Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Metody badań medioznawczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2051-DZ-S2-1-MBM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0388) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, dziennikarstwem i informacją Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Metody badań medioznawczych
Jednostka: Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

znajomość zagadnień komunikologicznych, społecznych i socjologicznych, umiejętność interpretacji świata, procesów komunikacyjnych i społecznych w kategoriach nauki o komunikowaniu



Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1.Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 45h (1,5 ECTS)

2. Praca indywidualna: 90h (3,5 ECTS)

3. Praca grupowa: 25h (1 ECTS)



Efekty uczenia się - wiedza:

K_W01

Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauki o mediach i komunikacji społecznej, zna miejsce dyscypliny w systemie nauk i relacje wobec innych nauk (w szczególności politologii, socjologii, językoznawstwa, literaturoznawstwa, psychologii, kulturoznawstwa, filozofii, ekonomii).

S2A_W01


K_W08

Ma ugruntowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań, dysponuje pogłębioną znajomością metod, technik i narzędzi badawczych właściwych dla medioznawstwa i komunikologii oraz wiedzą o metodach i narzędziach właściwych dla dyscyplin pokrewnych, których implementacja jest możliwa na gruncie dziennikarstwa i komunikacji społecznej.

S2A_W06


Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U08

Rozumie i analizuje zjawiska z obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej, oceniając je z uwzględnieniem teoretycznej i metodologicznej podbudowy; stosuje metodę badawczą.

S2A_U08



K_U02

Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych; formułuje własne opinie, zachowując krytycyzm w doborze danych i metod analizy.

S2A_U02


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K03

Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera.

S2A_K02


K_K04

Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych.

S2A_K03


Metody dydaktyczne:

Wykład prowadzony przy pomocy form multimedialnych (prezentacje komputerowe, fragmenty filmów, wycinki z gazet)


Metody dydaktyczne podające:

- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- obserwacji
- panelowa
- pomiaru w terenie
- sytuacyjna

Skrócony opis:

Cele przedmiotu to zapoznanie Studentów z podstawowymi problemami metodologii badań w komunikologii i medioznawstwie (specyfika przekazu medialnego, społeczeństwo sieci, analiza treści, obserwacja, eksperyment, socjolingwistyka, sondaż, metoda monograficzna, metoda historyczna, metoda dokumentów osobistych), począwszy od klasycznych ujęć zaproponowanych przez H.Lasswella i R.Mertona, podejście komunikologiczne po metody współczesne.

Pełny opis:

Plan wykładu (podstawowe zagadnienia)

1. Wprowadzenie

2-3. Metody i techniki badań – wprowadzenie

metody badań społecznych i medioznawczych

metody i techniki badań

metody jakościowe i ilościowe

proces badawczy

4-5. Etyka w badaniach medioznawczych

podstawowe zasady etyczne w badaniach

„prawda” w badaniach i „czystość” wiedzy

badacz jako rola społeczna

6-7. Jakość w badaniach medioznawczych

trafność badań

rzetelność badań

triangulacja w badaniach i jej rodzaje

8-10. Specyfika badań przekazu medialnego

nadawcy przekazu

odbiorcy przekazu

instytucje medialne

teksty

konteksty odbioru

11-12. Specyfika badania nowych mediów

badanie nowych mediów

netnografia

sondaże online

13-14. Metodologia studiów kulturowych

studia kulturowe jako metoda badań

badania nad mediami, kulturą popularną i konsumeryzmem

badania nad aspektami życia codziennego

15. Analiza treści

analiza treści w badaniach medioznawczych

kategorie analityczne

dobór próby

kodowanie

treści jawne i ukryte

Literatura:

Lektury podstawowe

Babbie E., 2004 Badania społeczne w praktyce. Warszawa;

roz.: 1-2, 4, 11, 18

Kozinets R.V., 2012 Netnografia. Badania etnograficzne online.

Warszawa, roz.: 3-7

Taylor L., A. Willis, 2006 Medioznawstwo. Kraków

Lektury uzupełniające

Banks M., 2009 Materiały wizualne w badaniach jakościowych.

Warszawa

Flick U., 2011 Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa

Rose G., 2010 Interpretacja materiałów wizualnych. Warszawa

Silverman D., 2007 Interpretacja danych jakościowych. Warszawa

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny przeprowadzony w przerwie semestralnej (luty; poprawka – luty/marzec);

Do egzaminu dopuszczeni są studenci, którzy:

-zapisani są na zajęcia w syst. USOS,

-uzyskali pozytywną ocenę z ćwiczeń.

Weryfikacja efektów: Egzamin pisemny

K_W01, K_W08, K_U08, K_U02

ZASADY PRZEPROWADZANIA I OCENIANIA EGZAMINU

Egzamin składa się z pytań dwojakiego typu

1. Pytania dotyczące pojęć

2. Pytania problemowe

1. Pojęcia wyjaśniamy 2-3 zdaniami, tak by pokazać, że rozumiemy jakieś szczegółowe zagadnienie, przytaczając najważniejsze kwestie. Odpowiadając na pytania dotyczące pojęć należy:

–podać definicję pojęcia

–wskazać najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane pojęcie

–o ile możliwe: przywołać autorów danej koncepcji

2. Problemy wyjaśniamy na tyle szeroko, by pokazać, że rozumiemy jakiś ogólne czy szersze zagadnienie. Odpowiedź stanowi zazwyczaj dłuższą formę pisemną. Odpowiadając na pytania problemowe należy (tam, gdzie to możliwe):

–podać definicję/definicje problemu i związane z nim podstawowe pojęcia, typologie, funkcje

–omówić najważniejsze cechy i punkty wyróżniające dane podejście, koncepcję

–przywołać autorów danej koncepcji i ich podejście

–pokazać główne podejścia teoretyczne w ramach koncepcji oraz jej zastosowania

–wskazać, jakie metody badawcze mogą zostać zastosowane do rozwiązania określonego problemu badawczego

Egzamin oceniany jest w systemie punktowym wg akademickiej skali, gdzie ocena pozytywna uzyskana zostaje przez osoby, które zdobyły 60% punktów. Za odpowiedzi można uzyskać:

0-1 pkt za każde wyjaśnione pojęcie

0-5 pkt za każdy omówiony problem

Czas trwania egzaminu – ok. 35-40 minut od podyktowania pytań

Kolejność odpowiedzi – dowolna

Proszę NIE WYMYŚLAĆ własnych teorii i nie pisać, co przyjdzie do głowy

ŚCIĄGANIE

ściąganie to wszelkie niedozwolone formy zdawania egzaminu obejmujące używanie pomocy książkowych, zeszytów, notatek, przygotowanych przez siebie ściąg, korzystania z podpowiedzi mądrzejszych od siebie sąsiadów lub gadżetów elektronicznych.

Ściągamy na własne ryzyko – nie należy tego robić, jednak jeśli ktoś tak czyni – proszę liczyć się z konsekwencjami.

Osoba, która została ‘złapana’ na ściąganiu kończy egzamin z oceną niedostateczną.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)