduł kształcenia V Polityka zdrowia społecznego: Aktywna polityka społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-ZP1-AKP-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Moduł kształcenia V Polityka zdrowia społecznego: Aktywna polityka społeczna
Jednostka: Katedra Nauk Społecznych i Medycznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Brak.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny obowiązkowe realizowane z udziałem nauczyciela:

- udział w ćwiczeniach – 40 h

40 h = 1,3 ECTS

2. Zajęcia realizowane zdalnie (jeśli dotyczy):

- udział w wykładach – 20 h

20 h = 0,6 ECTS

3. Czas poświęcony przez studenta na pracę indywidualną:

- czytanie literatury – 10 h = 0,5 ECTS

4. Czas wymagany do przygotowania się w procesie oceniania:

20 h = 0,6 ECTS

Łączny nakład pracy: 90 h = 3 ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

Zna i rozumie:

W1 - zasady rozpoznawania podstawowych zagrożeń wynikających z niepełnosprawności i starości - K_W01

W2 - zasady tworzenia i realizacji polityki społecznej na poziomie lokalnym i krajowym z uwzględnieniem grup wrażliwych - K_W08

W3 - zasady planowania, realizacji i oceny programów społecznych i profilaktycznych ukierunkowanych na grupy ryzyka - K_W14

W4 - strategie programów profilaktycznych mających na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu grup ryzyka - K_W17

W5 - rolę aktywnej polityki społecznej w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu i nierówności społecznych, zwłaszcza w kontekście zdrowia w skali krajowej oraz międzynarodowej - K_W20


Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi:

U1-wykorzystać wiedzę teoretyczną poszerzoną o formułowanie własnych wniosków - K_U04

U2 - wyszukać i poddać analizie informacje pochodzące z różnych źródeł oraz na ich podstawie formułować krytyczne sądy o określonych problemach społecznych - K_U05

U3 - w formie referatu/prezentacji przedstawić problematykę wybranego zagadnienia z zakresu aktywnej polityki społecznej K_U06

U4 - planować działania z zakresu edukacji społecznej w ramach wybranych problemów społecznych oraz zaproponować rozwiązania trudności związanych z aktualną sytuacją społeczności lokalnych - K_U07, K_U12

U5 - pracować w grupie nad stworzeniem profilu osoby wykluczonej ze społeczeństwa z uwzględnieniem wielowymiarowego charakteru problemu - K_U10, K_U12

U6 – zaplanować działania strategiczne i rozwiązać zadania ćwiczeniowe z zachowaniem efektywnego wykorzystania czasu -K_U19


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Jest gotów do:

K1 – prezentowania postawy zainteresowania przeciwdziałaniu problemom społecznym - K_K01

K2 - wykazania zainteresowania i zaangażowania w rozwiązywaniu praktycznych problemów - K_K03

K3 – pełnienia swojej roli zawodowej wobec problematyki kierunkowej - K_K05


Metody dydaktyczne:

Wykłady– zajęcia zdalne (jeśli dotyczy):

- wykład informacyjny

- wykład konwersatoryjny

- dyskusja dydaktyczna


Ćwiczenia:

- analiza przypadków

- praca z tekstem

- praca w grupach

- referat ustny

- samodzielne poszukiwanie informacji naukowej


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- tekst programowany
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- ćwiczeniowa
- okrągłego stołu
- projektu
- referatu
- stolików eksperckich
- sytuacyjna

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Zajęcia koncentrują się wokół roli aktywnej polityki społecznej w działaniach publicznych motywujących jednostkę do pełnienia ról społecznych, w tym aktywności na rynku pracy, aktywizacji osób niepełnosprawnych, minimalizacji skutków nierówności w zdrowiu.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń. Wykłady podejmują teoretyczne założenia polityki aktywnie reagującej na różnorodne problemy społeczne z uwzględnieniem aktywizacji społeczeństwa jako elementu lokalnej polityki społecznej i zdrowotnej. Tematyka ćwiczeń podejmuje rolę aktywnej polityki społecznej w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu, analizę problemu nierówności w zdrowiu w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, kompleksową rehabilitację i aktywizację osób niepełnosprawnych w strategiach polityki społecznej oraz aspekty tworzenia warunków sprzyjających integracji w starzejącym się społeczeństwie.

Literatura:

1.Polityka społeczna: podręcznik akademicki. red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011

2. Samorządowa polityka społeczna. red. J. Przywojska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015

3. Sygit M. Zdrowie publiczne. Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2017

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

Przygotowanie eseju: W1-W3, W5, U1, K1. Ocenie podlegają następujące kryteria eseju:

- zgodność treści z tematem (max. 2 pkt).

- ujęcie problemu zgodnie z aktualną wiedzą (max. 2 pkt).

- trafny dobór literatury (max. 2 pkt).

- interpretacja własna tematu (max. 2 pkt).

Do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 5 pkt.

Ćwiczenia:

1. Przygotowanie i wygłoszenie referatu: W4, U2, U3, K3 (max. 4 pkt).

2. Realizacja zadań przydzielonych na ćwiczeniach: U4-U6, K2 (max.4 pkt).

Do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 5 pkt.

Egzamin:

Egzamin ustny obejmuje materiał zrealizowany na wykładach i ćwiczeniach: student otrzymuje 3 pytania, za każde pytanie student może uzyskać max. 3pkt. Skala oceniania:

9 pkt: 5

8 pkt: 4,5

7 pkt: 4,0

6 pkt: 3,5

5 pkt: 3,0

4 pkt i mniej: 2,0

Praktyki zawodowe:

brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Zielińska-Więczkowska
Prowadzący grup: Milena Wojciechowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia koncentrują się wokół roli aktywnej polityki społecznej w działaniach publicznych motywujących jednostkę do pełnienia ról społecznych, w tym aktywności na rynku pracy, aktywizacji osób niepełnosprawnych, minimalizacji skutków nierówności w zdrowiu.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń. Wykłady podejmują teoretyczne założenia polityki aktywnie reagującej na różnorodne problemy społeczne z uwzględnieniem aktywizacji społeczeństwa jako elementu lokalnej polityki społecznej i zdrowotnej. Tematyka ćwiczeń podejmuje rolę aktywnej polityki społecznej w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu, analizę problemu nierówności w zdrowiu w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, kompleksową rehabilitację i aktywizację osób niepełnosprawnych w strategiach polityki społecznej oraz aspekty tworzenia warunków sprzyjających integracji w starzejącym się społeczeństwie.

Literatura:

1.Polityka społeczna: podręcznik akademicki. red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011

2. Samorządowa polityka społeczna. red. J. Przywojska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015

3. Sygit M. Zdrowie publiczne. Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2017

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Halina Zielińska-Więczkowska
Prowadzący grup: Milena Wojciechowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Skrócony opis:

Zajęcia koncentrują się wokół roli aktywnej polityki społecznej w działaniach publicznych motywujących jednostkę do pełnienia ról społecznych, w tym aktywności na rynku pracy, aktywizacji osób niepełnosprawnych, minimalizacji skutków nierówności w zdrowiu.

Pełny opis:

Zajęcia prowadzone są w formie wykładów i ćwiczeń. Wykłady podejmują teoretyczne założenia polityki aktywnie reagującej na różnorodne problemy społeczne z uwzględnieniem aktywizacji społeczeństwa jako elementu lokalnej polityki społecznej i zdrowotnej. Tematyka ćwiczeń podejmuje rolę aktywnej polityki społecznej w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu, analizę problemu nierówności w zdrowiu w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, kompleksową rehabilitację i aktywizację osób niepełnosprawnych w strategiach polityki społecznej oraz aspekty tworzenia warunków sprzyjających integracji w starzejącym się społeczeństwie.

Literatura:

1.Polityka społeczna: podręcznik akademicki. red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011

2. Samorządowa polityka społeczna. red. J. Przywojska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2015

3. Sygit M. Zdrowie publiczne. Wyd. Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2017

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)