Wsparcie środowiskowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-ZP3-WsK-s1p |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Wsparcie środowiskowe |
Jednostka: | Katedra i Klinika Geriatrii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | - uczestnictwo w zajęciach kontaktowych: 60 godz. - przygotowanie się do zajęć: 15 godz. - przygotowanie się do zaliczenia: 15 godz. - udział w praktykach zawodowych: 30 godzin - przygotowanie do praktyk: 5 godzin - czytanie polecanej literatury: 2 godziny - konsultacje z nauczycielem akademickim: 2 godziny - przygotowanie do egzaminu + egzamin: 5 + 1 = 6 godzin Razem 5 punktów ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wiedza: student: W1: Posiada wiedzę na temat nowych rozwiązań w podejściu do problematyki niepełnosprawności w postaci zmian terminologicznych, prawnych i organizacyjnych. K_W15 W2: Posiada wiedzę dotyczącą współpracy z władzami lokalnymi oraz innymi podmiotami zajmującymi się profilaktyką społeczną K_W20 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Umiejętności: student: U1: Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej poszerzoną o formułowanie własnych wniosków. K_U10 U2: Potrafi wyrazić swoja wiedzę ustnie i pisemnie ( np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim K_U17 U3: Posiada umiejętności przeprowadzania analizy wybranych uwarunkowań problemów zdrowotnych i społecznych K_U20 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Kompetencje społeczne: student: K1: Zna poziom własnych kompetencji oraz swoje ograniczenia w wykonywaniu zadań zawodowych K_K01 K2:Odpowiedzialnie planuje i wykonuje zadania zawodowe, potrafi efektywnie zarządzać czasem własnym K_K06 K3: Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny K_K08 |
Metody dydaktyczne: | Wykłady, ćwiczenia, korzystanie z zasobów internetowych, metoda przypadku, prezentacja referatu, dyskusja dydaktyczna. |
Skrócony opis: |
Wsparcie środowiskowe to pomoc dostępna osobom szczególnie w sytuacjach trudnych życiowo. Może być oferowane przez pracowników przede wszystkim pomocy społecznej i opieki zdrowotnej w zaspokajaniu różnych potrzeb oraz w trudnych sytuacjach. |
Pełny opis: |
Rodzaje tego wparcia to: emocjonalne, informacyjne, instrumentalne i materialne. Wsparcie środowiskowe jest szczególnie rozwinięte w psychiatrii, natomiast w opiece geriatrycznej jest w założeniach standardu. Wsparcie środowiskowe może opierać się również na wolontariacie. Przedmiot prowadzony jest w formie wykładów i ćwiczeń. |
Literatura: |
1.Kędziora-Kornatowska K.., Muszalik M. (red): Kompendium pielęgnowania pacjentów w starszym wieku. Czelej Lublin, 2007. 2. H. Sęk (red.), R. Cieślak: Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWN, 2005. 3. Opieka nad osobami starszymi : przewodnik dla zespołu terapeutycznego. M. Cybulski, E. Krajewska-Kułak. Warszawa. Wydaw. Lek. PZWL, 2016. 4. Szatur-Jaworska, Błędowski P. System wsparcia osób starszych w środowisku zamieszkania. Warszawa. Raport Rzecznika Praw Obywatelskich.2016 |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty dotyczące wiedzy: zaliczenie pisemne Efekty dotyczące umiejętności- dyskusja na ćwiczeniach oraz prezentacja tematu Efekty dotyczące kompetencji-wypowiedzi ustne i obserwacja studenta Warunkiem zaliczenia części wykładowej jest: 1. Obecność na wykładach (dopuszczalna jedna nieobecność usprawiedliwiona) 2. Zaliczenie każdej (nawet usprawiedliwionej) nieobecności w formie zaproponowanej przez prowadzącego dany temat. Ćwiczenia: zaliczenie ćwiczeń: Na ocenę 5.( 93% - 100%): student(ka) potrafi swobodnie opisać i prezentować zagadnienia związane z opracowanym temacie Na ocenę 4.5 (84% - 92%): student(ka) wykazuje pewne drobne uchybienia w opisie i prezentowaniu Na ocenę 4.0 (76% - 83%): studen(ka) prezentuje wiedzę i umiejętności na wyuczonym poziomie, nie wykazując się inwencją w zdobyciu dodatkowych danych poszerzających kompetencje. Na ocenę 3.5 (68% - 75%): student(ka) wykazuje się wiedzą i umiejętnościami na poziomie nieco wyższym niż dostateczny. Na ocenę 3.0 (60% -67%): student(ka) wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w bardzo podstawowym zakresie. Ocena 2 (59% i poniżej): student(ka) nie wykazuje się wiedzą i umiejętnościami w wystarczającym stopniu. Ocena końcowa: Zaliczenie z oceną egzamin testowy, wg skali: Na ocenę 5.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 92-100% pytań Na ocenę 4.5 student(ka) potrafi odpowiedzieć na 85-91% pytań. Na ocenę 4.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 78-84% pytań. Na ocenę 3.5: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 70-78% pytań. Na ocenę 3.0: student(ka) potrafi odpowiedzieć na 61-69% pytań. Oceny końcowe są wystawiane zgodnie z następującą skalą: 60% -67% ocena dostateczna (3.0) 68% - 75% ocena dostateczna plus (3.5) 76% - 83% ocena dobra (4.0) 84% - 92% ocena dobra plus (4.5) 93% - 100% ocena bardzo dobra (5.0) Jeden egzamin poprawkowy. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.