Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Dziennikarstwo specjalistyczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2051-DZ-S2-2-NM-DS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0321) Dziennikarstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dziennikarstwo specjalistyczne
Jednostka: Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019)
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość różnic pomiędzy dziennikarstwem informacyjnym a publicystyką. Umiejętność ich wskazania oraz transformowania tekstu informacyjnego na oceniający (i odwrotnie).


Znajomość gatunków dziennikarskich i umiejętność określenia ich przynależności do publicystyki bądź informacji.


Umiejętność wskazania i oceny adekwatności użytych w tekście środków językowych i literackich dla podejmowanej tematyki i zamierzonego celu.



Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30h (1 ECTS).

Godziny, które student musi poświęcić na przygotowanie się do zajęć: 50 h (2 ECTS).

Godziny, które student musi poświęcić na napisanie pracy zaliczeniowej; 50 h (2 ECTS).

Efekty uczenia się - wiedza:

Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę z zakresu nauki o mediach i komunikacji społecznej, zna miejsce dyscypliny w systemie nauk i relacje wobec innych nauk (w szczególności politologii, socjologii, językoznawstwa, literaturoznawstwa, psychologii, kulturoznawstwa, filozofii, ekonomii).


Zna główne nurty kultury światowej i polskiej XX i XXI w., ma rozszerzoną wiedzę o budowie i funkcjach systemu kultury i mediów, zna specyfikę relacji kultura – komunikacja.


Dysponuje wiedzą o współczesnych stosunkach międzynarodowych, w szczególności o procesach integracyjnych, konfliktach, organizacjach międzynarodowych, współczesnej polityce światowej, procesach zachodzących w międzynarodowym życiu gospodarczym.


Ma wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i występujących między nimi prawidłowościach, pogłębioną w odniesieniu do obszaru mediów tradycyjnych, nowych mediów oraz komunikacji społecznej.


Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w odniesieniu do jego aktywności w obszarze mediów tradycyjnych, nowych mediów oraz komunikacji społecznej.


Ma rozszerzoną i ugruntowaną wiedzę o procesach komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji językowej i wizualnej, komunikowania interpersonalnego, interpersonalno-medialnego, masowego, komunikacji marketingowej. Ma wiedzę o procesach komunikacji międzynarodowej i międzykulturowej.


Ma ugruntowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań, dysponuje pogłębioną znajomością metod, technik i narzędzi badawczych właściwych dla medioznawstwa i komunikologii oraz wiedzą o metodach i narzędziach właściwych dla dyscyplin pokrewnych, których implementacja jest możliwa na gruncie dziennikarstwa i komunikacji społecznej.


Ma pogłębioną wiedzę z zakresu teorii komunikowania masowego, zna etapy rozwoju badań nad komunikowaniem masowym.


Ma pogłębioną wiedzę o regułach prawa, normach etycznych i koncepcjach organizacyjnych dotyczących obszaru nowych mediów.


Zna w poszerzonym zakresie przepisy prawa autorskiego, zna i rozumie konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej.


Posiada pogłębioną wiedzę o systemach mediów lokalnych w Polsce i na świecie, zna koncepcje organizacyjne mediów lokalnych.


Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form przedsiębiorczości, zwłaszcza podmiotów funkcjonujących na rynku mediów i w dziedzinie komunikacji społecznej. Rozumie prawa i zasady funkcjonowania rynku informacyjnego jako sfery gospodarki.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne i wszelkie inne przynależące do sfery fenomenów społecznych. Interpretuje i wyjaśnia wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.


Posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych; formułuje własne opinie, zachowując krytycyzm w doborze danych i metod analizy.


W oparciu o właściwie zanalizowane przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, formułuje własne opinie, stawia hipotezy badawcze i weryfikuje je.


Wykorzystując metody i narzędzia właściwe nauce o mediach i komunikacji społecznej, potrafi prognozować i modelować złożone procesy społeczne oraz ich praktyczne skutki obejmujące zjawiska z różnych obszarów życia społecznego.


Sprawnie posługuje się normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania konkretnych problemów z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej; dysponuje ww. umiejętnościami w rozszerzonym zakresie w odniesieniu do obszaru nowych mediów.


W sposób krytyczny, w zróżnicowanej formie i zakresach, wykorzystuje wiedzę z obszaru medioznawstwa i nauki o komunikowaniu.


Samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnego problemu z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej, posiada umiejętność przeprowadzenia procedury podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie.


Rozumie i analizuje zjawiska z obszaru dziennikarstwa i komunikacji społecznej, oceniając je z uwzględnieniem teoretycznej i metodologicznej podbudowy; stosuje metodę badawczą.


Posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych prac pisemnych w języku polskim i angielskim, właściwych dla obszaru mediów i komunikacji społecznej lub w obszarze łączącym perspektywy różnych dyscyplin naukowych.


Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim, właściwych dla obszaru mediów i komunikacji społecznej lub w obszarze łączącym perspektywy różnych dyscyplin naukowych.


Ma umiejętności językowe w zakresie dziennikarstwa, nauki o mediach i komunikacji społecznej, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.


Posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin naukowych, przynależących do obszaru nauk społecznych i humanistycznych, oraz zastosowania jej w nietypowych sytuacjach profesjonalnych.


Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą w obszarze dziennikarstwa i komunikacji społecznej.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, zwłaszcza poprzez lekturę literatury fachowej, czasopism i portali branżowych, uczestnictwo w konferencjach specjalistycznych, członkostwo i udział w pracach stowarzyszeń branżowych. Inspiruje i organizuje proces uczenia się innych osób.


Samodzielnie i krytycznie uzupełnia wiedzę, doskonali umiejętności i poszerza ich spektrum, wzbogacając je o wymiar interdyscyplinarny.


Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, także status i zadania lidera.


Potrafi określić priorytety służące realizacji zadania, określonego przez siebie lub przez innych.


Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z zawodową rolą dziennikarza i/lub specjalisty z zakresu komunikowania.


Odgrywa aktywną rolę w społeczeństwie, ma potencjał stymulowania opinii społecznej i formowania postaw.


Uczestniczy w przygotowaniu, planowaniu, wdrażaniu i zarządzaniu projektami społecznymi, przewidując wielokierunkowe skutki swojej działalności.


Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.


Metody dydaktyczne:

Każde konwersatorium poprzedzone lekturą tekstu wprowadzającego w daną odmianę dziennikarstwa specjalistycznego oraz 1 - 2 artykułów realizujących tę odmianę.


Podczas zajęć omawiane są teksty wybitnych dziennikarzy, laureatów Grand Press z ostatniego dziesięciolecia.


Podstawową metodą dydaktyczną jest więc wykład konwersatoryjny prowadzony równolegle z metodą problemową i metodą ćwiczeniową.


Aktywny udział w dyskusji.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- klasyczna metoda problemowa
- seminaryjna

Skrócony opis:

Przedmiot pokazuje przyszłym dziennikarzom możliwe ścieżki kariery, przybliżając warsztat pracy dziennikarzy specjalizujących się w określonej tematyce. Ukazuje różnice wynikające z realizacji konkretnej tematyki w różnych rodzajach mediów. Mobilizuje do indywidualnego rozwoju, ustawicznego kształcenia.

Pełny opis:

Warsztat pracy dziennikarza (prasowego, radiowego, telewizyjnego, internetowego) specjalizującego się w określonej tematyce.

Różne, wybrane odmiany dziennikarstwa specjalistycznego:

dziennikarstwo sportowe

dziennikarstwo kulinarne

dziennikarstwo podróżnicze

dziennikarstwo naukowe

dziennikarstwo medyczne

dziennikarstwo motoryzacyjne

dziennikarstwo wojenne

dziennikarstwo śledcze

publicystyka religijna

Literatura:

Literatura przedmiotowa:

A. Skworz, A. Niziołek, Biblia dziennikarstwa, Kraków 2010.

Made in Poland. Antologia reporterów Dużego Formatu, red. W. Nowak, M. Burchart, Warszawa 2013.

M. Chyliński, S. Russ Mohl, Dziennikarstwo, Warszawa 2007.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła (aktywność), prezentacja odmiany dziennikarstwa specjalistycznego w trakcie zajęć, zadania praktyczne, tekst własny, mieszczący się w dowolnej odmianie dziennikarstwa specjalistycznego.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)