Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Edukacja pacjenta

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-ZP2-EP-S2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Edukacja pacjenta
Jednostka: Katedra Nauk Społecznych i Medycznych
Grupy:
Strona przedmiotu: https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=1800-ZP2-EP-S2
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu edukacja pacjenta powinien posiadać wiedzę z zakresu komunikacji społecznej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 33 godziny, co odpowiada 1,3 punktowi ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 3 godziny

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie : 8 + 2 = 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS

4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

15, co odpowiada 0 6 punktów ECTS

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Wykazuje znajomość zasad tworzenia projektów edukacji pacjenta (K_W08).

W2. Zna strategie stosowane na różnych poziomach komunikacji z pacjentem (K_W18).

W3 Zna podstawy planowania działań promocji zdrowia w różnorodnych środowiskach ( w tym pracy, nauki, wypoczynku, zamieszkania) (K_W 10, K_W13, K_W17).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Potrafi omówić strategie WHO w zakresie promocji zdrowia (K_U 11)

U2. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną poszerzoną o formułowanie własnych wniosków (K_U09).

U3. Potrafi dobrać sposób interwencji do stanu i możliwości pacjenta (K_U16)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia publicznego w kontekście edukacji pacjenta (K_K03)

K2. Docenia rolę dobrych praktyk w zakresie tworzenia programów edukacji pacjenta (K_K09).

K3. Potrafi uzasadnić swoje poglądy, rozważając zalety i wady różnych rozwiązań obszarze edukacji pacjenta (K_K11).


Metody dydaktyczne:

Wykłady:

wykład informacyjny

wykład problemowy

wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia:

dyskusja dydaktyczna

prezentacja/praca kontrolna

metody symulacyjne

uczenie wspomagane komputerem



Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji

Skrócony opis:

Przedmiot ma za zadanie zapoznanie studenta z problematyką komunikowania z pacjentem w edukacji zdrowotnej.

Pełny opis:

Na wykładach studenci zostaną zaznajomieni z następującą problematyką: Narzędzia edukacji zdrowotnej ; Problemy we współpracy lekarz – pacjent. Komunikowanie się ; Edukacja zdrowotna dzieci ; Rola edukacji pacjenta w osiąganiu lepszych wyników zdrowotnych ; Edukacja zdrowotna pracowników – wyzwania związane z poziomem wykształcenia

Ćwiczenia wprowadzą studenta w następującą tematykę: Podnoszenie jakości życia pacjenta poprzez edukację ; Modyfikacja samoskuteczności pacjenta jako klucz do sukcesu w edukacji pacjenta ; Nowe zjawiska w relacji lekarz – pacjent w kontekście rozwoju Internetu ; Podejście interdyscyplinarne w edukacji pacjenta ; Planowanie własnego modelu edukacji pacjenta.

Literatura:

1. Mirosław J. Jarosz1,2, Zofia Kawczyńska-Butrym3, Anna Włoszczak-Szubzda1,2 Modele komunikacyjne relacji lekarz – pacjent – rodzina. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2012, Tom 18, Nr 3, 212-218

2. Elżbieta Korzeniowska, Krzysztof Puchalski Edukacja zdrowotna pracowników –wyzwania związane z poziomem wykształcenia medycyna pracy 2012;63(1):55–71

3. Zygfryd Juczyński1, Artur Juczyński2 „Chcieć to móc” czyli o znaczeniu poczucia własnej skuteczności w modyfikacji zachowań związanych z piciem alkoholu Alkoholizm i Narkomania 2012, Tom 25, nr 2, 215–227 © 2012, Instytut Psychiatrii i Neurologii

4. Robert Pudlo1, Izabela Jaworska², Jerzy Pacholewicz², Marian Zembala² Problemy we współpracy lekarz–pacjent u osób po przeszczepieniu serca Kardiochirurgia i Torakochirurgia Polska 2011; 8 (2): 251–254

5. Aldona Kubica1, Anna Ratajska2, Władysław Sinkiewicz2, Grzegorz Grześk3, Iwona Świątkiewicz4, Elżbieta Grześk5, Aleksander Goch1 Przyczyny złej współpracy lekarz–pacjent w terapii przewlekłej Folia Cardiologica Excerpta 2010, tom 5, nr 2, 78–83

6. Maciej Kaczmarski, Elżbieta Korotkiewicz-Kaczmarska, Urszula Chrzanowska znaczenie edukacji w procesie leczenia Choroby przewlekłej ze szczególnym Uwzględnieniem leczenia dietetycznego Alergii pokarmowej u dzieci i młodzieży przegląd pediatryczny 2010, vol 40, no 1

7. Mieczysław Gałuszka Uniwersytet Medyczny W Łodzi* Nowe Zjawiska W Relacji Lekarz – Pacjent W Kontekście Rozwoju Internetu

8. Agnieszka Pietrzyk Interwencje poznawczo-behawioralne dla chorych na nowotwory i ich bliskich — możliwość podnoszenia jakości ich życia Psychoonkologia Rok 2008, tom 12, nr 2, 58–65

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne (> 60%): W1, W2, W3, U1, U2

Ocena pracy na zajęciach i prezentacji (>60%): U2, U3, K1-K3

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z zaliczenia pisemnego oraz oceny pracy na zajęciach i prezentacji.

Oceny są wystawiane zgodnie z następującą skalą:

- <60% - ocena niedostateczna (2.0),

- 60-67% - ocena dostateczna (3.0),

- 68-75% - ocena dostateczna plus (3.5),

- 76-83% - ocena dobra (4.0),

- 84-92% - ocena dobra plus (4.5),

- 93-100% - ocena bardzo dobra (5.0).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)