Edukacja pacjenta
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-ZP2-EP-S2 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Edukacja pacjenta |
Jednostka: | Katedra Nauk Społecznych i Medycznych |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=1800-ZP2-EP-S2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu edukacja pacjenta powinien posiadać wiedzę z zakresu komunikacji społecznej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 33 godziny, co odpowiada 1,3 punktowi ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin - czytanie wskazanej literatury: 3 godziny - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie : 8 + 2 = 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15, co odpowiada 0 6 punktów ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Wykazuje znajomość zasad tworzenia projektów edukacji pacjenta (K_W08). W2. Zna strategie stosowane na różnych poziomach komunikacji z pacjentem (K_W18). W3 Zna podstawy planowania działań promocji zdrowia w różnorodnych środowiskach ( w tym pracy, nauki, wypoczynku, zamieszkania) (K_W 10, K_W13, K_W17). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Potrafi omówić strategie WHO w zakresie promocji zdrowia (K_U 11) U2. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną poszerzoną o formułowanie własnych wniosków (K_U09). U3. Potrafi dobrać sposób interwencji do stanu i możliwości pacjenta (K_U16) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Przejawia zaangażowanie w promocję zdrowia publicznego w kontekście edukacji pacjenta (K_K03) K2. Docenia rolę dobrych praktyk w zakresie tworzenia programów edukacji pacjenta (K_K09). K3. Potrafi uzasadnić swoje poglądy, rozważając zalety i wady różnych rozwiązań obszarze edukacji pacjenta (K_K11). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna prezentacja/praca kontrolna metody symulacyjne uczenie wspomagane komputerem |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznanie studenta z problematyką komunikowania z pacjentem w edukacji zdrowotnej. |
Pełny opis: |
Na wykładach studenci zostaną zaznajomieni z następującą problematyką: Narzędzia edukacji zdrowotnej ; Problemy we współpracy lekarz – pacjent. Komunikowanie się ; Edukacja zdrowotna dzieci ; Rola edukacji pacjenta w osiąganiu lepszych wyników zdrowotnych ; Edukacja zdrowotna pracowników – wyzwania związane z poziomem wykształcenia Ćwiczenia wprowadzą studenta w następującą tematykę: Podnoszenie jakości życia pacjenta poprzez edukację ; Modyfikacja samoskuteczności pacjenta jako klucz do sukcesu w edukacji pacjenta ; Nowe zjawiska w relacji lekarz – pacjent w kontekście rozwoju Internetu ; Podejście interdyscyplinarne w edukacji pacjenta ; Planowanie własnego modelu edukacji pacjenta. |
Literatura: |
1. Mirosław J. Jarosz1,2, Zofia Kawczyńska-Butrym3, Anna Włoszczak-Szubzda1,2 Modele komunikacyjne relacji lekarz – pacjent – rodzina. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2012, Tom 18, Nr 3, 212-218 2. Elżbieta Korzeniowska, Krzysztof Puchalski Edukacja zdrowotna pracowników –wyzwania związane z poziomem wykształcenia medycyna pracy 2012;63(1):55–71 3. Zygfryd Juczyński1, Artur Juczyński2 „Chcieć to móc” czyli o znaczeniu poczucia własnej skuteczności w modyfikacji zachowań związanych z piciem alkoholu Alkoholizm i Narkomania 2012, Tom 25, nr 2, 215–227 © 2012, Instytut Psychiatrii i Neurologii 4. Robert Pudlo1, Izabela Jaworska², Jerzy Pacholewicz², Marian Zembala² Problemy we współpracy lekarz–pacjent u osób po przeszczepieniu serca Kardiochirurgia i Torakochirurgia Polska 2011; 8 (2): 251–254 5. Aldona Kubica1, Anna Ratajska2, Władysław Sinkiewicz2, Grzegorz Grześk3, Iwona Świątkiewicz4, Elżbieta Grześk5, Aleksander Goch1 Przyczyny złej współpracy lekarz–pacjent w terapii przewlekłej Folia Cardiologica Excerpta 2010, tom 5, nr 2, 78–83 6. Maciej Kaczmarski, Elżbieta Korotkiewicz-Kaczmarska, Urszula Chrzanowska znaczenie edukacji w procesie leczenia Choroby przewlekłej ze szczególnym Uwzględnieniem leczenia dietetycznego Alergii pokarmowej u dzieci i młodzieży przegląd pediatryczny 2010, vol 40, no 1 7. Mieczysław Gałuszka Uniwersytet Medyczny W Łodzi* Nowe Zjawiska W Relacji Lekarz – Pacjent W Kontekście Rozwoju Internetu 8. Agnieszka Pietrzyk Interwencje poznawczo-behawioralne dla chorych na nowotwory i ich bliskich — możliwość podnoszenia jakości ich życia Psychoonkologia Rok 2008, tom 12, nr 2, 58–65 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne (> 60%): W1, W2, W3, U1, U2 Ocena pracy na zajęciach i prezentacji (>60%): U2, U3, K1-K3 Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z zaliczenia pisemnego oraz oceny pracy na zajęciach i prezentacji. Oceny są wystawiane zgodnie z następującą skalą: - <60% - ocena niedostateczna (2.0), - 60-67% - ocena dostateczna (3.0), - 68-75% - ocena dostateczna plus (3.5), - 76-83% - ocena dobra (4.0), - 84-92% - ocena dobra plus (4.5), - 93-100% - ocena bardzo dobra (5.0). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.