Zdrowie publiczne w praktyce: Podstawy epidemiologii i badań populacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-ZP1-Pek-s1l |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Zdrowie publiczne w praktyce: Podstawy epidemiologii i badań populacyjnych |
Jednostka: | Katedra Higieny, Epidemiologii i Ergonomii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagana jest znajomość podstawowych pojęć z zakresu statystyki oraz podstaw demografii (poziom szkoły średniej). |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | I semestr 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: 35 h (15h wykładów, 15 h ćwiczeń, 5h konsultacje) = 1,5p ECTS 2. Samodzielna praca studenta: 35 h = 1,5 ECTS -przygotowanie do ćwiczeń: 20 h -przygotowanie do pisemnego egzaminu (część I): 15 h Razem: 70 h= 3p ECTS II semestr 1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim: 20h (15 h ćwiczeń, 5 h konsultacje) 2. Samodzielna praca studenta: 20 h -przygotowanie do ćwiczeń: 10 h -przygotowanie prezentacji: 5 h -przygotowanie do pisemnego egzaminu (część II): 5 h 3. Praktyka śródroczna 15 h Razem: 55 h= 2p ECTS RAZEM: 5p ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wiedza W1: Posługuje się podstawowymi pojęciami opisującymi stan zdrowia populacji - K_W03. W2: Opisuje metody określania potrzeb zdrowotnych populacji - K_W04. W3: Charakteryzuje wpływ czynników środowiskowych na stan zdrowia - K_W05. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umiejętności U1: Opracowuje dane epidemiologiczne - K_U04. U2: Stosuje mierniki stanu zdrowia w analizie stanu zdrowia - K_U05. U3: Analizuje uwarunkowania sytuacji zdrowotnej w aspekcie procesów społecznych- K_U07. U4: Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do formułowania własnych wniosków - K_U10. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Kompetencje społeczne K1: Samodzielnie uzupełnia wiedzę w oparciu o interdyscyplinarną współpracę - K_K08. K2: Efektywnie prezentuje własne opinie- K_K10. |
Metody dydaktyczne: | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, dyskusja dydaktyczna, prezentacja studencka badania populacyjnego, analiza przypadków. |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu epidemiologii oraz metodami badań stosowanych w tej dziedzinie. |
Pełny opis: |
Wykłady mają za zadanie zdefiniowanie i umiejscowienie współczesnej epidemiologii w medycynie i zdrowiu publicznym, przedstawienie podstawowych narzędzi, jakimi posługuje się epidemiologia (mierniki, metody badań). Ćwiczenia poświęcone są rozszerzeniu zagadnień wprowadzanych w trakcie wykładów, zaprezentowaniu praktycznego zastosowania koncepcji i metod epidemiologicznych, źródeł danych, z których czerpie epidemiologia) i próby podjęcia prac badawczych w zakresie ekologicznych badań epidemiologicznych. Praktyka śródroczna w wybranych jednostkach administracyjnych samorządu terytorialnego ma na celu zapoznanie oraz analizę epidemiologiczną danych dotyczących stanu zdrowia mieszkańców na podstawie materiałów pierwotnych oraz wtórnych. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Bonita R., Beaglehole R., Kjellstrom T.: Basic Epidemiology, 2nd edition, World Health Organization, Geneva, (2007). 2. Beaglehole R., Bonita R., Kjellstrom T. (2002), Podstawy Epidemiologii, Tłumaczenie pod redakcją N. Szeszeni- Dąbrowskiej, Oficyna Wydawnicza Instytutu Medycyn Pracy im. Prof. J. Nofera, Łódź. 3. Jędrychowski W.: Podstawy Epidemiologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków (2002), 4. Jabłoński L., Karwat I.: Podstawy epidemiologii ogólnej, epidemiologia chorób zakaźnych, PZWL, Lublin 2002. Literatura uzupełniająca: 1. Hryniewicz J.: Mierniki i wskaźniki w systemie zdrowia, Instytut Spraw Publicznych, W-wa 2001. 2. Corocznie aktualizowana lista prac i opracowań naukowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na wykładach i ćwiczeniach. W semestrze dopuszczalna jedna usprawiedliwiona nieobecność na wykładach i jedna na ćwiczeniach). W przypadku większej ilości usprawiedliwionych nieobecności należy uzgodnić z opiekunem przedmiotu formę odrobienia zajęć. Gdy usprawiedliwione nieobecności na zajęciach przekraczają 50% o ewentualnej formie odrobienia zajęć decyduje Kierownik Zakładu. Wykłady, ćwiczenia I semestr Student uzyskuje zaliczenie przy uzyskaniu minimum 60% z egzaminu cz.I. Wykłady II semestr Student uzyskuje zaliczenie przy uzyskaniu minimum 60% z egzaminu cz.II. Ćwiczenia II semestr Student uzyskuje zaliczenie przy uzyskaniu minimum 60% z egzaminu cz.II oraz przedstawieniu prezentacji Ocena końcowa: 70% (średnia z I cz. i II cz) egzaminu , 10% ocena z aktywności na zajęciach, 10% prezentacja studencka, 10% ocena z praktyki. |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka śródroczna: PODSTAWY EPIDEMIOLOGII I BADAŃ POPULACYJNYCH w jednostkach administracyjnych samorządu terytorialnego związanych z nadzorem nad zdrowiem mieszkańców. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.