Nauka o komunikowaniu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2051-DZ-S1-1-NoK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0318) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka o komunikowaniu |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | uczestnictwo w zajęciach 30h (1 ECTS) prezentacja wybranego tematu 25h (1 ECTS) kolokwium 50h (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu nauki o mediach i komunikacji społecznej, zna miejsce dyscypliny w systemie nauk i relacje do innych nauk (w szczególności politologii, socjologii, językoznawstwa, literaturoznawstwa, psychologii, kulturoznawstwa, filozofii, ekonomii) K_W06 zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne, będące teoretycznym fundamentem działalności dziennikarskiej ma elementarną wiedzę o roli jednostki w działaniach organizacji medialnych i/lub przedsiębiorstw branży reklamowej, brandingu i public relations K_W07 ma wiedzę o ewolucji poglądów na temat komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikowania masowego; zna podstawową terminologię i kategorie z ww. zakresu K_W08 ma wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej; rozumie złożoność,wielowymiarowość, wielopłaszczyznowość i najważniejsze uwarunkowania tych procesów |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, właściwe dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej K_U02 posiada umiejętność wykorzystania podstaw wiedzy teoretycznej do opisu i praktycznego analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej K_U03 rozumie przyczyny i przebieg konkretnych procesów społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych), właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej; potrafi właściwie je analizować K_U08 rozumie i analizuje zjawiska społeczne |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych, członkostwo i udział w pracach stowarzyszeń branżowych K_K02 uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, uznaje samokształcenie za istotny warunek powodzenia na rynku pracy |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi założeniami i teoriami z obszaru komunikologii. W ramach kursu studenci nabywają wiedzę dotyczącą mechanizmów kształtujących szeroko rozumiane komunikowanie społeczne, poznają podejścia badawcze oraz specyfikę poszczególnych typów komunikowania. W ramach zajęć omawiane są także zjawiska społeczne i technologiczne wpływające na proces komunikacji zarówno w sensie praktycznym jak i teoretycznym. |
Pełny opis: |
W ramach kursu poruszone zostaną następujące zagadnienia: Wprowadzenie do komunikologii Nauka o komunikowaniu z perspektywy teoretycznej Odbiorcy – co decyduje o wyborze konkretnych mediów? Teorie komunikowania masowego Oddziaływanie środków masowego przekazu Mediatyzacja życia społecznego Nowe media. Czym są i jak zmieniły komunikację? Sztuczna inteligencja a procesy komunikacji społecznej Komunikowanie polityczne Komunikacja międzykulturowa – podstawowe teorie Teorie komunikowania interpersonalnego Płeć kulturowa w mediach tradycyjnych i Internecie |
Literatura: |
B.Dobek -Ostrowska.2006. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN. D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 15. Z.Nęcki, Komunikowanie interpersonalne, Ossolineum, Wrocław 1992 Morreale, B. Spitzberg, J. Barge. Komunikacja między ludźmi. Marian Golka.2008. Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacji. Warszawa: PWN. M. Fleischer. 2011. Komunikacja konstruktywistycznie, czyli dlaczego tradycyjne koncepcje komunikacji są nieadekwatne [w:] M. Graszewicz, J. Jastrzębski. Teoria komunikacji i mediów 3. Wrocław: Atut. S. Michalczyk. Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu [w:] Mediatyzacja kampanii politycznych. Katowice. Wyd. UŚ. s. 17-33, Marek Graszewicz, Dominik Lewiński. 2011. Wstęp do systemowej teorii Internetu [w:] M.Jeziński, A.Seklecka, Ł. Wojtkowski. Nowe Media we współczesnym społeczeństwie. Toruń: UMK. s. 13-25. (2) M.Lister, J. Dovey, Seth Giddings, I. Grant. Kieran Kelly. 2009. Nowe Media. Wprowadzenie. Kraków: Wyd. UJ. s. 13-72. Manuel Castells. 2008. Społeczeństwo sieci. Rozdział 5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria oceny 1. Bieżące przygotowanie do zajęć (wejściówki i dyskusje) 2. Indywidualne prezentacje tematyczne 3. Testy sprawdzające (śródsemestralne i końcowe) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.