Zdrowie publiczne w praktyce: Profilaktyka uzależnień
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-ZP1-Pu-s1l |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Zdrowie publiczne w praktyce: Profilaktyka uzależnień |
Jednostka: | Zakład Medycyny Zapobiegawczej i Polityki Zdrowotnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Nie dotyczy |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1.Godziny kontaktowe: 60 godzin (20 godzin wykładów, 20 godzin ćwiczeń, 20 godzin praktyk), udział w konsultacjach: 4 godziny, udział w zaliczeniach 7 godzin. Łącznie:71 godzin = 2,3 ECTS 2.Przygotowanie do ćwiczeń w tym analiza literatury 79 godzin - czytanie wskazanej literatury: 10 godzin - oglądanie wskazanych produkcji kinowych: 9 godzin - przygotowanie do ćwiczeń (prezentacja, studium przypadku): 20 godzin - przygotowanie do praktyk zawodowych: 10 godzin - przygotowanie sprawozdania z badania naukowego: 10 godzin Łącznie:59 godzin = 2 ECTS 3. Przygotowanie do zaliczeń: 20 godzin = 0,7 ECTS Razem: 150 godzin = 5p ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: posiada ogólną wiedzę na temat etiopatogenezy, diagnostyki i metod leczenia różnych rodzajów uzależnień (K_W02). W2: rozumie wpływ czynników behawioralnych i środowiskowych na występowanie zjawiska uzależnienia (K_W05) W3: zna podstawy teoretyczne i metodologiczne budowy strategii programów z zakresu profilaktyki uzależnień (K_W08). W4: Zna strategie oddziaływań profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom (K_W18). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną poszerzoną o formułowanie własnych wniosków na płaszczyźnie interpersonalnej – praca w grupie (K_U02, K_U10). U2: dokonuje diagnozy i wskazuje problemy o znaczeniu kluczowym dla rozwoju i przeciwdziałania konkretnych rodzajów uzależnień (K_U09, K_U11). U3: Potrafi wyrazić swoją wiedzę i sformułować sądy poprzez przeprowadzenie prezentacji na temat wybranego uzależnienia (K_U17, K_U18). U4: Rozumie znaczenie treści zawartej w samodzielnie wybranym artykule anglojęzycznym dotyczącym problemów uzależnień (K_U36, K_U24). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Zna zakres swoich kompetencji i wykazuje postawę otwartości w obszarze współpracy interdyscyplinarnej (K_K01, K_K02). K2: przejawia szacunek wobec pacjenta i zrozumienie jego trudności związanych z nałogiem (K_K04). K3: Prezentuje własne, odpowiednio uargumentowane opinie i wątpliwości (K_K10). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - tekst programowany (prezentacja multimedialna) - wykład informacyjny - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: - dyskusja dydaktyczna - praca z tekstem, - referat - prezentacja multimedialna i analiza przypadku, - praca w grupach - dyskusja seminaryjna - okrągłego stołu |
Metody dydaktyczne podające: | - tekst programowany |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z problematyką różnych rodzajów uzależnień - przyczyn, konsekwencji i mechanizmów; zapoznanie z możliwościami przeciwdziałania i ze strategiami programów profilaktycznych. |
Pełny opis: |
W trakcie zajęć prezentowane są zagadnienia dotyczące powstawania, objawów, konsekwencji i mechanizmów uzależnień substancjalnych i niesubstancjalnych (nawykowych), czy zgodnie z innym nazewnictwem: farmakologicznych i behawioralnych. Studenci są zaznajamiani ze strategiami profilaktycznymi, które stanowią różnorodne możliwości przeciwdziałania zjawisku na różnych poziomach zaangażowania w nałóg. Przedstawiane są ogólne cechy uzależnień oraz bardziej specyficzne wyróżniki poszczególnych z nich. Zagadnienia te są omawiane na przykładach uzależnienia od alkoholu, narkotyków, hazardu, uzależnień seksualnych, pracoholizmu oraz uzależnieniu od medytacji. Studenci prezentując podczas ćwiczeń wybrane przykłady uzależnień poszerzają te perspektywę, a jednocześnie potwierdzają istnienie pewnych powtarzających się mechanizmów. Doskonalą przy tym umiejętności wyszukiwania oraz prezentowania zdobytej wiedzy w formie referatu (z artykułu anglojęzycznego) i prezentacji multimedialnej (wybrane uzależnienie wraz ze studium przypadku). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Cierpiałkowska, L. (red.), Oblicza współczesnych uzależnień, Wydawnictwo Naukowe PWN, Poznań 2006. 2. Kaczmarek K., Van Laere K.: Hazard? Nie dziękuję!, Fundacja Etoh, Warszawa. 3. Woronowicz B., Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Media Rodzina, Parpamedia, 2009. 4. Rekomendacje do realizowania i finansowania gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych. Parpamedia. Wydawnictwo Edukacyjne. 2009 Filmy: Hazardzista, reż. R. Kwietniowski, Kanada-Wielka Brytania, 2003. Requiem dla snu, reż. D. Aronofsky, USA, 2000. Żółty szalik, reż. J. Morgenstern, Polska, 2000. Zalecana: 1. Cierpiałkowska L., Psychopatologia, Scholar , Warszawa, 2007. 2. http://www.who.int/classifications/icd/en/ 3. Państwowa Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych strona:www.parpa.pl |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie odbywać się przez ocenę: 1. Opanowanie materiału realizowanego na wykładach: zaliczenie pisemne (5 pytań otwartych ): W1-W4, K1 Skala oceny: max. 3 pkt za każde pytanie, do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 9 pkt. 2.Wykonanie zadania w ramach ćwiczeń: przygotowanie i wygłoszenie prezentacji multimedialnej wraz ze studium przypadku: W1, W2, U1,U2, U3 Ocena zadania obejmuje ocenę następujących elementów (max. 1 pkt za każdy): - Temat i struktura prezentacji (poziom merytoryczny). - Ocena plansz (liczba, czytelność, estetyka). - Ocena sposobu wypowiedzi prelegenta (płynność i swoboda, poprawność języka, kontakt z publicznością) - Ocena poziomu zaznajomienia z prezentacją (samodzielność wypowiedzi) - Ocena adekwatności wyboru studium przypadku. Do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 3,5 pkt. 3. Przygotowanie referatu z artykułu anglojęzycznego samodzielnie wybranego U1-U4, K3 Ocena zadania obejmuje ocenę następujących elementów (max. 1 pkt za każdy): - dobór tematyki - wartość merytoryczna - zrozumienie literatury anglojęzycznej - sposób referowania (zwięzłość przekazu, płynność i swoboda) - wyrażanie własnych sądów Do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 3,5 pkt. 4. Praca w grupach (podział ról w przeciwdziałaniu problemowi, ze względu na kompetencje zawodowe): W1, W2, U1, K1, K3 5. Dyskusja seminaryjna w oparciu o obejrzane filmy: W1, W2, U1, U2, K2, K3 Ocena zadania obejmuje ocenę następujących elementów (max. 1 pkt za każdy): - przygotowanie do zajęć - ujawniana wiedza dotycząca podejmowanej tematyki - dostrzeganie i umiejętność identyfikacji wskazywanych problemów - krytyczne formułowanie własnych sądów - aktywność Do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 3,5 pkt. 6. Aktywność na zajęciach: W1, W2, U1, U2, K2, K3 Do zaliczenia wykładów jak i z ćwiczeń może zostać dodany max. 1 pkt. za aktywność studenta podczas określonej formy zajęć. |
Praktyki zawodowe: |
Student poznaje konkretne przykłady programów profilaktycznych np. Domowi detektywi. Uświadamianie konieczności współpracy ze specjalistami innych dziedzin np. nauczycielami. Obserwuje reakcji uczniów na przykłady odziaływań profilaktycznych. Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie odbywać się przez ocenę: - wniosków i obserwacji zawartych w sprawozdaniu z praktyk (max 6 pkt) U1, U2, K1, K3 - opanowanie materiału realizowanego podczas zajęć praktycznych (3 pytania otwarte – za każde maź 3 pkt – razem max 9 pkt ) W3, W4, U1, U2 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.