Zdrowie seksualne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1800-ZP3-Zs-s1p |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0919) Ochrona zdrowia (inne)
|
Nazwa przedmiotu: | Zdrowie seksualne |
Jednostka: | Zakład Medycyny Zapobiegawczej i Polityki Zdrowotnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Uczestnictwo w zajęciach kontaktowych - 45 godzin - 1,5 ECTS. - Przygotowanie się do zajęć, w tym czytanie wskazanej literatury - 15 godzin - 0,5 ECTS. - Sporządzenie prezentacji - 10 godzin - 0,5 ECTS. - Przygotowanie się do zaliczenia i uczestnictwo w nim - 17 godzin - 0,5 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Definiuje pojęcia związane ze zdrowiem i stylem życia (K_W17). W2: Rozumie i właściwie interpretuje istniejące relacje pomiędzy zdrowiem a środowiskiem pracy (K_W24). W3: Zna podstawowe zasady prawne dot. pomocy osobom wykluczonym, ofiarom przemocy, readaptacji społecznej itd. (K_W28). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej poszerzoną o formułowanie własnych wniosków (K_U10). U2: Dokonuje diagnozy i wskazuje problemy o znaczeniu kluczowym dla zdrowia populacji w poszczególnych sferach społecznych (K_U09). U3: Potrafi wyrazić swoją wiedzę pisemnie i ustnie (np. poprzez przeprowadzenie prezentacji) na poziomie akademickim (K_U17). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, poszerzone o wymiar interdyscyplinarny (K_K08). K2: Wykazuje tolerancję i otwartość wobec odmiennych poglądów i postaw, ukształtowanych przez różne czynniki społeczno-kulturowe (K_K09). K3: Efektywnie prezentuje własne opinie, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi (K_K10). |
Metody dydaktyczne: | Wykłady: - wykład informacyjny - wykład problemowy - wykład konwersatoryjny - debata Ćwiczenia dyskusja dydaktyczna • analiza przypadków • drzewo decyzyjne • prezentacja/praca kontrolna • metody symulacyjne • uczenie wspomagane komputerem |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Skrócony opis: |
Treści przedmiotu wprowadzają studenta w tematykę zdrowia seksualnego ze szczególnym uwzględnieniem kwestii prawnych, profilaktycznych, społecznych. Student zapoznał się z zaburzeniami na tle seksualnym określonymi nomenklaturą ICD 10. Potrafi wskazać nowe patologie w zdrowiu seksualnym, które rozwijają się wraz z postępem i upowszechnieniem technologii. |
Pełny opis: |
Podczas wykładów student zostanie zapoznany z następującymi treściami: 1. Podstawowe pojęcia zdrowia seksualnego 2. Zakażenia przenoszone drogą płciową – wirusowe, bakteryjne, grzybicze, pierwotniakowi, chlamydie. 3. Akty prawne odnoszące się do regulacji zdrowia seksualnego w tym zachowań seksualnych 4. Obszary normy i patologii seksualnej dookreślone w przepisach prawa cywilnego. 5. Zdrowie reprodukcyjne 6. Zaburzenia na tle seksualnym wg klasyfikacji ICD 10 7. Patologie w zdrowiu ze szczególnym uwzględnieniem Podczas ćwiczeń student zostanie zapoznany z następującymi treściami: 1. Rehabilitacja seksualna – nowy trend medycyny na nowe problemy społeczeństwa. 2. Edukacja seksualna na różnych szczeblach szkolnictwa – przykłady dobrych praktyk oraz standardy. 3. Gender – aspekty społeczne i kliniczne 4. Seksuologia Psychospołeczna 5. Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. 6. Prostytucja w Polsce – możliwe zagrożenia oraz sytuacja obecna 7. Dysfunkcje seksualne, choroby psychiczne a jakość życia |
Literatura: |
Melosik Z., (2010), Tożsamość, ciało i władza w kulturze instant,Krakow, IMPULS - Melosik Z., (1999), Ciało i zdrowie w społeczeństwie konsumpcji, Toruń-Poznań, EDYTOR - Lew-Starowicz Z., Lew-Starowicz M., (1999), Homoseksualizm. Warszawa, PZWL. - Lew-Starowicz Z., Lew-Starowicz M., (2003). Zdrowie seksualne,"Psychiatria w Praktyce Ogólnolekarskiej", - Lew-Starowicz, Z. (2007), Zdrowie seksualne: historia, kryteria, promocja. |
Metody i kryteria oceniania: |
W1 –zaliczenie pisemne, W2 – zaliczenie pisemne W3 – zaliczenie pisemne U1realizacja zadania U2 realizacja zadania U3 realizacja zadania K1 obserwacja, K2 obserwacja, K3 obserwacja, Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na wszystkich wykładach. Obowiązkowo należy zaliczyć każdą nieobecność. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej z przedmiotu jest zdobycie minimum 75% punktów na zaliczeniu pisemnym, obejmującym materiał prezentowany na wykładach i ćwiczeniach. Zaliczenie składa się z pytań testowych jednokrotnego wyboru i pytań otwartych |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.