Gerontologia społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-ZP2-Ge-s1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Gerontologia społeczna |
Jednostka: | Zakład Medycyny Zapobiegawczej i Zdrowia Środowiskowego |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=1800-ZP2-Ge-s1 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu gerontologia społeczna powinien posiadać podstawowe wiadomości z zakresu starzenia się populacji oraz polityki społecznej i zdrowotnej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 2 godziny Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 33 godziny, co odpowiada 1,3 punktowi ECTS 2. Bilans nakładu pracy studenta: - udział w wykładach: 15 godzin - udział w ćwiczeniach: 15 godzin - przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin - czytanie wskazanej literatury: 3 godziny - konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS 3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: - przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie : 8 + 2 = 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS 4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym: - udział w ćwiczeniach: 15 godzin Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 15, co odpowiada 0 6 punktów ECTS Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student definiuje główne czynniki kształtujące trendy demograficzne w społeczeństwach XXI wieku (K_W03, K_W05, . W2. Zna trendy w polityce zdrowotnej i społecznej wobec społeczeństwa w kontekście pomyślnego starzenia się ( K_W10, K_W14, K_W18). W3. Posiada wiedzę na temat głównych problemów w gerontologii i geriatrii w odniesieniu do zdrowia publicznego (K_W03, K_W04, K_W06, K_W10, K_W13, K_W25). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. Analizuje problemy w funkcjonowaniu zdrowotnym i społecznym osób starszych w społeczeństwie polskim (K_U05, K_U07, K_U08). U2. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej poszerzoną o formułowanie własnych wniosków (K_U10, K_U29). U3. Umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, zna podstawowe czasopisma naukowe w zakresie zdrowia (K_U24, K_U27). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu chorób cywilizacyjnych, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny (K_K08) . K2. Efektywnie prezentuje swoje opinie w formie pracy kontrolnej – wypowiedzi ustnej (K_K10). K3. Wykazuje tolerancję wobec poglądów innych (K_K10). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady wykład informacyjny wykład problemowy wykład konwersatoryjny Ćwiczenia: dyskusja dydaktyczna analiza przypadków drzewo decyzyjne prezentacja/praca kontrolna metody symulacyjne uczenie wspomagane komputerem metody eksponujące: film, pokaz |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot opisuje i analizuje kwestie starzenia się populacji jako wyzwania dla zdrowia publicznego oraz polityki społecznej i zdrowotnej. |
Pełny opis: |
W ramach wykładów zaprezentowane zostaną następujące treści: Sytuacja demograficzna i zdrowotna Polski i świata. ; Gerontologia i polityka społeczna: Starość demograficzna, starość jednostkowa ; Ageism ; Starzejące się społeczeństwo na rynku pracy ; Polityka społeczna i zdrowotna wobec starości: przykłady dobrych praktyk zza granicy Ćwiczenia: Człowiek starszy w środowisku lokalnym ; Rola pracownika socjalnego w kształtowaniu prawidłowych wzorców postępowania wobec seniorów i schyłkowego okresu życia. Kształcenie kadr do pracy z seniorami ; Telezdrowie i opieka on-line ; Edukacja rodzin, a procesy starzenia się ; Style życia osób starszych. |
Literatura: |
1. Trafiałek, D. Kozieł, M. Kaczmarczyk, Starość jednostkowa i demograficzna w zadaniach gerontologii i polityki społecznej, Studia Medyczne tom 15/2009, s.61-62. 2. M. Mossakowska, A. Więcek, P. Błędowski, Polsenior – aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Termedia, Poznań 2012, 3. M. Bryła, I. Maniecka – Bryła, Proces starzenia populacji wyzwaniem dla polityki zdrowotnej, Gerontologia Polska tom 19, nr 1, s.40-46. 4. J. Derejczyk, B. Bień, J. Kokoszka – Paszkot, J. Szczygieł, Gerontologia i geriatria w Polsce na tle Europy – czy należy inwestować w ich rozwój w naszym kraju?, Gerontologia Polska tom 16, nr 3, s.149-159. Uzupełniająca: 5. B. Bień, Opieka geriatryczna w perspektywie starzenia się ludności Polski,w: , J. Hrynkiewicz, O sytuacji ludzi starszych, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2012, s.151-158 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie pisemne (> 60%): W1, W2, W3, U1, U2 Ocena pracy na zajęciach i prezentacji (>60%): U2, U3, K1-K3 Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z zaliczenia pisemnego oraz oceny pracy na zajęciach i prezentacji. Oceny są wystawiane zgodnie z następującą skalą: - <60% - ocena niedostateczna (2.0), - 60-67% - ocena dostateczna (3.0), - 68-75% - ocena dostateczna plus (3.5), - 76-83% - ocena dobra (4.0), - 84-92% - ocena dobra plus (4.5), - 93-100% - ocena bardzo dobra (5.0). |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.