Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Nauka o komunikowaniu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2051-DZ-S1-1-NoK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0318) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Nauka o komunikowaniu
Jednostka: Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Całkowity nakład pracy studenta:

uczestnictwo w zajęciach 30h (1 ECTS)

prezentacja wybranego tematu 25h (1 ECTS)

kolokwium 50h (2 ECTS)


Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu nauki o mediach

i komunikacji społecznej, zna miejsce dyscypliny w systemie nauk i relacje

do innych nauk (w szczególności politologii, socjologii, językoznawstwa,

literaturoznawstwa, psychologii, kulturoznawstwa, filozofii, ekonomii)

K_W06 zna wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne, będące teoretycznym fundamentem działalności dziennikarskiej

ma elementarną wiedzę o roli jednostki w działaniach organizacji medialnych

i/lub przedsiębiorstw branży reklamowej, brandingu i public relations

K_W07 ma wiedzę o ewolucji poglądów na temat komunikowania,

ze szczególnym uwzględnieniem komunikowania masowego; zna

podstawową terminologię i kategorie z ww. zakresu

K_W08 ma wiedzę dotyczącą procesów komunikacji społecznej; rozumie złożoność,wielowymiarowość, wielopłaszczyznowość i najważniejsze uwarunkowania tych procesów


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne, kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne, właściwe dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej

K_U02 posiada umiejętność wykorzystania podstaw wiedzy teoretycznej do opisu i praktycznego analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, właściwych dla obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej

K_U03 rozumie przyczyny i przebieg konkretnych procesów społecznych

(kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych), właściwych dla

obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej; potrafi właściwie je

analizować

K_U08 rozumie i analizuje zjawiska społeczne

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K01 rozumie potrzebę ciągłego uczenia się, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych, członkostwo i udział w pracach stowarzyszeń branżowych

K_K02 uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, uznaje samokształcenie za istotny warunek powodzenia na rynku pracy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- referatu

Skrócony opis:

Celem kursu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi założeniami i teoriami z obszaru komunikologii. W ramach kursu studenci nabywają wiedzę dotyczącą mechanizmów kształtujących szeroko rozumiane komunikowanie społeczne, poznają podejścia badawcze oraz specyfikę poszczególnych typów komunikowania. W ramach zajęć omawiane są także zjawiska społeczne i technologiczne wpływające na proces komunikacji zarówno w sensie praktycznym jak i teoretycznym.

Pełny opis:

W ramach kursu poruszone zostaną następujące zagadnienia:

Wprowadzenie do komunikologii

Nauka o komunikowaniu z perspektywy teoretycznej

Odbiorcy – co decyduje o wyborze konkretnych mediów?

Teorie komunikowania masowego

Oddziaływanie środków masowego przekazu

Mediatyzacja życia społecznego

Nowe media. Czym są i jak zmieniły komunikację?

Sztuczna inteligencja a procesy komunikacji społecznej

Komunikowanie polityczne

Komunikacja międzykulturowa – podstawowe teorie

Teorie komunikowania interpersonalnego

Płeć kulturowa w mediach tradycyjnych i Internecie

Literatura:

B.Dobek -Ostrowska.2006. Komunikowanie polityczne i publiczne. Warszawa: PWN.

D.McQuail.2008. Teoria komunikowania masowego. Warszawa: PWN. Rozdział 15.

Z.Nęcki, Komunikowanie interpersonalne, Ossolineum, Wrocław 1992 Morreale, B. Spitzberg, J. Barge. Komunikacja między ludźmi.

Marian Golka.2008. Bariery w komunikowaniu i społeczeństwo (dez)informacji. Warszawa: PWN.

M. Fleischer. 2011. Komunikacja konstruktywistycznie, czyli dlaczego tradycyjne koncepcje komunikacji są nieadekwatne [w:] M. Graszewicz, J. Jastrzębski. Teoria komunikacji i mediów 3. Wrocław: Atut.

S. Michalczyk. Pojęcie mediatyzacji w nauce o komunikowaniu [w:] Mediatyzacja kampanii politycznych. Katowice. Wyd. UŚ. s. 17-33,

Marek Graszewicz, Dominik Lewiński. 2011. Wstęp do systemowej teorii Internetu [w:] M.Jeziński, A.Seklecka, Ł. Wojtkowski. Nowe Media we współczesnym społeczeństwie. Toruń: UMK. s. 13-25. (2) M.Lister, J. Dovey, Seth Giddings, I. Grant. Kieran Kelly. 2009. Nowe Media. Wprowadzenie. Kraków: Wyd. UJ. s. 13-72.

Manuel Castells. 2008. Społeczeństwo sieci. Rozdział 5

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria oceny

1. Bieżące przygotowanie do zajęć (wejściówki i dyskusje)

2. Indywidualne prezentacje tematyczne

3. Testy sprawdzające (śródsemestralne i końcowe)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)