Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Podstawy fizjoterapii: Fizjoterapia ogólna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1855-F1-FO-SJL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0915) Terapia i rehabilitacja Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Podstawy fizjoterapii: Fizjoterapia ogólna
Jednostka: Katedra Rehabilitacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 2.50 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Wymagania wstępne:

Student rozpoczynający kształcenie z przedmiotu fizjoterapia ogólna powinien posiadać wiedzę z zakresu: anatomii funkcjonalnej, fizjologii, historii rehabilitacji, kształcenia umiejętności ruchu.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:


1. Study hours involving teacher participation:

- participation in lectures (using distance learning techniques) - 20 h (0.8 ECTS)

- participation in classes - 30 h (1.2 ECTS)

50 hours = 2 ECTS

2. Time spent by the student on individual work:

- reading literature - 25 h = 1 ECTS

3. Time required to prepare for the assessment process -

25 hours = 1 ECTS

Total: 100 h = 4 ECTS



Efekty uczenia się - wiedza:

Student:

Knows and understands:

W1: concepts in the field of medical rehabilitation, physiotherapy and disability - C.W1

W2: mechanisms of influence and possible side effects of physiotherapy measures and treatments - C.W3

W3: methods of assessing structural and functional disorders caused by disease or injury, diagnostic tools and methods of assessing the patient's condition for the needs of physiotherapy, methods of assessing the structure and function of the patient's body and its activity in various disease states - C.W4


Efekty uczenia się - umiejętności:

Can:

U1: conduct an interview, physical examination and perform basic functional tests and functional tests appropriate for physiotherapy, including measurements of the length and circumference of the limbs, range of motion in the joints and muscle strength - C.U1

U2: complete the patient's health records

and program of physiotherapeutic procedures - C.U2

U3: construct medical training, including a variety of exercises, adapt individual exercises to the needs of the exercisers, select the appropriate devices and accessories for physical exercises, and grade the difficulty of the exercises - C.U5

U4: select individual exercises for people with various functional disorders and abilities and methodically teach them how to perform them, grading the intensity of difficulty and physical effort - C.U6

U5: operate and use devices in the field of kinesitherapy, physical therapy, massage and manual therapy as well as special methods of physiotherapy - C.U9

U6: use specialist national scientific literature

and international - E.U3



Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student is ready to:

K1: perceiving and recognizing one's own limitations, making self-assessment of educational deficits and needs - K5

K2: using objective sources of information - K6



Metody dydaktyczne:

Lecture:

• informative lecture

• seminar lecture

Exercises:

• Oxford debate

• multimedia presentations

• didactic discussion


Skrócony opis:

The aim of the course is to familiarize students with issues related to physiotherapy. The aim of the course is to gain access to the skills of using controllers and devices used in patient rehabilitation and to master the skills of contact with the patient.

Pełny opis:

The subject is carried out in the form of lectures and exercises. The lectures will present a historical outline of physiotherapy and the division of rehabilitation. Basic overview and goals rehabilitation tasks. The student will also learn about the International Classification of Function (ICF).

The exercises will be devoted to teaching Latin names in physiotherapy - basic terms used in various medical fields, familiarizing yourself with devices rehabilitation - divided into utensils and instruments. Patient examination for rehabilitation will be discussed - elements of personal and physical examination, as well as examination additional ones used for physiotherapy purposes.

The student will learn to observe the patient in statics and dynamics. He will get acquainted with the planes of movement and possibilities the functioning of the patient in these planes. The student will learn about basic orthopedic equipment used in the patient rehabilitation process. During the exercises, the student will have the opportunity to observe the work therapists with the patient at the bedside and in the room rehabilitation.

Literatura:

1.Anatomy and Human Movement: Structure and function. Roger W. Soames BSc PhD_2018

2.Musculoskeletal Examination and Assessment - Volume 1: A Handbook for Therapists. Nicola J. Petty DPT MSc GradDipPhys FMACP FHEA (Editor), Dionne Ryder MSc (Manipulative Therapy) MCSP MMACP PGCert (Learning & Teaching) FHEA_2017

3.Principles of Neuromusculoskeletal Treatment and Management: A Guide for Therapists. Nicola J. Petty_2004

4.Physical Management for Neurological Conditions, 4e: [Formerly Physical Management in Neurological Rehabilitation. Sheila Lennon PhD MSc BSc FCSP_2018

5.Neurological Rehabilitation: Optimizing motor performance. Janet H. Carr MA EdD (Columbia) FACP, Roberta B. Shepherd MA EdD (Columbia) FACP (Author), Julie Bernhardt (Contributor), Colleen Canning BPhty MA PhD (Contributor), Leanne Hassett PhD (Contributor), Phu Hoang PhD (Contributor), Anne Moseley PhD (Contributor)_2010

6. Tidy's Physiotherapy, 15e (Physiotherapy Essentials). Stuart Porter PhD BSc(Hons) GradDipPhys FHEA CertMHS_2013

7. Tortora's Principles of Anatomy and Physiology. Gerard J. Tortora, Bryan H. Derrickson_2017

8. Musculoskeletal Assessment: Joint Motion and Muscle Testing Spiral-bound. Hazel M. Clarkson_2012

9. Clinical Case Studies in Physiotherapy: A Guide for Students and Graduates, 1e (Physiotherapy Pocketbooks). Lauren Jean Guthrie_2008

10. Red Flags and Blue Lights: Managing Serious Spinal Pathology. Sue Greenhalgh MA GD Phys FCSP (Author), James Selfe PhD MA GD Phys FCSP_2019

11. Essential Examination, 3rd edition: Step-by-step guides to clinical examination scenarios with practical tips and key facts for OSCEs. Alasdair K.B. Ruthven_2016

12. Neurokinetic Therapy: An Innovative Approach to Manual Muscle Testing. David Weinstock_2010

13. Neuromusculoskeletal Examination and Assessment: A Handbook for Therapists. Nicola J. Petty DPT Msc FMACP FHEA, Alison Rushton, Grad Dip Phys. Dip TP. FMACP_2013

Metody i kryteria oceniania:

Written exam: W1-W3, U1-U6

Practical knowledge test: U1-U6

Short tests before starting the exercises: W1

Presentation: W2, U6, K1-K2

Extended observation: U1-U6, K1-K2

Assessment methods:

- written examination

- test

- activity

Assessment criteria:

Final exam in the form of a closed test consisting of 20 questions. The student chose 1 correct answer from 5

fail – 0-11 pts

satisfactory – 12-13 pts

satisfactory plus –14- 15pts

good – 16-17 pts

good plus – 18 pts

very good – 19-20 pts

• Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia wykładów oraz ćwiczeń.

- Egzamin pisemny:

K_W04 , K_W08, K_W09 , K_W12, K_W29, K_U13

- Sprawdzian wiedzy praktycznej

K_W04, K_U13, K_U21, K_U22, K_K01, K_K04

- Krótkie sprawdziany przed rozpoczęciem ćwiczeń „wejściówki”

K_W04, K_W09 K_W08, K_W09, K_W12, K_U13, K_K01, K_K04

- Konspekt:

K_W08, K_W09 K_U21, K_U24, K_K01, K_K04

- Przedłużona obserwacja:

K_U13, K_U21, K_U22, K_U34, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04

% ocena

Równy i poniżej 59% 2.0 - niedostateczna

60%- 70% 3.0 - dostateczna

71% - 80% 3.5 – dostateczna plus

81% - 90% 4.0 - dobra

91% - 95% 4.5 – dobra plus

96% - 100% 5.0 – bardzo dobra

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Mackiewicz-Milewska
Prowadzący grup: Dorota Ratuszek-Sadowska, Justyna Stępowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi fizjoterapii. Celem przedmiotu jest również opanowanie przez studentów umiejętności posługiwania się podstawowym sprzętem i aparaturą używaną w ramach usprawniania pacjenta oraz opanowanie umiejętności kontaktu z pacjentem.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń.

Na wykładach zostanie przedstawiony rys historyczny fizjoterapii oraz podział rehabilitacji. Omówione zostaną podstawowe cele

i zadania rehabilitacji. Student zapozna się także z Międzynarodową Klasyfikacją Funkcjonalności (ICF).

Ćwiczenia poświęcone będą nauczaniu nazewnictwa łacińskiego

w fizjoterapii – podstawowych określeń stosowanych w różnych dziedzinach medycznych, zapoznaniu się z urządzeniami rehabilitacyjnymi – z podziałem na przybory i przyrządy.

Omówione zostanie badanie pacjenta pod kątem rehabilitacji – elementy badania podmiotowego i przedmiotowego, a także badanie dodatkowe wykorzystywane dla celów fizjoterapii. Student nauczy się obserwacji pacjenta w statyce i dynamice. Zapozna się

z płaszczyznami ruchu i możliwościami funkcjonowania pacjenta

w tych płaszczyznach. Student zapozna się z podstawowym zaopatrzeniem ortopedycznym wykorzystywanym w procesie usprawniania pacjenta. W trakcie ćwiczeń student będzie miał okazję zaobserwować pracę terapeutów z pacjentem przy łóżku chorego i na sali rehabilitacyjnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Fizjoterapia ogólna, Jerzy Kiwerski. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2012

Literatura uzupełniająca:

1. Zarys propedeutyki fizjoterapii, pod red. Wojciecha Hagnera. Wydawnictwo Naukowe UMK Bydgoszcz 2010

2. Podstawy fizjoterapii część 1 – 3, Janusz Nowotny. Wydawnictwo KASPER Kraków 2004

3. Rehabilitacja Medyczna, pod redakcją Jerzego Kiwerskiego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2005

4. Kinezyterapia, pod red. Andrzeja Zembatego część 1 – 2. Wydawnictwo KASPER Warszawa 2003

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Mackiewicz-Milewska
Prowadzący grup: Anna Lewandowska, Dorota Ratuszek-Sadowska, Justyna Stępowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi fizjoterapii. Celem przedmiotu jest również opanowanie przez studentów umiejętności posługiwania się podstawowym sprzętem i aparaturą używaną w ramach usprawniania pacjenta oraz opanowanie umiejętności kontaktu z pacjentem.

Pełny opis:

Przedmiot realizowany jest w formie wykładów oraz ćwiczeń.

Na wykładach zostanie przedstawiony rys historyczny fizjoterapii oraz podział rehabilitacji. Omówione zostaną podstawowe cele

i zadania rehabilitacji. Student zapozna się także z Międzynarodową Klasyfikacją Funkcjonalności (ICF).

Ćwiczenia poświęcone będą nauczaniu nazewnictwa łacińskiego

w fizjoterapii – podstawowych określeń stosowanych w różnych dziedzinach medycznych, zapoznaniu się z urządzeniami rehabilitacyjnymi – z podziałem na przybory i przyrządy.

Omówione zostanie badanie pacjenta pod kątem rehabilitacji – elementy badania podmiotowego i przedmiotowego, a także badanie dodatkowe wykorzystywane dla celów fizjoterapii. Student nauczy się obserwacji pacjenta w statyce i dynamice. Zapozna się

z płaszczyznami ruchu i możliwościami funkcjonowania pacjenta

w tych płaszczyznach. Student zapozna się z podstawowym zaopatrzeniem ortopedycznym wykorzystywanym w procesie usprawniania pacjenta. W trakcie ćwiczeń student będzie miał okazję zaobserwować pracę terapeutów z pacjentem przy łóżku chorego i na sali rehabilitacyjnej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Fizjoterapia ogólna, Jerzy Kiwerski. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2012

Literatura uzupełniająca:

1. Zarys propedeutyki fizjoterapii, pod red. Wojciecha Hagnera. Wydawnictwo Naukowe UMK Bydgoszcz 2010

2. Podstawy fizjoterapii część 1 – 3, Janusz Nowotny. Wydawnictwo KASPER Kraków 2004

3. Rehabilitacja Medyczna, pod redakcją Jerzego Kiwerskiego. Wydawnictwo Lekarskie PZWL Warszawa 2005

4. Kinezyterapia, pod red. Andrzeja Zembatego część 1 – 2. Wydawnictwo KASPER Warszawa 2003

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Mackiewicz-Milewska
Prowadzący grup: Anna Lewandowska, Justyna Stępowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

The aim of the course is to familiarize students with issues related to physiotherapy. The aim of the course is to gain access to the skills of using controllers and devices used in patient rehabilitation and to master the skills of contact with the patient.

Pełny opis:

The subject is carried out in the form of lectures and exercises. The lectures will present a historical outline of physiotherapy and the division of rehabilitation. Basic overview and goals rehabilitation tasks. The student will also learn about the International Classification of Function (ICF).

The exercises will be devoted to teaching Latin names in physiotherapy - basic terms used in various medical fields, familiarizing yourself with devices rehabilitation - divided into utensils and instruments. Patient examination for rehabilitation will be discussed - elements of personal and physical examination, as well as examination additional ones used for physiotherapy purposes.

The student will learn to observe the patient in statics and dynamics. He will get acquainted with the planes of movement and possibilities the functioning of the patient in these planes. The student will learn about basic orthopedic equipment used in the patient rehabilitation process. During the exercises, the student will have the opportunity to observe the work therapists with the patient at the bedside and in the room rehabilitation.

Literatura:

Literature

1.Anatomy and Human Movement: Structure and function. Roger W. Soames BSc PhD_2018

2.Musculoskeletal Examination and Assessment - Volume 1: A Handbook for Therapists. Nicola J. Petty DPT MSc GradDipPhys FMACP FHEA (Editor), Dionne Ryder MSc (Manipulative Therapy) MCSP MMACP PGCert (Learning & Teaching) FHEA_2017

3.Principles of Neuromusculoskeletal Treatment and Management: A Guide for Therapists. Nicola J. Petty_2004

4.Physical Management for Neurological Conditions, 4e: [Formerly Physical Management in Neurological Rehabilitation. Sheila Lennon PhD MSc BSc FCSP_2018

5.Neurological Rehabilitation: Optimizing motor performance. Janet H. Carr MA EdD (Columbia) FACP, Roberta B. Shepherd MA EdD (Columbia) FACP (Author), Julie Bernhardt (Contributor), Colleen Canning BPhty MA PhD (Contributor), Leanne Hassett PhD (Contributor), Phu Hoang PhD (Contributor), Anne Moseley PhD (Contributor)_2010

6. Tidy's Physiotherapy, 15e (Physiotherapy Essentials). Stuart Porter PhD BSc(Hons) GradDipPhys FHEA CertMHS_2013

7. Tortora's Principles of Anatomy and Physiology. Gerard J. Tortora, Bryan H. Derrickson_2017

8. Musculoskeletal Assessment: Joint Motion and Muscle Testing Spiral-bound. Hazel M. Clarkson_2012

9. Clinical Case Studies in Physiotherapy: A Guide for Students and Graduates, 1e (Physiotherapy Pocketbooks). Lauren Jean Guthrie_2008

10. Red Flags and Blue Lights: Managing Serious Spinal Pathology. Sue Greenhalgh MA GD Phys FCSP (Author), James Selfe PhD MA GD Phys FCSP_2019

11. Essential Examination, 3rd edition: Step-by-step guides to clinical examination scenarios with practical tips and key facts for OSCEs. Alasdair K.B. Ruthven_2016

12. Neurokinetic Therapy: An Innovative Approach to Manual Muscle Testing. David Weinstock_2010

13. Neuromusculoskeletal Examination and Assessment: A Handbook for Therapists. Nicola J. Petty DPT Msc FMACP FHEA, Alison Rushton, Grad Dip Phys. Dip TP. FMACP_2013

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)