Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Gerontologia społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-ZP2-Ge-s1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0919) Ochrona zdrowia (inne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Gerontologia społeczna
Jednostka: Zakład Medycyny Zapobiegawczej i Zdrowia Środowiskowego
Grupy:
Strona przedmiotu: https://usosweb.umk.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=1800-ZP2-Ge-s1
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu gerontologia społeczna powinien posiadać podstawowe wiadomości z zakresu starzenia się populacji oraz polityki społecznej i zdrowotnej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przeprowadzenie zaliczenia teoretycznego: 2 godziny

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 33 godziny, co odpowiada 1,3 punktowi ECTS


2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

- przygotowanie do ćwiczeń: 6 godzin

- czytanie wskazanej literatury: 3 godziny

- konsultacje z nauczycielem akademickim: 1 godzina

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie: 8 + 2 = 10 godzin

Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS


3. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczenia + zaliczenie : 8 + 2 = 10 godzin, co odpowiada 0,4 punktom ECTS

4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 15 godzin

Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi

15, co odpowiada 0 6 punktów ECTS

Czas wymagany do odbycia obowiązkowej praktyki:

nie dotyczy


Efekty uczenia się - wiedza:

W1. Student definiuje główne czynniki kształtujące trendy demograficzne w społeczeństwach XXI wieku (K_W03, K_W05, .

W2. Zna trendy w polityce zdrowotnej i społecznej wobec społeczeństwa w kontekście pomyślnego starzenia się ( K_W10, K_W14, K_W18).

W3. Posiada wiedzę na temat głównych problemów w gerontologii i geriatrii w odniesieniu do zdrowia publicznego (K_W03, K_W04, K_W06, K_W10, K_W13, K_W25).


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1. Analizuje problemy w funkcjonowaniu zdrowotnym i społecznym osób starszych w społeczeństwie polskim (K_U05, K_U07, K_U08).

U2. Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej poszerzoną o formułowanie własnych wniosków (K_U10, K_U29).

U3. Umie znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, zna podstawowe czasopisma naukowe w zakresie zdrowia (K_U24, K_U27).


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1. Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności z zakresu chorób cywilizacyjnych, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny (K_K08) .

K2. Efektywnie prezentuje swoje opinie w formie pracy kontrolnej – wypowiedzi ustnej (K_K10).

K3. Wykazuje tolerancję wobec poglądów innych (K_K10).


Metody dydaktyczne:

Wykłady

wykład informacyjny

wykład problemowy

wykład konwersatoryjny

Ćwiczenia:

dyskusja dydaktyczna

analiza przypadków

drzewo decyzyjne

prezentacja/praca kontrolna

metody symulacyjne

uczenie wspomagane komputerem

metody eksponujące: film, pokaz


Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- SWOT

Skrócony opis:

Przedmiot opisuje i analizuje kwestie starzenia się populacji jako wyzwania dla zdrowia publicznego oraz polityki społecznej i zdrowotnej.

Pełny opis:

W ramach wykładów zaprezentowane zostaną następujące treści: Sytuacja demograficzna i zdrowotna Polski i świata. ; Gerontologia i polityka społeczna: Starość demograficzna,

starość jednostkowa ; Ageism ; Starzejące się społeczeństwo na rynku pracy ; Polityka społeczna i zdrowotna wobec starości: przykłady dobrych praktyk zza granicy

Ćwiczenia: Człowiek starszy w środowisku lokalnym ; Rola pracownika socjalnego w kształtowaniu prawidłowych wzorców postępowania wobec seniorów i schyłkowego okresu życia. Kształcenie kadr do pracy z seniorami ; Telezdrowie i opieka on-line ; Edukacja rodzin, a procesy starzenia się ; Style życia osób starszych.

Literatura:

1. Trafiałek, D. Kozieł, M. Kaczmarczyk, Starość jednostkowa i demograficzna w zadaniach gerontologii i polityki społecznej, Studia Medyczne tom 15/2009, s.61-62.

2. M. Mossakowska, A. Więcek, P. Błędowski, Polsenior – aspekty medyczne, psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne starzenia się ludzi w Polsce, Termedia, Poznań 2012,

3. M. Bryła, I. Maniecka – Bryła, Proces starzenia populacji wyzwaniem dla polityki zdrowotnej, Gerontologia Polska tom 19, nr 1, s.40-46.

4. J. Derejczyk, B. Bień, J. Kokoszka – Paszkot, J. Szczygieł, Gerontologia i geriatria w Polsce na tle Europy – czy należy inwestować w ich rozwój w naszym kraju?, Gerontologia Polska tom 16, nr 3, s.149-159.

Uzupełniająca:

5. B. Bień, Opieka geriatryczna w perspektywie starzenia się ludności Polski,w: , J. Hrynkiewicz, O sytuacji ludzi starszych, Rządowa Rada Ludnościowa, Warszawa 2012, s.151-158

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie pisemne (> 60%): W1, W2, W3, U1, U2

Ocena pracy na zajęciach i prezentacji (>60%): U2, U3, K1-K3

Student otrzyma zaliczenie przedmiotu uzyskując pozytywne wyniki z zaliczenia pisemnego oraz oceny pracy na zajęciach i prezentacji.

Oceny są wystawiane zgodnie z następującą skalą:

- <60% - ocena niedostateczna (2.0),

- 60-67% - ocena dostateczna (3.0),

- 68-75% - ocena dostateczna plus (3.5),

- 76-83% - ocena dobra (4.0),

- 84-92% - ocena dobra plus (4.5),

- 93-100% - ocena bardzo dobra (5.0).

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)