Nicolaus Copernicus University in Torun - Central Authentication Service
Strona główna

International Arms Trade and Arms Contol

General data

Course ID: 2051-KON-MHB
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (1031) Military and defence The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: International Arms Trade and Arms Contol
Name in Polish: Międzynarodowy handel bronią i kontrola zbrojeń
Organizational unit: Faculty of Political Sciences and International Studies
Course groups: (in Polish) Konwersatoria do wyboru w języku polskim dla kierunków WNoPiB - stacjonarne
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Total student workload:

(in Polish) godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30h (1 ECTS)

godziny, które student musi poświęcić na przygotowanie się do zajęć: 30h (1 ECTS)

godziny, które student musi poświęcić na prezentację: 30h (1 ECTS)

Learning outcomes - knowledge:

(in Polish) - Ma uporządkowaną wiedzę o procesach i strukturach społecznych istotnych z punktu widzenia nauk o bezpieczeństwie.

- dysponuje wiedzą o współczesnych stosunkach międzynarodowych, w

szczególności o procesach integracyjnych, konfliktach, organizacjach

międzynarodowych, współczesnej polityce światowej, procesach zachodzących w międzynarodowym życiu gospodarczym

Learning outcomes - skills:

(in Polish) - Potrafi prawidłowo analizować i wyjaśniać zjawiska społeczne mające wpływ na zachowania człowieka i grup społecznych w życiu publicznym w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego. Potrafi je analizować z uwzględnieniem metod naukowych wykorzystywanych w naukach o bezpieczeństwie i innych dyscyplinach naukowych przydatnych do tego typu badań.


- Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych wykorzystywaną do badań bezpieczeństwa publicznego i pozyskiwać dane do analizowania i porównywania stanu bezpieczeństwa i jego zagrożeń oraz zjawisk niebezpiecznych dla bezpieczeństwa wewnętrznego oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytyczne dane i metody analizy.

Learning outcomes - social competencies:

(in Polish) - Rozumie potrzebę nieustannego uczenia i aktualizowania swojej wiedzy.

Teaching methods:

(in Polish) prezentacje, dyskusje, analiza tekstów z dyskusją

Expository teaching methods:

- description
- discussion

Exploratory teaching methods:

- case study
- practical
- presentation of a paper
- SWOT

Online teaching methods:

- content-presentation-oriented methods
- exchange and discussion methods

Short description: (in Polish)

Zagadnienia dotyczące obrotu specjalnego i kontroli zbrojeń

Struktura uzbrojenia w Polsce i na świecie

Współpraca międzynarodowa w zakresie programów zbrojeniowych i rozbrojenia

Full description: (in Polish)

1. Wprowadzenie do przedmiotu – treść, zakres problemowy, struktura zajęć

2. Rynek uzbrojenia – istota i zakres

3. Przemysł zbrojeniowy na świecie

4. Międzynarodowa współpraca technologiczno-obronna (geneza, wyzwania, programy)

5. Badania i rozwój w zakresie uzbrojenia

6. Obrót specjalny. Polska w obrocie specjalnym

7. Kontrola zbrojeń i rozbrojenie (od czasów zimnej wojny, najważniejsze programy, traktaty)

8. Rozwój polskiego przemysłu obronnego po 1989 r.

9. Rozwój przemysłu zbrojeniowego i koncepcje bezpieczeństwa w wybranych państwach (USA, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Rosja, Chiny, Indie)

10. Światowy obrót uzbrojeniem

11. Europejski rynek uzbrojenia

12. Koncepcja Smart Defence (NATO)

13. Nielegalny handel bronią

14. Uzbrojenie przyszłości

15. Podsumowanie

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Królikowska A., Przemysł obronny i jego struktura oraz handel bronią [w:] K. Żukrowska [red.], Bezpieczeństwo międzynarodowe. Przegląd aktualnego stanu, wyd. Ius ad tax, Warszawa 2011.

Płaczek J. (red.), Zarys ekonomiki bezpieczeństwa: praca zbiorowa, AON, Warszawa 2009.

Polak R., Modernizacja techniczna sił zbrojnych: planowanie, finansowanie i realizacja zamówień publicznych, WAT, Warszawa 2011.

Rotfeld A.D. (red.), Kontrola zbrojeń. Rozbrojenie u progu XXI wieku, Warszawa 2002.

SIPRI Yearbook 2016: Armaments, Disarmament, and International Security,

Soboń, M., Międzynarodowy obrót bronią konwencjonalną, Poznań : FNCE, 2017.

Strategia konsolidacji i wspierania rozwoju polskiego przemysłu obronnego w latach 2007 – 2012.

Strulak T., Działania na rzecz rozbrojenia i kontroli zbrojeń, [w:] J. Symonides (red.), Organizacja Narodów Zjednoczonych. Bilans i perspektywy, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca:

Briani V. et al., The development of a European Defence Technological and Industrial Base (EDTIB)”, 2013.

Ouimet R., New face of the A&D Industry: Victors, Victims, and Survivors, tekst dostępny pod adresem http://www.atkearney.pl/aerospace-defense/ideas-insights/article/-/asset_publisher/LCcgOeS4t85g/content/new-face-of-the-a-d-industry-victors-victims-and-survivors/10192.

Czasopisma o tematyce zbrojeniowej: Raport. Wojsko, technika, obronność; Nasza armia, Military Technology.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Przedmiot kończy się zaliczeniem pisemnym.

• Prezentacja – 30p

• Aktywność na zajęciach – 20p

• Kolokwium końcowe – 50p (warunkiem uzyskania punktów za kolokwium jest jego zaliczenie)

Uwagi:

Nieprzygotowanie się do zajęć skutkuje koniecznością zaliczenia materiału na konsultacjach.

Aby podejść do testu końcowego student musi mieć zaliczone wszystkie nieobecności (dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona) oraz materiał przerabiany na zajęciach.

Niezaliczony materiał oraz nieobecności można zaliczyć w terminie trzech tygodni od momentu nieprzygotowania lub nieobecności na zajęciach.

W przypadku niezaliczenia materiału w wyżej wymienionym terminie student nie zostaje dopuszczony do testu.

Ocena końcowa:

51-64p - dostateczny

65-74p - dostateczny plus

75-84p - dobry

85-94p - dobry plus

95-100p- bardzo dobry

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Nicolaus Copernicus University in Torun.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)