Creative Writing
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2051-DZ-S1-1-NM-CW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0288) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące sztuki i przedmioty humanistyczne
|
Nazwa przedmiotu: | Creative Writing |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość zagadnień dot. komunikacji społecznej. Znajomość zagadnień dot. stylistyki, zwłaszcza stylu artystycznego. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Efekty uczenia się - wiedza: | Ma wiedzę o funkcjonowaniu tekstu w kulturze. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Dysponuje podstawowym warsztatem pisarskim. Samodzielnie zbiera i weryfikuje informacje potrzebne do przygotowania tekstów o charakterze twórczym i użytkowym. Tworzy teksty artystyczne i użytkowe, redaguje je oraz ocenia pod względem wartości merytorycznej i/lub perswazyjnej. Posługuje się różnymi formami wypowiedzi ustnej i pisemnej, Tworzy proste formy poetyckie i narracyjne (cel: przygotowanie do pracy copywritera). Krytycznie analizuje współczesne praktyki tekstowe, docenia ich społeczne skutki. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Uczestniczy we współczesnym życiu literackim i kulturalnym, wykorzystuje w tym celu także nowe media (tu: blog, wortale artystyczne). Zwraca uwagę na standardy etyczne, tworząc wypowiedzi własne. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - drama |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia z zakresu twórczego pisania służą opanowaniu technik narracyjnych i perswazyjnych, doskonaleniu sztuki kompozycji itp. Usprawniają warsztat językowy, przyczyniając się do wzrostu kompetencji przyszłego dziennikarza, medioznawcy, analityka mediów, krytyka literackiego, publicysty, copywritera. |
Pełny opis: |
Poznawanie i krytyczna analiza narracji literackich i narracji medialnych. Praktykowanie form literackich i niefikcjonalnych (krótkie opowiadanie, wiersz, piosenka, pamiętnik, esej, jednoaktówka, twórczość kolektywna itd.). Tworzenie scenariuszy reklam telewizyjnych. |
Literatura: |
J. Dąbała, Tajemnica i suspens w sztuce pisania. W kręgu retoryki dziennikarskiej i dramaturgii medialnej, Toruń 2010. M. Bal, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przekład zesp. pod redakcją E. Kraskowskiej i E. Rajewskiej, Kraków 2012. J. Dąbała, O twórczym pisaniu, "Teksty Drugie" 2000, nr 1-2. U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna między retoryką a ideologią, Kraków 2008. http://www.writerstreasure.com/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Obowiązkowa obecność, dopuszczalne 2 nieobecności, bez względu na powód. Przekroczenie limitu absencji oznacza niedopuszczenie do zaliczenia. Osoby legitymujące się IOS muszą uczęszczać na zajęcia, ze względu na ich praktyczny wymiar. Ocena ciągła, uwzględniająca aktywność studenta/-tki w trakcie zajęć (zaangażowanie w analizę przypadków, znajomość lektur kontekstowych weryfikowana stopniem wykorzystania aparatury pojęciowej w trakcie analiz, udział w dyskusji itp.). Aktywność i zaangażowanie może skutkować podniesieniem semestralnej noty o 0,5 stopnia. Na ocenę końcową składa się średnia ocen uzyskanych za realizację ćwiczeń, projektu, analizę komunikatów opublikowanych na platformie Moodle i poza nią. Punkty ujemne za nieprzygotowanie zadań cząstkowych - zadawanych na bieżąco: -10% końcowej punktacji za każde niewykonane zadanie. Skala ocen: pow. 50% dst pow. 65% dst+ pow. 75% db pow. 83% db+ pow. 90% bdb Uwaga! Jeśli uznam, że Państwo nie znają pojęć i kategorii analitycznych, narzędziem weryfikującym ww. przypuszczenie będzie niezapowiedziany quiz... |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.