Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Pomoc społeczna z elementami pracy socjalnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1800-ZP2-Ps-s1p
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0921) Pomoc społeczna i poradnictwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pomoc społeczna z elementami pracy socjalnej
Jednostka: Zakład Polityki Zdrowotnej i Zabezpieczenia Społecznego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

1.Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- udział w praktykach zawodowych: 30 godzin

- udział w konsultacjach: 6 godzin

Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 81 godzin, co odpowiada 2,7 punktom ECTS.

2. Bilans nakładu pracy studenta:

- udział w wykładach: 15 godzin

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- udział w praktykach zawodowych: 30 godzin

- udział w konsultacjach: 6 godzin

- Przygotowanie do ćwiczeń w tym analiza literatury 15 godzin

- Przygotowanie projektu w formie prezentacji 5

- przygotowanie do praktyk zawodowych: 10 godzin

- przygotowanie do zaliczeń: 7 godzin

- udział w zaliczeniu: 2 godziny

Łączny nakład pracy studenta wynosi 120 godziny, co odpowiada 4 punktu ECTS.

3. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania:

- przygotowanie do zaliczeń + zaliczenie: 7 + 2 = 9 godzin (0,3 punktów ECTS).

4. Bilans nakładu pracy studenta o charakterze praktycznym:

- udział w ćwiczeniach: 30 godzin

- udział w praktykach zawodowych: 30 godzin

- Przygotowanie do ćwiczeń w tym analiza literatury 15 godzin

- Przygotowanie projektu w formie prezentacji 5

- przygotowanie do praktyk zawodowych: 10 godzin


Łączny nakład pracy studenta o charakterze praktycznym wynosi 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Opisuje podstawy prawne i organizacyjne pomocy społecznej w Polsce (K_W10, K_W18, K_W20, K_W28,)

W2: Charakteryzuje psychospołeczne uwarunkowania systemu pomocy społecznej(K_W20, K_W28)

W3: Omawia role zawodowych pracownika socjalnego oraz związane z nimi funkcje, wyzwania i zagrożenia uwzględniając pracę w zespole interdyscyplinarnym (K_W20)

W4: Ilustruje strukturę organizacyjną instytucji pomocy społecznej dla różnych grup społecznych na szczeblach samorządowych oraz w organizacjach pozarządowych (K_W20, K_W28)


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Dokonuje analizy i oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia społeczne(K_U17)

U2: Konstruuje formy pomocy społecznej adekwatnie do grupy odbiorów(K_U10, K_U02)

U3: Dostosowuje formy pracy socjalnej do potrzeb środowiska lokalnego(K_U11)


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Podejmuje próby rozwiązywania problemów społecznych (K_05)

K2: Planuje pracę zespołową w celu wykonania przydzielanych zadań grupowych (K_K06)

K3: Efektywnie prezentuje własne opinie poparte merytorycznymi argumentami (K_K10)


Metody dydaktyczne:

Wykład:

- wykład informacyjny

- wykład konwersacyjny

- wykład z prezentacją multimedialną

Ćwiczenia:

- giełda pomysłów (burza mózgów)

- praca w grupach na przedstawionych materiałach (np. testów, dokumentów)

- dyskusja dydaktyczna


Metody dydaktyczne eksponujące:

- inscenizacja

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- obserwacji
- projektu

Skrócony opis:

Organizacyjne i psychospołeczne aspekty pomocy społecznej

Pełny opis:

Diagnozowanie i rozwiązywanie problemów społecznych stanowi istotny element pracy w obszarze ochrony zdrowia publicznego. Celem nauczania przedmiotu jest poznanie przez studentów aspektów organizacyjnych i psychospołecznych w zakresie funkcjonowania systemu pomocy społecznej. W trakcie wykładów przekazywana jest wiedza na temat: (1) podstaw organizacyjnych pomocy społecznej w Polsce, (2) analizy wybranych uwarunkowań problemów społecznych i określenia odpowiedniej ochrony socjalnej, (3) metod pracy socjalnej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Gray M., Webb S. A.: Praca socjalna. Teoria i metody . Warszawa, PWN, 2012.

2. Pawlas-Czyż, K. Wódz (red) Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych. Toruń: Wydawnictwo Akapit, 2007

3. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. 2004 4. nr 64 poz. 593), (Dz. U. 2008 r. nr 115), (Dz. U. 2009 r. nr 6 poz. 33); Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994 r.(Dz.U. Nr 111, poz.535); Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej z dnia 9 czerwca 2011 (Dz.U. 2011 Nr 149 poz. 887)

Literatura uzupełniająca

1. Kodeks Etyczny Polskiego Towarzystwa Pracowników Socjalnych

2. Wódz K, Faliszek K.: Aktywizacja – Integracja – Spójność społeczna – w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań w obszarze polityki społecznej i pracy socjalnej. Wydawnictwo Edukacyjne akapit. Toruń, 2007.

3. Król-Fijewska, M (2005). Łagodnie, stanowczo, bez lęku. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B

Metody i kryteria oceniania:

Weryfikacja osiągniętych przez studenta efektów uczenia będzie odbywać się przez ocenę:

1. Opanowanie materiału realizowanego na wykładach: zaliczenie pisemne (15 pytań zamkniętych ): W1-W4, U1, K1

Skala oceny: max. 1 pkt za każde pytanie, do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 9 pkt.

2.Wykonanie zadania w ramach ćwiczeń: przygotowanie

i wygłoszenie prezentacji multimedialnej dotyczącej sposobu radzenia sobie z wybranym rodzajem problemu z zakresu pomocy społecznej i socjalnej: W3, W4, U1- U3, K1- K3

Ocena zadania obejmuje ocenę następujących elementów (max. 1 pkt za każdy):

- Temat i struktura prezentacji (poziom merytoryczny).

- Ocena plansz (liczba, czytelność, estetyka).

- Ocena sposobu wypowiedzi prelegenta (płynność i swoboda, poprawność języka, kontakt z publicznością)

- Ocena poziomu zaznajomienia z prezentacją (samodzielność wypowiedzi)

Do uzyskania zaliczenia wymagane jest min. 2,5 pkt.

4. Aktywność na zajęciach: W1, W2, U1, U2, K2, K3

Do zaliczenia wykładów jak i z ćwiczeń może zostać dodany max. 1 pkt. za aktywność studenta podczas określonej formy zajęć.

Praktyki zawodowe:

Praktyki zawodowe odbywają się w wybranych instytucjach pomocy społecznej na terenie miasta Bydgoszcz

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)