Kultura Europy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2051-KON-KE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0314) Socjologia i kulturoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura Europy |
Jednostka: | Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych (2009-2019) |
Grupy: |
Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstawowych faktów z historii powszechnej i wiedzy o kulturze. Wiedza nie wykraczająca poza kanon wyposażenia intelektualnego absolwenta szkoły średniej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Całkowity nakład pracy studenta to 90 godzin. Obejmuje udział w konwersatorium oraz przygotowanie eseju. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student: potrafi omówić historyczne konteksty definiowania Europy potrafi określić wyznaczniki tożsamości Europy potrafi zaprezentować koncepcje Europy jako "esencji" i jako konstrukt potrafi wskazać i zaprezentować trzy filary tożsamości europejskiej: polityczny, duchowy i intelektualny potrafi wskazać kulturowe wartości Europy zna podstawowe źródła prawa europejskiego potrafi wskazać największe osiągnięcia sztuki europejskiej XX wieku |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: krytycznie interpretować teorie dotyczące granic europejskości przygotować pracę pisemną poświęconą problematyce kultury europejskiej zastosować wiedzę w nowej sytuacji poznawczej: analiza, ocena, porównanie ocenić wkład Polaków w kulturę europejską |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: -dostrzega potrzebę ustawicznego kształcenia -posiada zdolność współpracy w grupie --potrafi uczestniczyć w dyskusji |
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja, analiza SWOT. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest próba ukazania europejskiego systemu wartości zwłaszcza w kontekście procesu integracyjnego. Poruszonych zostanie kilka istotnych wątków jak np. okreslenie granic konceptualnych kategorii europejskości. Zostanie zwrócona uwaga na próbe opisu dotychczasowych dziejów Europy, bądź to za Husserlem, jako historię rozumu, który poszukuje istoty bytu, bądź to, za św. Augustynem jako historie wiary, będącej dialogiem człowieka z Bogiem i za Heglem, jako historię wolności, w jej róznych przejawach wymiarach. Za istotne uznane zostaną takze oceny i prognozy dotyczące rozowoju(kryzysu) kultury w XX/XXI wieku. Wreszcie dopełnienie będzie stanowiło zwrócenie uwagi na aksjologiczny- normatywno-polityczny wyraz europejskości m.ni godnośc, wolność, równosc, braterstwo, solidarność, tolerancja, demokracja, rządy prawa itp. |
Pełny opis: |
1. Kultura - próba delimitacji pojęcia. Typy kultury i wzory przekazywania kultury 2. Granice europejskości-wymiar geograficzny, polityczny i tożsamościowy 3. Europa jako wspólnota narodów 4.Kultura pamięci- różne modele. 5. Antyczny filar kultury europejskiej 6- 7.Chrześcijanskie korzenie Europy 8.Idea prawa w kulturze europejskiej 9. Wolność i godność 10. Historyczne formy kultury: rycerska, mieszczńska, szlachecka. 11. Ochrona europejskiego dziedzictwa kulturowego. 12. Antysemityzm i nietolerancja. 1-15. Wspólczesna sztuka europejska. |
Literatura: |
G. Delanty, Odkrywanie Europy. Idee, tożsamość, rzeczywistość, Warszawa- Kraków 1999 Kulturowe wartości Europy, pod red. H.Joasa, K. Wiegandta, Warszawa 2012 Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, pod red. A. Pacześnik, A. Witkowskiej- Święckiej, Wrocław 2014 R. Stefański, Granice europejskości. Analiza aksjologiczno-politologiczna, Toruń 2013. T.Judt, Wielkie złudzenie. Esej o Europie, Warszawa 2012. Kultura chrześcijańska w zjednoczonej Europie, pod red. T. Sikorskiego, A.Dymera, Szczecin 2007 Horyzonty tożsamości europejskich, pod red. naukową R.Riedla, Opole 2007 Tożsamość europejska- wielokulturowość- globalizacja, Włocławek 2007 B. Klocek di Biasio, Europejska tożsamość i mit Europy w sztuce, Toruń 2010. |
Metody i kryteria oceniania: |
Punktowany udział w dyskusji, przygotowanie referatu(eseju). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.